Renginiai
Kopimas į Karmelį ėjimas link Dievo
Ona Kaupinytė
|
Dr. Aurimas M. Juozaitis
aptarė karmelitų vienuolijos
dvasingumo bruožus
|
|
Pranašo Elijo su kalaviju skulptūra
stovi Muhrakoje, netoli Karmelio
kalno, toje vietoje, kur, kaip manoma,
Elijas nužudė 450 Baalo pranašų
|
|
Karmelio kalnas
|
|
Karmelio kalnas 39 km ilgio
ketera Šventojoje Žemėje
|
Neseniai restauruotame Vilniaus Šv. Pranciškaus
Asyžiečio (Bernardinų) parapijos centre įvyko parapijiečio dr. Aurimo
M. Juozaičio paskaita Kodėl kopiame į Karmelį iš ciklo Dievo
ženklai žemėje, skirto Pašvęstajam gyvenimui paminėti. Atsivertęs
į tikėjimą ir pagautas Viešpaties šis edukologijos mokslų daktaras
pradėjo ieškoti kelių į gilesnį savo tikėjimo supratimą ir išgyvenimą.
Taip atrado Bažnyčios tėvus bei motinas, Bažnyčios istorijos turtus,
o galiausiai ir krikščioniškosios mistikos lobyną. Pranešėjas pateikė
įdomių faktų iš karmelitų istorijos, aptarė istoriškai susiklosčiusius
vienuolijos dvasingumo bruožus. Pasak pranešėjo, kalnas simbolinė
žmogaus susitikimo su Dievu vieta. Kai kurie kalnai apgaubti ypatingos
auros, istorinio palikimo, todėl nenuostabu, kad į keletą tokių
nuolat kopia minios tikinčiųjų. Be Karmelio kalno, galima paminėti
Sinajaus, Gundymo, Nazareto, Palaiminimų, Atsimainymo, Šventyklos,
Alyvų ir Kaukolės (Golgotos) kalnus.
Vienuolių karmelitų veikla tikrai daug
kam žinoma. Tačiau ką žinome apie Karmelio kalną, apie istorinius
čia vykusius įvykius, apie tais laikais susiformavusias tradicijas,
pamaldumo bruožus? A. M. Juozaitis paskaitoje Kodėl kopiame į Karmelį?
praplėtė istorinį žinojimo kontekstą ir karmelitų vienuolijos susiformavimo
ypatumus.
Istorinė vieta
Jau daugiau kaip 3 tūkstančius metų iš Biblijos
žinomas Karmelio kalnas 39 km ilgio ketera Šventojoje žemėje,
netoli Nazareto. Netoli Karmelio Haifos įlanka Viduržiemio jūroje,
Jezreelio slėnis. Karmelio kalnas siejasi ir su Jordano slėniu,
kuriuo Jėzus eidavo į Jeruzalę. Kaip paaiškino pranešėjas, El Karmel
išvertus reikškia Dievo vynuogynas (El vienas iš Dievo vardų).
Vynuogės iš tiesų auga kalnų papėdėje. O Dievo vynuogyno vardas
verčia pasigilinti į istorinius įvykius.
Jezreelio slėnyje per tris tūkstančius metų vyko
daug istorinių įvykių, mūšių. Sakoma, kad nėra pasaulyje kitos tokios
vietos, kuri būtų sugėrusi daugiau kraujo už šį slėnį, teigė A. M. Juozaitis.
Prisiminkime Eliją pirmąjį pranašą (IX a. pr. Kristų). Pažodžiui
išvertus šį vardą reiškia Viešpats yra mano Dievas. Galima sakyti,
kad Eliją vėliau atkartojo Jonas Krikštytojas. Elijo vardo reikšmė
byloja apie nepritarimą tuomet susiklosčiusiai padėčiai, tikėjimui.
Jis siekė skleisti Dievo žodį.
