Atmintis
Kaip lietuvis salezietis iš Brazilijos negalėjo
aukoti šv. Mišių lietuviškai Seinuose
|
Kun. Pranas Gavėnas SDB
|
Katalike (nr. 5) rašėme apie kun. Prano
Gavėno SDB (1918 10 111949 07 032000 02 07) mirties 15-ųjų metinių
minėjimą. Šiandien supažindiname su šio kunigo, tada dirbusio Brazilijoje,
laišku, prieš 35-erius metus rašytu popiežiui Jonui Pauliui II.
1980-ųjų spalio 9 d. JAV leidžiamame žurnale Tėviškės žiburiai
(nr. 41) buvo išspausdintas nerimą keliantis laiškas Šventajam Tėvui
dėl lietuvių religinės padėties Seinuose. Jo autorius tada buvo
San Paulo lietuvių Šv. Kazimiero parapijos klebonas ir Pietų Amerikos
lietuvių vienybės pirmininkas kunigas salezietis Pranas Gavėnas.
Laiškas parašytas kunigui apsilankius Seinuose. Čia jis savo akimis
pamatė tuometinę lietuvių padėtį (juos diskriminavo ne tik komunistinė
Lenkijos valdžia, bet ir Bažnyčios hierarchai). Laiške išsakytos
mintys įdomios ir aktualios todėl, kad nuo aprašomų įvykių praėjus
35-eriems metams galima geriau suprasti skausmingą Seinų krašto
lietuvių padėtį ir ieškoti atsakymų į kai kuriuos dabarties klausimus.
Kun. Prano Gavėno SDB rašto Šventajam Tėvui ištraukos
(kalba netaisyta)
Šventasis Tėve. Jaučiu sąžinės pareigą štai ką
pranešti Jūsų Šventenybei... Seinuose turėjau labai liūdną pergyvenimą.
Kaip tik šiuo tikslu rašau.
Sausio 27, sekmadienis. Norėjau laikyti Mišias
bazilikoje senojoje Seinų katedroje prie lietuvių gerbiamo poeto
vyskupo Antano Baranausko kapo.
Incognito dalyvavau 12 valandos Mišiose lenkų
kalba. Maldininkų aktyvumas, pastebėjau, buvo labai silpnas: vien
tik vargonininkas atsakinėjo ir jiems giedojo. Kaip paskui patyriau,
daugumą dalyvių sudarė lietuviai.
Baigiantis paskutinei giesmei, kai jau viena dalis
buvo išėjusi iš bazilikos, būrys žmonių (galėjo būti per šimtą)
susirinko šventovės viduryje, pasiruošę giedoti. Bet kaip tik tuo
metu pasigirdo per garsiakalbius įregistruoti garsai ir šūkavimai,
spiegimai taip garsiai, kad reikėjo užsikimšti ausis. Giedot nebuvo
įmanoma. Todėl vieni ėmė kalbėti Rožinį, kiti skaitė maldas iš maldaknygių.
O man tai tikrai buvo sunku sulaikyti pyktį ir neapsakomo pažeminimo
jausmą. Triukšmingi garsai truko 8-10 minučių. Sumažėjus triukšmui,
paprašiau kaimyną, kad mane palydėtų zakristijon. Klebono nebuvo.
Nuėjom klebonijon. Atidarius duris, prisistačiau klebonui ir pradėjau
dėstyti reikalą.
Klebonas Stanislaw Rogowski pasišaukė vikarą kun.
Zenoną Parakewicz, kalbantį lietuviškai, ir įsivedė į raštinę. Palydovas
manęs nepaliko vieno.
Esu kunigas salezietis, lietuvis, lietuvių Šv.
Kazimiero parapijos San Paule, Brazilijoje. Turėjau laimės po 41
metų aplankyti Lietuvą. Čia pravažiuodamas, norėčiau celebruoti
bazilikoje arba vyskupo Antano Baranausko koplyčioje.
