Darbas vienija kartas
|
Leonas Žuklys su žmona
Marija prie paminklo Juozui Naujaliui Raudondvaryje 1994
m. |
|
Kristaus skulptūra Antazavės
bažnyčioje
(dažytas medis, 1943) |
|
Motinystė (Vilnius,
2000) |
|
Šeima (Vilnius, 1982) |
Skulptorius, Dailės instituto
(dabar Dailės akademija) profesorius, buvęs Piešimo katedros vedėjas
Leonas Žuklys kovo viduryje švęs aštuoniasdešimties metų jubiliejų.
Jis sukūrė daug skulptūrinių žymių žmonių portretų: Vinco Mykolaičio-Putino,
Augusto Pronckaus, Kazio Ambrozaičio, Mykolo Marcinkevičiaus,
Vinco Krėvės, taip pat portretinių bareljefų: Antano Strazdo,
Justino Vienožinskio, Igno Domeikos, Antano Gudaičio, Zigmo Zinkevičiaus,
figūrinių kamerinių skulptūrų: Giedrios viltys, Duona, Taika,
Taikioje žemėje, Žuvusiųjų prisiminimas, paminklinių biustų:
Adomo Hrebnickio Rojuje (Ignalinos r.), Zigmo Žemaičio (antkapis
Vilniuje), Juozo Tatorio (antkapis Kaune). Prof. L.Žuklio dekoratyvinė
skulptūra Šeima (arch. G.Baravykas) puošia Vilniaus santuokų
rūmų skverelį, Motinystė (kartu su sūnumi Gediminu, arch. L.Markejevaitė)
pastatyta Vilniaus Antakalnio klinikinės ligoninės kieme, susimąstęs
Juozas Naujalis (arch. G.Baravykas) stovi buvusios gimtosios sodybos
vietoje Raudondvaryje. Prof. L.Žukliui buvo patikėta sukurti popiežiui
Jonui Pauliui II skirtą memorialinę lentą prie Aušros Vartų jo
apsilankymo šioje šventovėje proga. Palaimintojo Jurgio Matulaičio
bareljefas puošia Panevėžio Kristaus Karaliaus Katedrą; Kristaus
galvos goreljefas yra Kauno arkivyskupijos kurijoje. Tai tik maža
dalis šio skulptoriaus darbų. Su prof. L.Žukliu kalbėjomės jo
dirbtuvėje Vilniuje.
Gerbiamas profesoriau,
jūsų tėvų šeima užaugino du žymius skulptorius jus ir jūsų brolį
Vladą, gyvenantį Kaune, taip pat talentingą ir produktyvų skulptorių.
Prašytume papasakoti apie savo tėvus ir tėviškę.
Mano tėvas Pranas buvo išvykęs į Petrogradą (dabar Sankt Peterburgas)
užsidirbti pinigų. Ten sutiko Veroniką Tuskaitę, kilusią iš Salų
parapijos, į Peterburgą atbėgusią nuo Pirmojo pasaulinio karo
baisumų. Ten tėvai susituokė, susilaukė Vlado ir Alberto. 1921
metais šeima grįžo į Lietuvą, apsigyveno tėvo tėviškėje Degučių
(II) kaime, Obelių valsčiuje. Čia gimė dar trys sūnūs. Žemės tebuvo
dvylika hektarų. Abu tėvai buvo labai darbštūs. Prisimenu, dažnai
žiemos naktį atsibusdavau, pramerkdavau akis ir matydavau: mama
verpia, tėvelis meistrauja. Jų darbo sukeltas bruzdesys netrukdydavo,
vėl greitai užmigdavau.
