Krikščioniškoji misija
sekuliarizuotame pasaulyje
Metų interviu: kardinolas J.Ratcingeris
apie Bažnyčiai rūpimas problemas
Kristus: kelias, tiesa
ir gyvenimas - tokia tema buvo didelio tarptautinio teologų kongreso,
kuris nuo lapkričio 28-osios iki gruodžio 1 dienos vyko Ispanijos
Mursijos miesto Šv.Antano katalikų universitete. Kongrese dalyvavo
ir pagrindinį pranešimą skaitė Tikėjimo doktrinos kongregacijos
prefektas kardinolas Jozefas Ratcingeris, kuris vėliau, susitikęs
su žurnalistais, aptarė daugelį krikščioniškos misijos ir Bažnyčios
gyvenimo klausimų.
I. Reliatyvizmas yra
naujas netolerantiškumo veidas
Kai kas dabar Kristaus
skelbimo faktą interpretuoja kaip trūkį dialoge su kitomis religijomis.
Kaip galima tuo pačiu metu skelbti Kristų ir vesti dialogą?
Manau, kad šiandien dominuoja reliatyvizmas. Atrodo, kad dabar
tas, kuris nėra reliatyvistas, yra netolerantiškas. Jau vien mąstymas,
kad galima suprasti esminę tiesą, kai kam atrodo kažkas netolerantiška.
Tačiau realybėje šios tiesos neprileidimas yra savotiška labai
didelė netolerancija ir esminių žmogaus gyvenimo dalykų sumenkinimas
iki subjektyvizmo. Eidami šiuo keliu į esminius dalykus mes daugiau
nebegalime turėti bendro požiūrio. Kiekvienas gali ir turi spręsti
pats, kaip išmano. Taigi mes prarandame mūsų bendro gyvenimo etinius
pagrindus.
Kristus yra visiškai skirtingas nuo visų kitų religijų kūrėjų,
ir Jis negali būti redukuotas iki Budos, Sokrato ar Konfucijaus.
Jis yra tikras tiltas tarp dangaus ir žemės, šviesa tiesos, kuri
mums buvo apreikšta.
Jėzaus pažinimo dovana nereiškia, kad nėra svarbių tiesos fragmentų
kitose religijose. Kristaus šviesoje mes galime vykdyti vaisingą
dialogą tuo požiūriu, kad galime pamatyti, kaip visi šie tiesos
fragmentai prisideda prie didesnio mūsų tikėjimo tvirtumo ir autentiško
žmonijos dvasinio bendrumo. Aš sakyčiau, kad dabartiniu metu dialoge
su kitomis religijomis svarbiausias dalykas yra suprasti, kad
Kristus yra vienatinis ir kaip Jis atsako visiems, kurie yra Kristaus
pirmtakai ir kurie yra dialoge su Kristumi.
Ką jūs pasakytumėte jaunajam teologui? Kokius kristologijos
aspektus patartumėte jam studijuoti?
Pirmiausia yra svarbu perskaityti Šventąjį Raštą, gyvąjį evangelijų
liudijimą, tiek sinoptikų (šv. Mato, Morkaus ir Luko - M.B.),
tiek ir šv. Jono evangelijas, kad išgirstum autentišką Dievo balsą.
Antroje vietoje yra didžiųjų Susirinkimų mokymas, ypač Chalkedono
Susirinkimo (451 m.) ir kitų Susirinkimų, kurie išaiškino didžiosios
tiesos apie Kristų - tikrą Dievą ir tikrą žmogų - prasmę. Žinojimas
to, kad jis yra iš tikrųjų Dievo Sūnus ir iš tikrųjų žmogus nėra
tik išorinis; priešingai, tai suvienija Dievą ir žmogų.
Trečioje vietoje aš siūlau tolesnę Velykų slėpinio studiją: pažinti
šią Viešpaties kančios ir prisikėlimo paslaptį ir taip pažinti,
kas yra atpirkimas; suvokti žinią, kad Dievas - Jėzaus asmenyje
- kenčia, pakelia mūsų kentėjimus, dalijasi mūsų gyvenimu ir šiuo
būdu sukuria perėjimą į autentišką gyvenimą per prisikėlimą.
