Šventoriuje katalikiškam
leidiniui - ne vieta?
Ačiū Dievui ir jums, mieli XXI
amžiaus redakcijos darbuotojai, už pastangas ir triūsą, kad turime
šį vienintelį, informuojantį apie mūsų aplinką, padorų katalikišką
leidinį. Kas jau kas, o pirmiausia šio laikraščio platinimu turėtų
rūpintis Lietuvos Katalikų Bažnyčia. Deja, taip nėra. Kai kuriose
bažnyčiose jį įsigyti galima, tačiau, pavyzdžiui, Kaune Dainavos
rajono gyventojai, be papildomų pastangų, laikraščio įsigyti negali.
Prieš gerą pusmetį teko matyti naujai pastatytos Gerojo Ganytojo
parapijos bažnytėlės šventoriuje po šv.Mišių išeinantiems žmonėms
bailiai laikraštį siūlančią moterį. Į mano klausimą, kodėl laikraščio
nusipirkti negalima čia kiekvieną sekmadienį, ši atsakė, kad laikraštį
platinti draudžia klebonas. Negaliu tvirtinti, kad tai tiesa,
bet faktas, kad, skirtingai negu kitose bažnyčiose, šios parapijos
klebonui tai nerūpi. O gaila! Jums vertėtų apie tai pakalbėti
su aukštesnius postus užimančiais Bažnyčios vadovais.
A.Juknevičius
Kaunas
Redakcijos prierašas.
XXI amžiaus skaitytojas A.Juknevičius užduoda aktualų klausimą
- katalikiškos spaudos platinimo trūkumai, netobulumai ir
apsileidimai.
Ką padarysi, kad, su valstybės nepriklausomybe atgavę katalikiškos
spaudos laisvę, jos nebranginame. Kiek kartų pogrindyje ėjusi
LKB kronika iš tuometinės ateistinės (kartu ir okupacinės) valdžios
reikalavo nedrausti laisvai leisti katalikišką spaudą, tačiau
tas troškulys, aišku, atsimušdavo ne tiek į tuometinius įstatymus,
kiek į totalitarinio režimo esmės vidų - siekį dvasiškai pajungti
savo vergų protus ir širdis. Tačiau štai iškovota nepriklausomybė,
ateistinės ideologijos nebėra (bent išoriškai), atkurta spaudos,
tarp jų ir religinės, laisvė, o katalikiški leidiniai vos egzistuoja,
jų tiražai kartais nesiekia ir 1000 egz., kartais daugiau, kartais
mažiau, o ir tų pačių katalikiškų (arba, kitaip tariant, krikščioniškos
krypties) leidinių ant vienos rankos pirštų suskaičiuosi. Žinoma,
kai kam tokia padėtis naudinga, kai kam netgi miela. Ir ne vien
buvusiems ateistams, dabar dažnai virtusiems uoliais katalikais.
Tačiau tokia padėtis spaudoje nenaudinga katalikų bendruomenei,
Lietuvos Katalikų Bažnyčiai, Visuotinei Katalikų Bažnyčiai!
Kalbant konkrečiau, katalikiškam leidiniui, negaunančiam jokios
paramos, dabartinėmis sąlygomis išsilaikyti tiesiog neįmanoma.
Aišku, kai kuriems leidiniams (ypač tiems, kurie yra arčiau valdžios,
sostinėje) atsiranda didesnės galimybės gauti kokią nors (ir nemažą)
valdišką paramą ir netgi visą išlaikymą. Bet ką daryti katalikiškam
laikraščiui, kuris jokios paramos negauna?! Jam tenka arba vegetuoti,
arba užsidaryti. XXI amžiui, apie kurį skleidžiami neteisingi
gandai, esą jį išlaiko Lietuvos Katalikų Bažnyčia, Lietuvos Vyskupų
Konferencija arba lietuviai išeiviai, siunčiantys aukas milijonais
dolerių, o iš tiesų negaunančiam jokios - nei valstybinės, nei
bažnytinės - paramos, tenka jau dvylika metų durstyti galus su
galais, kad įvykdytų tą LKB kronikos užduotą priesaką ir Visuotinės
Katalikų Bažnyčios užduotį - leisti katalikišką laikraštį Lietuvai.
Prie laikraščio leidimo kažkiek prisideda kai kurie pasaulio lietuviai,
vienas kitas jų fondas. Visiems jiems nuoširdžiai dėkojame. Tai
- didelė moralinė parama: vadinasi, mumis kažkas dar rūpinasi,
mes dar nepalikti likimo valiai, užmarštyje.