Vikaras buvo bepradedąs versti lenkiškai, tačiau
klebonas galvos linktelėjimu davė ženklą, kad supratęs reikalą.
Todėl vikaras tuoj įsiterpė klebono vardu lietuviškai:
Čia negalima. Yra kita šventovė, atskirai...
Aš tariau:
Mes, lietuviai, nuo mažens pažįstam Baranauską,
deklamuojam jo eiles... Pirmą kartą atvykęs į Seinus, norėčiau kaip
tik celebruoti jo koplyčioje.
Bet čia negalima!
Kodėl? Apkeliavau pusė pasaulio ir mačiau, kaip
mielai priimami svetimi kunigai... O paskui yra ir Bažnyčios nurodymai
etninių mažumų naudai...
Čia yra vyskupas, yra valdžia, turim nurodymus.
Tamsta žinai, kad net kunigas negali daryti šventovėje, ką nori,
ir jis turi klausyti. Turim dekretus, įsakymus...
Dekretus, įsakymus, kuriuos... atrodo, jūs patys
suformulavot. Jie neturėtų prieštarauti bendriems Bažnyčios nurodymams
ir vykdyti diskriminaciją tarp pačių katalikų. Popiežius kovoja
prieš visas diskriminacijas ir, šiuo atveju, jei sužinotų, nebūtų
patenkintas.
Popiežius matė ir pažįsta visą padėtį. Čia jis
buvo laiminti statulos...
Pamatė ir sužinojo, ką jūs norėjot, kad žinotų
ir matytų. Bet turėtų pažinti tikrą padėtį. Turi žinoti! Popiežius
ją sužinos! sakiau jiems.
Papasakokit ir, jei norit, parašykit, kam norit
net ir Popiežiui. Bet žinokit, kad... Popiežius yra lenkas!
To tikrai nelaukiau. Ir taip man iškrito iš rankų
visi galimi argumentai. Pasijutau, kad visas drebu. Ir negalėjau
pridėti kita, kaip tik:
Popiežius ir tai sužinos!
Ir išėjau. Sugrįžęs į baziliką, radau tą būrį
žmonių (daug vyrų ir subrendusių jaunuolių) tyliai besimeldžiantį.
Kai pasklido žinia, kad klebonas neleido svečiui laikyti Mišių,
visi kaip vienas suklupo ir užtraukė įžanginę Mišių giesmę Pulkim
ant kelių. Bet tokiu graudžiu, tačiau kartu ir ryžtingu balsu,
kad tikrai negalėjau sulaikyti ašarų. Man stojos prieš akis anų,
caro persekiojimo, laikų vaizdas, kaip skaitome mūsų istorijos knygose.
Nepratariau nė žodžio, susilaikiau. Bet ir norint susijaudinimas
ir pasipiktinimas nebūtų leidę kalbėti. Tik išeidamas išdalinau
visus paveiksliukus, kuriuos turėjau (dauguma norėjo Popiežiaus
atvaizdo). Visi išėjo tyliai, lyg gavę mušti pažeminti, nusiminę,
pasimetę, sukandę dantis... Negalima išsakyti, ką jautė viduje.
Jie ir aš!
Paskui vakare nuvykau į Punską, kur atsilaikiau
Mišias, klebono kun. I. Dzermeikos patarnaujamas.
Šventasis Tėve, Seinuose nuo 1946 metų nutrauktos
visos religinės apeigos lietuviškai, remiantis (melagingom ir klastingom)
informacijom, esą krašte nėra lietuvių. Jau 33 metai lietuvių
delegacijos kreipiasi į Lomžos vyskupą su prašymu leisti jų parapijos
šventovėje bazilikoje laikyti jų gimtąja kalba sekmadienines Mišias,
teikti Krikšto ir Santuokos sakramentus bei atlikti laidotuvių apeigas.
