Kovos su terorizmu moraliniai
kriterijai
Ką Bažnyčios socialinė
doktrina mano apie galimus karinius veiksmus prieš Iraką? Ši tema
buvo aptarta Valensijos (Ispanija) Jono Pauliaus II instituto
teisės profesoriaus Chosės Alfredo Periso Kansijo interviu Zenit
katalikų žinių agentūrai.
Aptariant Irako krizę
nemažai dėmesio teikiama teisingo karo sampratai. Kokia yra
Bažnyčios socialinio mokymo nuostata šiuo klausimu?
Aiški šios doktrinos santrauka pateikta Katalikų Bažnyčios katekizmo
2309-ajame straipsnyje. Visoje darnoje su XX amžiaus popiežių
magisteriumu katekizmas apriboja teisingo karo pateisinamumą
iki teisėtos savigynos prielaidų su labai griežtomis sąlygomis.
Pirmiausia agresoriaus padaryti nuostoliai tautai ar tautų bendrijai
turi būti akivaizdūs, dideli ir ilgalaikiai. Kitas reikalavimas
visų kitų priemonių panaudojimas taikiam konflikto sureguliavimui,
kurios pasirodytų nepraktiškos arba neefektyvios. Trečia, turi
būti aiškios karinių veiksmų sėkmės perspektyvos. Ir pagaliau
ketvirta, kad ginklų naudojimas nesukeltų tokio blogio ir suirutės,
kuris būtų didesnis už blogį, kurį karo veiksmais norima eliminuoti.
Šiuolaikinių masinio naikinimo ginklų galia ypač sustiprina
kaip tik šią, paskutiniąją sąlygą.
Nemanau, kad Irako atvejis patenkina visus keturis minėtus reikalavimus
teisingam karui apibrėžti. Pirmiausia todėl, kad agresija nėra
tikra, bet priskiriama: iškeliami kaltinimai, kad Irakas yra susietas
su tarptautiniu terorizmu, gana tolimi nuo garantuotos atsakomybės
už kriminalinius nusikaltimus. Be to, dar gali būti panaudotos
diplomatinės priemonės karui išvengti tai negarantuotų tarptautinio
terorizmo izoliavimo. Greičiau atvirkščiai, galima laukti jo pagyvėjimo
islamo viduje, kuris iki šiol demonstruoja nuosaikumą ir atsiriboja
nuo teroristų. Taip pat nekaltų žmonių (kurie žūtų per karinius
veiksmus Irake) kraujas kas būtų bandoma pateisinti kaip šalutinius
nuostolius šauktųsi dangaus keršto, kaip dabar šaukiasi tarptautinio
terorizmo aukų kraujas.
Jeigu karas yra neteisingas, tada nėra skirtumo tarp teisėtos
jėgos ir neteisėtos prievartos. Kada taip atsitinka, teroristai,
paradoksaliu būdu, iš šio karo turėtų naudą, nes jiems pavyktų
pasiekti jų didžiausią troškimą moraliai demaskuoti savo kritikus.
To reikia išvengti bet kokia kaina.
Tarp tų, kurie priešinasi karui, atrodo, yra dvi skirtingos
pozicijos: iš vienos pusės pacifizmas, ypač ryškus tarp kairuoliškų
grupių, kuriose labiausiai vyrauja antiamerikietiškos nuostatos
jos smerkia Jungtines Valstijas, bet niekada nesmerkė, pavyzdžiui,
Slobodano Miloševičiaus ar Fidelio Kastro, - ir iš kitos pusės
Bažnyčia. Ar galėtumėte paaiškinti, kokios yra Bažnyčios taikdariškos
funkcijos ir ar ji susieta su prieš tai minėtu pacifizmu?
