Lietuvių
pėdsakais Amerikoje:
5. Skrantono mirusiųjų mieste
|
Skrantono lietuvių kapinės |
Aplankėme Skrantono Šv.Juozapo
parapijos kapines - galima sakyti, antrą, gražiai tvarkomą lietuvių
(tik mirusių) miestą. Kapines parapijai padeda prižiūrėti vasaromis
iš Kauno atvykstantis Arūnas Vaitkevičius, kuris šiemet atsikvietė
ir sūnų gimnazistą Marių. Beje, jie - vieninteliai nauji lietuviai
visame Skrantone, tik pernai buvo viena studentė pagal įdarbinimo
programą. Čionai nauji imigrantai nevažiuoja, nes nėra darbo.
Ir Skrantonas, ir aplinkiniai miesteliai tylūs, liūdni - gatvėse
matyti daugiausia pagyvenę žmonės, nemažai užkaltų namų langų.
Mat, anglies kasykloms užsidarius, užsidarė ir keletas didesnių
įmonių, ir čia neliko darbų. Jaunimas išvažiuoja į didesnius miestus
ar regionus. Mažų miestelių problema egzistuoja ne tik Lietuvoje.
Šv.Kazimiero parapijos lietuvių kapinynas - toks užrašas ant
bendro kryžiaus. Dairomės po šį mirusiųjų miestą: Mikolas Rutkauskas
(1926 m.), sūnus Vincentas (1907-1934); William Bielickas (1859-1934),
keliolika Palučių kapų: Juozapas, Kazimierus, Tamošius, Kadziauskai
(matyt, žemaičiai), Bardzilauskas - tėvas Motiejus (1937 m.),
motina Agota (m.1938), dėdė Konstantas Masalskis (1921); Gulbinai
- t.Konstantas (1928), mot.Viktorija (m.1928), sūnus miręs 1918
m.; Godatis, Noreika, Lazauskas; paminklas per avariją kasykloje
žuvusiems angliakasiams, jame keliolika pavardžių. Didžiausią
amžiaus nelaimę skrantoniškiai prisimena įvykus Willkes Barre
kasykloje, kai upė pralaužė tunelio sieną. Paskendo visa darbininkų
pamaina.
Arūnas padėjo mums surinkti medžiagą apie kapines: ant paminklų
seniausios laidojimo datos - nuo 1902 metų. Iki 1996 metų čia
palaidota apie 5000 lietuvių. Dalis kapinių ploto nebenaudojama.
Ne visi lietuviai palaidoti šiose kapinėse, be to, tie, kurie
neturėjo už ką nusipirkti vietos miestelio parapijos kapinėse,
reikia manyti, buvo palaidoti nežinomuose kapuose. O pagal išlikusius
pasakojimus apie sunkų angliakasių gyvenimą galima numanyti, kad
jų būta ne taip jau mažai.
Regina Petrauskienė, JAV LB šios apylinkės vadovė, pakvietė vakarienės
Arūną su sūnumi, kad turėtume progos su jais pasikalbėti. Jie
papasakojo vienos senųjų lietuvių šeimos istoriją. Dvi vienišos
senutės Stanulytės - jų šeimininkės. Jos apsidžiaugė, kad po 50
metų gali lietuviškai pasišnekėti. Atrodo, kad senieji lietuviai
tarpusavyje nemėgsta lietuviškai bendrauti. Kad senųjų lietuvių
šeimose tėvai nebemokė vaikų lietuviškai, turėjome progos išgirsti
ne vieną kartą. Neraštingi lietuvaičiai, patys kentę nepavydėtiną
svetimšalių dalią, kuo greičiau savo vaikus norėjo padaryti amerikiečiais.
Dauguma kalbintų senųjų lietuvių palikuonių lietuviškai išmoko
iš senelių arba patys, suvokę esantys lietuviai.