Tai siejama su visa žmogaus išlaisvinimo problema, kuri dabar
suvokiama Velykų slėpinyje; viena, ji siejasi su konkrečiu mūsų
dabarties gyvenimu, antra - jai atstovaujama liturgijoje. Manau,
kad šis ryšys tarp liturgijos ir gyvenimo yra centrinis, nes abiejų
pagrindas yra Velykų slėpinys.
Ką turėtų daryti katalikiškasis universitetas, kad labiau
prisidėtų prie Kristaus tiesos skelbimo, krikščionybės evangelizacinės
misijos vykdymo?
Yra svarbu, kad katalikiškajame universitete nebūtų rengiama vien
tik tam tikrai profesijai. Universitetas yra daug daugiau nei
vien tik profesinė mokykla, kur mokoma fizikos, sociologijos ar
chemijos.
Universitetas turi būti pagrindas žmogiškosioms egzistencijoms
kurti ir tvirtai jų interpretacijai. Remdamiesi šiuo principu,
mes galime suvokti, kokią vietą užima kiekvienas atskiras mokslas,
taip pat krikščioniškasis tikėjimas, kuriam turi būti atstovaujama
aukštu intelektualiniu lygiu.
Šiam tikslui katalikiška aukštoji mokykla turi duoti pagrindą
formacijai tikėjimo klausimais ir ypač tarpdisciplinariniam dialogui
tarp profesorių ir studentų, kad jie taip geriau suprastų katalikų
intelektualų misiją mūsų pasaulyje.
Esant dabartinei dvasingumo paieškai, daugelis žmonių
kreipiasi į transcendentinę meditaciją. Koks yra skirtumas tarp
bendrosios transcendentinės meditacijos ir krikščioniškos meditacijos?
Trumpai sakant, transcendentinės meditacijos esmė ta, kad žmogus
nusiima savąjį aš; jis susivienija su pasaulio visuotine esme
ir tokiu būdu lieka šiek tiek nuasmenintas.
Krikščioniškoje meditacijoje, priešingai, aš neprarandu savojo
asmeniškumo; sueinu į asmeninį ryšį su Kristaus asmeniu. Aš sueinu
į santykį su Kristaus tu ir tokiu būdu manasis aš nebūna prarastas;
taip išlieka jo tapatumas ir atsakomybė.
Tikėjimo doktrinos kongregacijoje, kuri anksčiau vadinosi
Inkvizicija, jūs esate prefektas. Daugelis žmonių ignoruoja Vatikano
dikasterijas, laiko jas pasmerkimo vietomis. Koks yra jūsų darbas?
Keletu žodžių tai sunku nusakyti. Mes turime du principinius uždavinius:
vienas disciplinarinis, o kitas doktrininis.
Disciplinarinis yra susijęs su kunigų prasižengimų problemomis,
kurios, deja, egzistuoja Bažnyčioje. Kaip žinote, dabar svarbi
pedofilijos problema. Šiuo atveju pirmiausia mes turime padėti
vyskupams rasti adekvačias procedūras. Ir mes esame savitas apeliacinis
teismas: jeigu kas nors jaučia, kad vyskupas su juo neteisingai
pasielgė, gali kreiptis į mus.
Kita, geriau žinoma sritis yra doktrininė. Šiuo atžvilgiu Paulius
VI mūsų užduotį apibrėžė kaip tikėjimo rėmėjo ir gynėjo. Remti,
reiškia pagelbėti dialogui pasaulio teologų šeimoje, sekti šį
dialogą, paskatinti pozityvias tendencijas, o taip pat padėti,
kad mažiau pozityvios tendencijos būtų suderintos su tomis, kurios
yra teigiamos.
Kitas yra tikėjimo gynimo dėmuo: šiandienio pasaulio kontekste
su jo reliatyvizmu, su dideliu priešiškumu Bažnyčios tikėjimui
daugelyje pasaulio vietų, su agnostinėmis, ateistinėmis ir kt.
ideologijomis yra lengva prarasti tikėjimo identitetą. Mes turime
padėti išskirti autentišką naujumą, autentišką pažangą nuo kitų
žingsnių, kurie reikštų tikėjimo tapatumo praradimą.
Šiame darbe mūsų dispozicijoje yra du labai svarbūs įrankiai:
tai Tarptautinė teologinė komisija iš 30 teologų, kuriuos penkeriems
metams siūlo vyskupai, ir Biblijos komisija iš 30 egzegetų, kuriuos
taip pat siūlo vyskupai. Jos yra diskusijų forumai teologams,
siekiant rasti tarptautinį supratimą tarp įvairių teologijos mokyklų,
o taip pat dialogui su magisteriumu.
