Atmintis
Apaštalus rengė ne universitetuose, o maldos mokykloje
Irena Petraitienė
|
|
Kunigas jėzuitas Jonas Danyla
jaunystėje ir senatvėje
|
|
Valkenburgo jėzuitų kolegija
|
|
Bijutiškyje
|
Sukako 110 metų, kai 1905-ųjų lapkričio
4-ąją Ukmergės apskrities Pagirių valsčiaus Leliūnų sodžiuje gimė
kunigas jėzuitas Jonas Danyla, Lietuvos jėzuitų provincijolas (19481989),
ir 15 metų, kai jis 2000 m. spalio 31 d. Kaune mirė, palaidotas
Petrašiūnų kapinėse.
Noviciate ir naujokyne nebuvo įtampos
Olandijoje, prie pat Vokietijos sienos esančiame
Hierenberge, XIXXX amžių sandūroje vokiečių tėvai jėzuitai noviciatui
pastatė Šv. Bonifaco namus, apsuptus nemažu parku ir dideliais daržais.
Apylinkę, pasak kun. Broniaus Krištanavičiaus SJ, pamargindavo pievose
besiganančios karvės, dviračiai, šunų tempiami vežimukai su pieno
kibirais ir raudoni olandų veidai. Lietuviui, patekusiam į šį kampelį,
viskas buvo nauja. Dvidešimtmetis čia atvykęs aukštaitis Jonas Danyla
rado ženklius lietuvių pėdsakus. Pirmas čia atsiųstas tėvynainis
buvo Kauno kunigų seminarijos klierikas Jonas Paukštys, kuris 1923
metais buvo ir pirmas naujokyno magistro padėjėjo įkurtai ,,Lietuvos
misijai vadovauti paskirto t. Jono Kipo lietuvių kalbos mokytojas.
Ir Jonas Danyla į vienuolyno gyvenimą įėjo palaipsniui: atliko trijų
dienų rekolekcijas, susipažino su tėvais ir naujokais, vaikščiodamas
po apylinkes mintyse grynino savo pašaukimą
Praslinkus dviems savaitėms,
vieną vakarą Jonas ant savo lovos rado ilgą kunigo rūbą, juostą
ir į trečdalį sviedinio panašią kepuraitę. Gavęs ženklą, kad jau
tapo pilnateisiu naujoku, nudžiugo. Tuose pačiuose namuose noviciatą
praėjęs t. B. Krištanavičius rašė, jog lietuviai naujokai pamatydavo,
kad gyvenimas vienuolyne yra visiškai kitoks negu Kaune buvo galima
įsivaizduoti. Tiesa, ir čia reikėdavo fiziškai ir protiškai pasidarbuoti,
bet niekas nejausdavo tos įtampos ir netikrumo, kuris kandidatus
vargindavo Kaune. Naujokyne jie rado šiltesnę atmosferą, rūpestingą
globą ir gražų tėvų ir brolių pavyzdį.
Beveik visi lietuviai perėjo per naujokų magistro
t. Heinricho Šmito rankas: Nors jis didžiavosi gimęs ir augęs Kiolne,
kur juokai skambėdavo nuo pat ryto iki vakaro, bet buvo labiau panašus
į prūsą ar į Senojo Testamento pranašą negu į pilną sąmojaus ir
linksmą reinlandietį. Jo paskaitos ir instrukcijos buvo griežtos
ir kietos. Ir t. J. Danyla yra pripažinęs, kad su šiuo magistru
asmeniškai kalbėdamasis, galėdavai pajusti tėvišką rūpestį, santūrią,
bet iš širdies plaukusią šilumą. Ypač dėmesingas jis buvo lietuviams,
nes žinojo, kad jie, sugrįžę į savo kraštą, turės perimti esamus
darbus ir provincijos vadovybę. Šv. Bonifaco namų rektorius, ilgai
Indijoje misionieriavęs t. Henrikas Baikeris į naujokus mesdavo
įdėmų žvilgsnį. Lietuvius jis labai mėgo ir to neslėpė. Jiems, pasak
t. B. Krištanavičiaus, rektorius švietė ne savo žodžiais, bet išmintingo
ir tėviško vienuolio pavyzdžiu.
Didžiausią įspūdį naujokams darydavo pats provincijolas
t. Bernardas Bley (1922 metais, lankydamasis Kaune, vyskupo Pranciškaus
Karevičiaus namuose, su prel. Kazimieru Šauliu, seminarijos rektoriumi
prel. Jonu Mačiuliu-Maironiu, prel. Aleksandru Dambrausku-Jakštu
aptardavo jėzuitų provincijos Lietuvoje kūrimo galimybes). Klausydamiesi
jo žodžių, jauni naujokai tarsi įkopdavo į kokį kalną ir žiūrėdavo
į tolius subrendusio žmogaus akimis. Širdyje užsidegdavo noras apaštalauti,
dirbti ir ruoštis gyvenimui. Nors lietuviai naujokai brendo svetimoje
aplinkoje, tačiau iš Hierenbergo parsiveždavo tų gyvenimo savybių,
kurios visur turi savo vertę: tvarkos, punktualumo, pareigingumo,
nuoširdumo ir vyriško pamaldumo. Pabaigę gimnazijos kursą ir gerai
įvaldę lotynų kalbą, klierikai vykdavo į Valkenburgą ir trejus metus
studijuodavo filosofiją.
1930 metų pradžioje, vėliau rašė t. J. Danyla,
studijuodamas Valkenburge (Olandijoje) aukštojoje Teologijos filosofijos
mokykloje, girdėjau jėzuitų archyvo direktoriaus Kleiserio pranešimą
apie tuomet pasirodžiusį austro Fillop-Millerio veikalą Macht und
Geheimnis der Jesuiten (Jėzuitų jėga ir paslaptis). Tas pat autorius
anksčiau buvo parašęs veikalą apie bolševizmą, kuriame jis tvirtina,
esą bolševikai laikąsi jėzuitų dėsnio tikslas pateisina priemones.
