Ilgalaikės taikos palaikymas
yra teisingumo darbas
Kokias nuorodas pasaulio
taikai Bažnyčia gali pasiūlyti vykstant pasauliniams debatams
dėl Irako? Žvelgiant iš šios krizės perspektyvų, Zenit katalikų
žinių agentūra pateikė interviu su filosofu kunigu Žezu Viljagrasos,
kuris skaitė pranešimą apie enciklikos Pacem in Terris aktualumą
Popiežiškajame Regina Apostolorum ateneume vykusioje konferencijoje
dėl ilgalaikės taikos išsaugojimo principų.
Dabartinė tarptautinė
padėtis, atrodo, labai skiriasi nuo tos, kuri buvo septintojo
dešimtmečio pradžioje, kai Jonas XXIII rašė savo encikliką Pacem
in Terris, kuriai popiežius Jonas Paulius II dedikavo kreipimąsi
2003 metų Pasaulinei taikos dienai.
Galbūt šis skirtumas nėra jau toks didelis. 1989-ųjų euforija
jau praėjo, kada griuvo Berlyno siena, simbolizavusi Europos susiskaldymą
į tarpusavyje supriešintus karinius blokus per šaltojo karo dešimtmečius
ir kada buvo pakartota nuo Napoleono laikų žinoma R.Šatobriano
frazė: Galima sakyti, jog senasis pasaulis baigiasi ir naujas
prasideda.
Faktiškai vienos pergalingos supervalstybės vadovai paskelbė naujos
pasaulinės tvarkos aušrą, kurioje įsivyraus įstatymo valdžia,
o ne džiunglių įstatymas. Išryškėjo grandiozinis planas naujos
pasaulinės tvarkos, kuri būtų paremta demokratija, laisvąja rinka
ir globaliniu saugumu, be branduolinio terorizmo grėsmės ir be
komunistinės tironijos.
Savo knygoje Istorijos pabaiga (The End of History) Frensis
Fukujama bandė įžvelgti tokius taikos ir gerovės laikus, kuriuose
triumfuotų demokratija ir laisvoji rinka. Tačiau ši idiliška vizija
taip ir nebuvo realizuota. Pasirodė, kad laisvę pasiekti tapo
kur kas sunkiau, ir taika mažiau garantuota, nei buvo galima manyti.
Kokie yra naujosios pasaulinės tvarkos trapumo ženklai?
Dabartinė ekonomika, politika ir gynyba funkcionuoja didelės suirutės
aplinkoje. Pasaulinė ekonomika atskyrė ir nuskurdino tuos, kurie
nežino kaip ar nepajėgūs įsiterpti į globalines rinkas.
Finansinės krizės Meksikoje 1994-aisiais, Azijoje 1997-aisiais,
Rusijoje 1998-aisiais ir Argentinoje 2001 metais parodė globalinės
finansinės sistemos silpnumą. Pagaliau kadaise sujungiant sukurtos
tokios didelės biznio grupės kaip Enron, AOL Warner, World
Com sprogo kaip muilo burbulai.
Irako krizės akivaizdoje politiniai vadovai stokoja pastangų garantuoti
tarptautinę teisę ir taiką, o Jungtinių Tautų Organizacijoje,
NATO ir Europos Sąjungoje atsiskleidė dideli susiskaldymai. Santykiams
tarp didžiųjų civilizacijų kelia pavojų fundamentalizmas Artimuosiuose
Rytuose ir Indijos subkontinente. Pasirodė netolerancijos apraiškų
proveržių daugiakultūriniuose Vakarų miestuose.
Išaugusi planetos ekonominė, technologinė ir kompiuterinė tarpusavio
priklausomybė taip pat padidino grėsmę globaliniam saugumui. Išpuoliai
prieš Niujorko Pasaulio prekybos centro dangoraižius atskleidė
tikrą veidą tarptautinio terorizmo blogio, kuris gali smūgiuoti
be jokių skrupulų, su baisia galia ir žiaurumu.
Netolimoje ateityje šis terorizmas be didelių sunkumų gali savo
dispozicijoje turėti biologinį, cheminį ir branduolinį ginklus.
Esant šiai naujai grėsmei, iškilo prevencinio karo teorija,
kuri plačiuose visuomenės sluoksniuose sukėlė rimtas moralines
abejones.
Kodėl naujos pasaulinės tvarkos planas neveikia, kodėl
pasaulis yra atsidūręs tokios netvarkos būklėje?
Atsakymas paprastas, tačiau gausus išvadų. Pirmiausia trūksta
moralinės tvarkos, kuri reguliuotų ir palaikytų ekonominę, politinę,
kultūrinę ir karinę tvarką. Dėl to yra toks svarbus Pacem in
Terris mokymo aktualumas ir šiandienai.
Savo kreipimesi Pasaulinei taikos dienai, kuriame prisimenama
ši enciklika, popiežius Jonas Paulius II iškelia labai rimtus
klausimus: Kokios rūšies tvarka turi pakeisti šią netvarką, kad
žmonės galėtų gyventi laisvėje, teisingume ir jaustis saugūs?
