Atmintis
Saleziečių kelias į Lietuvą
Kun. Antano Skelčio SDB atminimui
Irena Petraitienė
|
Paskutinė kun. Antano Skelčio SDB
nuotrauka
|
|
Besislapstantis Dzūkijoje
|
|
|
Lietuvos saleziečiai
|
1884 m. sausio 5 d. Žalvėderių kaime,
Griškabūdžio parapijoje gimė kun. Antanas Skeltys, jo iniciatyvos
dėka 1934 metais, Vytėnuose įsikūrė pirmieji kunigo Bosko saleziečiai
Šv. Pranciškaus Salezo draugijos nariai.
Apvaizdos globa
Vieną 1902 metų pavasario rytmetį, pamaldoms pasibaigus,
kunigas marijonas Marijampolės Šv. Mykolo arkangelo bažnyčios šventoriuje
lūkuriavo iki šiol giliai maldoje panirusio jaunuolio. ,,Koks sunkumas
slegia jo širdį, kad aplink nieko nemato? svarstydamas dvasininkas
vaikiną pagaliau išvydo bažnyčios tarpduryje. Tėviškai užkalbino.
Susipažino. Iš Griškabūdžio parapijos kilęs gimnazistas Antanas
Skeltys atvėrė savo rūpestį. Rygiškių Jono gimnaziją baigiant, laikas
eiti pasirinkto pašaukimo keliu. O kunigystė, apie kurią nuo pat
vaikystės svajota, atrodo, nepasiekiama. Silpnas regėjimas, galimybės
menkos
Jaunuolį paguodęs kunigas papasakojo, jog Italijoje yra
kun. Jono Bosko įkurta Saleziečių kongregacija, kurios vienuoliai
rūpinasi neturtingais ar nelaimės ištiktais jaunuoliais. Casa Salesiana
Lombriasco tokiu gautu adresu aštuoniolikmetis Antanas išsiuntė
laišką į Italiją. Atvažiuok, netrukus atskriejo atsakymas, atnešdamas
į gimtojo Želvėderių kaimo ūkininkų Onos ir Jono Skelčių namus sušvitusią
viltį sūnus Antanas, kaip tėvai ir norėjo, galės tęsti mokslus.
Į tolimą pašaukimo kelią lydėjo artimųjų maldos,
paties Antano ryžtas ir, žinoma, Aukščiausiojo Apvaizda. LietuvosVokietijos
sieną aplinkiniais takais perkirto nepastebėtas. Berlyną irgi pasiekė
laimingai, po to Viena, Triestas, Milanas
Persėsdanas iš traukinio
į traukinį, nemokėdamas vokiškai, neturėdamas kelionės lagamino,
įveikdamas įtarius kontrolierių žvilgsnius, keliavo link užsibrėžto
tikslo. Turino stotyje nepažįstamas žmogus, pasirodo, kunigas salezietis,
pasisiūlė palydėti iki Lombriasko lenkų saleziečių instituto, kur
kandidatu buvo priimtas A. Skeltys (vien tik lietuviams skirtos
įstaigos saleziečiai tada dar neturėjo, o paskirti į italų įstaigą
trukdė kalbos barjeras). Viltis, jog galės tapti kunigu, Antanui
padėjo įveikti Tėvynės ilgesį, nuvyti užklydusią slogesnę mintį.
Stiprino ir namiškių moralinė parama. Kai 1904 metais po atostogų
su juo atvyko dar du zanavykai Vincas Kubilius ir Juozas Augustaitis,
susidarė pirma maža lietuvių saleziečių grandis.
Laikui bėgant, ryškėjo savastimi tampantys Saleziečių
draugijos veiklos horizontai: šventadienių oratorijos, amatų ir
žemės ūkio mokyklos, institutai norintiems tapti kunigais, kolegijos
su pradžios ir vidurinėmis mokyklomis, misijos. Neatsitiktinai Antano
mintys bėgo ir bėgo į gimtinę: Mūsų širdyse vaidinosi diena,
kurioje būsime pakviesti persikelti dirbti į Lietuvos dirvonus.
