Prieš prekybą moterimis
(Pabaiga. Pradžia Nr. 77, 81, 82,
92)
Moterų globos skyriaus bendradarbė
supažindino su kita šelterio veiklos sritimi. Daug moterų kreipiasi
naktį, savaitgaliais. Iš priimamos pradžių visos paauglės, nuo
sutenerių pabėgusios prostitutės, sumuštos, vyrų išvytos moterys
su vaikais. Ne visos gali pasilikti, bet iškart to negalima išsiaiškinti,
nes moterys apimtos streso. Pernakvojusios ir nusiraminusios daugelis
sugrįžta namo. Skyrius turi paaukotų drabužių, ieškančiąsias pagalbos
aprengia, nes dažnai jos atbėga kaip stovi. Kitą dieną darbuotoja
su jomis kalbasi, aiškinasi jų kilmę, nelaimės priežastis, ar
gali joms padėti socialinė tarnyba. Nė viena moteris nelieka
gatvėje, ieškome, kokia įstaiga galėtų padėti, - teigė skyriaus
darbuotoja. Kambariuose apgyvendina po dvi, bet tai nėra visai
paprasta, nes dažnai moterys būna skirtingo amžiaus, skirtingos
jų praeities žaizdos. Jei moterys dirba ir gauna atlyginimą, iš
jo apmokamas pragyvenimas šelteryje. Globos namuose gali gyventi
apie mėnesį, per tą laiką ramiai ieškodamos buto, kurį susirasti
Vokietijoje šiuo metu nėra sunku, sakė svečiams projekto bendradarbiai.
Aplankėme dar vieną kančios mažinimo įstaigą taip pat su kavine
sujungtą narkomanų konsultavimo centrą. Jo darbo metodai tarp
mūsų sukėlė diskusijas. Kavinė (atskirai moterims ir vyrams, kurių
yra daug daugiau) veikia nuo 11 iki 18 val. Darbuotojai keičia
švirkštus, sudaro sąlygas švariai vartoti narkotikus. Už minimalų
mokestį čia galima pavalgyti, pernakvoti, išsiskalbti, gauti medicininę,
socialinę, teisinę, psichologinę pagalbą. Anot centro darbuotojų,
visos šios priemonės skirtos tam, kad padėtų įveikti priklausomybę
nuo narkotikų. Bet specialiai tokio tikslo centras sau nekelia,
reikalavimai klientams kuo mažiausi, labiau siekiama narkomanijos
aukas (cituoju) priimti tokias, kokios jos yra, įgyti jų pasitikėjimą,
tiesiog padėti joms išgyventi; noras išsivaduoti iš narkotikų
nėra priėmimo į centrą sąlyga. Darbuotojai kalbina narkomanus
taip pat ir gatvėje, dalija lapelius su pagalbos įstaigų informacija,
kviečia į savo kavinę-konsultaciją.
Tačiau švarios ir modernios įstaigos patalpos neužgesino mūsų,
rytų europiečių, svarstymų, ar minėtos priemonės (švirkštų keitimas,
legalios narkotikų dozės) neprisideda įtvirtinant pragaištingą
polinkį, užuot padėjus juo nusikratyti... Panašias mintis kėlė
ir kai kurių krikščioniškomis save laikančių vokiečių įstaigų
darbuotojų išsitarimai, kad jie, norėdami prisijaukinti išnaudojamas
moteris prostitutes, iš užuojautos dalija joms kontraceptikus
ir t.t. Esu tvirtai įsitikinęs, kad Lietuvoje Caritas ir krikščioniškoji,
katalikiškoji socialinė pagalba niekada neis šiuo tariamai humanistiniu
keliu. Mūsų pagalbos projektų tikslas šalinti žeminančią blogio
struktūrų valdžią žmonėms, o ne ją, tegul ir netiesiogiai, palaikyti.
