Atmintis
Paskutinysis Žemaičių vyskupas, nusipelnęs ir
Rusijos katalikų sielovadoje
Marijonų vienuolio arkivyskupo Pranciškaus Karevičiaus
MIC
(1861 09 171886 05 041914 05 111945 05 30)
70-osioms mirties metinėms
|
Paskutinysis Žemaičių vyskupas Pranciškus Karevičius
gimė 1861 m. rugsėjo 17 d. Giršėnų viensėdyje, Mosėdžio parapijoje,
Telšių apskrityje. Pradžios mokyklą lankė Mosėdyje, o vėliau aukštesniąją
mokyklą Paurupės miestelyje (Kurše). Motina buvo labai pamaldi moteris,
ir šešiolikametis Pranukas, paveiktas motinos pasakojimų apie misionierius,
pasiryžo paaukoti save Dievui ir artimui. Siekdamas savo tikslo,
dar metus mokosi Paurupės mokykloje, o 1880 metais įstojo į šeštąją
Liepojos gimnazijos klasę. Patariamas dėdės, karo kapeliono kunigo
Bartkevičiaus, Pranciškus 1881 metais įstojo į Peterburgo kunigų
seminariją, norėdamas ją baigęs darbuotis tarp išsisklaidžiusių
didžiulės Mogiliovo vyskupijos katalikų. Savo gabumais, malonumu
ir pamaldumu jis patraukė draugų ir profesorių dėmesį. Seminarijos
vadovybė jį nukreipė tęsti mokslą Petrapilio dvasinėje akademijoje,
kurią baigė teologijos magistro laipsniu. Kunigu įšventintas 1886
m. gegužės 4 d. Jauną, gabų kunigą seminarijos vadovybė paskyrė
profesoriumi, pavesdama dėstyti moralinę teologiją ir liturgiką.
Po poros metų, pablogėjus sveikatai, kun. P. Karevičius paskiriamas
klebonu Samaros mieste. Ketverius metus uoliai dirba pastoracinį
darbą, pastato keletą maldos namų Samaroje ir vokiečių katalikų
kolonijose, įsteigia kelias mokyklas jų vaikams. Pakviestas vėl
į Petrapilį, eina Šv. Kotrynos bažnyčios klebono pareigas. Po metų
paskiriamas kunigų seminarijos profesoriumi ir inspektoriumi; be
to, aštuonerius metus buvo klierikų dvasios vadas. 19031908 metais
ėjo katedros vikaro pareigas. 1908 metais pakeliamas garbės kanauninku,
o 1910 metais tikruoju Mogiliovo vyskupijos kapitulos kanauninku.
Mirus Žemaičių vyskupui Kasparui Felicijonui Cirtautui
(1841 04 0918681897 11 301913 09 04), lietuviškoji visuomenė
susirūpino tinkamu kandidatu į vyskupo sostą. Buvo pasiūlytos kelios
kandidatūros. Tikybų departamentas, nepalankiai žiūrėjęs į Lietuvoje
vykdomą lenkinimo politiką per Bažnyčią, palaikė lietuvių norą turėti
lietuvį vyskupą. Jam priimtiniausia atrodė kanauninko P. Karevičiaus
kandidatūra, todėl jis buvo pasiūlytas Romai pirmuoju kandidatu.
1914 m. gegužės 11 d. Petrapilyje P. Karevičius konsekruotas vyskupu,
o gegužės 18 dieną iškilmingai įžengė į Kauno katedrą. Naujasis
vyskupas lietuvių visuomenės buvo sutiktas su entuziazmu. Jo pamokslai
ir kalbos ingreso metu parodė, kad jis ne tik savo protu, bet ir
visa širdimi, visa siela susijęs su lietuvių vargais ir troškimais,
kad jam rūpi lietuvių dorovinis ir kultūrinis kilimas. Naujasis
vyskupas gerai įvertino švietėjišką lietuvių kunigų veiklą: žmones
ragino burtis į draugijas, dorai ir blaiviai gyventi, vienas kitą
mylėti ir klausyti Bažnyčios įsakymų, remti labdaringas įstaigas.
Rūpindamasis lietuviais tikinčiaisiais, vysk. P. Karevičius stengėsi
būti teisingas ir lenkams, suartėti su visais Lietuvos gyventojų
sluoksniais. Žemaičių kapitulą papildė lietuviais kunigais, rėmė
ir skatino lietuvių katalikų draugijų ir spaudos organizacijų veiklą.
Prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui, vysk. P. Karevičius
rūpinosi nuo karo nukentėjusių žmonių šalpa. 1915 metais, besigydydamas
Kaukaze, sužinojo, kad visa Lietuvos teritorija okupuota vokiečių
kariuomenės, ir įsitraukė į pabėgėlių šelpimą, tačiau širdis traukė
į be vyriausiojo ganytojo likusią vyskupiją. Pagaliau jam pavyko
gauti leidimą grįžti į Lietuvą aplinkiniu keliu, per užsienį.