Glūdėjo viltis, kad tas mūs visiškas atsidavimas kongregacijai kada
nors ateityje atneš vaisius Lietuvoje. Kada ir kokiu būdu, mes nežinojome
ir nedrįsome spėlioti. Dirbome, mylėjome Tėvynę, už ją meldėmės,
nors kartais tekdavo ją pamatyti tik sykį per dešimt metų
Tačiau
jos neužmiršome.
Viltis sušvito, kai vyriausias rektorius kun.
Mykolas Rua (palaimintasis), pirmasis 1859 metais įkurtos draugijos
salezietis, šv. kun. Jono Bosko įpėdinis, pasak A. Skelčio, tikrai
vyras milžinas, tėviškos širdies ir apaštališkos dvasios, rimtai
susidomėjo lietuvių reikalais. 1909 metų pabaigoje, amžinųjų vienuolio
įžadų davimo išvakarėse, klierikui A. Skelčiui atvykus į Ivrėjoje
vyr. rektoriaus vedamas rekolekcijas, audiencijos metu įvyko svarbus
pokalbis. Kun. M. Rua norėjo sužinoti, dėl kokių priežasčių lietuviai
nustojo važiavę pas saleziečius į Dašavą Lenkijoje, kur 1907 metais
buvo perkeltas lenkų institutas (aspirantas). Amžinus saleziečio
vienuolio įžadus davęs Antanas reikalą išdėstė tais pačiais žodžiais,
kuriuos vėliau išguldė 1934 metais Saleziečių žiniose: Atidarymas
Dašavoje lenkams ir lietuviams aspirantato savaime iškėlė aikštėn
lietuvių ir lenkų nesugyvenimą dėl įgimto ir natūralaus dviejų tautų
priešingumo, kylančio iš jų pačių lingvistiško ir etnografiško skirtumo.
Visai netikėtai, prieš lenkų šventą, tradicionalinį įsitikinimą
kaip visur, taip ir čia, būti globėjais ir apaštalais Lietuvoje
net šventojo Jono Bosko dvasios, atsistojo aiškus ir griežtas lietuvių
atsisakymas nuo aspirantato Lenkijoje. Šis faktas tai buvo pradžia
visiško atsipalaidavimo nuo lenkų globos. Ar lietuviai vyktų į Austrijoje
ar Belgijoje atidarytą saleziečių aspirantatą? Išgirdęs teigiamą
A. Skelčio atsakymą kun. M. Rua, kaip rašoma atsiminimuose, tučtuojau
davė aiškų įsakymą mokytis vokiečių kalbos ir daryti propagandą
naujų kandidatų lietuvių į tą institutą surasti. Aspirantatas turėjo
pradėti veikti tų pačių metų lapkričio mėnesio pradžioje.
Deja, Austrijos valdžia neleido, nes lietuvius
tapatino su savo priešais rusais. Apgailestaudamas vyr. rektorius
kun. M. Rua palinkėjo neprarasti vilties, o už pusmečio, 1910 m.
balandžio 6 d., išsiskyrė su šiuo pasauliui, palikdamas visus saleziečius,
bet ypač lietuvius saleziečius nepaprastame nuliūdime. Panaši būsena
klieriką Antaną buvo apėmusi, artėjant kunigystės šventimams. Intensyvios
teologijos studijos nuvargino akis, o šventinant silpnaregį reikėjo
specialaus vietos vyskupo leidimo. Seminarijos vadovybė ir vienuolyno
vyresnieji, žavėjęsi lietuvo t. A. Skelčio pamaldumu, ramybe, dvasine
giedra, ryžtingais užmojais, būgštavo, kad gali jo negauti, todėl
šį faktą mandagiai nutylėjo
Collegio Manfredini
Pasaulio kampelyje staiga suplevėsavo Lietuvos
trisplavė, po kuria pasireiškė, tiesa, silpnutis, bet grynai lietuviškai
krikščioniško gyvenimo pulsas. Tai buvo lietuvių saleziečių sėkla,
kuri gailestingosios Dievo Apvaizdos globoje visai netikėtai atgijo
1921 metais Šv. Antano žemėje, Paduvos provincijoje. Taip kun.