Mums bendradarbiavimas su vyskupais yra fundamentalus dalykas.
Jeigu įmanoma, vyskupai patys turi išspręsti problemas. Tačiau
jeigu problema pralenkia vyskupo galimybes, dėl jos sprendimo
kreipiamasi į mūsų kongregaciją. Mes stengiamės, kad dialoge su
rūpesčius keliančiais teologais būtų rastas taikus sprendimas.
Tik labai nedaugeliu atvejų toks taikus sprendimas nebūna įmanomas.
II. Kampanija prieš Bažnyčią,
Europos krikščioniškumas, Popiežiaus įnašas
Pastaraisiais metais
katalikams buvo nelengva, ypač dėl to dėmesio, kurį žiniasklaida
teikė su kunigais susijusiais skandalais. Kalbama apie kampaniją
prieš Bažnyčią. Ką jūs manote apie tai?
Bažnyčioje kunigai taip pat gali būti nusidėjėliai. Tačiau aš
asmeniškai esu įsitikinęs, kad nuolatinis rašymas spaudoje apie
kunigų nuodėmes, ypač Jungtinėse Valstijose, yra suplanuota kampanija,
nes procentiniu atžvilgiu šie kunigų prasižengimai yra ne didesni
nei kitose žmonių kategorijose ir galbūt net mažesni.
Jungtinėse Valstijose tai tapo nuolatine naujienų tema, nors mažiau
kaip 1 proc. kunigų yra kalti dėl šios rūšies veiksmų. Nuolatinis
šios temos nagrinėjimas neatitinka nei informacijos objektyvumo,
nei statistinių faktų objektyvumo. Todėl peršasi išvada, kad tai
yra apgalvota manipuliacija ir siekis diskredituoti Bažnyčią.
Tai logiška ir gerai pagrįsta išvada.
Vyksta debatai dėl nuorodos į Dievą ir Europos krikščioniškojo
paveldo įterpimą į būsimosios Europos Sąjungos Konstitucijos preambulę.
Ar jūs manote, kad gali būti suvienyta Europa, kuri atgręžtų nugarą
savo krikščioniškajai praeičiai?
Esu įsitikinęs, kad Europa neturėtų būti vien tik kokia nors ekonominė
ar politinė terpė, ji privalo turėti dvasinius pagrindus.
Tai istorinis faktas, kad Europa yra krikščioniška ir kad ji vystėsi
krikščioniškojo tikėjimo pagrindu, kuris ir toliau lieka šio kontinento
vertybinis pagrindas ir kartu daro įtaką kitiems žemynams.
Visada yra imperatyvas turėti vertybinį pagrindą, ir jeigu mes
paklausiame savęs, koks tas pagrindas, suvokiame, kad nėra kito,
išskyrus didžiąsias krikščioniškojo tikėjimo vertybes. Štai kodėl
tai kelia reikalavimą, kad būsimojoje Europos Konstitucijoje būtų
įterpta pastaba apie krikščioniškuosius Europos pagrindus.
Nenoriu, kad tai būtų klaidingai suprasta, kaip neva siekis politinei
katalikybei sukurti. Tikėjimas nesuteikia politinių receptų, bet
tik nurodo pagrindus. Iš vienos pusės politika turi savo autonomiją,
tačiau iš kitos pusės nėra visiško politikos ir tikėjimo atskyrimo.
Tikėjimas suteikia pagrindą politiniams svarstymams. Todėl iškyla
klausimas, kokie yra tie principai, kurie įgalina politikos funkcionavimą
ir kokie aspektai turi būti palikti laisvai nuožiūrai?
Pirmiausia svarbu turėti antropologinę moralinę viziją, ir čia
tikėjimas mus apšviečia. Dievą tikinčiam žmogui būtina turėti
šią antropologinę viziją, kuri garantuoja laisvę politiniuose
svarstymuose.
