Atsivėrimai
Seserys apaštalinėms misijoms
Ona Kaupinytė
|
Pas Kretingoje gyvenančias seseris
(iš kairės) Juliją, Benjaminą
ir Danutę nuolat pilna lankytojų
Seserų archyvo nuotrauka
|
|
Provincijolė Arnelė sakė,
kad didžiausia vykimo
į Lietuvą problema kalba
Autorės nuotrauka
|
|
Provinciolė Arnelė (kairėje),
seserys Danutė ir Julija atsakė
į klausimą, kodėl jų abitai pilki.
Tai pelenų spalva, o pelenai
atgailos simbolis
Autorės nuotrauka
|
Praėjusį sekmadienį Vilniuje, Šv. Pranciškaus
Asyžiečio (Bernardinų) parapijoje, Bernardinų bendruomenės centre,
Švenčiausios Širdies seserys pranciškonės misionierės (FMSC) supažindino
su savo gyvenimu ir veikla. Tai buvo jau trečioji paskaita iš ciklo
Dievo ženklai žemėje. Iš Kretingos atvykusios trys seserys pranciškonės
jau 20 metų Lietuvoje gyvenanti italė sesuo Benjamina, sesuo Danutė
iš Šiaulių, sesuo Julija iš Plungės supažindino susirinkusiuosius
su savo kongregacijos istorija, misija, pasakojo, iš kur seserys
semiasi gilaus geranoriškumo, atperkančios meilės, apaštalinio uolumo.
Drauge svečiavosi ir kongregacijos provincijolė sesuo Arnelė iš
Paryžiaus.
Dievo dovana
Priminusi kongregacijos atsiradimo istoriją sesuo
Benjamina sakė, kad nebuvo nieko didingo, tai buvusi tiesiog Dievo
dovana. 1859 metais Paryžiaus kunigaikštienei Laurai Leruox de
Bauffremont kilo mintis ką nors gero padaryti Bažnyčiai. Ji sumąstė
įkurti vienuolių kongregaciją, kurios narės pasitarnautų apaštalinėse
misijose, rūpintųsi našlaičiais, vargingai gyvenančiais žmonėmis.
Su šia mintimi kreipėsi į tėvą pranciškoną Gregorijų Fioravantį
iš Venecijos. Tėvas Gregorijus negalėjo nepalaikyti kunigaikštienės
entuziazmo. 1861 metais vienuolynas buvo įkurtas, kalnuose pastatytas
pastatas, jame apsigyveno pirmosios 53 mergelės novicijos iš
Prancūzijos, Italijos, Austrijos, Belgijos, Šveicarijos, Vokietijos,
pasakojo puikiai lietuviškai kalbanti sesuo Benjamina.
Kai susirgusi kunigaikštienė negalėjo rūpintis
ir išlaikyti seserų, jas patikėjo pranciškonui tėvui Gregorijui.
Tikiu, kad greitai jis taps palaimintuoju, sakė sesuo Danutė.
Kongregacijos seserys iki šiol siunčiamos į įvairius
pasaulio kraštus atlikti savo misijos. Šiuo metu Švenčiausios širdies
pranciškonių misionierių bendruomenių yra Europoje (Albanijoje,
Bulgarijoje, Kipre, Prancūzijoje, Italijoje, Lietuvoje, Liuksemburge,
Čekijoje, Šveicarijoje), Afrikoje (Kamerūne, Konge, Centrinėje Afrikos
Respublikoje), Šiaurės ir Pietų Amerikoje (JAV, Čilėje, Bolivijoje,
Peru, Ekvadore, Meksikoje), Azijoje (Libane, Indijoje, Filipinuose).