A. Skeltys pristatė Euganų kalvų papėdėje dunksančiame senoviškame
Este miestelyje esančią, 1878 metais šv. kun. Bosko įsteigtą saleziečių
kongregacijos įstaigą Collegio Manfredini. Po šešerių veiklos metų
Veronoje jis buvo paskirtas šios įstaigos dvasios tėvo pareigoms.
Collegio Manfredini įstaigos vedėjas kun. dr. Juozapas Festinis
ir Venecijos provincijos inspektorius kun. prof. Fidelis Giraudis
kaip ir kun. M. Rua pritarė kun. A. Skelčio ryžtui steigti atskirą
lietuvių saleziečių įstaigą.
1921-aisiais, po daugelio metų pertraukos kun.
A. Skeltys atvyko į Nepriklausomybę atgavusią Lietuvą. Pirmasis
pasaulinis karas buvo užkirtęs visus kelius, todėl, 1914 m. rugsėjo
5 d. gavęs kunigystės šventimus, primicijoms gimtosios Griškabūdžio
parapijos bažnyčioje parvykti negalėjo. Tėvai, deja, išsvajotos
dienos nesulaukė. Grįžęs sūnus kunigas Antanas galėjo palaiminti
tik jų amžinojo poilsio vietą. Nerado ir brolio Adomo, kuris prasidėjus
karui, buvo mobilizuotas ir į tėviškę nesugrįžo
Gimtųjų namų atrama
buvo Jonas Poniškaitis, už kurio sėkmingai ištekėjo sesuo Ona. Jauniausioji
sesutė Antanina, arba Antosėlė, džiaugėsi, galėdama savo mylimam
ir garbingam broliui kuo nors pasitarnauti. Svainio brolis Vincas
Poniškaitis irgi buvo maldingas, paslaugus kaimo vaikinas. Arodo,
kad broliui kunigui ilgai jaunuolių įkalbinėti vykti su juo Italijon
nereikėjo. Antanina Skeltytė tapo pirmąja lietuve Marijos Krikščionių
Pagalbos (saleziečių) seserų kandidate. Tačiau
Dievas savo
nepermatomiems tikslams pasiekti, pareikalavo dviejų pirmos laidos
drąsuolių skaudžios gyvybės aukos, rašyta atsiminimuose.
1922 m. balandžio 24 d. pakeliui į Lietuvą Berlyno viešbutyje ,,Urban
Antanina ir Vincas, apsinuodiję deginamosiomis dujomis, iškeliavo
Amžinybėn. Be šito skaudaus ir tragiško smūgio netrūko ir kitų
kliūčių, rašė kun. A. Skeltys. Jono Bosko vardas ir jo įkurta
kongregacija Lietuvoje dar mažai buvo žinoma, todėl neapsieita be
skeptiškų replikų, kad jaunimas verbuojamas svetimiems dievams ir
pan. Kai kurie atvykę kandidatai, nepateisino vilčių. Būta nesusipratimų
Ir vis dėlto Aukščiausiojo planai buvo palankūs
seleziečiams. Prel. A. Dambrausko-Jakšto Vienybėje publikuota
pirma išsamesnė informacija apie saleziečius, pranešimai, kad moksleiviai,
baigę nors keturias gimnazijos klases, gali nemokamai tęsti mokslą
saleziečių kongregacijos įstaigoje, brandino vaisius. Naujų kandidatų
skaičius augo, lietuvių būrys didėjo. Atvyko Jonas Puišys iš Skirsnemunės
parapijos. Iš Jurbarko į saleziečių Collegio Manfredini atvykęs
Antanas Sabaliauskas, kurio pėdomis nusekė ir brolis Eugenijus,
rado daugiau kraštiečių: Šabaniauską, Mažeiką, Mikutaitį. Susipažinęs
su kun. A. Skelčiu zanavykas Bronius Paukštys apsisprendė būti saleziečiu
ir 1925 metais su broliu Juozu ir dar kitais aštuoniais lietuvaičiais
išvyko į Italiją. 19211926 metais pas saleziečius mokytis išvyko
52 jaunuoliai. Visų jų globėjas ir dvasios tėvas kun. A. Skeltys
džiaugėsi, kad lietuviai aspirantai nesijautė svetimšaliais Italijoje,
o italai žiūrėjo į juos kaip į sau artimą romėnišką tipą.