XXI amžiui išlikti iki šiol padėjo tiesiog stebuklas. Teturėdami
tris-penkis tūkstančius skaitytojų, išsilaikyti iš prenumeratos
faktiškai negalime: bet kuriam laikraščiui (savaitiniam) išsilaikyti
reikalingas ne mažesnis kaip dešimt tūkstančių egzempliorių tiražas.
Tiek skaitytojų katalikiškoje Lietuvoje turėtų būti nesunku surasti.
Bet
atsimušame į skaitytojo minėtus faktus. Nematant jokių laikraščio
likimu suinteresuotų asmenų ar grupių, teko pasitikėti tik stebuklu
ir
savo jėgomis. Ieškojome naujos tematikos, taip pritraukdami
naujus skaitytojus (šiuolaikiškas laikraštis be to negalėtų apsieiti),
didinome laikraščio apimtį (taip gaudami papildomų reikalingų
pajamų), keitėme periodiškumą (nuo keturių numerių per mėnesį
iki aštuonių). Tačiau tai didino redakcijos darbo krūvį ir pareikalavo
iš mūsų didelių pastangų. Tik, gaila, nebuvome suprasti tų, kuriems
katalikiško laikraščio likimas turėjo labiausiai rūpėti. Skaudžiausia
buvo tai, kad atskirų asmenų buvome neteisingai puolami.
Dabartinėje modernioje (pliuralistinėje) visuomenėje, pasidalijusioje
į skirtingų interesų, pasaulėžiūrų ir vertybių grupes, katalikai
gali prarasti savo pozicijas, jeigu neturės stipraus, plataus
akiračio, informatyvaus, probleminio laikraščio. Gal ir kai kam
banalu rodyti pavyzdžiu praeitį (nors dabartis, kaip sakoma, yra
tik pamiršta praeitis), bet būtina atkreipti dėmesį į vieną svarbų
faktą: beraštėje prieškario Lietuvoje ėjo kelios dešimtys katalikiškų
leidinių, turėjusių bendrą kelių šimtų tūkstančių egzempliorių
tiražą. Katalikiška spauda ir buvo tas pamatas, ant kurio buvo
statoma Lietuvos katalikų bendruomenė su savo moralinėmis, pasaulėžiūrinėmis,
visuomeninėmis, politinėmis, kultūrinėmis nuostatomis. Tik to
užtaiso dėka Lietuva išliko katalikiška per 50 nuolatinio engimo
ir persekiojimų metų. Išliko nenuilstamo katalikiškos spaudos
platintojų, kurių dauguma buvo prieškario kunigai, dirbę parapijose
ir turėję arčiausią sąlytį prie žmogaus, darbo ir tada dar nesenos
knygnešių epochos dvasios dėka. Dabar ta knygnešių dvasia, atrodo,
pamiršta, ir tą įgytą užtaisą lengvai prarandame, kaip ir sovietiniais
metais užsidarydami į zakristiją, o tiksliau, vis toliau bėgdami
nuo žmogaus. Gal tas kai kam ir naudinga
Tai, kad tos knygnešių dvasios lieka vis mažiau ir mažiau, mes
pastebime labai dažnai. Kaip galima suprasti, kad iš maždaug 600
parapijų katalikiškas laikraštis platinamas gal tik šimte parapijų?
Dažnai platinimo iniciatorius būna ne jaunystės energija trykštantis
kunigas, bet sena, tik tvirtą dvasią turinti moteris, katalikiškos
spaudos puoselėtoja. Arba pagyvenęs vyriškis, parapijietis. Galima
suprasti tas parapijas, kurioms vadovauja senas, sergantis kunigas.
Bet ir jis, jeigu dega krikščionišku entuziazmu, gali kalnus nuversti.
