Atsivėrimai
Irkis į gilumą ... (Lk 5,4)
|
Kristaus Karaliaus Merginų diakonių
kongregacijos generalinė vyresnioji
s. Antanina Irena Valaitytė
|
|
Parapijos namų kiemui grožį
suteikia seserys vienuolės
|
|
Kernavės Švč. Mergelės Marijos
Škaplierinės bažnyčia
|
1957 metais Lietuvoje įkurtos Kristaus
Karaliaus Merginų diakonių (KKMD) kongregacijos tikslas praplėsti
kunigų darbą parapijose, įsiliejant į žmonių kasdienybę, liudyti
Kristų ne rūbu, o giliu vidiniu gyvenimu pirmųjų krikščionių pavyzdžiu.
Pasikalbėti generalinę vyresniąją kongregacijos seserį Antaniną
Ireną VALAITYTĘ pakvietė žurnalistas Bronius VERTELKA.
Kaip kūrėsi Kristaus Karaliaus Merginų diakonių
kongregacija?
Prisiminkime, šeštąjį praėjusio amžiaus dešimtmetį.
Lietuva dar nebuvo atsigavusi po kraupių trėmimų į Sibirą. Visi
prieškario vienuolynai buvo išblaškyti, seserys vienuolės išvilktos
iš vienuoliškų rūbų, gyveno vienos atskirai, kitos pas tėvus.
Kunigų teisės suvaržytos. Lietuvos Bažnyčiai uždarytas kelias į
žmones. Tokiu laiku dviem jaunoms gydytojoms Reginai Bakevičiūtei
ir Elenai Žitkevičiūtei kilo idėja pasišvęsti Dievui, tarnauti
žmonėms, padėti kunigams, nevilkint vienuoliškų rūbų. Studijuodamos
mediciną Kaune, jos gyveno pas seseris kazimierietes ir gerai susipažino
su vienuolišku gyvenimu. Paskirtos dirbti į Zarasus pasirodė kaip
stropios, gerai dirbančios ir kompetetingos specialistės, todėl
jas pakvietė dirbti Vilniuje. Apsigyvenusios čia, jos lankydavo
Šv. Mikalojaus bažnyčią, kuri tuo metu buvo vos ne vienintelė lietuviška
inteligentų susibūrimo vieta. Čia daugiausia rinkdavosi studentai.
Šventovėje dirbo uolus, kūrybingas kunigas (vėliau monsinjoras)
Česlovas Krivaitis, kuris, jų supratimu, galėjo padėti įgyvendinti
kilusią idėją. Parašyti vienuolijos konstituciją ir regulą kun.
Č. Krivaitis paprašė istorijos mokslų daktarą kun. Juozą Stakauską,
mokslus baigusį užsieniuose ir turėjusį daug ryšių su vienuolynais.
Dokumentus patvirtino tuo metu jau iš tremties grįžęs Kaišiadorių
vyskupijos ganytojas, dabar Dievo tarnas Teofilius Matulionis. Konspiracijos
sumetimais kongregacijos konstitucijos patvirtinimo data buvo užrašyta
1944 metai, nors ėjo 1957-ieji. Taip atsirado mūsų kongregacija.
Tarnauti žmonėms, padėti kunigams, atrodo, nevengia
ir kitų kongregacijų vienuolės. O kuo nuo kitų vienuolijų skiriasi
Kristaus Karaliaus Merginų kongregacijos diakonės?