Lankome valstybės įstaigas
Pažintį su socialinėmis įstaigomis
pratęsė ekskursija į valstybės instancijas. Konferencijos organizatoriai
atvėrė mums duris į Eseno teismo rūmus. Visus, įeinančius į Temidės
buveinę, čia perfiltruoja tokia sudėtinga apsaugos sistema, kokios
pas mus nei Seime, nei oro uoste nemačiau. Pasirodo, per kažkada
Eseno teismo rūmuose įvykdytą teroro aktą žuvo teisėtvarkos pareigūnai.
Dabar šeimininkai mums demonstravo daugybę priemonių, kuriomis
siekiama apsaugoti liudytojas ir teisingumo vykdytojus per įkliuvusių
mafijos bosų teismus.
Miesto policijos būstinėje pamatėme šiuolaikinių technologijų
galimybes didžiulį kompiuterinį Eseno planą. Gavus signalą iš
bet kurio rajono, į įvykio vietą žaibiškai siunčiamas arčiausiai
esąs policijos ekipažas (žybsintys punktyrai ekrane rodo jų buvimo
vietą), o filmavimo kamera iš sraigtasparnio taip pritraukia žemėje
susibūrusių žmonių vaizdą, kad galima atpažinti veidus. Filmuota
medžiaga tuoj pat automatiškai siunčiama į policijos vadavietę,
kur priimami sprendimai. Nors ir žinai, kad tai prieš nusikaltėlius,
skaičiusiam Orvelą ir išgyvenusiam sovietmetį kiek nejauku nuo
to valstybės galios pojūčio.
Specifinę vietą, kur valstybė irgi naudoja jėgą, mums buvo leista
pamatyti netolimame Neuso mieste moterų deportacijos kalėjime.
Čia sulaikomos moterys, nepadariusios jokių baudžiamojo kodekso
apibrėžtų nusikaltimų, tik nelegaliai buvusios Vokietijoje, sulaikytos
be jų buvimą šioje šalyje pateisinančių dokumentų. Aukštos pilkos
kalėjimo sienos pasitiko mus juodu aerozoliu išpurkštais oponuojančiais
šūkiais: Naciai, jie išsiunčia žmones iš šalies!, Joks žmogus
nėra nelegalus! Į tai kažkuris iš mūsų, rytų europiečių, grupės
gal ne be pagrindo replikavo: Žinoma, suteneriai labai nepatenkinti,
kad moterys deportuojamos... Kai, mums įėjus, elektrinė automatika
žvangtelėjusi sandariai užvėrė metalinius vartus, bandžiau palyginti
su lankytais Lietuvos kalėjimais. Nors čia gal kiek švariau ir
tvarkingiau, bet dvasia tam tikros įtampos, nervingumo buvo
jaučiama ta pati. Nelaisvė visur yra nelaisvė... Tarp pastato
aukštų ištempti tinkleliai. Vidiniame daugiaaukščių korpusų suspaustame
kieme šiek tiek žalumos, jame būriuojasi moterys. Sulaikytosios,
be abejo, ne vien prostitucijos aukos, jų nelegalios imigracijos
priežastys pačios įvairiausios. (Iš kolegų vokiečių jau girdėjau,
kad čia yra ir lietuvių.)
Kalėjimo valdžia pakviečia norinčiąsias susitikti su mumis, o
viršininkas tuo tarpu pasakoja apie taisykles ir statistiką. Užrakinamos
tik išorinės durys, kameros didžiąją dienos dalį būna atviros.
Yra žaidimų, susitikimų patalpos. Šiuo metu įstaigoje yra 75 moterys,
23 - iš Afrikos, tarp jų ir jauniausia -17 metų, ir vyriausia
- 53 metų. Kitos iš Rytų Europos: Lietuvos, Estijos, Ukrainos,
Rusijos, Serbijos, Lenkijos ir kt. Deportacijos kalėjime moterys
praleidžia nuo 1-10 dienų iki devynių mėnesių. Kai kurios dirba
valytojomis už darbą joms mokama. Jei suėmimo metu moterys turėjo
per 400 eurų, iš tų lėšų apmokamos deportacijos išlaidos.