Senajame Testamente teigiama, kad pranašas Elijas
slėpėsi Karmelio olose. Dabar ola, kurioje jis, pasak Biblijos,
gyveno, yra religinis judėjų ir krikščionių centras. Jis yra Haifos
miesto ribose, beveik tiesiai po vieninteliu Haifos keltuvu, kalno
papėdėje.
Vieta, kur Elijas laimėjo kovą prieš Baalo žynius
(ši istorija aprašyta Pirmos karalių knygos 18 skyriuje), vadinama
Muhraka. Tai arabiškai reiškia Ugninė vieta. Ten dabar stovi
jo skulptūra. Muhraka yra Karmelio šiaurės rytuose. Iš ten atsiveria
vaizdas į Jezreelio slėnį. Muhraka yra 482 metrų aukštyje, 27 km
nuo Haifos ir 13 km nuo Megido.
Karmelitų dvasingumas, pasak pranešėjo, siejasi
su ties Karmelio kalnu nutikusiais įvykiais. Kaip sakoma Senajame
Testamente, Ahabas, tuometinės Šiaurės karalystės karalius, išsiuntė
žmones pašaukti visus izraelitus ir surinkti pranašus ant Karmelio
kalno. Ahabo žmona Jezabelė ragino žmones garbinti gamtos, derlingumo
stabmeldžių dievą Baalą. Tada Elijas priėjo prie žmonių ir tarė:
Ar ilgai dar jūs šlubuosite abiem kojom? Jei Viešpats yra Dievas,
sekite paskui jį, bet jeigu Baalas, nesekite paskui jį. Kai žmonės
nieko neatsakė, Elijas prabilo: Aš, vien tik aš likau Viešpaties
pranašu. O Baalo pranašų yra 450.
Elijas tuo metu buvo likęs vienintelis, kuris
drąsiai ir garsiai šaukė, kad vienintelis Viešpats yra Dievas. Jis
tai skleidė Izraelio tautai. Kreipdamasis į visus susirinkusius
Elijas pasiūlė savotiškas varžytuves: paprašė ant dviejų aukurų
padėti po jautuką ir bandyti maldomis į savo Dievą uždegti aukurą.
Žmonėms liepė šauktis savo Dievo, o Elijas, sakė, šauksis Viešpaties.
Dievas, kuris atsakys ugnimi, iš tikrųjų yra Dievas, sakė Elijas.
Baalo pranašų aukuras neužsidegė. Į Elijo maldas
buvo atsakyta jo sukrautas aukuras užsiliepsnojo. Elijas norėjo
akivaizdžiai parodyti, kieno Dievas galingesnis. Tada Elijas kalaviju
išžudė 450 Baalo pranašų. Dėl to labai įsiutus karalienei Jezabelei,
Elijui teko bėgti ir slėptis olose, įvairiuose kalnuose, net ir
Karmelio kalne. Elijas savo ištikimybe parodo, kaip reikia kovoti
už tikėjimą. Tai paaiškina ir karmelitų dvasingumo bruožus, sakė
A. M. Juozaitis.
Elijo pavyzdys
Šis įvykis žmonėms buvo tarsi įrodymas, paraginimas,
kad tikėjimą reikia ginti. Ta gynyba tuomet buvusi labai žiauri.
Elijas laikomas kovos už tikėjimą pavyzdžiu.
Tikėjimo kova labai svarbus karmelitų dvasingumo
bruožas, teigė pranešėjas. Karmelitai Karmelio kalno emeritai.
Elijas gyveno atsiskyrėlišką gyvenimą oloje šalia Karmelio kalno.