Grįžusį vyskupą maloniai priėmė vokiečių valdžios
atstovas princas Insenburgas von Baberšteinas, tuo norėdamas jį
palenkti, bet vyskupas puikiai orientavosi politikoje ir nesidavė
apgaunamas. Iš vysk. P. Karevičiaus okupacinės valdžios atstovai
pareikalavo visiško paklusnumo visiems vokiečių įsakymams. Vyskupas
pažadėjo, kad jis ir jo dvasininkai valdžios įsakymų klausys tiek,
kiek tai reikalinga tvarkai palaikyti, bet ne daugiau. Įpareigojamas
raginti žmones, kad vaikus leistų į vokiškas mokyklas, atsakė: Jūs
galite mane į kalėjimą įmesti, jūs galite mane sušaudyti, bet mano
sąžinės priversti, aš tikiu, jums nepavyks. Prašau leisti tamstos
potvarkį pasiųsti į Romą Apaštališkojo sosto nuožiūrai, ir aš pasielgsiu
taip, kaip Šventasis Tėvas išspręs. Kategoriškas vyskupo atsakymas
padarė įspūdį, ir su juo vėliau būdavo kalbama švelnesniu tonu.
Vyskupas išsikovojo teisę kartu su Lietuvos Taryba skirstyti lėšas,
kurios buvo surinktos Lietuvai šelpti popiežiaus Benedikto XV nurodymu
įvairiose šalyse.
Vysk. P. Karevičius su kun. Konstantinu Olšausku
(18671933) nuvykęs į Berlyną susitiko su vokiečių vadovybe ir žodžiu
išdėstė pretenzijas dėl okupacinės valdžios veiksmų, iškeldamas
pasiūlymą, kad Vokietija pripažintų Lietuvą savarankiška valstybe.
Šis pasiūlymas buvo sutiktas palankiai. Taip vysk. P. Karevičius
savo autoritetu padėjo Lietuvos Tarybai ginti žmones nuo okupacinės
valdžios daromų skriaudų. Be to, jo pastangų dėka buvo pagreitintas
Lietuvos Nepriklausomybės akto pripažinimas iš kaizerinės Vokietijos
pusės.
Milijoninę Žemaičių vyskupiją vysk. P. Karevičius
valdė 12 metų. Šalia grynai religinio gyvenimo palaikymo ypatingai
rūpinosi švietimu, spauda, draugijomis, blaivybe; rūpinosi, kad
baltarusiškoje Breslaujos srityje tikintieji turėtų savo spaudą,
kad sielovada vyktų jų gimtąja kalba. Analizavo lietuvių Katalikų
universiteto steigimo galimybes, organizavo aukų rinkimą tarp Amerikos
lietuvių. Nepavykus susitarti dėl katalikų universiteto, buvo leista
Lietuvos universitete įsteigti Teologijos-filosofijos fakultetą.
Surinktos lėšos buvo panaudotos Katalikų Mokslo Akademijai, kurios
steigiamasis susirinkimas įvyko 1922 m. spalio 22 d. vyskupo rūmuose.
Vysk. P. Karevičius padarė pirmuosius žingsnius
Lietuvos bažnytinei provincijai įkurti. 1926 metais įsteigus šią
provinciją, Žemaičių vyskupija buvo panaikinta. Vysk. P. Karevičius
buvo pakeltas tituliniu Skitopolio arkivyskupu. Tų pačių metų balandį
jis įstojo į marijonų vienuoliją ir apsigyveno Marijampolėje. Čia
liepos 9 dieną padarė pirmuosius įžadus, o 1929 m. liepos 9 d.
amžinuosius. Arkivyskupas vienuolis uoliai darbavosi didžiulės parapijos
sielovadoje, patarnavo savo dvasinės šeimos nariams ir seserims
vienuolėms. Buvo vyriausias marijonų cenzorius, kanoniškas vizitatorius.
Rašė katalikiškoje periodikoje.
Arkivysk. P. Karevičius MIC buvo vienas iš stipriausių
lietuvių teologų, neeilinio įžvalgumo ir stropumo teologinių raštų
kritikas, nors išsamias kritines pastabas įteikdavo tik patiems
autoriams. Gyvu tikėjimu ir uolumu buvo tikras Dievo žmogus; giliu
mokslu ir pažiūrų platumu humanistas geriausia to žodžio prasme;
savo visu gyvenimu ir veikla nuoseklus krikščionis.
Mirė arkivysk. P. Karevičius MIC 1945 m. gegužės
30 d. Marijampolėje. Palaidotas Kauno Arkikatedros požemyje šalia
kitų Žemaičių vyskupijos ganytojų.
Pagal knygą Mūsų švyturiai
(Ardor, 1992)
© 2015 XXI amžius
|