Apie Dievo apvaizdą
Pamatinės kongregacijos vertybės yra pasitikėjimas
Dievo Apvaizda, nusižeminimas, meilė. Mes nešame meilę žmonėms,
jaučiame, kad Dievas mus myli. Žmonės, Dievas jus myli! sakė sesuo
Danutė. Mes dažnai šaukiamės Dievo Apvaizdos. Kas tai yra? Tai
ta erdvė, kuri užpildo Dievo ir žmogaus bendradarbiavimą kuriant
pasaulį ir dalyvauja išganymo istorijoje. Tokiam bendradarbiavimui
yra pašauktas kiekvienas žmogus. Dievo Apvaizda neateina per atidarytas
duris. Ji yra tai, kas eina pirma mūsų ir ruošia mums kelią, tarsi
upės vaga, parodanti, kur tekėti vandeniui. Dievo Apvaizda veda
į galutinį tikslą, į Dievo valios išpildymą, o kūrinijai suteikia
tvarką, kad viskas vyktų pagal Dievo valią.
Sesuo Danutė dar pridūrė, kad Dievo Apvaizda nėra
tik tai, kas mus veda, bet ir tai, kas paruošia kelią, kad galėtume
vykdyti Dievo valią. Buvo toks atvejis. Penktadieniais pas mus
ateina vaikai pranciškoniukai. Kartais jie lieka visai nakčiai
kartu meldžiamės, žiūrime filmus. Vaikams buvo pasakyta atsinešti
vakarienę, o arbata jau mes pasirūpinsime, pasakojo sesuo Danutė.
Po Mišių žiūrime, kad vaikai nieko neatsinešė. Su seserimi Julija
jau galvojome, kad reikės eiti virti puodą makaronų, kad galėtume
vaikus pamaitinti, o radome prie durų maišą bandelių su dešrelėmis.
Viešpats pasirūpino. Nereikėjo virti, galėjome eiti ir bendrauti
su vaikais.
Tačiau, pasak sesers Danutės, upė gali išsekti,
patvinti, pakeisti vagą. Tai nenuspėjama, bet priklauso nuo to,
kaip žmonės sugeba apsispręsti. Ji priminė Viešpats žodžius: Mano
mintys nėra jūsų mintys, mano keliai nėra jūsų keliai (...) Mano
keliai viršija jūsų kelius, o mano mintys jūsų mintis. Svarbiausia,
pasak jos, tikėjimas nepaisant nieko, nematuojant Dievo teisingumo,
nes Dievo planai pranoksta žmogaus planus.
Dievo išbandymai
Dažnai žmonės ima svarstyti, kas gyvenime gerai,
kas blogai, kas teisinga, o kas ne. Tėvas Gregorijus yra pasakęs:
Niekas neturi teisės paklausti Dievo Apvaizdos, kodėl tokiu būdu,
o ne kitokiu. Sesuo Danutė prisiminė įvykius iš vienuolyno istorijos.
Kai kunigaikštienė neturėjo pinigų remti vienuoles, nors buvo pasižadėjusi
tai daryti (ji buvo išsiskyrusi, o vyras atsisakė duoti lėšų), kai
jaunos seserys ėmė mirti iš bado ir nuo ligų, tėvą Gregorijų kankino
klausimas, kodėl taip yra. Tačiau jis suprato, kad šio vienuolyno
norėjo pats Dievas, vadinasi, todėl jis turi būti išmėgintas tokiais
išbandymais, kurie žmonėms gali atrodyti itin sunkūs.
Matydamas mirštančias seseris, tėvas Gregorijus
pasiūlė joms grįžti į namus (juk dar nebuvo įsipareigojusios), tačiau
jos atsakė: Mes nepaliksime šitos angelų alėjos. Tada tėvas Gregorijus,
supratęs, kad Dievas nori išbandyti šį savo kūrinį, užrašė savo
atsiminimuose, kad gal jam pačiam pritrūko pasitikėjimo Dievo Apvaizda.
Prisiminkime, kaip ir šventasis Pranciškus, gyvenimo saulėlydyje
apmąstęs nugyventus metus, pasakė, jog, kas gyvenime buvo kartu,
Dievas padarė saldybe. Jis pripažino, kad Viešpats, o ne jis pats,
yra pagrindinis jo gyvenimo veiksnys. Šventasis Pranciškus savo
testamente yra kelis kartus pasakęs: Dievas davė, Dievas, nuvedė,
Dievas parodė... Kai tėvas Gregorijus dar anksčiau yra klausęs
savo vyresniojo, ką daryti, jis jam atsakė: Eik ir daryk. Kunigaikštienė
Laura pakluso savo vidiniam troškimui įkurti kongregaciją, ką nors
padaryti dėl Bažnyčios, dėl tų mergelių, kurios neturėjo galimybės
eiti į mokyklą, tėvas Gregorijus irgi pakluso situacijai, į kurią
pakliuvo, todėl šiandien ir mes esame, sakė sesuo Danutė.