Tačiau ligi šiol nieko negavo. Jau 7 metai, kai Seinų lietuviai
katalikai stengiasi sekmadieniais nors pagiedoti po Mišių vieną
kitą lietuvišką giesmę bazilikoje, kurią jų tėvai statė ir kurią
jie patys savo aukomis padeda išlaikyti, tačiau yra visokiais būdais
trukdomi, kaip kad ir man pačiam teko patirti. Dargi yra niekinami,
išjuokiami ir net grasinama: Negausi išrišimo visoj vyskupijoj,
Neturėsi palaidojimo, Eisi ir tu į pragarą, jei susidėsi su tais
banditais...
Tiesa, 1973 m. Lomžos vyskupas leido laikyti vienerias
sekmadienines Mišias lietuviškai, tačiau ne parapijos šventovėje,
o buvusioje liuteronų maldykloje, ir pažadėjo kitas koplyčias. Betgi
tai nėra sprendimas. Klausimas yra gilesnis, principinis. Lietuviai
kovoja už egzistencijos teisę, kuri jiems paneigiama; kovoja už
lygias teises naudotis parapijos šventove (kuri, pagaliau, yra jų
šventovė); kovoja už teises, kurias šiandien visuose pasaulio kraštuose
etninės mažumos turi, kad būtų gerbiama jų kalba bei teisėti religiniai-kultūriniai
papročiai ir jiems būtų užtikrintas religinis aptarnavimas. Jie
žino, kad buvusioji protestantų maldykla (tarp kita ko, tai ne tik
protestantų kulto namai, bet ir per maži, netinkami lietuvių bendruomenės
reikalams) bet kada gali būti teisėtų savininkų vokiečių pareikalauta
grąžinti. Kitoms koplyčioms bet kokiu atveju taip pat lengvai galėtų
būti atimtos teisės, ir lietuviams nieko neliktų. Čia viskas gražiai
išsispręstų vien tik užtikrinant teisių lygybės principą. Kol prie
šito nebus prieita, lietuviai nenurims. Truputį atkaklūs tie lietuviai,
taip, bet jeigu jie tokie nebūtų, gal nebūtų nė Lietuvos.
Šventasis Tėve, jei taip engtų kokie turkai (kaip
Sobieskio laikais), arba kokie ateistai (kaip Stalinas ar jam panašūs),
tikintys lietuviai viską perneštų ramia kankinystės dvasia. Bet
kad taip elgiasi krikščionys katalikai katalikiškoj Lenkijoj, dargi
remdamiesi paties Popiežiaus autoritetu, tai šiandien jau tikrai
nesuprantamas reiškinys!
Jūsų Šventenybė iškilmingai pareiškė, kad Tylos
Bažnyčios jau nėra. Už tai Jums lietuviai yra labai dėkingi. Tačiau
liūdna patirti, kad ir po tokio paskelbimo dar yra tokia Bažnyčios
dalis, kuri kenčia, turi kęsti sukandusi dantis pačioje Popiežiaus
tėvynėje katalikiškoje Lenkijoje! Tačiau tyla ir čia negali trukti
amžinai. Jaučiamas pavojus (ir tai neišvengiama), kad ir čia atsiras
koks Solženicynas ar Sacharovas, kuris, rizikuodamas savo laisve
ir net gyvybe, atskleis pasauliui šitą Tylos Bažnyčią pačioj katalikiškoj
Lenkijoj!
Šventasis Tėve, Suvalkų, Punsko ir Seinų trikampyje
yra 10-11 tūkstančių lietuvių. Yra vaikų ir jaunuolių, normaliai
kalbančių lietuviškai namuose ir net kai kuriose mokyklose. Manau,
kad tai galėtų būti Dievo Apvaizdos numatytas religinių pašaukimų
kampelis Lietuvos Bažnyčiai. Tačiau tokioje padėtyje Seinuose (ir
su atgarsiu gretimose vietovėse) ne tik negalima kalbėti apie tokius
pašaukimus, bet reikia netgi bijoti visiško nutolimo nuo Bažnyčios
ir krikščioniško gyvenimo!
