Pažintis
Vidinę laisvę turi jausti ir būdama vienuole
|
Dievo Apvaizdos seserų
kongregacijos generalinė
vyresnioji Jūratė Marcinkevičiūtė DP
Autoriaus nuotrauka
|
Panevėžyje šalia raudonplytės Šv. apaštalų
Petro ir Povilo bažnyčios yra Apvaizdos takas, o jo 6-ajame name
Dievo Apvaizdos seserų kongregacijos (DP) centriniai namai. Balandžio
25-ąją, kai Lietuvos vienuolynai paskelbė Atvirų durų dieną, užsukęs
į juos su apvaizdiečių generaline vyresniąja Jūrate MARCINKEVIČIŪTE
DP kalbėjosi žurnalistas Bronius VERTELKA.
Pirmiausia norėčiau paklausti, kaip ryžotės
vienuolystei juk pasišventusiems žmonėms tenka atsisakyti daugelio
gyvenimiškų malonumų?
Norėdama atsakyti į šį klausimą, turiu grįžti
į praeitį. Vaikystėje man niekas nekalbėjo apie Dievą. Augant buvo
kažkoks ilgesys, norėjosi sužinoti daugiau. Paauglystėje eidavau
į šokius, netgi ragavau svaigalų, žinojau ir tabako skonį. Po tokių
pasibuvimų pajusdavau sunkiai suprantamą ilgesį, kadangi neturėjau
Dievo ir religijos. Mane labai traukė gamta, nekasdieniniai, nežemiški
dalykai. Ilgėjausi skaidrumo, skaistumo, tyrumo. Turėjau ir vaikinų.
Paskui galvodavau: Na, ištekėsiu, bus vaikai, bet ką darysiu, kai
šeimoje prasidės problemos ar atsiras neištikimybė? Gerai, jeigu
vaikas sveikas, o jeigu neįgalus, kas po to? Atsirastų egzistencinė
tuštuma, bet neturėčiau kuo ją užpildyti. Maždaug taip gyvenau
iki 18 metų.
Bet juk augote religingoje šeimoje?
Tėvelis eidavo į bažnyčią per Kalėdas ir per Velykas,
mama netgi rečiau. Augau septynių vaikų šeimoje, aš buvau jauniausia.
Ir ilgesys kažko nepaprasto buvo labai stiprus. Netgi pavydėjau,
kad žmonės tiki. Viešintose klebonavo toks kunigas ir marijonų vienuolis
Vincentas Inkratas, tikrai šventas žmogus. Toks orus jis praeidavo
pro mokyklą. Buvo 1993 metų rugsėjo pradžios šeštadienis. Ruošiausi
važiuoti į barą. Paprašiau sesers, kad paskolintų palaidinukę. Ji
ėmė priekaištauti, kad drabužį ištepsiu ar suplėšysiu. Ir staiga
televizoriaus ekrane pamačiau kalbantį popiežių Joną Paulių II apie
tikėjimą, meilę Bažnyčiai. Tos sąvokos man lyg nieko nereiškė, bet
staiga iš mano akių pasipylė ašaros. Savo gyvenime nebuvau taip
verkusi. Buvo toks jausmas, lyg iš vidaus tai veržtųsi. Išbėgusi
į kitą kambarį, išgirdau šaukiant seserį, kad ji man paskolinsianti
palaidinukę. Nesupratau, kas su manimi darosi. Nuvažiavę į barą,
su bičiuliu Romu išėjome parūkyti. Nei iš šio, nei iš to jam ir
sakau, kad eisiu į vienuolyną. Tarsi šydą nuo mano akių tuo metu
būtų kažkas nutraukęs. Pajutau prasmę, dėl ko gyvenu. Romas pasišaipė:
Jeigu tu į vienuolyną, tai aš būsiu popiežiumi. Atsirado didžiulė
trauka eiti į bažnyčią. Nuėjau išpažinties pas kun. Bronių Žilinską.
Kitą dieną vėl pas jį, bet šį kartą jis mane aprėkė, kad nuėjusi
prie altoriaus pasižadėčiau, jog daugiau neberūkysiu. Nė kiek neįsižeidusi
prie altoriaus daviau tokią priesaiką. Nuo tada mečiau rūkyti.
Ką paskui veikėte?