Į susitikimą (dalyvaujant kalėjimo administracijos atstovams)
atėjo tik trys moterys: jauna serbė, tvirtinanti, kad trokšta
tik kuo greičiau grįžti į tėvynę, kaimietiškos išvaizdos rusė
nuo Rostovo ir karingų manierų Estijos rusė. Visos trys gyrė kalėjimo
tvarką ir sakė nejaučiančios, kad administracija kuo nors pažeistų
jų teises. Tuo tarpu Estijos pilietė mums, rusiškai suprantantiems
NVO atstovams, be ceremonijų paaiškino: na, tai kas, kad ją išsiųs,
dabar ji Vokietijos sistemą jau perprato, žino visus kanalus ir
tuoj pat vėl atsiras Vokietijoje.
Prekyba žmonėmis yra nusikaltimas, prasiskverbiantis pro daugelio
valstybių sienas. Tad konferencijos organizatoriai surengė mums
išvyką į dviejų ES šalių Vokietijos ir Olandijos sienos perėjimo
punktą Elteno-Klevės vietovėje. Dviejų valstybių sieną mūsų autobusas,
kaip ir daugelis kitų automašinų, pravažiavo nestabdomas ir netikrintas,
tik šiek tiek sumažinęs greitį. Draugiški pareigūnai vėliau aiškino,
kad stabdomos dažniausiai tik įtartinos mašinos, apie kurias
iš anksto gaunama kompromituojanti informacija. Vis dėlto galėjai
suabejoti, ar tokia judėjimo laisvė nepasitarnauja nusikaltėliams...
Tvarkingoje pasieniečių įstaigoje darbuotojai pademonstravo mums
kompiuterinę pasų tikrinimo sistemą: nurodžius valstybę, ekranas
tuojau parodydavo atitinkamą pasą su autentiškumą patvirtinančiais
požymiais ir galimais klastojimo būdais. Vokiečių ir olandų pasienio
pareigūnai dirba viename pastate.
Pagal programą aplankėme Eseno municipalinį sveikatos skyrių.
Dalykiškos tarnautojos ilgokai dėstė, kaip valstybės sveikatos
apsauga grumiasi su AIDS grėsme, keliama nekontroliuojamos narkomanijos
ir prostitucijos. Susidariau įspūdį, kad toji kova daugiausia
yra tipiškos sekuliarios visuomenės pastangos gydyti simptomus,
nesistengiant pašalinti jų priežastis. Tokio mąstymo pavyzdys
įtikinėjimas, kad akivaizdų blogį galima civilizuoti, reglamentuojant
jį valstybės įstatymais. Šių metų pradžioje Vokietijoje buvo įteisinta
prostitucija, ir visi sutikti socialinėje sferoje dirbantys vokiečiai
kiek sutrikę aiškindavosi, kad tai jiems nauja situacija, kad
jie patys nežino, kaip tai paveiks visuomenės procesus. Tačiau
Eseno sveikatos skyriaus valdininkė sausai, akademišku tonu apibūdino
padėtį šitaip: Iki minėto įstatymo priėmimo prostitucija buvo
laikoma amoralia. Dabar, priėmus naująjį legalizavimo įstatymą,
prostitucija jau nėra amorali.
Po tokio stulbinančio absoliučios pagarbos rašytinėms valdžios
instrukcijoms pareiškimo tariausi labiau supratęs, kaip šiame
kultūringame krašte įsigalėjo ir buvo vykdomi nacių įstatymai.