Moralė, kuri stengiasi apsieiti be Dievo, tampa fragmentiška,
todėl bent jau didžioji intuicija, kad yra Dievas, kuris mus žino
ir kuris apsprendžia žmogaus, kaip Dievo paveikslo, visumą, suteikia
šiuos pagrindus. Dar daugiau, nuoroda į Dievą nėra joks prievartos
aktas, ji nesugriauna žmogaus laisvės, bet atveria visiems laisvą
erdvę tikrai žmogiškam, moraliam gyvenimui kurti.
Yra netgi Baskų regiono seminarijos profesorių, kurie
pateisina ETA terorizmą (ši pogrindinė organizacija kovoja
už baskų nepriklausomybę nuo Ispanijos - red.) ar nenori
jo pasmerkti. Atrodo, kad yra ryšys tarp šių kunigų ir išlaisvinimo
teologijos. (Su marksistiniais elementais susipynusi
išlaisvinimo teologija, kai kuriais atžvilgiais pateisinanti
prievartinius veiksmus, paplito ypač Lotynų Amerikoje - red.)
Kai kas netgi kalba apie nacionalinę Baskų Bažnyčią. Koks
reikalingas sprendimas dėl šio reiškinio?
Šiuo atveju reikia remtis dokumentais, kuriuos Tikėjimo doktrinos
kongregacija yra paskelbusi 1984-1986 metais (Instrukcija dėl
tam tikrų aspektų ir dėl tam tikrų išlaisvinimo teologijos aspektų
bei Instrukcija dėl krikščioniškos laisvės ir išsivadavimo).
Krikščionybė iš tikrųjų yra susijusi su laisve, tačiau tikroji
laisvė nėra politinė laisvė. Politika turi savo autonomiją, kaip
pabrėžė II Vatikano Susirinkimas, ir negali būti kuriama pačiu
tikėjimu; ji privalo turėti savąjį racionalumą.
Negalima iš Šventojo Rašto išvedinėti politinių receptų ir tuo
labiau negalima teisinti terorizmo. Aš dar kartą noriu pabrėžti,
kad šiuo atveju viskas pasakyta minėtuose dviejuose kongregacijos
dokumentuose dėl išlaisvinimo teologijos.
Krikščioniškojo mesianizmo naujumą sudaro tas faktas, kad Kristus
nėra betarpiškai politinis mesijas, kuris, kaip buvo tikimasi,
paveiktų Izraelio išvadavimą. Izraelio išvadavimui labiau tiko
Barabo modelis, kurio jie norėjo betarpiškai siekti, įskaitant
terorizmo priemones.
Kristus sukūrė kitą išlaisvinimo modelį, kuris buvo pasiektas
apaštališkajame bendrume ir Bažnyčioje pagal tai, kaip buvo nurodyta,
suformuota ir paliudyta Naujajame Testamente.
Jeigu mes vertintume popiežiaus Jono Pauliaus II nepaprastą
veiklumą, koks būtų jo didžiausias indėlis? Kaip krikščionybė
prisimins šį Popiežių?
Aš nesu pranašas, todėl nenorėčiau svarstyti, kas bus kalbama
po 50 metų, bet manau, jog tas faktas, kad Šventasis Tėvas aktyviai
dalyvauja visose Bažnyčios gyvenimo sferose, bus labai svarbus.
Šiuo atžvilgiu jis sąlygojo nepaprastai dinamišką visuotinumo
ir Bažnyčios vienybės patyrimą. Sintezė tarp visuotinumo ir vienybės
yra simfonija, bet ne vienodumas. Taip kalbėjo Bažnyčios tėvai.
Babilone buvo vienodumas, ir technologija sukuria vienodumą.
Tikėjimas, kaip buvo matyti Sekminėse, kai apaštalai kalbėjo visomis
kalbomis, yra simfonija: tai įvairovė vienybėje. Tai buvo su visu
aiškumu parodyta šio Šventojo Tėvo pontifikate, per jo pastoracines
keliones ir susitikimus.
Manau, kai kurie jo dokumentai liks svarbūs visam laikui: norėčiau
paminėti enciklikas Redemptoris Missio, Veritatis Splendor,
Evangelium Vitae, o taip pat Fides et Ratio. Šie keturi dokumentai
bus tikrais monumentais ateičiai.
Taip pat manau, jog jis bus prisimintas dėl savo atvirumo kitoms
krikščionių bendruomenėms, kitoms pasaulio religijoms, sekuliariam
pasauliui, mokslui, politikos pasauliui. Šiose srityse jis visuomet
nurodė į tikėjimą ir jo vertybes, bet pabrėžė, kad tikėjimas gali
vesti dialogą su visais.