Eremitai atsiskyrėliai Karmelyje nuolat gyveno ir anksčiau belaukdami
mesijo. Pagal legendą, kai Jėzus pasirodė, dalis senųjų karmelitų
(ne pagal dabartinį krikščionišką supratimą) labai atidžiai klausėsi,
ar čia tas mesijas, kurio yra laukiama. Vis dėlto praėjus daug amžių
tikrieji karmelitai atsirado tik tada, kai į Šventąją Žemę atėjo
kryžininkai. 1150 metais karmelitus Karmelio kalne įkūrė vienas
brolis iš Kalabrijos, pasakojo A. M. Juozaitis. Kryžininkų laikais
Šventojoje Žemėje atsirado keli ordinai. Įdomu tai, kad visi tuomet
atsiradę ordinai buvo sukarinti. Karmelio išpažinėjai to bruožo
neturėjo.
Pasak pranešėjo, karmelitų reguloje daug citatų
ir netiesioginių nuorodų į Bibliją. Regula buvo patvirtinta XIII
amžiaus viduryje. Pirmojoje reguloje labai ryškus buvo kovos, dvasios
kalavijo aspektas. Vėlesniuose vertimuose šis akcentas sušvelnėja.
Kad pajustų kovos aspektą karmelitai buvo išbandomi sunkia karo
tarnyba. Turėkime mintyse, kad karmelitai arsirado kovojančios
bažnyčios laiku, teigė A. M. Juozaitis. Karmelio tradicija Šventojoje
Žemėje ilgai neužsibuvo. XIII a. pabaigoje karmelitai iš čia išstumti.
Jie tada persikėlė į Europą. XVI a. dar atsirado ir basieji karmelitai.
Šv. Mergelės Marijos garbinimas
Nors karmelitai iš pradžių savo veiklą pradėjo
kaip atsiskyrėliai, vėliau jie buvo suburti į bendruomenę. Pasak
A. M. Juozaičio, karmelitai dar pasižymi ir tuo, kad, būdami kontempliatyvūs
(linkę į apmąstymus, iš dalies į atsiskyrėlišką meditaciją, pasyvumą),
jie savo aplinkoje stengiasi tarnauti tais talentais, kuriais gali
kitiems padėti. Dar reikėtų pridurti, kad karmelitams Elijas ir
Marija yra vienodo reikšmingumo, tuo labiau, kad oficialus abiejų
ordinų pilnas pavadinimas yra Karmelio kalno Švenčiausios Mergelės
Marijos brolių ordinas arba Basųjų Šventosios Mergelės Marijos iš
Karmelio kalno ordinas, sakė A. M. Juozaitis. Pasak jo, iš senųjų
raižinių aiškėja, kad kai Elijas po sausros laukė lietaus, mažasis
danguje pasirodęs debesėlis pagal karmelitų tradiciją buvo suvokiamas
kaip Mergelės Marijos simbolis. Visi Šventojoje žemėje įsisteigę
ordinai Mergelę Mariją ypatingai gerbė.
Susitikimo džiaugsmas
Užkopęs į kalną, kuris laikomas susitikimo su
Dievu vieta, žmogus džiaugiasi. Tas džiaugsmas daugelyje skulptūrų
vaizduojamas išskėstomis rankomis (pavyzdžiui, garsioji Kristaus
skulptūra Rio de Žareine). Vienas šiuolaikinis karmelitas iš Australijos,
kurio paskaitos man yra tekę klausytis, išvedė labai įdomią paralelę.
Pasak jo, kryžius aš pats. Kopimas savęs nešimas link Dievo,
teigė pranešėjas ir pateikė Šv. Teresės dvasingumo pavyzdį, kur
kopimas aukštyn (kiekvieno mūsų ėjimas į savąjį Karmelį) yra nėrimas
gilyn į save, gilinimasis.
XVI amžiaus Ispanijos vienuolė karmelitė šv.
Teresė buvo viena iš to meto revoliucionierių, kuri parodė, kad
susitikimo su Dievu galimybė slypi pačioje didžiausioje gelmėje,
teigė A. M. Juozaitis. Prisiminkime, koks asmeniškas, intymus
buvo Elijo susitikimas su Dievu jis jį pajuto švelniame vėjelyje.