Istituto salesiano
Perosa Argentina (Peroza Ardžentina) vietovėje,
47 km nuo Turino Alpėse esančiame miestelyje, 1927 metais vyresniųjų
sprendimu buvo įkurta atskira, tik lietuviams saleziečiams skirta
įstaiga. Jos globėju buvo paskirtas kongregacijos dvasios tėvas
kun. Petras Tironė, iš Milano į Perozą buvo atkeltas kun. Jurgis
Birbilas, į pagalbą jam buvo paskirtas klierikas Jonas Puišys. 19211934
metais Perozoje mokėsi 202 vaikinai iš Lietuvos. 60 iš jų tapo saleziečiais.
Nors Perozoje direktoriai buvo italai, tačiau įstaigos kūnu ir siela
buvo dvasios tėvas kun. A. Skeltys, žadinęs patriotinius jaunųjų
tėvynainių jausmus. 1928-aisiais, minėdami istorinę Vasario 16-ąją,
suorganizavo šventę, kuri, pasak vieno aspiranto, paliko visų širdyse
gilų įspūdį ir malonius atsiminimus aukščiausioje artimų kalnų
viršūnėje skambėjo visų giedamas Lietuvos himnas.
Lietuvių vardą ypač pagarsino surengtas viešas
vakaras, skirtas šv. Kazimiero garbei: Erdvi įstaigos teatro salė
buvo pilnutėlė publikos, pirmose eilėse buvo galima matyti ne vieną
ir iš miestelio diduomenės. Po mėnesio, kai su visais vyskupais
Romoje lankėsi arkivyskupas metropolitas Juozapas Skvireckas, lietuviai
saleziečiai sulaukė jo ganytojiško palaiminimo.
Vyriausiojo rektoriaus kun. Filipo Rinaldžio (palaimintasis)
nuomone, tokio lietuvių sumanaus ir sveiko praktiškumo, gero susivokimo
sunku kur kitur rasti. Ivrėjos įstaigos direktorius kun. Eugenijus
Binachis, visiems lietuviamas buvęs kaip rūpestingas tėvas ir motina,
1929 metais iš Palestinos parvykęs į kun. J. Bosko beatifikacijos
iškilmes, džiaugėsi sutikęs lietuvius, visus prisiminė, apie visus
teiravosi. Ką daryti, kad saleziečiai būtų taip godojami ir gimtojoje
Lietuvoje? Apie tai svarstydamas Collegio Manfredini įstaigos dvasios
tėvas įsitikino, jog ,,būtinas reikalas savos, savarankiškos ir
nuolatinės spaudos.
1927 metais pasirodė pirmas Bolletino salesiano
Saleziečių žinių numeris. 30 tūkst. žurnalo egzempliorių buvo
nusiųsta į Lietuvą, Ameriką ir Angliją visur, kur buvo lietuvių.
Netrukus ėmė plaukti palankūs atsiliepimai. Pavyzdžiui, kun. prof.
P. Maliauskis iš Kauno rašė: ,,Jau seniai girdėjau apie Garbingąjį
kun. Jono Bosko ir apie Jo paliktąjį veikimą. Dažnai dūsaudavau,
kad pas mus Lietuvoje to išganingo saleziečių veikimo nėra. Todėl
neapsakomai nudžiugau
1931-aisiais lietuviškai buvo išleista palaimintojo
kun. J. Bosko biografija, jo dvasinis vadovėlis jaunimui ir suaugusiems
Norėčiau tau pasakyti vieną žodį. 1931 m. birželio 27 d. vyriausiasis
rektorius kun. F. Rinaldis kreipėsi į Kauno arkivyskupą metropolitą
J. Skvirecką, prašydamas leidimo Saleziečių kongregacijai veikti
Kauno arkivyskupijoje. Po metų arkivyskupas pritarė iš JAV atvykusio
kun. Antano Petraičio sumanymui įsigytą Zamkaus dvarą padovanoti
būsimam saleziečių centrui. 1932 m. vasario 6 d. mecenatas kun.