Koks yra Jono Pauliaus II įnašas į tarpreliginį dialogą?
Šventasis Tėvas savo misiją mato kaip sutaikinimo ir taikos misiją.
Jeigu praeityje, deja, buvo religinių karų, tai Šventasis Tėvas
nori parodyti, kad teisingi santykiai tarp religijų yra ne karas,
ne prievarta, bet dialogas, bandymas suprasti tiesos elementus,
kurie randami kitose religijose.
Šventasis Tėvas nenori reliativyzuoti Kristaus vienatinumo, kuris
yra Kelias, Tiesa ir Gyvenimas, bet jis nori parodyti, kad ši
tiesa apie Kristų negali būti skelbiama su prievarta arba su žmogiška
valdžia, bet tik su tiesos galia. O tam yra būtini žmogiškieji
meilės ir dialogo kontaktai, kaip parodė apaštalai per savo didžiąją
misiją ankstyvojoje Bažnyčioje: naudoti ne pasaulietinę valdžią,
bet įtikinimo galią.
Kančios, meilės ir dialogo liudijimas įtikino senovės pasaulį.
Šventasis Tėvas stengiasi šia pirmųjų amžių meilės ir dialogo
jėga sustiprinti ir dabartinius santykius tarp religijų.
III.Per anksti šaukti
III Vatikano Susirinkimą, reikalingas mokslo ir tikėjimo dialogas
Kartais kalbama, jog
reikia sušaukti III Vatikano Susirinkimą, kad taip (naujomis reformomis)
Bažnyčią būtų galima pritaikyti naujiems laikams?
Pirmiausia norėčiau pasakyti, kad tai yra praktinė problema. Mes
dar nebaigėme įgyvendinti II Vatikano Susirinkimo paveldą. Dar
dirbame, kad tinkamai asimiliuotume ir interpretuotume šį paveldą,
nes gyvybingam procesui reikalingas laikas. Techninės priemonės
gali būti pritaikytos greitai, bet gyvenimo keliai žymiai ilgesni.
Laikas reikalingas miškui užauginti ir žmogui subrandinti.
Tokios yra dvasinės realijos, ir Susirinkimo asimiliavimui, kaip
gyvenimo keliui, reikalingas tam tikras laikotarpis, to negalima
padaryti per vieną ar dvi dienas. Būtent dėl to dar neatėjo laikas
naujajam Susirinkimui.
Be šios problemos, yra ir dar viena praktinė problema: II Vatikano
Susirinkime mes turėjome 2000 vyskupų ir jau buvo sunku vesti
dialogą. Dabar mes turėtume 4000 vyskupų, ir aš manau, kad reikia
tam sukurti atitinkamą technologiją dialogui.
Norėčiau priminti vieną įvykį, kuris atsitiko IV amžiuje, vadiname
didžiųjų Susirinkimų amžiumi. Kada, praėjus 10 metų po vieno Susirinkimo,
šv. Grigalius Nazianzenietis buvo pakviestas dalyvauti naujajame
Susirinkime, jis pasakė: Ne! Aš ten neisiu. Dabar mes turime
toliau dirbti dėl kitų dalykų. Juk mes turime tiek daug problemų.
Kodėl jūs norite tuoj pat šaukti kitą Susirinkimą? Manau, kad
šis šiek tiek emocingas balsas rodo, kad Susirinkimui asimiliuotis
reikia laiko.
Laikotarpiu tarp dviejų didžiųjų Susirinkimų yra būtinos kitos
episkopatų kontaktų formos, pavyzdžiui, Vyskupų Sinodai Romoje.
Be abejonės, reikia gerinti jų procedūrą, nes pernelyg daug monologų.
Mums reikia realiai iš naujo atrasti sinodinį procesą, bendrumo
kelią. Be to, yra kontinentiniai, regioniniai ir kiti sinodai,
efektyvus vyskupų konferencijų darbas, vyskupų konferencijų susitikimai
su Šventuoju Sostu.