Žukliai turėjo polinkį į meną. Dar ir dabar tebesaugau ilgais
žiemos vakarais tėvo išdrožtas skulptūrėles. Mano krikštatėvis
dėdė Balys, išvažiavęs į Ameriką, tapo žymiu medžio drožėju, gamindavo
baldus, išpuoštus medžio drožiniais. Mudu su Vladu į meno pasaulį
išvedė mūsų brolis Albertas. Kartą pas mus apsilankė Žirnajų pradžios
mokyklos mokytoja su vyru J.Pauriu. Jiems labai patiko Alberto
iš medžio išdrožtos skulptūrėlės, todėl pasiūlė bent vieną jų
nusiųsti Lietuvos prezidentui Antanui Smetonai ir paprašyti stipendijos
dailės studijoms. Albertas 1937 metais išsiuntė Petro Rimšos Vargo
mokyklos kopiją ir prezidento portretinį bareljefą. Stipendija
buvo paskirta, siūloma mokytis Dailiųjų amatų mokykloje Kaune.
Su dideliu džiaugsmu pasiūlymas buvo priimtas. Vėliau Albertas
įstojo į Kauno taikomosios ir dekoratyvinės dailės institutą.
1942 metais, Alberto pamokytas piešti, ten pradėjau mokytis ir
aš, po metų brolis Vladas. Gaila, kad Albertas, šio instituto
diplomantas, mirė nuo plaučių uždegimo 1945 metais. Po dviejų
mėnesių būtų gynęs diplominį darbą. Išlikę jo darbai liudija buvus
neeilinį talentą.
Mano pasaulėžiūra ir dvasinės nuostatos formavosi prieškarinės
Lietuvos kaime, kuriame nei namų, nei tvartų durų niekas nerakindavo,
nebuvo girdėti apie vyro ir žmonos skyrybas, buvo vertinamas sąžiningas
darbas, sekmadieniais žmonės ėjo į bažnyčią.
Visi broliai labai norėjome mokytis. Nors pokario sąlygos buvo
sunkios, bet kiekvienas siekėme savo tikslų. Lionginas tapo biologijos
mokslų daktaru, Julius medicinos mokslų daktaru.
Mano vaikystė graži ir laiminga, nes visi šeimoje vieni su kitais
sutarė, vieni kitus mylėjo. Gimtasis kaimas nuostabus gamtos
kampelis. Anksti rytą, išvaręs ganyti karves, kylant rūkui, nuo
kalno matydavau tarsi veidrodžius blizgant keturis ežerus: Degučių,
Miškinių, Žirnajų ir Salynių. Dabar tokio vaizdo nebepamatysi
užaugę medžiai jį paslėpė.
Ką galėtumėte pasakyti apie pokario metų dėstytojus?
Tik gerą žodį. 1944 metų rudenį, grįžus frontui, prasidėjo mobilizacija
į raudonąją armiją. Studentai tik nuo ketvirto kurso buvo atleidžiami
nuo mobilizacijos. Tuomet tebuvau antrojo kurso studentas. Instituto
rektorius prof. Liudvikas Strolis ir jo pavaduotojas inspektorius
Jonas Vaitys mane apiformino kaip aukštesnio kurso studentą. Taip
išsigelbėjau nuo fronto, taip buvo išgelbėta daug studentų, žinoma,
labai rizikuojant. Beje, jie trečią kursą pavadino ketvirtu b.
Tokiu būdu visas trečias kursas galėjo mokytis toliau. Laimei,
šito niekas nepastebėjo mobilizacijos įstaigose.
Man dėstė tuomet jaunas Vytautas Kašuba, reikalavęs formos aiškumo,
Viktoras Palys, skatinęs studentus ieškoti tipiškų ir apibendrintų
formų, Juozas Mikėnas, tvirtinęs monumentalumo pojūtį ir monumentaliosios
skulptūros santykio su lietuvių liaudies menu pajautą. Su J.Mikėnu
ir vėliau išliko geri, bičiuliški santykiai. Vertinau jį ne tik
kaip talentingą pedagogą ir kūrėją, bet ir kaip asmenybę, visada
besilaikančią duoto žodžio. Jis pasidomėdavo mano darbais, atėjęs
į studiją nuoširdžiai patardavo. V.Kašuba pasitraukė iš Lietuvos,
V.Palys apsigyveno Kaune.