Tasai besąlygiškas klusnumas kito žmogaus ar žmonių grupės pasirašytiems,
antspaudu patvirtintiems leidimams ar draudimams, tarsi jie galėtų
pakeisti objektyvių dalykų, gėrio ir blogio, santykius! Visiškai
kaip Igorio Talkovo posmuose apie pertvarkos (perestrojkos)
keistybes:
...Kas čia tokio, ko jūs norit,
Čia juk viskas normalu:
Tai, kas buvo nepadoru,
Tapo ne nepadoru. *
Valdininkė aiškino, kad dabar,
įteisinus viešnamius, būsią lengviau ginti parsidavinėjančias
moteris nuo smurto ir nuo ekonominio išnaudojimo, privalomi medicininiai
tikrinimai stabdysią AIDS, o teismai ginsią jų socialines ir profesines
teises... Neištvėriau ir paklausiau jei prostitucija valstybės
pripažįstama legaliu verslu, profesija, tuomet teoriškai yra
galima, kad suteneriai ateitų į mokyklas ir vykdytų atitinkamą
proforientavimą?! Nepatenkinta paskaitininkė atsakė, kad ne,
jog tai ne visai profesija kaip kitos, savo teisiniu statusu
tai esą kažkoks tarpinis variantas. Keisti tie vartotojų visuomenės
įstatymdavystės paradoksai.
Liūdesio gatvė
Kadangi konferencijos tema
prekybos žmonėmis ir prostitucijos aukos bei pagalba joms, buvo
numatyta, kad dalyviai, šioje srityje dirbančių Eseno policininkų
lydimi, pereis dabar jau teisėtai veikiančia viešnamių gatve.
Buvau suabejojęs, ar toks pasivaikščiojimas priimtinas krikščioniui
ir dar dvasininkui, ir rengiausi jo atsisakyti. Bet mano abejones
išsklaidė Ukrainos Caritas direktoriaus Andrijus Vaskovičius,
ukrainiečių emigrantų šeimoje Vokietijoje užaugusio inteligentiško
kataliko, argumentas. Jis pasakė: Mes, Caritas, Bažnyčia, turime
būti ten, kur yra vargšai. Negalima leisti nusikaltėliams izoliuoti
ne tik aukas, bet ir mus pačius. Neturime suteikti nusikaltėliams
galimybės sakyti: Čia nelįskite, čia mūsų zona. Krikščionys,
kunigai eina ten, kur žmonės kenčia, ir stengiasi jiems padėti.
Taigi rytų europiečių bažnytininkų, nevyriausybininkų ir policininkų
grupė buvo nugabenta į nuošalią, niekur nevedančią gatvelę miesto
pakraštyje. Vienoje gatvės pusėje, stiklinėse verandose ir languose,
moteriškės paplūdimio uniformomis vaidino joms patikėtąjį viduje
esančių gyvų prekių reklamos vaidmenį.
Žmogui, branginančiam doros principus, tai, manau, neturėjo būti
didesnis išbandymas, nei madų ir reklamų vaizdai normaliuose
mūsų miestų kvartaluose. Ir tai, deja, yra ženklas, kaip giliai
viešnamių stilius yra įsiskverbęs į vartotojų civilizaciją. Juk
mes, krikščionys, kurie žmogaus kūną laikome šventove, skirta
aukštesniems tikslams negu komercija, - mes turime išmokti ir
įprastose gatvėse, reklamose ir vitrinose nesusiteršti tuo, kas
iš tikrųjų tėra žmogaus lytiškumo adaptavimas prekyboje, versle.
Dar yra ko pasimokyti iš čečėnų, kurių nerašyti papročiai sako,
kad spoksoti į moterį yra blogo tono ženklas.
Psichologiškai kur kas įdomesnė buvo kitoje gatvelės pusėje besibūriuojančių
vyrų laikysena. Trumpiausiai ją galėtų nusakyti lietuviškas priežodis
apie katiną, pridirbusį į miltus. Jie atrodė susikaustę. Maniau,
kad čia sutiksime ciniškų raumeningų skustagalvių, ir nustebau
pamatęs pagyvenusių ir netgi senų žmonių. Nesveikai išblyškęs
senukas išsekusiu veidu, sustingęs kaip transe, žiūrėjo į stiklines
verandas... Prisiminiau, kur mačiau tokius veidus: nuotraukoje
prie mokslinio straipsnio apie liguistą priklausomybę nuo azartinių
lošimų. Ten prie ruletės suakmenėjusių žmonių išraiška buvo labai
panaši. Tų vyrų akivaizdoje pasijunti toks laisvas su senamadišku
Bažnyčios mokymu apie skaistumą, su tuo savų ir svetimų puolamu
celibatu.