Arūno šeimininkių gyvenimo istorija - viena iš daugelio. Tėvelis
apie 1905 metus atvažiavo nuo Lazdijų. Tik išlipusį Amerikoje
iš laivo pasitiko pirklys, kuris siūlė darbą. Atvažiavo į Skrantoną
ir čia, išgyvenęs neilgą amžių, mirė. Dirbo anglies kasyklose.
Kaip moterys prisimena, tėvelis dažnai grįždavo linksmas, sakė,
kad dustą (anglies dulkes) reikia nuplauti. Kaip visi čia, mirė
jaunas, nuo plaučių ligos. Motina (atvykusi į Ameriką penkolikos
metų su tėvais) liko su devyniais vaikais. Kol tėvas buvo gyvas,
šeimoje kalbėta lietuviškai, todėl jos, vyresniosios dukros, dar
išmoko. Mažieji jau nebemokėjo, nes po tėvo mirties motina su
vaikais ėmė kalbėti angliškai. Motina nuėjo pas miesto valdžią
žadėtos pašalpos. Ten jai pasakė: gausi pinigų, bet turi užstatyti
namą. Moters, matyt, būta gudrios, ji nelindo gyva į kilpą. Grįžo
iš miesto tuščiomis, bet užtat vaikams išsaugojo namą. Ir tėvas,
matyt, buvo protingas darbininkas, jeigu per savo trumpą amžių
- gal nė 40 metų neturėjo, sugebėjo įsigyti nuosavybę. Šeima išliko
tik todėl, kad lietuviai, daugiausia atvykę iš kaimų, turėjo daržus
ir augino gyvulėlius. Nors šeimoje buvo nuostata, kad tekėti reikia
už lietuvio ir vesti lietuvaitę, bet tik vienas vaikas sukūrė
lietuvišką šeimą.
Lackawanna Coal Mina antracito muziejuje, įrengtame po žeme, buvusioje
anglies šachtoje, matėme ir žiauriąją, ir gražiąją angliakasių
gyvenimo pusę. Vienoje nuotraukoje užfiksuotas momentas, kai kasyklų
darbininkai iš mašinos iškelia žuvusįjį. Negyvėlius padėdavo prie
jo namo durų, o šeimai liepdavo išsikraustyti, nes namas paprastai
priklausydavo kasyklos savininkui. Po tėvo mirties, kad šeima
nemirtų iš bado, vyriausias sūnus turėjo užimti tėvo vietą kasykloje.
Dažnai tai būdavo paauglys. Muziejuje matėme angliakasių streiko
nuotrauką - minia paauglių jaunuolių, užtvindžiusių didžiulę aikštę.
Iš jos galima spręsti, kas ten dirbo.
Muziejuje kabo ir dr.Jono Šliūpo portretas, po kuriuo parašyta,
kad tai žmogus, kuris savo tėvynei Lietuvai norėjo laisvės ir
buvo vienas tų, kurie pasirašė Nepriklausomybės Aktą. Ant sienos
yra stendas, pavadintas lietuviškai Labas, sveikas; stovi lietuviška
koplytėlė, 1985 metais sumeistrauta Jozepho Ambrozaitis.
Skrantone veikė ir plieno lydimo fabrikai, miestas buvo garsus
savo mezginiais. Paskutinis tekstilės cechas užsidarė dar visai
neseniai. Muziejuje stovi įvairūs anglies kasyklų įrenginiai -
vagonėliai anglims vežti, tikriausiai viena pirmųjų elektros stočių,
įrankiai, skurdūs drabužiai, kuriais apsirengę angliakasiai eidavo
į darbą, mezgimo, audimo, siuvimo mašinos, šeimyninės fotografijos,
griūties metu žuvusio lietuvaičio Stanley Poteanas dienoraštis
ir kt. Daugelio Europos tautų vaikai savo kūnu ir savo gyvenimu
patręšė šią žemę. Prie įėjimo į muziejų stovi gruzinės moters
savo vyrui angliakasiui pastatytas labai išraiškingas paminklas.