Mes esame dėkingi tiems kunigams, kurie, būdami pensinio amžiaus,
nedidelėje kaimo parapijoje kas savaitę išplatina po keliasdešimt
XXI amžiaus ar Kregždutės egzempliorių, t.y. daugiau negu
dideliame mieste, pavyzdžiui, vyskupijos centre. Mes esame dėkingi
tiems vyrams ir moterims, kurie, nepalaikomi parapijos klebono,
netgi nebijodami jo priešiškumo (pasitaiko, kaip matome, ir tokių
atvejų!) jau keletą metų padeda katalikiškam laikraščiui, populiarindami
ir platindami jį. Tačiau yra daugybė pavyzdžių, kai bodimasi platinti
ar net paraginti skaityti katalikišką spaudą. Skaitytojo A.Juknevičiaus
pateiktas pavyzdys - ne vienintelis. Panašių pavyzdžių mums praneša
ir kiti skaitytojai, XXI amžiaus mylėtojai. Ypač skaudu, kad
per 2002 metus Kaune, kur leidžiamas XXI amžius ir kur jį platino
beveik visos parapijos (išskyrus Vytauto bažnyčią ir Aleksoto
parapiją), sumažėjo laikraštį platinančių parapijų skaičius. Platinti
atsisakė Pal. J.Matulaičio, Šančių parapijos, neseniai, atvykus
naujam klebonui, - ir Prisikėlimo parapija, svyruoja - Karmelitų
parapija. Kunigų perkėlimas sutrikdo ir katalikiškos spaudos platinimą.
Netekome labai aktyvaus XXI amžiaus platintojo Klaipėdoje, Taikos
Karalienės bažnyčios klebono mons. J.Gedvilos, jis perkeltas į
Telšius (jam tariame nuoširdų ačiū už ilgametę pagalbą), o naujasis
klebonas vis negrįžta iš studijų, ir ta parapija liko be XXI
amžiaus platinimo iniciatoriaus. Nesiėmė laikraščio platinti
ir vietoje kun. A.Keinos, kiek pajėgiant platinusio XXI amžių
ir Kregždutę, Kavarsko parapijon atkeltas naujasis klebonas.
Yra ir kitų panašių atvejų. O ko ir laukti iš jaunų kunigų, jeigu
Teologijos fakulteto ar seminarijos studentas net nežino, kad
jau dvylika metų yra toks XXI amžius?
Gal kas nors iš čia minėtų ir neminėtų ras įvairių priežasčių,
kodėl atsisako platinti XXI amžių - esą tai neįdomus laikraštis,
daug netikslumų ar klaidų, nepatinka politinių komentarų kryptis
ir pan. Reikia suprasti, jog XXI amžiaus redakcija, neskaičiuodama
darbo valandų ir negailėdama jėgų, be jokios valstybinės paramos,
kartu su savo neetatiniais bendradarbiais iš visos Lietuvos padaro
minėtą savotišką stebuklą - jau dvylika metų leidžiamas katalikiškas
laikraštis, visą laiką vis plečiantis temų ratą, o ne siaurinantis.
Tą mūsų pasiryžimą ir darbą pripažįsta ir įvertina žurnalistinę
veiklą suprantantys žmonės. O jeigu kas nors iš kunigų, surandančių
priežastį neplatinti XXI amžiausdėl jo politinės krypties, tai
galima pasakyti, kad jie nesiima platinti ir tuo požiūriu tikrai
nekaltą laikraštį vaikams Kregždutė. Taigi neplatinti ar negatyviam
požiūriui į XXI amžių tik ieškomas pretekstas. O dėl mūsų leidžiamos
Kregždutės turime pasakyti, kad jos padėtis tapo labai sudėtinga.
Jeigu prieš 6-7 metus Kregždutė turėjo apie 25 tūkst. skaitytojų,
tai dabar jos tiražas nukrito iki 3,7 tūkst. egzempliorių. Ir
tai įvyko nepaisant to, kad Lietuvos Vyskupų Konferencija prieš
keletą metų pareiškė remianti Kregždutę. Esmė ta, kad nei parapijose
kunigai, nei mokyklose katechetai nesiima suteikti vaikams džiaugsmo
skaityti savo turiniu puikią Kregždutę, kad ir labai kukliai
atrodančią. Tuo pačiu jie neleidžia jaunimui prisiartinti prie
krikščioniškų ir tautinių idėjų. Ir kaip džiugu, kai yra tokių
skaitytojų (ir platintojų!) kaip mokytojas iš Šilalės P.Žukauskas,
visomis išgalėmis populiarinantis XXI amžių ir Kregždutę.
Nors iš dalies apžvelgę mūsų leidybos ir platinimo sunkumus, kreipiamės
į visus parapijų vadovus, katechetus, skaitytojus ragindami ieškoti
būdų katalikiškai spaudai populiarinti ir platinti. Laimės jums,
džiaugsmo ir Dievo palaimos Kalėdų švenčių ir Naujųjų metų proga!
© 2002"XXI amžius"