Gatvėje tvyrojo įtampa, dirbtinumas ir nenusakomas liūdesys. Tarsi
neregimi žodžiai kažkas ne taip būtų sklandę ore, byloję per
moterisgyvąsias lėles vitrinose, per sutrikusius vyrus, mindžiukuojančius
šaligatviuose. Tas kažkas ne taip buvo galingesnis ir už šiuos
žmones, ir už leidžiančiuosius valstybės įstatymus. Ir tai buvo
viltinga patirtis.
Jau beeinant iš liūdnosios gatvės, civiliniais drabužiais vilkinčius
vokiečių policininkus sustabdė valdinga ponia. Griežtas tamsus
kostiumas ir visa povyza sakyte sakė, kad čia ne parduodamoji,
o pardavinėjančioji administratorė ar firmos savininkė. Be
ceremonijų ji išbarė policininkus, kam jie čia, girdi, vaikštą
juos visi pažįsta, klientai baidosi, gadinamas biznis ir mažėja
pelnas (!). Pareigūnai, mandagiai ramindami įsikarščiavusią ponią,
paliko gatvę. Rytų Europos šalių policininkai šią sceną stebėjo
išpūtę akis ir netverdami pykčiu, o vienas pratarė: Ji rėkia
ant policininkų! Na, pabandytų pas mus taip - nuriedėtų netyčia
laiptais iš penkto aukšto (...). Nepanašu, kad būtų juokavęs.
Atgrasus moters veidas man pasirodė kažkuo panašus į abortus darančių
ir ginančių medikų veidus. Tas pats negailestingas kietumas ir
šaltis. Matyt, dalyvavimas žudyme, nesvarbu, ar kūno, ar sielos,
įspaudžia panašius bruožus nusikaltėlių veiduose.
Epilogas Lietuvoje
Ištrūkusi iš prostitucijos gniaužtų, sumušta, pablyškusi nepilnametė
tylioje Caritas virtuvėlėje balsu skaito didelę pasakų knygą.
Knyga su spalvotais paveikslėliais, joje rašoma apie užburtas
princeses, drąsius riterius, ištikimą meilę... Mergaitės akys,
atrodo, pilnos ašarų. Jos klausytoja kitos moters, žadant darbą
apgautos ir Vokietijoje parduotos, dar nelankanti mokyklos dukra.
Susikaupusios mažiulės veidelyje, rodos, tvyro viso pasaulio rimtis
ir susirūpinimas.
Iš Lietuvos Caritas informacinio lankstinuko:
Miela nepažįstamoji, jei Tau tapo nemalonus toks gyvenimo būdas
pardavinėti savo kūną, kai reikia kęsti fizinę ir psichologinę
prievartą, slepiant nuo pačių artimiausių žmonių tiesą apie save,
nematant ateities... Ateik pasikalbėti. Mes esame nevyriausybinė
organizacija, nesusijusi nei su policija, nei su jokia kita valstybine
institucija. Mes nemoralizuojame, o tiesiog labai norime Tau padėti.
Jei susidomėjai mumis, ateik pas mus tik pasiklausyti, o jei norėsi,
ir pasikalbėti.
Laukiame Tavęs kiekvieną darbo dieną nuo 9 val. iki 16 val. Kaune,
Aukštaičių g. 10, III aukšte, Lietuvos Caritas organizacijoje,
tel. 323300 (Kristina). Nemokamas pagalbos telefonas 8-800 26161.
* 1991 metais Maskvoje
nušautas rusų bardas, dainavęs ir kūręs antisovietines dainas.
Originalus tekstas: Možiet eto i normalno,/ Možiet tak i byt
dolžno: /To, čto bylo amoralno, /Stalo nie amoralno (vert.
R. G.).
Kun. Robertas GRIGAS,
Lietuvos Caritas generalinis direktorius
© 2002"XXI amžius"