Puikus vaizdas atsiveria nuo Antracito (tai aukščiausios kokybės
anglis) muziejaus kalvos. Niekur čia nepamatysi tolimo horizonto
- prieš akis, važiuojant per visą Pensilvaniją, - vien kalnai,
kalnai, kalnai, apaugę mišku. Peizažas panašus į Sibiro, ten šie
kalnai vadinami sopkomis. Miesteliai įsikūrę slėniuose, keliai
vingiuoja tarpukalnėmis. Ir kai nuo aukštesnio kalno pasižiūri,
apačioje vienas miestelis pasibaigia, prasideda kitas. Ir visuose
juose gyventa lietuvių. Skrantonas ir kiti gretimi miesteliai,
sako, stovi ant milžiniškų tuštumų, iš kurių iškasta anglis. (Angliakasiai
nusileisdavo į 300 metrų gylį.) Tuneliai nuo Skrantono tęsiasi
ištisas 45 mylias. Pasitaiko, kad kai kuriose vietose žemė įgriūva
kartu su namais, nes prieš Antrąjį pasaulinį karą Ameriką ištikusios
ekonominės krizės metu žmonės, neturėdami iš ko gyventi, ateidavo
anglies vogčia pasikirsti nuo stulpų, kurie buvo palikti laikyti
žemės skliautą.
Mūsų palydovai juokavo, kad lietuviai ir lenkai čia pešėsi anksčiau
(dėl tikėjimo ir įtakos), tebesipeša ir dabar. Šiandien - dėl
Kosciuškos paminklo, stovinčio miesto centre. Ir vieni, ir kiti
savinasi šį Lietuvos bei Lenkijos ir Amerikos laisvės didvyrį.
Regina Petrauskienė nuvežė mus į Nukryžiuotojo Jėzaus lietuvių
seselių išlaikomą Švč. Marijos vilą, kur veikia senelių prieglauda.
Ses.Sebastian, CJC, (Veronika Kuklevičiūtė) papasakojo apie vienuoliją.
Pasiteiravome ir apie ją pačią. Vienuole ji svajojo tapti nuo
vaikystės, nes norėjo būti tokia, kaip jos vyresnioji sesutė.
Į vienuolyną išėjo 16 metų. Čia baigė gimnaziją, kolegiją ir 37
metus dirbo mokytoja, devynerius iš jų - lietuviškoje mokykloje.
Reikia priminti, kad anksčiau, norint steigti lietuvišką parapiją,
reikėjo išpildyti svarbiausią sąlygą - prie jos turėjo veikti
mokykla. Todėl kiekviena bažnyčia yra susijusi ir su lietuviška
mokykla, kurioms aptarnauti reikėjo mokytojų. O senųjų lietuvių
gyvenamuoju laikotarpiu mokyklas visada globojo ir vedė vienuolės.
Nukryžiuotojo Jėzaus seserys šiandien remia JAV LB Socialinių
reikalų tarybos pirmininkės Birutės Jasaitienės (Čikagoje) Lietuvos
našlaičių ir invalidų vaikų globos projektus, palaiko su ja ryšius.
Koridoriuje mus užkalbino dar viena seselė - Marija Jokūba, CJC.
Iš viso šioje vienuolijoje gyvena 46 vienuolės, dauguma - trečiosios
kartos lietuvaitės. Atkreipėme dėmesį, kad visi šio pensionato
koridoriai išpuošti ses. Justinos (jau mirusios) aliejumi tapytais
paveikslais. Pensionatas įsikūręs gražioje vietovėje - Elmhursto
miestelyje. Mūsų ekspedicijos Lietuvių pėdsakais Amerikoje vadovė
M.Remienė, turėjusi daug reikalų su vienuolynais, sako, kad visi
vienuolynai yra įsikūrę gražiose vietose ir visada jų aplinka
yra gražiai tvarkoma.
Audronė V.ŠKIUDAITĖ
© 2003 "XXI amžius"