A. Skelčiui telegrafavo: ,,Tėveli, iš mūsų pusės viskas yra gatava.
Turiu viltį, kad palaimintas Jonas Bosko pritars mano prašymams
prie Aukščiausiojo, kad greičiau viskas įvyktų.
Katalikų veikimo centro vyriausioji valdyba prašo
Vyriausiąjį Saleziečių draugijos rektorių atsiųsti į Lietuvą saleziečių,
kur jie mielai laukiami, pasirašo kun. V. Mileška, prof. P. Kuraitis.
1933 metais panašaus turinio prašymus nusiuntė Pavasario federacijos
vyr. vadas dr. J. Leimontas, prel. A. Dambrauskas-Jakštas, kan.
P. Dogelis, kun. V. Byla, kun. prof. P. Maliauskis. Romoje, Grigaliaus
universitete, besimokęs kun. dr. Vincentas Brizgys (vėliau vyskupas),
straipsnyje supažindinęs su lietuviška Italija, pareiškė rūpestį,
kaip saleziečiai bus sutikti Lietuvoje: Išmintingieji sutiks su
aštria kritika. Kai kas sutiks kaip konkurentus, gal laikys net
pavojingais, pasikrovus užsienietiško kvapo. Tačiau nereikia nusigąsti.
Lietuvoje jau daug kas laukia saleziečių. Saleziečių žinios mielai
skaitomos lūšnelėse ir ant inteligentų stalo, atsiras daug bendradarbių...
Vytėnuose
,,Sveikiname brangius ir mielus Lietuvos sūnus,
per šv. Velykas dalyvavusius pal. Jono Bosko kanonizacijos šventuoju
iškilmėse, 1934 m. balandžio 3 d. Vatikane specialioje audiencijoje,
priimdamas maldininkų lietuvių grupę, kurioje buvo ir vyskupas tremtinys
T. Matulionis, kalbėjo popiežius Pijus XI. Ypač prasminga buvo girdėti
tokius Šventojo Tėvo žodžius: Laiminame saleziečius, šv. Jono Bosko
sūnus, kurie jau dirba ir karštai ruošiasi mokslo ir dvasios srityje,
kad galėtų padaryti daug gero Jūsų brangioje šalyje.
1934 m. birželio 2 d. kun. A. Skelčio lydimas
į Lietuvą atvykęs Saleziečių kongregacijos dvasios tėvas, lietuvių
globėjas kun. Petras Tironė įsitikino, jog veiklai Vytėnuose pasiruošta.
Lietuvos saleziečiai jau tėvynėje. Jaučiamės laimingi, galėdami
prabilti ne žodžių, o faktų kalba. Šių metų spalio 24 dieną, kuri
paskirta Marijai, Kriščionių Pagalbai, saleziečių veikimo įkvėpėjai
ir globėjai paminėti, į Zamkų (Vytėnus), pirmąją saleziečių apsistojimo
vietą Lietuvoje, parvyko mūsų veteranas kunigas Antanas Skeltys
ir pradėjo eiti atsakingas ir sunkias pirmojo Lietuvos saleziečių
instituto vadovo pareigas, džiugiai pranešė ,,Saleziečių žinios.
Atvyko ir pirmieji jo talkininkai kun. J. Žemaitis, broliai Kudirkos,
ats. kap. Bilevičius, Davidonis, netrukus kun. J. Birbilas, kun.
E. Sabaliauskas, kun. B. Lukošius.
Vytėnuose, laukiant pirmųjų auklėtinių, užvirė
dideli ūkiniai darbai. Zamkaus dvaro trobesiai prašėsi kapitalinio
remonto. Vėliau pastatytas dviaukštis namas, įvesta elektra, įrengtas
vietinis vandentiekis, sutvarkytas vieškelis, užveistas sodas, bitynas,
karpiai tvenkiniuose. Sužydėjo vadinamasis Rožių takas (Via roza).