Manau, kad būtų absoliučiai naudinga parodyti šį skirtumą. Lengvai
naivumu manipuliuojantis ir savų interesų turintis pacifizmas
supaprastina Irako konflikto ištakas. Jis pakankamai nevertina
tarptautinio terorizmo grėsmės ir skatina demagogišką bei neteisingą
antiamerikietizmą. Be to, gerai žinomas kairiųjų pacifistų palankumas
kai kuriems diktatoriams, ypač tiems, kurie yra artimi marksistinei
ideologijai. (Būtent tokia yra Sadamo Huseino diktatūra, savo
programose kalbanti apie sudarymą sąlygų Irakui pereiti į realųjį
socializmą ir bekompromisinę kovą su Vakarų imperialistais
M.B.)
Šis pacifizmas išnaudoja taikos troškimą, įleidusį šaknis kiekvieno
žmogaus širdyje pagal mylinčio Dievo planą ir taip pateisinančio
visas pastangas karui sustabdyti. Tačiau Bažnyčios taikdariškas
uždavinys yra žymiai svarbesnis nei to pacifizmo ir ištaiso jo
ideologines klaidas. Kaip tik tai suteikia tam tikrą dvasingumo
dvelksmą, kurio kartais pritrūksta tiems, kurie sakosi dėl moralinių
paskatų palaiką karo siekį. Šventasis Tėvas sako ne terorizmui
ir ne karui ir visišką taip gyvybei bei taikai.
Kovoti su terorizmu sąmoningai laikantis tarptautinės teisės normų,
skatinant solidarumą tarp tautų ir pagarbą žmogiškajam orumui
bet kurioje pasaulio vietoje, visiškai nereiškia nukrypimo į nerealų
utopiškumą, bet ėjimą prie gilesnių šaknų politinės kultūros,
kuriai mes visi priklausome.
Esant tarptautinio terorizmo grėsmei, kaip manote, ar
karas prieš Iraką sumažintų šią grėsmę, ar atvirkščiai, ją tik
padidintų?
Karas, nesant jo moralinio pateisinimo, padidintų pasipiktinimą,
pagiežą, o kartu sustiprintų terorizmo logiką. Norint sumažinti
mirties kultūros įtaką arba ją visai nutraukti, reikia, kad su
visu aiškumu įsivyrautų gyvybės, solidarumo ir teisės logika.
Tarptautinių santykių sferoje turi išryškėti naujas gailestingumo
veidas. Jėgos turi būti įtemptos taikdariškomis pastangomis ir
labiausiai reikia vengti pagundos nukrypti į neapykantą ir kerštą
politikoje.
Kada stengiamasi pateisinti karo veiksmus, reikia suprasti, kokį
poveikį tai turės žmonėms. Paprastai labiausiai tiesioginis karo
efektas yra baimė, kuri veda prie galvojimo, jog pasaulis yra
pašauktas ne taikai, bet prievartai, ir kad tik bauginimas gali
daryti poveikį.
O koks yra krikščioniškas mokymas apie pasaulio istorijos
eigą?
Jėzaus Kristaus Geroji Naujiena įveda kitą dinamiką į pasaulio
istoriją, kurioje galios vykdymas nepaneigia žmogaus pirminio
pašaukimo kurti taiką. Nepakantumas neteisingai agresijai ir prievartai
su visu aiškumu skelbia, kad blogis neturi paskutinio žodžio pasaulyje.
Šių dienų neva akivaizdūs pralaimėjimai gali reikšti rytdienos
pergalę.
Gyvendami nacionalinėse politinėse bendruomenėse, tai yra atskirose
valstybėse, mes įpratome atsisakyti individualaus keršto ir pasitikime
teisingumu. Visa tai mūsų visuomenes padarė mažiau prievartines.
Tas pats turi būti ir santykiuose tarp valstybių, nes valstybes
sudaro tie patys žmonės, ir joms vadovauja žmonės, kurie daro
sprendimus tautų vardu.
Pasitikėjimas ginklais labiau negu žmonėmis tik padidintų terorizmo
pavojų. Tuo tarpu pasitikėjimas žmonėmis labiau nei ginklais,
tikėjimas, kad žmogaus protas gali sukurti institucijas taikai
išsaugoti, taptų mirtinu smūgiu teroristų logikai.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"