Tuo laiku savininkams grąžino žemę, reikėjo išmanančių
ją dirbti. Vyravo nuomonė, jog tam nebūtinas aukštasis mokslas.
Ėjo paskutinieji mano, kaip jaunosios ūkininkės, mokslo metai Vabalninko
žemės ūkio mokykloje. Į ją atvažiavus, kurso draugai pastebėjo,
kad tapau kitokia. Kiekvieną dieną lankiau šv. Mišias. Rūpinausi,
kad mokykloje būtų tikybos pamokos. Ir vis galvojau: Kuo galėčiau
daugiau save pašvęsti Dievui?
Iš prigimties buvau komunikabili, mokėjau su visais
sutarti, bet turėjau ir vienatvės poreikį. Klebonas kun. Povilas
Miškinis supažindino mane su Vabalninke gyvenusiomis vienuolėmis
apvaizdietėmis. Atvažiavusi į Panevėžį užmezgiau ryšį su Dievo
Apvaizdos kongregacijos seserimis. Jaučiau griežtesnio, radikalesnio
vienuolyno poreikį. Mano gyvenime įvyko dvasinis perversmas, kurio
negalėjau paaiškinti. Niekada neturėjau minčių, kad esu ne savo
vietoje.
Bet baigus Vabalninko žemės ūkio mokyklą ir
įstojus į vienuolyną, jus patraukė į aukštesnius mokslus...
Panevėžio aukštesniojoje muzikos mokykloje studijavau
chorvedybą, bet pamačiusi, kad turiu per silpną balsą ir nebūsiu
gera vargonininkė, ją mečiau. Vilniaus pedagoginiame universitete
baigiau teologiją, o Romos saleziečių universitete jaunimo pastoraciją.
Ten pat studijuoju socialinę komunikaciją, ruošiuosi įgyti licenciato
laipsnį. Patvirtinau jo projektą ir grįžau rašyti darbo.
Kas šias studijas finansavo?
Vokietijos Renovabis ir Panevėžio vyskupija,
arba Renovabis ir mūsų vienuolynas.
Tapote vienuole, o kaip tokį pasirinkimą vertino
namiškiai? Ar jie buvo patenkinti?
Mama auklėjo taip, kad augtume savarankiški. Ji
sakydavo: Kaip pasiklosi, taip ir miegosi. Tai tavo pasirinkimas.
Sesuo, kuri buvo priešpaskutinis vaikas mūsų šeimoje, vėliau irgi
tapo basųjų karmeličių vienuole. Su ja galbūt išlikęs artimiausias
dvasinis ryšys.
Ką veikia Dievo Apvaizdos kongregacijos seserys?
Mūsų misija evangelizacija, krikščioniškas ugdymas
(vaikų, jaunimo ir suaugusiųjų katechezė, ruošimas sakramentams,
tikybos dėstymas mokyklose, dvasinis palydėjimas, organizuojami
susikaupimo, maldos vakarai, proginiai renginiai, piligriminės ir
pažintinės kelionės). Veiklos kryptys: rūpinamasis stokojančiais
ir socialinės rizikos vaikais Panevėžio vaikų dienos užimtumo centre;
pagalba Bažnyčiai (liturginės atributikos ruošimas, rūbų, vėliavų
ir kalėdaičių ruošimas, procesijų rengimas; tarpreliginė draugystė
(ryšiai su Panevėžio miesto žydų bendruomene), kalinių sielovada
Panevėžio pataisos namuose, ligonių sielovada (Utenoje, katalikiškoje
Šv. Klaros ligoninėje). Mūsų yra 24 amžinųjų įžadų ir viena laikinųjų
įžadų sesuo. Vienuoliniai namai yra ne tik Apvaizdos take, bet ir
Smėlynės, Naujamiesčio, M. Valančiaus gatvėse, Utenoje, kelios vienuolės
gyvena Vilniuje ir Kaune.
Koks seserų amžiaus vidurkis?
Amžiaus vidurkis bus apie 70 metų.
Lietuviui būdinga pasidomėti, kiek šlamančiųjų
kito piniginėje. Iš ko pragyvenate?