Ūkiniame pastate buvo įrengta laikina koplyčia, kuriai Marijos statulą
padovanojo Šiaulių bendradarbiai, o altorių škotai. Pagal planus
ant kalnelio turėjo išaugti gimnazijos rūmai, bendrabutis ir bažnyčia.
Buvo mintis restauruoti Vytėnų pilį, ją pritaikant saleziečių mokymo
ir dvasinio ugdymo reikmėms, todėl kun. A. Skeltys Lietuvos švietimo
ministrui J. Tonkūnui parašė laišką.
Jame sakoma: Daugelis mūsų jaunuolių išvažiavo
į Italiją, kad tapę saleziečiais galėtų dirbti kultūros darbą Tėvynėje.
30 karžygių išvyko į misijas. Turime apie 80 kandidatų jaunuolių,
neturtingų, našlaičių, pasiryžusių tapti saleziečiais. Vytėnai
centras. Turime 48 ha žemės. Ūkis vedamas pavyzdingai. Norėtume
globon pasiimti pilį, galėtumėm ją suremontuoti... Švietimo ministras
pilies saleziečiams nepavedė, nors Vytėnai tapo nauju dvasios ir
kultūros židiniu, apie kurį vis plačiau sklido garsas ne tik Lietuvoje,
bet ir už jos sienų. Tuo įsitikino 1936 m. sausio 5 d. čia apsilankęs
Saleziečių kongregacijos dvasios vadas kun. P. Tironė, džiaugęsis
sparčia pažanga ir jam skirtu vaidinimu Sėklos grūdas. Gegužę
Vytėnus aplankiusį popiežiaus nuncijų Antoniną Aratą auklėtiniai
sutiko ovacijomis, pasveikino itališkai. Svečias užsuko į žaidimų
salę, apžiūrėjo pilį, parką. Ta proga buvo pašventinta bažnytėlė.
Rugpjūčio 30 dieną apsilankęs vysk. T. Matulionis pašventino naujas
patalpas ir paminklinės koplytėlės pamatus.
Saleziečiai mielai priimdavo ekskursijas. Išeivių
draugas rašė, kad 1937-ųjų liepos vidury Vytėnuose viešėjo pora
šimtų vaikučių iš Gelgaudiškio. Sekmadienį buvo atvykę pavasarininkai
iš Kudirkos Naumiesčio, paskui ekskursijos iš Griškabūdio ir Sudargo.
Jaunimui pritraukti pasitarnaudavo Marijos šventės, per kurias į
Vytėnus iš apylinkių ir iš toliau atvykdavo nemažai pavasarininkų.
Maldos naktį po atviru dangumi palikdavo neišdildomą įspūdį. Nuolatinės
viešnios būdavo moterys katalikės iš Jurbarko, kurios atsiveždavo
vaikų, norėdamos, kad ir jie pajustų šv. Kun. Jono Bosko dvasią.
Vytėnai plėtėsi, daugėjo personalo, įvairėjo veikla, kun. E. Sabaliauskas
suorganizavo dūdų orkestrą.
Į Saleziečių aspirantų kolegiją Vytėnuose susirinkdavo
mokinių iš Žemaitijos, Dzūkijos ir Aukštaitijos. Dauguma buvo tie,
kurie dėl įvairių priežasčių negalėjo mokytis namie. Mokytojas,
sakydavo įstaigos direktorius, yra vyresnysis mokinio brolis.
Reikia su jais bendrauti, juos stebėti, vengti barimų. Toks jau
kun. Bosko metodas. Pasak šešerius metus Vytėnuose dirbusio Jono
Stašaičio, atrodė, kad kun. A. Skeltys čia visai nevadovauja, nieko
netvarko, neįsakinėja. Pertraukų metu pasirodo aikštėje. Apsuptas
auklėtinių vaikšto su jais ir klausosi jų čiauškėjimo, įsiterpdamas
vienu ar kitu žodžiu. Nė vienas negalėjo pasiskųsti, kad yra atstumtasis,
ar pasigirti, kad numylėtinis. Visiems dėmesio buvo po lygiai.