Kadangi pasaulis, nors ir būdamas netvarkingas, vis dėlto toliau
tvarkomas ir įvairiais būdais organizuojasi ekonominiais, kultūriniais,
net politiniais tad iškyla kitas neatidėliotinas klausimas:
kokiais principais šios naujos pasaulinio gyvenimo formos turi
vadovautis? Šie klausimai kaip tik nurodo, kad tvarkos problemos
pasaulio reikaluose, o iš esmės teisingas taikos problemos supratimas
negali būti atsietas nuo moralės principų.
Be moralinės tvarkos, visi didieji projektai, tokie, kaip komunizmas
arba nežabotas kapitalizmas, tėra konstrukcijos, kurios nors atrodo
solidžios, tačiau realybėje yra labai silpnos, nes neturi pagrindų.
Jos yra kaip ta milžiniška statula karaliaus Nebuchadnezaro vizijoje:
nepaprastas spindėjimas ir įspūdinga išvaizda jos galva iš gryno
aukso, krūtinė ir rankos sidabrinės, pilvas ir liemuo bronziniai,
kojos geležinės, o pėdos padarytos iš molio. Bet užteko akmeniu
suskaldyti šios statulos pėdą, ir ji subyrėjo kaip šiukšlių krūva,
papūtus vasaros vėjui, nepalikdama jokių pėdsakų.
Kokie konkretūs turėtų būti tie moraliniai pagrindai taikiam
ir civilizuotam sambūviui, naujai pasaulio tvarkai, kuri būtų
verta žmogaus?
Pacem in Terris siūlo keturias atramas: tiesą, teisingumą, solidarumą
ir laisvę. Enciklikoje realiai tvirtinama, jog karas daugiau negali
būti tinkama priemonė, kuria būtų atsilyginama už pažeidimus tarptautinėje
plotmėje, ir kad ginčai, kurie gali iškilti santykiuose tarp žmonių
ir tautų, turi būti sprendžiami derybomis ir susitarimais.
Dokumente taip pat aiškiai pabrėžiama, jog vardan visuotinio
bendrojo gėrio skatinimo yra būtinas sudarymas viešojo valdymo
institucijos tarptautiniu lygiu, kuri tačiau neturi būti įsteigta
naudojant jėgą ar prievartą, bet per tautų sutikimą. Tai neturėtų
būti kokia nors supervalstybė, bet turėtų būti išlaikyta pagarba
subsidiarumo principui bei kiekvienos valstybės teisėtai valdžiai.
Kitaip sakant, jūs kalbate apie prevencinę taiką?
1989 metų svajonė apie visuotinę taiką turbūt ir liks tik svajone.
Taika iš tikrųjų yra dangaus dovana, kuri turi būti išmelsta,
bet taip pat nuolatinis stengimasis, ryžtingumas įveikti kliūtis.
Daugelis primena posakį: Jeigu nori taikos, renkis karui. Tačiau
labiau realistiškesnis, žmogiškas ir krikščioniškas tvirtinimas
būtų: Jeigu nenori karo, renkis taikai.
Taika yra žymiai didingesnis dalykas nei ginkluota agresija. Taika,
kaip mokė paskutinis Susirinkimas, daugiau nėra tik karo nebuvimas
ir negali būti redukuota tik iki susipriešinusių jėgų pusiausvyros.
Taip pat taika negali kilti iš despotiškos valdžios, bet tai tikrai
yra kvietimas teisingumo darbui.
Ar gali Bažnyčia daryti kažką daugiau nei mokymas apie
moralės principus?
Esminė Bažnyčios misija yra evangelizacija, o tai apima ir šių
principų mokymą. Bet ji daro daugiau Bažnyčia mobilizuoja visą
savo energiją ypač maldai ir atgailai už taiką.
Šventasis Sostas nepaliaujamai išnaudoja savo taikdariškos diplomatijos
galimybes. Bažnyčia neformuluoja konkrečių sprendimų, ji taip
pat nesiekia pakeisti tų politinių vadovų, kurie priima konkrečius
sprendimus. Savo turimose ribose ji tik kreipiasi į tikinčiųjų
sąžinę ir gerą valią ir ypač į sąžinę tų, kurie turi didžiąsias
pareigas žemiškiesiems tautų reikalams tvarkyti.
Kaip nurodo ir Pacem in Terris, Bažnyčia ragina katalikus aktyviai
dalyvauti viešajame gyvenime ir bendradarbiauti dėl žmonijos pažangos
ir bendrosios gerovės.
Katalikai, kurie tik apsiriboja dejavimais dėl esamos netvarkos,
kurie tik skelbiasi esą pacifistai bet kokia kaina, niekuo neprisideda,
kad Evangelija būtų įprasminta realiame gyvenime, ir nepasitarnauja
taikos reikalui, kuris yra teisingumo darbas.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"