Žmogaus kūnas taip sutvertas, kad mes net nesąmoningai atkartojame,
kas užkoduota. Tai fantastiškas Dievo planas. Karmelitai savo
veikloje derina aktyvumą ir kontempliaciją. Tai galima pavadinti
savotišku žiūrėjimu į tolius.
Žinome, kad kuo aukščiau į kalnus, tuo deguonies
mažiau, žmogus ima dusti. Tačiau pranešėjas priminė Jėzaus žodžius
nuo kryžiaus: Atiduodu tau savąją dvasią.
Šventosios dvasios kvėpsnis kopiant aukštyn gali
ir net turi atvesti į susitikimą su Dievu. Šioje vietoje pacituosiu
Liuterį: Kol nepakraupstu nuo savęs, tol neatsiverčiu į Dievą.
Tas susitikimas su Dievu gali būti labai stiprus, teigė A. M. Juozaitis.
Šventieji mistikai
Kaip pastebėjo pranešėjas, beveik visi karmelitų
šventieji yra mistikai. Krikščioniškas misticizmas yra galinga
jėga. Teologas Karlas Rahneris yra pasakęs: Jei XXI amžiaus krikščionys
savo tikėjime netaps mistikais, tai krikščionybės nebeliks. Norėtųsi
konkrečiau pakalbėti apie krikščionišką mistiką. Pirmiausia tai
yra Dievo pažinimas patyrimu, išgyvenimu, teigė A. M. Juozaitis.
Mistikas gali pasakyti: Man nereikia tikėti, nes svarbu yra ne
tikėjimo, o gyvenimo klausimas. Mistikas gali pasakyti: Aš netikiu
stebuklais, aš jais gyvenu. Karmelio autorių knygos apie karmelitų
šventuosius (Kryžiaus Joną, Teresę, Editą Štain, Teresėlę) atskleidžia,
koks jiems yra svarbus, reikšmingas asmeninis susitikimas su Dievu,
sakė pranešėjas.
Šv. Teresė yra rašiusi: Mano nuomone, vidinė
malda yra ne kas kita, kaip draugiškas bendravimas, dažnai slaptas
pasikalbėjimas su Tuo, kuris mus myli
Kad meilė būtų tikra ir draugystė
tęstųsi, tai reikalauja vienodo širdžių nusistatymo.
A. M. Juozaitis papasakojo apie kelis karmelitų
šventuosius šv. Kryžiaus Joną (15421591), šv. Jėzaus Teresę,
dar vadinamą Terese Aviliete, (15151582), šv. Mariją Magdaleną
de Pazzi, kurios giminystė siejama su Lietuvos Didžiosios kunigaikštytės
didikais Pacais, daugelo Lietuvos bažnyčių fundatoriais, šv. Teresėlę,
šv. Kryžiaus Teresę Benediktą (Editą Štain, Edith Stein (18911942))
bei iš Vilniaus kilusį šv. Rapolą Kalinauską. Basieji karmetitai
bažnyčiai yra padarę didelę įtaką. Iš bažnyčios paskelbtų keturių
mokytojų moterų dvi yra karmelitės: šv. Teresėlė ir šv. Teresė.
Jos ir dar vienas karmelitas šv. Kryžiaus Jonas Bažnyčiai yra
labai svarbūs. Įdomu, kad Kristupo Zigmundo Paco funduotame Pažaislio
vienuolyne yra pirmoji pasaulyje koplyčia, kuri dedikuota Marijai
Magdalenai de Pazzi, kai ji dar net nebuvo paskelbta šventąja.
Šv. Rapolas Kalinauskas buvo 1863 metų sukilimo
dalyvis, nuteistas mirties bausme. Vėliau nuosprendis buvo pakeistas
katorga. Po katorgos neleidus grįžti į Lietuvą, gyveno Prancūzijoje,
Šveicarijoje, Lenkijoje. Jis šventuoju iš karmelitų buvo paskelbtas
po šv. Kryžiaus Jono.