Labanaktis paskutinis įstaigos direktoriaus
žodis prieš nakties poilsį. Būdavo pateikiami pavyzdžiai iš saleziečių
šeimų gyvenimo Italijoje arba įvairių atsitikimų iš pasauliečių
šeimų gyvenimo, iš misijų. Jeigu pateikdavo pavyzdį iš įstaigoje
įvykusių atsitikimų, tai nušviesdavo lyg seniai įvykusį faktą. Pridėdavo,
kad taip buvo ne Vytėnuose, o Italijoje. Šitoks pasakojimas klausytoją
nukeldavo už šeimos ribų, neleisdavo žvalgytis, ar netaikoma kuriam
iš esančiųjų. Tėvas Skeltys auklėtiniams akcentuodavo: Išmokti
gerai elgtis su namiškiais šventumo kelio pradžia. Į šią pastogę
susirinkome mokytis, kaip tapti Kristaus generolais, pasipuošti
Kristaus dorybių ordinais. Didžiausias ir gražiausias ordinas
pakęsti vieni kitus, ypač temperamentinguosius, lakesnės vaizduotės,
linkusius krėsti išdaigas, kitus paerzinti. Užsitarnaukime šį patį
gražiausią ir vertingiausią ordiną, pakęskime vieni kitus, stenkimės
būti geresni ir taip padėsime kitiems tokiais tapti. Pamokų ruošimo
salėje kabojo gražiai išrašytas plakatas Dievas mus mato.
Išbandymai
Per radiją pranešė, jog Lietuva priėmė sovietų
ultimatumą. Tuoj pasirodys rusų tankai
visi apstulbo išgirdę
į direktoriaus kabinetą įbėgusio muzikos mokytojo kun. Eugenijaus
Sabaliausko žodžius. Tada direktorius pasakė: Sudiev visoms programoms
ir jūsų operetėms... O dūdas kišk į šieną. Tik ne Vytėnuose
Išvežkit
toliau. Ir ištiesų Vytėnuose saleziečiams buvo įsakyta per 24 valandas
pasišalinti, viską paliekant okupantams. Jaunuolių vietoje įkurdintas
rusų kariuomenės dalinys ir jų kariška mokykla. Po kelių dienų dalinio
vadovybė koplytėlės pastatą pavertė kino teatru. Saleziečiai šalia
Vytėnų (prie vieškelio į Kauną) įsirengė kitą koplytėlę privačiame
name.
1941 metais, vos tik vokiečiai pražygiavo pro
šalį, kun. A. Skeltys, keletas broliukų ir auklėtinių sugrįžo į
savo nuniokotą lizdą Vytėnus. Buvo labai sunku, nes reikėjo viską
pradėti iš naujo. Grįžo ne visi mokiniai, pritrūko mokytojų. Išgirdęs,
kad saleziečiai ieško lietuvių kalbos ir matematikos mokytojo, į
Vytėnus atvyko studentas Jonas Stašaitis. Tą pačią dieną susipažino
su geografijos ir istorijos mokytoju Jurgiu Biglinu, kuris anksčiau
dirbo pasiuntinybėje Anglijoje, buvo labai išsilavinęs, čia slapstėsi
nuo nacių, nes buvo žydas.
Vokiečių okupacijos metais Vytėnų saleziečiai,
vietos lietuvių padedami, globojo nuo vokiečių besislapstančius
žydus. Izaokas Glikas yra pasakojęs, kad vėlyvą 1941-ųjų rudenį
jį su mama priglaudė daugiavaikė ūkininkų Onos ir Jono Poniškaičių
šeima. Kai 1942 metų birželį į gimtąją sodybą ieškoti maisto alkstantiems
Vytėnų auklėtiniams atvažiavo brolis kunigas Antanas, sesuo pasidalijo
didžiausia paslaptimi
Kunigas pagyręs seserį už kilnų katalikišką
elgesį, pasiūlė žydų vaiką priglausti vienuolyne: Ten aš tapau
Antanuku Žemaičiu. Tėvas Skeltys asmeniškai mane globojo, dažnai
pasikviesdavo pasikalbėti, mokino kaip elgtis, kad niekas nieko
neįtartų apie mano kilmę. Dažnai klausinėdavo, ar pakanka maisto.