Ruošiant mūsų konstituciją, buvo nuspręsta, kad
į mūsų kongregaciją bus priimamos tik merginos, bet ne moterys ar
našlės. Diakonėmis bus vadinamos istoriškai orientuojantis į pirmuosius
amžius, kai moterys diakonės buvo kunigų pagalbininkės švietimo,
labdaros ir kituose artimo meilės darbuose. Kongregacijos seserys
yra ne abituotos, mes neturime specialaus drabužio. Mūsų apranga
turi atitikti kiekvienos pareigas ir užsiėmimus. Ji turi būti paprasta,
kukli, atitinkanti neturto dvasią juodi kostiumėliai su baltomis
palaidinėmis. Galvos apdangalus įsigijome gal prieš ketverius metus,
atsiliepdamos į bažnytinės vyresnybės nurodymus. Mūsų skiriamasis
ženklas yra erškėčiuota Kristaus galva kryžiaus fone ir įžadinis
žiedas.
Tikriausiai Jūs tapote viena pirmųjų šios kongregacijos
vienuolių?
Pirmoji vienuoliškus įžadus davė mano jau minėtoji
Regina Bakevičiūtė, vyriausia amžiumi, antroji buvo Elena Žitkevičiūtė,
trečioji su Regina vienoje įstaigoje dirbusi Zofija Šiožinytė,
ketvirtoji E. Žitkevičiūtės jaunesnioji (kraujo) sesuo, o aš buvau
penktoji. Tuo metu Vilniaus universitete studijavau biologiją ir
chemiją, buvau trečiajame kurse.
O kaip pasukote į vienuolystės kelią?
Esu gimusi Kaune, bet mokiausi ir studijas baigiau
Vilniuje. Lankiau Šv. Mikalojaus bažnyčią, kurioje buvo jaučiamas
gilus dvasingumas. Tai paveikė mano galutinį apsisprendimą. Buvau
nusistačiusi, kad niekada netekėsiu ir pasirinksiu kitokį gyvenimo
būdą. Apie tai, kad jau esu davusi pirmuosius vienuoliškus įžadus,
neįtarė net bendrakursiai. Kadangi buvau baigusi Vilniaus S. Neries
vidurinę mokyklą ir joje netapau komjaunuole, neberagino ir universitete.
Tik vieno dalyko netekau: galėjau turėti raudoną diplomą (su pagyrimu),
bet marksizmo egzaminas sąmoningai buvo įvertintas ketvertu. Tačiau
tai man niekada nebuvo svarbu.
Kur teko dirbti, baigus universitetą?
Pradžioje įsidarbinau pedagoginio instituto gamtos
fakultete, buvau asistentė, laborantė, o išėjus dėstytojai motinystės
atostogų, ją pavadavau. Išaiškėjus, kad lankau bažnyčią, buvau priversta
atsisakyti šių pareigų. Po to dirbau chemike vienoje iš Žemės ūkio
ministerijos laboratorijų, o dar vėliau ir ilgiausiai Vilniaus
geologijos mokslinio tyrimo instituto cheminėje ir spektrinėje laboratorijose.
Visur man buvo gerai, nes stengiausi viską atlikti kruopščiai ir
sąžiningai.
Saugumiečiai turėjo neblogą uoslę, todėl, tikriausiai,
ir jums neleido ramiai gyventi?
Kartą geologijos instituto direktorius, lydėdamas
mane į saugumą, paklausė, ką esu padariusi, kad kviečia ? Atsakiau,
jog niekuo nesu prasikaltusi, tik, kad į bažnyčią ėjau, einu ir
eisiu. Tą dieną saugumas mane išlaikė iki vakaro, norėjo, kad jam
parsiduočiau. Aš visą laiką sakiau ne, tik nuleidusi galvą, tyliai
meldžiausi. Nieko reikalingo neišgavę, mane paleido. Su saugumiečiais
turėjau ir daugiau susitikimų.
Jie turbūt priminė, kad dirbdama jiems galėtumėte
palypėti karjeros laipteliais?
Nė kiek nesigailiu, kad netapau mokslininke, nors
buvau išlaikiusi kandidatinio minimumo egzaminus, tetrūko išlaikyti
specialybės egzaminą. Visas mano laikas buvo skirtas bažnyčiai.
Šiek tiek jaučiu skriaudą, kad užsidirbau mažą pensiją.