Kaip paminėjo pranešėjas, kiekvieno šventojo gyvenimas
unikalus, įspūdingas. Pavyzdžiui, E. Štain yra atsivertusi į katalikybę.
Gimė ir užaugo labai religingoje žydų šeimoje Vroclave. Brandžiame
amžiuje perskaičiusi šv. Teresės Avilietės biografiją atsivertė.
Šeimai tai buvo šokas. Tačiau ištikimybę Jėzui išlaikė visada. Vėliau
ir jos sesuo Roza irgi tapo karmelite. Vroclave gimusi, Aušvico-Birkenau
koncentracijos stovykloje žuvusi E. Štain yra viena iš keturių paskelbtų
Europos globėjų. Ji buvo mokslininkė, filosofijos mokslų daktarė.
E. Štain yra ne vienintelė atsivertusi žydė. Šv.
Teresės Avilietės senelis, kaip nustatyta visai neseniai, buvo XV
a. pabaigoje Ispanijoje atsivertęs žydas. Šis faktas jos biografijoje
buvo ilgai slėptas. Tačiau pati Teresė to galėjo ir nežinoti,
pasakojo A. M. Juozaitis.
Radikalusis skaistėjimas
Poeziją rašiusio, Ispanijos poetų globėju dabar
laikomo šv. Kryžiaus Jono šūkis Viskas ir nieko, pasak A. M. Juozaičio,
puikiai iliustruoja, kaip jis išgyveno susitikimą su Dievu. Jo
gyvenimo istorija gana šiurpi: patys gražiausi tekstai, poezija
yra parašyti pačiomis baisiausiomis salygomis. Kai jis reformavo
vyriškąją karmelitų vienuoliją į basuosius karmelitus, senieji karmelitai
buvo jį įkalinę, pasakojo pranešėjas. Devynis mėnesius jam teko
gyventi nežmoniškomis sąlygomis: patalpintas į 5 kv. m patalpą,
iš jo tyčiotasi, buvo viešai plakamas, neduota valgyti. Įstabiausia,
kad tada jis sukūrė savo šedevrus. Melsdamasis prašė, kad Dievas
jam siųstų kuo didesnius išbandymus. Mirė visų apleistas, pasmerktas.
Šv. Kryžiaus Jonas buvo iš tų radikalų, kuris savo kūriniuose Kopimas
į Karmelio kalną, Tamsioji naktis aprašė savo dvasinę patirtį,
kurią galima pavadinti radikaliuoju skaistėjimu.
Pranešėjas priminė citatą iš Kopimo į Karmelio
kalną: Idant skonėtumeisi viskuo, nenorėk skonėtis niekuo. Idant
pažintum viską, nenorėk pažinti niekur nieko. Idant turėtum viską,
nenorėk turėti niekur nieko. E. Štain, kalbėdama apie šias tezes,
yra pasakiusi: Jei troškimų yra daug, vadinasi, yra visiška tamsa.
Kad tas kopimas nebūtų sunkus, reikia visiškai apsinuoginti, nuolankiai
priimti tai, ko neturi. Pasak A. M. Juozaičio, šv. Kryžiaus Jonas
tokį kelią savo pavyzdžiu rodė tobulai. Kartais sakoma, kad jis
šventasis iš šventųjų.
A. M. Juozaičio pastebėjimu, XII a. Šventojoje
Žemėje steigęsi karmelitai buvo savo laiko vaikai kryžeiviai,
kovotojai. Jie buvo įsitikinę, kad už savo tikėjimo tiesas reikia
kovoti su kardu kaip tai darė Elijas. Tai buvo ryšku ir jų vidinėje,
dvasinėje kovoje.