1943-ųjų pavasarį Izaokas Antanas Žemaitis sužinojo, jog Vytėnuose,
vienuolyno virtuvėje dirba sesuo Pesia Dvoirė Glikaitė (Onutė).
Kun. Antanas Skeltys ir Poniškaičių šeima 2005 metais pripažinti
Pasaulio Tautų Teisuoliais. Apdovanojimą priėmė sesers Onos Poniškaitienės
sūnus, atminimo įamžinimo puoselėtojas Stanislovas Eugenijus Poniškaitis.
1944-ųjų vasarą, karo frontui artėjant, pro Vytėnus
skubėjo į Vakarus nesuskaitomi vežimai su bėgliais. Buvo stabtelėję
arkivyskupas metropolitas J. Skvireckas ir vysk. V. Brizgys, kurį
laiką gyveno generolas G. Glovackis. Saleziečiai bėgliams atidarė
visus maisto aruodus. Vieni nakvodavo po stogu, kiti atvirame lauke.
Kiekvieną rytą šv. Mišias, kuriose dalyvaudavo ir bėgliai, aukodavo
kun. A. Skeltys, patarnaudavo gen. Glovackis. Vakare visi susirinkdavo
pasiklausyti tėvo Antano pamokslėlio Labanakt.
Bolševikams antrą kartą okupavus Lietuvą, vieni
saleziečiai pasirinko tremties kelią, kili liko tėvynėje. 1948 metais
iškilus arešto pavojui, kun. A. Skeltys negrįžo į Vytėnus. Besislapstančio
tremtinio kryžių nuo Vytėnų jis nešė per gimtąją Suvalkiją (Kazlų
Rūdoje, Igliaukoje, Gudeliuose) iki smėlėtos Dzūkijos. Čia kun.
A. Skeltys matė dzūkų vargus, stiprino jų dvasią, stengėsi padėti
ganydamas gyvulėlius, mušdamas sviestą, mokė vaikučius tikybos,
rodė jiems gražaus dvasingumo pavyzdį. Krikštonyse tikėjimo brolis
kun. J. Reitelaitis surado jam prieglobstį Ievos Bieliūnaitės namelyje.
Kartą motina man kaip didelę paslaptį pasakė, kad galėsiu patarnauti
Mišioms vienam geram nuo valdžios besislapstančian kunigui, kuriam
gresia areštas, atsiminimuose rašė Krikštonių kaime augęs arkivyskupas
S. Tamkevičius. Vieną rytą mažame kambarėlyje patarnavau Mišias
aukojančiam kun. Antanui Skelčiui SDB. Ir nuo tada tapome neatskiriami
draugai. Davė paskaityti knygutę apie dažnos išpažinties naudą,
kurioje buvo išdėstytos popiežiaus Pijaus X mintys apie dažną Šv.
Komuniją. Kunigo pasiūlymas man patiko, todėl pradėjau kas dvi savaites
eiti išpažinties ir kasdien priiminėti Šv. Komuniją. Dabar, kai
žvelgiu į tolimą praeitį, man atrodo, kad niekada nejutau tokios
Dievo artumos, kaip anuomet vaikystėje, kasdien priimdamas Šv. Komuniją.
Tikriausiai ši Dievo artuma padėjo ieškoti atsakymų į tuometinių
ateistų priekaištus, kurių sovietinėje mokykloje buvo gausu, ir,
esu įsitikinęs, ši tikėjimo patirtis mane nuvedė į Kauno kunigų
seminariją.
1954 metų rugpjūtį Krikštonyse, Ievos Bieliūnaitės
name, kun. A. Skeltys buvo suimtas. Tačiau tai nutiko jau po Stalino
mirties. Po mėnesio tardymo saugumiečiai nieko nepešę kun. A. Skeltį
paleido. Jis buvo paskirtas apaštalauti Leipalingyje. 1960 m. liepos
28 d. mirtis nutraukė saleziečių vienuolijos pradininko Lietuvoje
gyvenimo kelią.
© 2015 XXI amžius
|