Atsivėrimai
Neturtas, nuolankumas ir skaistumas
Viešnagė pas Švč. Mergelės Marijos Nekaltojo Prasidėjimo
Vargdienių (MVS) seseris Vilniuje Atvirų durų dieną
Laimutė Vasiliauskaitė-Rožukienė
|
Apie Švč. Mergelės Marijos Nekaltojo
Prasidėjimo Vargdienių seserų vienuolyną
papasakojusi sesuo Jolita Matulaitytė
|
|
Stebuklingas šaltinis,
turintis gydomųjų galių
|
|
Šioje koplyčioje vienuolės renkasi melstis
|
|
Vienuolyno salė, buvęs
beprotnamis, kuriame dažnai
vyksta įvairūs renginiai
|
|
Šv. Kryžiaus namai
|
Vartai atviri, durys užrakintos, todėl
teko užsukti į Šv. Kryžiaus (Bonifratrų) bažnyčią (S. Daukanto a.
1), kuri sujungta su vienuolynu. Prieš šv. Mišias klausykloje sėdintis
kunigas paslaugiai pakvietė besimeldžiančią vienuolę Dalią, kuri
man atrakino duris į vienuolyno salę (buvusią bepročių ligoninę).
Ji su kolonomis, papuošta kryžminiais skliautais. Dalia vienuolė
nuo 21 metų. Ji gyveno kartu su vienuolėmis, ir tas pavyzdys nulėmė
jos pasirinkimą. Sesuo Dalia mane nuveda pas Dievo tarnaitę Jolitą,
kuri pirmiausia supažindina su Šv. Kryžiaus namų istorija.
Truputis Šv. Kryžiaus namų (bonifratrų) ir vienuolyno
istorijos
Šis vienuolynas pastatytas pirmųjų nukankintų
pranciškonų palaidojimo vietoje 1332 metais (mat ši vieta buvo Goštautų
namų, kuriuose šie vienuoliai gyveno, teritorijoje). 1533 metais
sudegė medinė vienuolyno bažnytėlė, o jos vietoje Vilniaus vyskupas
Povilas Algimantaitis (Alšėniškis) 1543 metais pastatė Šv. Kryžiaus
koplyčią. Dar maždaug po šimtmečio (1635 metais) Vilniaus vyskupas
Abraomas Vaina pakviečia Šv. Dievo Jono brolijos vienuolius bonifratrus
prie Šv. Kryžiaus koplyčios. Jie įsteigia psichinių ligų ligoninę.
Pirmoji Vilniuje psichiatrijos ligoninė (16351843)
Vienuolių bonifratrų misija buvo ligonių slaugymas,
jie kartu globodavo ir vargšus. Tam reikėjo patalpų: šalia koplyčios
buvęs mūrinis namas paverčiamas bažnyčia, o senoji koplyčia atsiduria
pastatytame vienuolyne. Nuo 1651 metų vienuolyną ima globoti vyskupas
Jurgis Tiškevičius. Pastatų kompleksas, sujungęs vienuolyną, ligoninę
ir pagalbines patalpas, galutinai susiformuoja XVIIXVIII amžiais,
taigi pirmoji Vilniuje psichiatrijos ligoninė įrengiama pirmajame
aukšte, vienuolių celės antrajame (jos ir dabar antrajame aukšte).
1737 ir 1748 metais bažnyčią nuniokoja gaisrai. 1843 metais caro
įsakymu uždarius vienuolyną, bažnyčią perima pasauliečiai kunigai.
1903 metais psichiatrijos ligoninė perkeliama į Naująją Vilnią.
1904 metais, minint Marijos Nekaltojo Prasidėjimo dogmos 50-metį,
bažnyčia atnaujinama pačių tikinčiųjų pastangomis.
Palaimintojo Jurgio Matulaičio indėlis
1924 metais vyskupas Jurgis Matulaitis pakviečia
bonifratrus atgaivinti savo veiklą. Vienuoliai suremontuoja bažnyčią,
įrengia šešis altorius. Marijos Vargdienių seserys Vilniuje įsikuria
1939 metais. Prasidėjus karui (1940 metais), bonifratrų vienuolija
atšaukia savo brolius. 1947 metais arkivyskupas Mečislovas Reinys
pakviečia Marijos Vargdienių seseris įsikurti buvusiame vienuolyne,
kuriam laikui arkivyskupijos kurija perkelta į zakristijos patalpas.
1949 metais bažnyčia uždaroma, vienuolynas pertvarkomas į butus.
1976 metais bažnyčia restauruota (pagal archit. A. Eidukevičienės
ir J. Zibolio projektą) ir pritaikyta vargonų muzikos koncertų salei,
imama vadinti Mažąja baroko sale. 1989 metais priešais bažnyčią
pastatytas paminklas architektui Laurynui Stuokai-Gucevičiui (skulptorius
Vladas Vildžiūnas). Paverstas butais ir neremontuojamas vienuolynas
laikui bėgant sugriūva.
Ką gi mes turėtume daryti dėl Dievo tai regėdami?
...Darykime, kas galima, bet būkime ir drąsūs ir drąsiai eikime
prie savo tikslo, tvirtai tikėdami, kad Dievo apvaizdos ranka mus
veda ir neša, matydamas vienuolyno griuvėsius kalbėjo arkiv.