Tuo metu buvome aktyvios, ruošdavome bažnytines
procesijas, tvarkydavome procesijos rūbus, puošdavome altorius,
dalyvavome chore, perrašinėdavome gaidas, nes nebuvo dauginimo aparatų,
ranka perrašinėdavome religinę literatūrą.
Atėjus sunkesniems laikams, aktyvią veiklą turėjome
nutraukti. Amžinuosius vienuoliškus įžadus daviau slapta tik 1972
metais Švenčionyse.
Kaip patekote į Kernavę?
Prelatui Č. Krivaičiui gavus paskyrimą į labai
apleistą Kernavės parapiją, reikėjo didelės pagalbos. Vykdavome
talkinti iš Vilniaus. Tuo metu autobuso bilietas iki Kernavės tekainavo
65 kapeikas. Čia bėgo mūsų šeštadieniai, sekmadieniai ir atostogos.
Darėme viską, ką pajėgė mūsų moteriškos rankos. Teko rūpintis ir
statybinėmis medžiagomis, kurias buvo galima gauti tik per pažintis.
Užtat Lietuva dabar gali gėrėtis prelato darbais. Jo dėka atstatyta
iki tol buvusi nežinoma Kernavė.
Prelato Č. Krivaičio rūpesčiu įkurtas ir Kernavės
bažnyčios muziejus. Kaip jam tai pavyko įgyvendinti?
Atvykęs dirbti į Kernavę, jis rado kun. Nikodemo
Švogžlio-Milžino sukauptą turtą bažnyčios zakristijoje: visko ten
buvo: ir bažnytinių rūbų, ir paukščių iškamšų, ir įvairių virdulių
ir dar daug ko. Tai turėjo būti surūšiuota ir tinkamai eksponuota.
Be to ir pats prelatas buvo sukaupęs nemažai eksponatų. Tam tikslui
buvo skirta dalis statomo parapijos administracinio pastato. Nepriklausomybės
laikais, atgavus senąją kleboniją, čia įkurtas bažnytinių reliktų
muziejus. Vienas kambarys skirtas knygnešio Karolio Baužio ir jo
šeimos atminimui.
Vienas iš dviejų sūnų-kunigų Zenonas Baužys 19341945
metais dirbo šioje parapijoje. 1945 metais kunigas Zenonas buvo
suimtas, ištremtas į Sibirą ir 1946 metais žuvo miško darbuose.
Kernavės kapinėse jo kapas tik simbolinis.
Antrasis Karolio Baužio sūnus kunigas Danielius,
ilgus metus dirbęs Dieveniškių parapijoje ten ir palaidotas.
Kitame kambaryje yra eksponuojama 1995-ųjų muziejaus
atidarymo metų Lietuvos Bažnyčios hierarchija. Be šių nuotraukų,
yra septynių popiežių, vairavusių ir iki šių dienų vairuojančių
1926 metais įkurtą Lietuvos bažnytinę provinciją, portretai.
Toliau kambarys, įvardintas Lietuva kryžių,
rūpintojėlių ir knygnešių šalis. Čia eksponuojama 4116 Lietuvos
kryžių nuotraukų. Labai gaila, kad nežinome fotografo pavardės.
Nuotraukos albumuose sugrupuotos pagal vyskupijas. Atėję žmonės
jose atpažįsta kryžius, stovėjusius jų namuose, kapinėse ar pakelėse.
Vitrinose po stiklais išdėstytos knygnešių pargabentos senos maldaknygės.
Kasdieninis jūsų, vienuolių, rūpestis juk
ne vien muziejus?
Kernavės parapija neturi nei zakristijono, nei
vargonininko, nei klebono. Parapiją aptarnauja klebonas, reziduojantis
Musninkuose. Nesant vietoje kunigo, priiminėjame interesantus, registruojame
krikštus, santuokas, laidotuves ir kt. Mūsų rūpesčiui patikėta administracinio
pastato, bažnyčios ir visos aplinkos priežiūra. Be to, tenka ir
kai kurios bažnyčios tarnų (vargonininko, valytojos, zakristijono)
pareigos.Visa tai atliekame savanorystės pagrindais.