Be jokio kraičio
Pasak sesers Julijos, pranciškonai iš kitų kongregacijų
išsiskiria neturtu, paprastumu. Jų neturtas, paprastumas pirmiausia
yra išgyventas viduje, sakė ji. Šventasis Pranciškus neturtą
vadino savo pomėgiu, sakė, yra su juo apsikabinęs. Kaip kongregacija
išgyvena neturtą? Mes neturime net savo konstitucijos. Ji yra paimta
iš ankstesnės kongregacijos, pridėta tik dalis apie misijas. Galbūt
kyla klausimas, iš ko gyvena seserys? Kitose kongregacijose tuo
metu, kai kūrėsi mūsiškė, buvo įprasta į vienuolyną ateiti su kraičiu.
Buvo net pasakyta, kiek marškinių, kiek paklodžių reikia atsinešti.
Pranciškonai gyvena tik iš Dievo apvaizdos, tik iš to, ką žmonės
jiems atneša. Įkūrėjas yra pasakęs: Jos neatsineš nieko. Turės
turto, bet viskas bus bendra.
Sesuo Julija paaiškino, kuo pranciškoniškas neturtas
skiriasi nuo kitų ordinų ir kongregacijų neturto. Nėra jokio prieraišumo
daiktams. Viskas, ką turi, yra duota Dievo. Viskas, ką uždirbi,
yra skirta bendruomenei, sakė ji. Ir viskas, ką darai, yra Dievo
garbei ir šlovei. Per visą istoriją seserys nieko neturėjo savo.
Jos dalindavosi tuo, ką pačios gaudavo. Ir šiandien mūsų seserys
visame pasaulyje gyvena šiuo idealu, pasakojo sesuo Julija.
Sesuo Danutė juokavo: Kartais Viešpats taip pasirūpina,
kad tenka atsikratyti. Kartą gavome aštuonis maišus morkų. Pridėjome
pilną šaldiklį, paskui su seserimi Julija vaikščiojome ir dalijome
morkas tiems, kuriems, manėme, jų reikia. Mums davė, tai ir mes
pasidalijome. Pareiname viską išdalijusios, o prie durų krūva
cukinijų.
Dirbti garbinga
Kaip pasakojo sesuo Julija, ir broliai pranciškonai,
ir seserys pranciškonės privalo dirbti. Tai garbingas užsiėmimas.
Duoną reikia užsidirbti savo darbu. Visuomenė mus priverčia dirbti,
sakė ji. Tačiau rinkdamosi darbus mes žiūrime ne į tai, kiek
uždirbsime, kokią karjerą padarysime, bet kaip tame darbe galėsime
eiti mūsų pasirinktu keliu. Todėl mes niekada nedirbsime finansų
makleriais, o būsime ten, kur mūsų labiausiai reikės, pavyzdžiui,
vaikus raginsime ieškoti Dievo išminties. Mes esame tik paprastas
įrankis, per kurį Dievas gali daryti savo darbus.
Šventasis Pranciškus yra sakęs, kad nėra gėda
eiti prašyti išmaldos. Bet tik tuo atveju, jei už darbą nėra atlyginta.
Kai tėvas Gregorijus, kurio globai buvo paliktos seserys, neturėjo
iš ko išlaikyti vienuolyno, jis ėjo nuo durų prie durų prašydamas
išmaldos.