J. Matulaitis. 1990 metų restitucijos aktu ansamblis sugrąžintas
Vilniaus arkivyskupijai. Ji (pagal 1995 m. gruodžio 15 d. dekretą
Nr. 65/95) perdavė Marijos Nekaltojo Prasidėjimo Vargdienių seserų
vienuolijai Šv. Kryžiaus bažnyčią ir buvusį Bonifratrų vienuolyno
ansamblį jį restauruoti ir veikti jų steigėjo Palaimintojo Jurgio
Matulaičio dvasioje. 2001 metais pašventintas Socialinės pagalbos
centras. 2004 m. spalio 16 d. kardinolas Audrys Juozas Bačkis pašventino
jau restauruotą vienuolyną.
Pašvęstojo gyvenimo kelias
Švč. Mergelės Marijos Nekaltojo Prasidėjimo vargdienių
seserų vienuolė sesuo Jolita Matulaitytė, nelabai linkusi kalbėti,
sako: Nuvesiu ten, kur galima. Antrajame aukšte esančios vienuolių
celės lankytojams tabu. Celės atskiros kiekvienai vienuolei, jų
iš viso čia septynios. Yra čia už ją jaunesnių, yra ir vyresnių.
Kiek jai metų? Tai vienuolių paslaptis. Kodėl tapo vienuole? Nes
buvo pašaukta. Kada buvo pašaukta? Kai mokėsi Vilniaus universitete.
Jau baigusi VU Filologijos fakultetą (kai Lietuva atgavo Nepriklausomybę),
ji žinojo savo tikrąjį kelią. Ne, ji eilėraščių nerašo. Čia kiekviena
iš jų turi savo tarnystę. Vienuole tampama ne iš karto. Reikalingi
laikinieji ir amžinieji įžadai, tarp kurių gali būti šešeri metai
(jai panašiai irgi buvo). Pašvęstojo gyvenimo įžadai neturtas,
nuolankumas ir skaistumas. Ar turime atostogų? Kaip ir kiekvienas
Lietuvos dirbantysis, maždaug mėnesį. Vienos važiuoja prie jūros,
kitos pas tėvus ar gimines. Ar pajutus pašaukimą pasauliečiui
įmanoma tapti vienuoliu? Taip, metai, pasirodo, nesvarbu. Vienuolėmis
gali tapti ir jaunos merginos, ir našlės, tik išsituokusios ne.
Ar gali vienuolės turėti asmeninių daiktų? Gali, pavyzdžiui, drabužių.
Ar gali būti vienuole pagal pašaukimą tarp žmonių? Gali būti šventąja
tarp žmonių (nes šeimoje kartais gyventi yra sunkiau, reikalauja
daugiau kantrybės), tačiau vienuole tampama tik priėmus amžinuosius
įžadus. Tiesa, jos ligonių neslaugo kaip bonifratrai anksčiau.
Šv. Kryžiaus namai turi socialinį centrą. Jame renkasi turintys
priklausomybę nuo alkoholio ar ilgai darbo nerandantys asmenys,
benamiai, tėvai, kurių vaikai narkomanai, vargšai, kuriems reikia
psichologinės ar kitos krikščioniškos pagalbos. Vienuolės pačios
atlieka įvairius buities darbus, slaugo vyresnes vienuoles, tarnaičių
nesamdo.
Seserų koplyčia
Kita patalpa, kurią galiu apžiūrėti, jų maldos
vieta, koplyčia, kur seserys susitinka rytinei ir vakarinei maldai.
Kiek ji trunka? Maždaug pusvalandį, tačiau jos nuolatinėje maldoje
yra visą dieną. Kasdienė seserų, gyvenančių Vilniuje, malda (ją
perskaičiau informaciniame aplanke su nuotraukomis): Dangiškasis
Tėve, nuolankiai meldžiame per Palaimintojo, mūsų Steigėjo, užtarimą
Tavo Šventosios Dvasios vedimo suvokti, ką esi numatęs, pavesdamas
mūsų vienuolijos atsakomybėn Šv. Kryžiaus bažnyčią ir esamą gyvenamą
plotą. Meldžiame malonės kiekvieną dieną atnaujinti pasižadėjimą
Tau pasišvęsti, vien Tau gyventi ir kuo ištikimiau siekti evangelinių
patarimų dvasios, teateinie Tavo karalystė, teįvyksta Tavo valia
per mus Tavo bažnyčioje.
Stebuklingas altorius ir šaltinėlis
XVIII amžiaus pradžioje bažnyčia turėjusi penkis
altorius, iš jų net keli buvo laikomi stebuklingais didysis altorius
su Nukryžiuotojo skulptūra ir Švč. Mergelės Marijos Snieginės atvaizdas
(jo kopija vėliau nutapyta bažnyčios fasade), o bažnyčios viduje
esantis šaltinėlis, pasak padavimo, turėjo stebuklingą akių gydymo
galią. Beje, šaltinėlis tebėra ir dabar, buvusio beprotnamio patalpų
(šioje salėje mūsų laikais paprastai vyksta vieši renginiai: knygų
pristatymai, susitikimai, kiti) kairėje, rūsyje. Nusileidžiame stačiais
laiptukais, šalia padėtas puodelis, kuriuo galima pasisemti ar atsigerti
šio vandens, ir lentelė su maldos žodžiais: O netikėtas Palaiminime,
permerk mano sielą ir pagirdyk mano ištroškusią dvasią Savo ramybe.
Ar tikrai tas vanduo stebuklingas? klausiu?
Viskas priklauso nuo tikėjimo, atsako sesuo Jolita.
Vilnius
Autorės nuotraukos
© 2015 XXI amžius
|