Rėmėjų neturime. Mūsų pajamos pensijos ir dirbančiųjų
atlyginimai. Kelios seserys dirba tikybos mokytojomis, dar kelios
veda parapijose katechezę arba atsakingos už pastoraciją. Nelengva
išlaikyti tokį pastatą. Jo šildymas autonominis, todėl esame nepriklausomi
nuo miesto šildymo tinklų. Kadangi antrasis aukštas skirtas ligoniams,
visiškai nutraukti šildymo negalima. Bendromis pastangomis išsilaikome.
Kas atsakingas už vienuolių maitinimą?
Viena sesuo vienuolė yra atsakinga už maisto ruošimą.
Suktis virtuvėje visą dieną vienai per sunku, todėl ateityje ketiname
keistis. Valgiaraštį parengia ta pati virėja. Ką ji pagamina, tą
ir valgome. Pietūs visą laiką būna kartu, pusryčiai pagal turimas
galimybes. Produktus perkame iš parduotuvių, nes išlaikyti daržoves
būtų sudėtinga, kadangi šildomos grindys.
Kažkada prie vienuolyno buvo Nazareto valgykla,
maitinusi vargingai gyvenančius. Kodėl nutraukta jos veikla?
Pradėjo ateidinėti išgeriantys ir nebegalėdavai
atskirti, kas tikrai sunkiai besiverčia. Pasitaikydavo, kad jie
suvalgydavo vaikų maistą arba tą maisto davinį patys vaikai nešdavo
savo išgeriantiems tėvams. Turėjome imtis rimtų veiksmų, todėl valgykla
buvo reorganizuota į Dienos centrą romų (čigonų) tautybės žmonių
integracijai. Tai yra pakankamai sudėtingas darbas. Čia susikerta
romų ir lietuvių kultūra. Ji mums nėra gerai pažįstama, o žmonės
su savo mąstymu. Didesnį dėmesį darbui su romais turėtų skirti
valstybė. Tai ne vieno žmogaus ar vienuolių kongregacijos, bet
ir valstybės reikalas. Ne vien pašalpas už vaikus turėtų mokėti,
ne gatavą žuvį paduoti, bet ir įduoti meškerę žvejybai.
Šiuose namuose sudarytos sąlygos normaliai gyventi,
kambariuose esate įsikūrusios po vieną. Ar pasitaiko nepatenkintų,
norinčių trenkti durimis?
Man esant po amžintųjų įžadų niekas neišėjo. Vienuolynas
ne kažkokia prieglauda atsiskirti nuo pasaulio ar pasislėpti nuo
nusivylimo. Vyrauja stereotipas, kad čia ateinama dėl nepasisekusios
meilės. Jeigu nusivili meile, vadinasi, gali nusivilti ir vienuolyste.
Būdama vienuole turi jausti vidinę laisvę. Matyt, patekusi į moterų
kalėjimą, nepajusčiau, kad jame sėdžiu. Taip, turi būti labai stipri
vidinė laisvė. Dvasią, kaip ir kūną, reikia maitinti. Be maldos
nebūtų pašaukimo. Bendruomenė iš karto mato, kas atėjo su pašaukimu.
Reikia padėti žmogui tai suvokti. Buvo atvejis, kai susipykusi su
vaikinu ir norėdama jį pagąsdinti, mergina atbėgo į vienuolyną.
Savaitę pabuvusi dingo net mūsų neperspėjusi. Pati esu vienuolė
nuo 1994 metų rugpjūčio.
Kaip tapote kongregacijos generaline vyresniąja?
Pas mus buvo kažkas panašaus į neseniai vykusius
tiesioginius merų rinkimus. Mane išrinko slaptu balsavimu (tuo metu
buvau Portugalijoje). Šių pareigų visiškai nesitikėjau. Vyskupas
Lionginas Virbalas SJ leido pagalvoti. Sutikau. Iš tiesų tai nėra
lengvos pareigos.
Studijų metais gerai pažinote Vilnių ir Romą,
senuosius Europos miestus. Ar negali jie jūsų pavilioti?
Nepilni metai esu kongregacijos generalinė vyresnioji,
ja turėsiu išbūti visus ketverius metus. Buvo ir svajonių, bet tai
tegu lieka paslaptimi. Visiems reikia Dievo, nors ne visi tai žino.
Aš turiu sudaryti tokią terpę, kurioje galima būtų atrasti susitikimą
su Aukščiausiuoju. Tai kur kas didesnis mano rūpestis nei ekonominiai
vienuolyno reikalai.
Panevėžys
© 2015 XXI amžius
|