Sovietmečiu užėmėte gana aukštas pareigas: nuo pat įsikūrimo
dėstėte Dailė institute, buvote Piešimo katedros vedėjas, nuo
1973 metų esate nusipelnęs meno veikėjas, 1981 metais jums suteiktas
profesoriaus vardas. Niekada nebuvote komunistų partijos nariu,
tarsi sugriovėte paplitusį mitą, jog stojimas į šią partiją atveria
platesnius vartus karjerai.
Tai, ką pasiekiau, pasiekiau sąžiningu darbu. Ne kartą buvau kalbinamas
stoti į komunistų partiją, tačiau vis atsikalbinėdavau pajuokaudamas.
Jūsų žmona Marija Straigytė-Žuklienė yra tekstilininkė,
išaudusi ne vieną menišką gobeleną. Ar sekasi šeimoje sutarti
dviem menininkams?
Marija mano studentė. Pokario jaunimas amžiumi nedaug kuo skyrėsi
nuo dėstytojų. Mudu gerai sutariame. Kad esame abu menininkai,
kaip jūs sakote, netrukdo, bet padeda. Marija man yra davusi daug
vertingų patarimų, tarsi iš šalies vertindama mano darbus.
Užauginote tris puikius vaikus. Ar bandėte juos lenkti
prie meninių profesijų?
Nuo pat mažų dienų jie visi trys labai gražiai piešė, buvo muzikalūs.
Profesijas rinkosi tokias, kokių patys norėjo. Sūnus Gediminas
skulptorius, Dailės akademijos docentas, Gražina Muzikos akademijos
docentė, Rūta akių gydytoja. Visus sieja nepaprastas darbštumas,
aukštąsias mokyklas jie baigė su pagyrimais.
Keletą darbų atlikote kartu su sūnumi Gediminu. Kaip vyksta
šis bendras darbas? Kaip pasiseka suderinti nuomones?
Kartu su Gediminu kūrėme Taiką (arch. prof. E.Budreika), kuri
stovi Tauragėje, Rokiškio miestui Arką (arch. prof. N.Bučiūtė
ir L.Markejevaitė) jubiliejaus proga iš 21 pristatyto darbo
buvo pasirinktas mudviejų. Modelius darome atskirai, paskui deriname.
Gediminas taikaus charakterio žmogus, visada randame bendrą
sprendimą. Daugiausia ieškojome, kurdami vieną paskutiniųjų darbų
Motinystė, kuri 2000 metais pastatyta Vilniaus Antakalnio klinikų
kieme. Pavaizduota kūdikio besilaukianti moteris. Ji laukia vaikelio,
jį saugo ir gina. Daug vertingų patarimų davė mano žmona. Pasirinkome
naują gyvybę saugančios motinos įvaizdį.
Esate pripažintas gausios portretinių bareljefų, goreljefų
galerijos autorius. Jums pozavo daugybė žymių meno, mokslo pasaulio
atstovų. Kokie įsimintiniausi susitikimai su jais?
Mano tolimas giminaitis poetas Paulius Širvys patarė padaryti
poeto V.Mykolaičio-Putino skulptūrinį portretą. Beje, šį didį
kūrėją šiandien verta prisiminti ir todėl, kad šiemet sukako šimtas
dešimt metų nuo jo gimimo (gimė 1893 m. sausio 6 d.). Mano pasiūlymą
poetas priėmė be susižavėjimo, ėmė atsikalbinėti, jog esą už jį
svarbesnių žmonių. Parengtus porą eskizų ir jam parodžius, pagaliau
sutiko. Man dirbti buvo nelengva. Pozuodamas V.Mykolaitis-Putinas
susikaupdavo, kažką intensyviai mąstydavo, veidas būdavo įtemptas
ir rimtas, netgi rūstus. Po valandėlės veido išraiška pasikeisdavo,
įtampą pakeisdavo atsipalaidavimas ir šypsena. Greitai tarp mudviejų
atsirado supratimas ir pasitikėjimas.