Penkerių metų laikotarpiu mes (Romos Kurijoje) susitinkame su
visais pasaulio vyskupais. Žinoma, šiuos ad limina vizitus dar
reikia gerinti. Anksčiau jie buvo labai formalūs, bet dabar tampa
nuoširdžiais dialogo susitikimais. Tokiu būdu mums reikia gerinti
šias priemones, kad vyktų nuolatinis dialogas tarp visų Bažnyčios
sričių ir tarp visų Šventojo Sosto institucijų, kad taip būtų
pasiektas geresnis II Vatikano Susirinkimo mokymo taikymas. O
tada matysime.
Kaip galima išlaikyti ištikimybę Bažnyčiai tuo pat metu
būnant atviram Dvasios vedimui į tiesos pilnatvę? Kitais žodžiais,
kaip išvengti kritimo į griežtumo arba atsimetimo kraštutinumus?
Daugelyje apraiškų gali susidaryti įspūdis, kad ištikimybė ir
atvirumas vienas kitą atskiria. Tačiau galvoju, kad autentiška
ištikimybė Viešpačiui Jėzui ir jo Bažnyčiai, kuri yra jo Kūnas,
yra dinamiška ištikimybė. Tiesa yra skirta kiekvienam, ir visi
mes esame sukurti eiti pas Viešpatį. Jo išskleistos rankos ant
kryžiaus Bažnyčios tėvams simbolizavo tuo pat metu maksimalią
ištikimybę - Viešpats prikaltas prie kryžiaus - ir pasaulio apglėbimą,
pasaulio kvietimą pas save ir vietos darymą visiems.
Tokiu būdu autentiška ištikimybė Viešpačiui reiškia dalyvavimą
Kristaus asmens dinamiškume, kuris gali atsiverti įvairiems realaus
pasaulio iššūkiams. Tačiau tuo pat metu jis išlaiko savo tapatumą
visame tvirtume, neatmesdamas nieko, kas yra tiesa - atmetamas
tik melas.
Tuo laipsniu, kuriuo mes sueiname į bendruomenę su Kristumi, jo
meilėje, kuri priima mus visus ir nuskaistina. Tuo pačiu mastu,
kuriuo mes dalyvaujame bendrystėje su Kristumi, mes galime būti
ištikimi ir atviri.
Kokia dabar ekumeninio bendravimo padėtis, turint galvoje
pačią Bažnyčios koncepciją? Kaip žinome, Tikėjimo doktrinos kongregacijai
paskelbus instrukciją Dominus Iesus, pasirodė evangelikų Bažnyčių
atstovų kritika, nes jie nenorėjo priimti arba suprasti (tame
dokumente) pareikštos nuostatos, kad į jas reikėtų žiūrėti tik
kaip į krikščionių bendruomenes, o ne kaip į Bažnyčias?
Šia tema dar ilgai bus diskutuojama. Pirmiausia mums sakė, kad
jeigu Dominus Iesus mes būtume kalbėję tik apie vienatinį Kristaus
charakterį, visa krikščionybė būtų pradžiuginta šiuo dokumentu
ir kongregacijai būtų skirti vieningi aplodismentai. Kodėl jūs
ten pridėjote ekleziologinę problemą, dėl ko ir kilo ši kritika?
- klausė mūsų.
Tačiau taip pat būtina kalbėti apie Bažnyčią, nes Jėzus sukūrė
šį Kūną ir per amžius jis lieka dabartyje būtent šiame Kūne, kuris
yra Bažnyčia. Bažnyčia nėra kabanti dvasia.
Esu įsitikinęs, kad mes (dokumente Dominus Iesus) interpretavome
II Vatikano Susirinkimo konstituciją Lumen Gentium absoliučiai
ištikimai, nes per pastaruosius 30 metų jo tekstą buvome per laisvai
interpretavę. Faktiškai mūsų kritikai pritarė, kad mes likome
ištikimi Susirinkimo dokumento esmei, tačiau nesupratome paties
Susirinkimo dvasios. Gerai bent tai, kad jie pripažino, jog mes
esame ištikimi raidei.
Kristaus Bažnyčia nėra ekumeninė utopija, tai nėra kažkas, ką
mes darome, tada tai nebebūtų Kristaus Bažnyčia. Štai kodėl mes
esame įsitikinę, kad Bažnyčia yra Kūnas, - tai yra ne vien idėja.
Bet tai neatmeta Bažnyčios ir kitų egzistencijos būdų, netgi ir
už katalikų Bažnyčios, kuri buvo apibrėžta Susirinkime, ribų.