Sąmoninga malda
Karmelitų charizmoje daug dėmesio skiriama maldai
ir ryšiui su Dievo žodžiu. Gilinimasis ir to žodžio pažinimas karmelitams
yra vienas iš pačių svarbiausių jų pašaukimo veiksnių, sakė A. M. Juozaitis.
Karmelitai ypač akcentuoja samoningą asmeninę maldą. Jie ir dabar
turi valandas asmeninei maldai.
A. M. Juozaitis prisipažino, kad šv. Teresės gyvenimas
jam kelia nepaprastą įspūdį. Prisiminkime, kokie laikai buvo XVI
a. pradžia. 1492 metais atrandama Amerika. Ispanijoje nugali krikščionybė,
išstumiamas islamas. Tuo metu gimsta protestantizmas, Liuteris paskelbia
savo tezes. Europoje visiškas sąmyšis. XV a. pabaigoje Ispanijoje
karalienė Izabelė su Ferdinandu atkuria inkviziciją. Laikai labai
audringi, pasakojo A. M. Juozaitis. Šv. Teresė gimsta tokiais
neramiais laikais. Į vienuolyną įstoja 20 metų, tačiau ilgai gyvena
tylų gyvenimą, nors jai ir nepatinka tai, kas ten vyksta (supasaulėjęs
vienuolynas). Būdama 52 metų ji nusprendžia reformuoti vienuolyną.
Per likusius 15 metų ji įkuria 17 vienuolynų, parašo visas garsiausias
savo knygas ir palieka galingą tradiciją. Didžia Bažnyčios mokytoja
šv. Teresę norėta skelbti jau XX a. pradžioje kartu su šv. Kryžiaus
Jonu, tačiau tais laikais tuometiniai ideologai nenorėjo tokio titulo
paskirti moteriai. Vis dėlto šis titulas jai suteiktas 1970 metais.
Ji buvo stipraus temperamento. Dar būdama 7 metų
su vienu savo broliu buvo nusprendusi save paaukoti Dievui išėjo
iš miesto, ieškojo galimybės tapti kankiniais, buvo nusprendę nužygiuoti
pas maurus. Bet giminaičiai vaikus surado, pasakojo A. M. Juozaitis.
Aktyvi moteris rašė gimtąja kalba, kai tuo metu Europoje tai buvo
suprantama kaip liuteronizmas. Už tai laukdavo inkvizicijos laužas.
Teresė tris kartus buvo kviesta aiškintis inkvizitoriams, tačiau
po pokalbių jie likdavo sutrikę. Vis dėlto jos knygos jai gyvai
esant nebuvo išspausdintos.
Svarbu, kaip meldiesi
Galima sakyti, kad karmelitai išplatino katalikybę
po visą pasaulį. Vilniaus Karmeliu vadinami Aušros vartai. Būtent
karmelitai yra daug nusipelnę, prisidėję prie to, kad sklistų tas
ypatingas Aušros Vartų pamaldumas, teigė A. M. Juozaitis. Suprantama,
buvo ir daug kolonizavimo blogybių. Tačiau Karmelis savo tvirtybe
katalikybę maitino. Kaip pastebėjo Bažnyčios istorikai, liuteronizmas
Ispanijoje neturėjo jokių šansų būtent dėl tokių stiprių žmonių,
kaip šv.Teresė, šv. Kryžiaus Jonas.
Teresė yra pasakiusi: Tavo maldos kokybę parodo
tai, kiek tu daugiau išmoksti mylėti, Ji įvedė sąmoningos asmeninės
maldos tradiciją. Pasak jos, labai svarbu, kaip žmogus meldžiasi,
kaip išreiškia santykį su Dievu.
Štai garsiausia šv. Teresės malda: Tegul niekas
tavęs netrikdo, tegul niekas tavęs negąsdina, viskas praeina. Tik
Dievas amžinas. Kantrybė pasiekia viską. Kas turi Dievą, tam nieko
nestinga, vien Dievo užtenka! Solo Dios basta.
Vilnius
© 2015 XXI amžius
|