Nulipdęs biustą, nebuvau visiškai patenkintas, paklausiau, ar
sutiktų papozuoti, jeigu lipdyčiau naują variantą. Mielai sutiko.
Tą naują variantą nulipdžiau, poetui pozuojant du kartus. Menotyrininkai
sako, kad tai geriausias V.Mykolaičio-Putino portretas. Du šio
varianto egzempliorius poetas įsigijo sau. Ne sykį abu su žmona
buvome kviečiami į V.Mykolaičio-Putino gimtadienį, kurį jis švęsdavo
per Tris Karalius, tai yra sausio šeštąją. Ateidavo dar pora šeimų.
V.Mykolaičio-Putino žmona vis ragindavo mus valgyti.
Jūsų darbų priskaičiuojama iki pusantro šimto. Kaip pajėgėte
šitiek padaryti, net keturiasdešimt penkerius metus dirbdamas
intensyvų pedagoginį darbą?
1993 metais pasiprašiau išleidžiamas į pensiją. Buvau Senato narys,
turėjau neliečiamybę, niekas į pensiją nevarė. Apsisprendžiau
todėl, kad norėjau laisvai padirbėti. Dabar dienos prabėga dirbtuvėje.
Ateina sekmadienis, nueinu į bažnyčią ir pradedu laukti pirmadienio.
Sekmadieniais nedirbau ir nedirbu, nebent išimtiniais atvejais,
kai spausdavo terminai.
Jūsų dirbtuvėje ant sienos kabo JAV gyvenančio akių gydytojo
R.Sidrio ir jo jau mirusios žmonos Giedrės Šalčiūtės-Sidrienės
bareljefiniai portretai. Šie žmonės, gyvendami svetur, užaugino
gausią lietuvišką, katalikišką šeimą. Sidrių šeimos įsteigto G.Šalčiūtės
fondo lėšomis dabar remiamos Pietryčių Lietuvos mokyklos. Kas
sieja jus su šia šeima?
Gydytoją R.Sidrį pažįstu senokai. Tai Lietuvai, jos kultūrai atsidavusio,
pasiturinčio žmogaus pavyzdys. Jo dėka Vilniaus Antakalnio klinikų
kiemas pasipuošė skulptūra Motinystė. Jis finansuoja vyskupo
Motiejaus Valančiaus skulptūrą, atsistosiančią Vilniaus Šv.
Jokūbo ir Pilypo bažnyčios šventoriuje, veidu į Lukiškių aikštę.
Nuo 1950 metų dalyvaujate parodose. Kada galima tikėtis
pamatyti naujausią jūsų darbų parodą?
Pora mano darbų ir dabar yra parodoje. Juos padovanojau muziejui.
Mano darbų parodą numatoma atidaryti vasarą Rokiškio muziejuje.
Tai bus jubiliejinė paroda, kurios eksponatus numatau padovanoti
Rokiškiui.
Sukūrėte daugybę įvairiausių darbų. Ar turite širdžiai
artimą temą?
Taip, turiu, tai sakralinė tema. Vienas seniausių šios temos darbų
yra Kristaus skulptūra Antazavės (Zarasų r.) bažnyčioje. Skulptūra
išdrožta iš liepos medžio 1943 metais.
Prašytume papasakoti apie ateities planus.
Pirmiausia reikia užbaigti vyskupo M.Valančiaus skulptūrą. Šiam
darbui dabar skiriu visą laiką ir jėgas. Štai matote keturias
skulptūrėles, keturis variantus būsimos šv. Kazimiero skulptūros.
Vienas tų variantų numatomas pastatyti Vilniaus Šv. Mikalojaus
bažnyčios šoniniame altoriuje. Tame pat altoriuje bus pastatyta
ir palaimintojo J.Matulaičio skulptūra. Jau yra padaryti du variantai.
Dėkojame už pokalbį, linkime geros sveikatos ir Dievo
palaimos ateities sumanymams įvykdyti.
Kalbėjosi dr. Aldona KAČERAUSKIENĖ
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"