Jūsų Šventenybė ne kartą pareiškėte savo meilę
Lietuvai ir savo rūpestį šios taip visokiais būdais išbandytos tautos
tikėjimu. Lietuviai už tai yra Jums gyvai dėkingi, tačiau nesidrovi
atvirai pasakyti: laukiame veiksmų!
1. Esminių pasikeitimų laukia visa Lietuva. Betgi
taip pat visiems aišku, kad ir Popiežius ne viską gali tokioje padėtyje.
2. Vilnius su savo arkivyskupija yra apverktinoje
būklėje: ortodoksai ten turi savo vyskupą ir savo katedrą, o Lietuvos
sostinė metų metais tvarkoma apaštalinio valdytojo. Vilniaus katedra
paversta meno galerija ir koncertų sale. Pačios arkivyskupijos ribos
neaiškios. Popiežiaus vardas Lietuvoje populiarus, bet būtų dar
populiaresnis, jeigu jis įstengtų išspręsti Vilniaus arkivyskupijos
klausimą, man pareiškė nusiminęs apaštalinis valdytojas kun.
Alg. Gutauskas. Bet šis klausimas, aišku, reikalingas laiko ir kantrybės.
3. Seinų lietuvių padėtis yra tikrai skandalinga
ir šaukiasi greito sprendimo. Ji yra priežastis įtampos tarp dviejų
broliškų katalikiškų tautų, stiprina nusistatymą prieš Bažnyčią
ir pačią Evangeliją, kuri skaitoma vienaip, o gyvenime pritaikoma
atvirkščiai su didele tikintiesiems dvasine žala. Tuo pasinaudoja
ir dar pučia žarijas vis tie patys Kristaus kryžiaus priešai.
Tuo tarpu būtų galima išspręsti brevi manu, lengvai, trumpu laiku.
Tuomet matytųsi, kad Popiežius tikrai mus myli! Ir tikintiesiems
nebūtų ko pyktis tarpusavyje.
Kaip pastebėjau ir susižavėjau, Vilniuje, Aušros
Vartų šventovėje, 9.30 val. atlaikiau Mišias lietuviškai; 10 valandą
buvo kitos Mišios lenkiškai, laikomos lietuvio kunigo. Be jokių
problemų, manau. Ir taip kasdien. O čia, Seinuose: Negalima!..
Šventasis Tėve, savo autoritetu pašalinkit šią
tikrai piktinančią padėtį šioje Bažnyčios dalyje, brangioje abiem
tautom ir, žinoma, taip pat Jūsų Šventenybei! Išspręskit šį klausimą
pirma, negu kils kitas skandalas išeis pasaulinėn viešumon! Palaiminkit,
Šventasis Tėve, šią taip didvyriškai kenčiančią tautą, ir Seinuose
kenčiančią tikrai be jokio reikalo, taip pat ir tą, kuris su giliausia
pagarba prisipažįsta Jūsų Šventenybės ištikimas sūnus Kristuje.
Kun. Pranas Gavėnas SDB,
San Paulo lietuvių Šv. Kazimiero parapijos klebonas
ir Pietų Amerikos lietuvių vienybės pirmininkas
P.S. Į Lomžą atvykęs naujas ganytojas
vysk. J. Paetz savo dekretu nuo 1983 m. spalio 16 d. grąžino į Seinų
baziliką lietuviškas pamaldas. Taip baigėsi skausminga istorija,
kurioje, kaip pripažįsta net lenkai istorikai, Seinų lietuviai tikintieji
buvo diskriminuojami ne kaip parapijiečiai, bet kaip lietuviai,
o šios diskriminacijos neigiamos pasekmės jaučiamos iki šių dienų.
Pagal Aušrą
(http://www.ausra.pl/0503/pm1.html)
© 2015 XXI amžius
|