Manau, kad tie būdai egzistuoja įvairiais atspalviais, ir yra
suprantama, jog tai sąlygoja debatus Bažnyčioje.
Kaip manote, ar Bažnyčia, ypač Vakaruose, yra pasirengusi
kreiptis į nukrikščionėjusį pasaulį, kuriame - didelė dvasinė
tuštuma? Ar tarp Bažnyčios žmonių vis dar yra krikščionybės, bet
ne misijinės Bažnyčios vizija?
Manau, kad šiuo atveju mums reikia daug ko išmokti. Mes pernelyg
susirūpinę savimi, struktūriniais klausimais, celibatu, moterų
šventinimu, pastoracinėmis tarybomis ir jų teisėmis, sinodais
Mes visada esame užsiėmę savo vidaus problemomis ir nesuprantame,
kad pasauliui reikia atsakymo, jis nebežino, kaip gyventi. Pasaulio
negebėjimas tinkamai gyventi matyti iš narkomanijos, terorizmo
ir kt. Taigi pasaulis trokšta atsakymų, o mes liekame su savomis
problemomis.
Esu įsitikinęs, jei eitume pas kitus (sekuliarizuotus žmones)
ir jiems pateiktume Evangeliją tinkamu būdu, net mūsų vidaus problemos
nebūtų tokios aštrios ir būtų išsprendžiamos. Tai pagrindinė nuostata:
mes turime padaryti Evangeliją prieinamą šiandieniniam sekuliarizuotam
pasauliui.
Koks, jūsų manymu, turėtų būti išeities taškas, derinant
didėjančią žmonijos technologinę ir mokslinę galią su tikėjimu
ir morale?
Tai turi būti iš naujo atrasta, nes moksliniai modeliai keičiasi,
todėl situacija dialoge tarp mokslo ir tikėjimo yra atsidūrusi
naujų iššūkių akivaizdoje.
Svarbia priemone, pavyzdžiui, yra Popiežiškoji mokslų akademija,
kurios nariu dabar ir aš esu. Neseniai pirmą kartą dalyvavau viename
iš jos susitikimų.
Iki šiol tai buvo tik mokslininkų - fizikų, biologų ir kt. susibūrimas.
Dabar taip pat prisijungė filosofai ir teologai. Mes matėme, kad
dialogas tarp mokslų ir filosofijos bei teologijos yra sunkus,
nes jie visiškai skirtingais būdais, skirtingais metodais kreipiasi
į realybę.
Vienas iš tų akademikų - jis yra žmogaus smegenų specialistas
- sakė, kad yra du nesutaikomi pasauliai; viena, mes turime tiksliuosius
mokslus, kuriems jų srityse nėra laisvės, nėra sielos dalyvavimo,
o antra, aš suprantu, kad esu žmogus, tad esu laisvas pasirinkti.
Tokiu būdu, pagal jį yra du skirtingi pasauliai - ir mes neturime
galimybės sutaikyti šiuos du priėjimus. Jis pats prisipažino,
kad tiki į du pasaulius: į mokslą, kuris atmeta laisvę, ir į jo
paties, kaip laisvo žmogaus, būties patyrimą.
Tačiau mes negalime gyventi taip; tai būtų nuolatinė šizofrenija.
Tokioje abiejų priėjimų aiškios metodologinės specializacijos
padėtyje mes turime ieškoti būdo, kuriame vienas priėjimas atrastų
kito racionalumą ir tarp jų užsimegztų nuoširdus dialogas.
Kol kas tokios formulės nėra, štai kodėl yra svarbu, kad abiejų
žmogiškos minties priėjimų atstovai susitiktų - tiksliųjų mokslų
ir filosofijos bei teologijos. Tuo keliu jie gali atrasti, kad
abu priėjimai yra autentiškos išminties išraiškos. Be to, jie
turi suprasti, kad realybė yra viena ir žmogus yra vienas.
Štai kodėl labai svarbu, kad universitetuose ir jų fakultetuose
siauros disciplinos nebūtų atskirtos viena nuo kitos, bet liktų
nuolatiniame kontakte, kuriame mes išmoktume kartu svarstyti ir
atrasti realybės vienybę.
Pagal Zenit parengė Mindaugas
BUIKA
© 2002"XXI amžius"