Kaip išmokote muzikuoti?
Nuo pat vaikystės mylėjau muziką ir troškau jos
mokytis. Svajonė išsipildė, kai su manimi gyvenusi krikšto dukra
mokėsi M. Čiurlionio meno mokykloje; padėjo ir dalyvavimas chore.
Ką iš artimųjų dar turite?
Dvi seserys gyvena Vilniuje, viena iš jų turi
sodybą šalia Kernavės, todėl dažnokai susitinkame. Trečia sesuo
išvyko į JAV jau Lietuvai atgavus Nepriklausomybę. O buvome šešios
seserys.
Mūsų šeima po karo atvažiavo į Vilnių. Mama buvo
namų šeimininkė. Tėvelis turėjo nagingas staliaus rankas, gamindavo
ir remontuodavo baldus, negėrė ir nerūkė. Jis dar buvo neetatinis
zakristijonas Šv. Mikalojaus bažnyčioje. 1962 metais jį, 60-metį,
skubantį į darbą, užmušė troleibusas. Siautė didelė pūga, eidamas
per gatvę, jis pasižiūrėjo tik į vieną pusę... Jau 10 metų, kai
mirusi mama. Išgyveno 89 metus.
Kur atostogaujate?
Neturiu atostogų, nes tam nėra nei laiko, nei
pinigų. Kai buvau jaunesnė, teko aplankyti Šventąją Žemę, Romą ir
Lurdą. Keliones finansavo JAV gyvenanti sesė.
Metai bėga, o kas Jus pakeis?
Nepakeičiamų žmonių nėra. Kaip ir visos kongregacijos,
meldžiame naujų pašaukimų ir pasitikime Dievo valia.
Kaip gyvena Kernavės parapija? Ar sugebate išlaikyti
ją gyvą?
Kernavės parapija nėra didelė, o dėl visuotinės
emigracijos šiuo metu visai sumažėjo. Tiesa, Kernavės apylinkėse
kuriasi naujos sodybos, bet tai daugiausia vasarotojai. Šių žmonių
į Status animarum netraukiame.
Gal jau 15 ar daugiau metų kiekvieną pavasarį
Caritas organizuoja parapijos Ligonių dienas, į kurias susivežame
visus ligonius, senelius, kuriems bažnyčia jau nebepasiekiama. Jie
labai laukia šios šventės, kurioje sudaromos sąlygos ne tik bažnyčioje
pasimelsti, priimti Ligonių sakramentą, bet ir agapėje pabendrauti.
Anksčiau turėjome vaikų Caritas būrelį Pumpurėlius,
su kuriais prieš Šv. Kalėdas ir prieš Šv. Velykas rengdavome akcijas,
lankydavome senelius. Seneliai mūsų labai laukdavo. Garbaus amžiaus
parapijiečių nepamirštame ir šiandien, Kernavės jaunimui išvykus
uždarbiauti į užsienį. Aš vairuoju automobilį, todėl, jei kam ko
nors reikia, pati juos nuvežu pas gydytoją ar į vaistinę. Stengiuosi
visiems būti prieinama.
Širvintų dekanate yra stipri Gyvojo Rožinio draugija.
Esu šios draugijos Širvintų dekanate koordinatorė. Palaikau ryšius
su parapijomis, važiuoju į jų renginius. Apie švietėjišką vienuolių
veiklą galėčiau labai daug pripasakoti. Pagaliau švietėjišką, kultūrinį
darbą dirbame su ekskursijomis.
Dėkoju Jums, sese, už pokalbį.
Kernavė, Širvintų rajonas
Autoriaus nuotraukos
© 2015 XXI amžius
|