Apie misijas
Sesuo Julija pasakojo, kaip jau pirmosios seserys,
vos įsikūrus vienuolijai ir praėjus dvejiems metams, buvo siunčiamos
vykti į kitas šalis. Pirmiausia jos apsistojo Šiaurės Amerikoje,
savo tarnystę pradėjo padėdamos emigrantams. Jos dabar dirba gal
dvidešimtyje šalių. Mūsų tikslas kad su mumis pabendravęs žmogus
savo mintis keltų aukštyn į Dievą, sakė ji. Mes esame siunčiamos
dirbti ten, kur niekas eiti nenori. Pavyzdžiui, seserys yra atvykusios
į Afrikos džiungles, kur žmonės nežinojo, kas yra Dievas. Daug kur
jos dirba sunkiausiomis, pavojingomis sąlygomis, pasitikėdamos,
kad Dievas jas saugos. O Čilėje, kur atvyko pirmoji mūsų bendruomenė,
nebuvo nieko, tik laukai. Dabar jau didelis miestas. Nepamokslaudamos,
neužsilipusios ant bačkos seserys savo darbu ir pavyzdžiu atnešė
troškimą gyventi truputį kultūringiau, higieniškiau. Pasak sesers
Julijos, būti misioniere nereiškia, kad būtinai reikia vykti į tolimas
šalis. Galima būti misioniere ir savo bendruomenėje svarbu nešti
Evangelijos džiaugsmą šalia esančiam. Mūsų misija būti paprastomis
ir skelbti Dievo meilę, sakė ji. Pavyzdžiui, sesuo Benjamina
nuneša kavos naktį dirbantiems policininkams. Nereikia daryti stebuklų,
kartais užtenka ir kavos puodelio.
Kaip kalbėjo iš Kipro kilusi, bet dabar Paryžiuje
gyvenanti sesuo provincijolė Arnelė, norint atvykti į Lietuvą ir
atlikti tarnystę, reikia gerai išmokti kalbą. Tai pagrindinė
problema. O lietuvių kalba nelengva. Mokslams prireikia dviejų metų,
sakė ji.
Paskaitos klausytojos teiravosi, ar galima pas
vienuoles pranciškones atvykti pabūti. Visose bendruomenėse seserų
namai visada atviri maldai, sakė sesuo Arnelė. Mes esame atviros,
pas mus nuolat pilna žmonių, vaikų. Kas ateina tyloje pabūti, kas
pasimelsti, kas pasikalbėti ar paprasčiausiai stalo futbolą pažaisti,
pridūrė sesuo Danutė. Kai Lietuvos vienuolynuose buvo Atvirų
durų dienos, kažkas pajuokavo, kad mums Kretingoje reikia ne atvirų
durų dienos, kokios būna kasdien, o nors vienos uždarų durų dienos.
Pelenai atgailos simbolis
Sesuo Danutė prisiminė šventojo Pranciškaus žodžius:
Dievas nėra pasakęs, kaip gyventi, tačiau Dievas davė brolius.
Ji teigė, kad ir seserys viena kitai padeda keliauti toliau. Dievo
Apvaizda pranciškonų šeimoje reiškiasi per bendruomenę. Mes, seserys,
visos labai skirtingos, tačiau viena be kitos negalime ilgiau nei
savaitę ištverti, sakė ji.
Kuo mes panašios į brolius pranciškonus? Prieš
paskaitą žmonės sakė: Jūsų abitai nėra rudi, jūs visai nepranciškonės,
jūs nepanašūs. Bet mes ne išoriškai panašios, mes vidumi panašios,
sakė sesuo Julija. Bendras mūsų bruožas neturtas.
Vėliau seserys papasakojo, kad įvairiose šalyse
pranciškonių abitai gali ir skirtis, pavyzdžiui, Afrikoje, kur šilta,
seserys dėvi baltus abitus, Indijoje melsvus. Tik kai reikia dalyvauti
oficialesniuose renginiuose, tada rengiasi pilkais abitais. Tai
pagrindinis jų drabužis. Pilka spalva pelenų, o pelenai atgailos
simbolis. Juokaudamos seserys rodė į koplyčioje esančius brolius
pranciškonus, vilkinčius rudus abitus, ir klausė: Kokios spalvos
yra bulvių maišas? Tikrai ne rudos. O šventasis Pranciškus buvo
apsivilkęs tiesiog tuo, ką turėjo pilku bulvių maišu. Broliai
pranciškonai patikslino, kad ir jie kitose šalyse, atsižvelgdami
į klimatą, gali dėvėti ir šviesius abitus.
© 2015 XXI amžius
|