Tada Kleiseris paneigė tą jėzuitams daromą priekaištą ir patarė
Fillop-Milleriui pastudijuoti jėzuitų ordino istoriją ir jų mokslą.
Fillop-Milleris net 4 metus atsidėjo tam darbui ir to vaisius buvo
naujas veikalas Macht und Geheimnis der Jesuiten. Ten Milleris
atšaukė savo ankstyvesnį tvirtinimą ir pabrėžė, kad jėzuitų mokslas
moralės klausimais niekuo nesiskiria nuo kitų katalikų teologų mokslo,
ir primetamas šūkis yra be pagrindo.
Kai 1930-aisiais, Vytauto Didžiojo metais, vienuolis
jėzuitas J. Danyla atvyko į Kauną atlikti pedagoginės praktikos,
Jėzuitų gimnazija jau tiesėsi visu ūgiu: pastatyti trečiasis ir
ketvirtasis aukštai, įrengta didžioji salė, kabinetai, pertvarkytuose
Perkūno namuose įrengtas bendrabutis, kuriame gyveno iš atokesnių
vietų atvykę moksleiviai. Tarp jų buvo ir Guronių kaimo vaikas Vincentas
Sladkevičius. 1930 m. kovo 19 d. oficialiai įsteigtos Lietuvos jėzuitų
provincijos (iki 1936-ųjų priklausiusios t. B. Bley jurisdikcijai)
provincijolas t. Jonas Kipas, pamatęs dūkstančius berniukus, vieną
iš jų įspėjo: ,,Tu jam ant sprando nejok. Jis bus vyskupas. Taip
ir buvo. Kardinolui Vincentui, geru žodžiu prisimenant Jėzuitų gimnazijos
mokytojus ir kartojant: ,,Tėvas Danyla, tėvas Danyla..., ypatinga
šviesa nušvisdavo jo veidas...
Valkenburge, Olandijos Šveicarijoje
Valkenburge, kuris dėl savo vaizdingų apylinkių
buvo vadinamas Olandijos ,,Šveicarija, 1894 metais buvo įkurta
Jėzuitų filosofijos ir teologijos studijų kolegija (iki 1940 metų
joje mokėsi dauguma nepriklausomos Lietuvos jėzuitų). 1934 metais
į Valkenburgą tęsti teologijos studijų sugrįžo ir t. J. Danyla.
Kartu su juo kolegijoje gyveno ir mokėsi būsimasis garsus teologas
Karlas Rahneris. Dažnai pagalvodavau, koks likimo ryšys tarp šių
dviejų žinomų jėzuitų vienas teologas, rašytojas, teoretikas
ir kaip toks pasaulyje garsus, rašė vyskupas Jonas Boruta SJ.
Kitas tėvas J. Danyla maldos praktikas pačiuose sudėtingiausiuose
XX amžiaus išbandymuose du kalinimai, persekiojimai, jėzuitų provincijos
išsklaidymas, vadovavimas jai, vienuolijų veiklai, jėzuitų seminarijai
pogrindyje, dvasinis priespaudos struktūrų bandomų ir baudžiamų
savo dvasios vaikų stiprinimas.
Vėliau t. J. Danyla rašė: Prieš Antrąjį pasaulinį
karą 7-erius metus (19251930 ir 19341936) man teko gyventi Olandijoje,
labai aukštos kultūros krašte, katalikiškoje Limburgo provincijoje.
Per tuos 7-erius metus nemačiau nė vieno girto žmogaus, negirdėjau
girtų šūkavimų; taip pat neteko girdėti apie vagystes, skyrybas
ar abortus. Kaip buvo pasiektas toks moralinis lygis? Ten kiekvienas
kaimas turi savo bažnytėlę, sekmadieniais ir šventadieniais tik
esant labai svarbiai priežasčiai žmonės nedalyvauja Mišiose, o ir
darbo dienomis dažnas iš ryto užeina pasimelsti nors keletą minučių.
Vaikai suskirstyti į dvi grupes: vieni vieną šeštadienį eina išpažinties,
kiti kitą, o sekmadieniais visi eina šv. Komunijos. Pradinėms
mokykloms daugiausia vadovauja vienuolės. Tėvai turi teisę savo
vaikams parinkti mokyklą. Netinkamus mokytojus tėvai turi teisę
pašalinti. Gausu daugiavaikių šeimų po 10 ir daugiau vaikų. Gražiai
sutvarkytos sodybos, dailūs mūriniai namai, geri keliai. Visi nešališki
stebėtojai vieningai pripažįsta, kad tą didelį humaniškumą lemia
religija intymus ryšys su Dievu.
Liuvenas lietuvius katalikus telkiantis mokslo
židinys
1937-ieji: į nuo XV amžiaus besitęsiančias akademines
tradicijas turintį Belgijos Liuveno katalikiškąjį universitetą,
kuris po Šveicarijos Fribūro universiteto XX amžiaus pirmoje pusėje
buvo kitas lietuvius katalikus telkiantis mokslo židinys, atvyksta
t. J. Danyla. Studijuodamas teologiją jis Lietuvos katalikiškiems
leidiniams rašė straipsnius. Viename jų paminėta: ,,Kasmet tas pačias
šventes švęsdami, prie jų pripratom ir jų nebeįvertinam taip, kaip
reiktų. Nuo mažens girdimos tos pačios tikėjimo tiesos nebe taip
lengvai mus sudomina. Su mūsų siela įvyksta tai, kas ir su akimis:
mes matom aplinkinius daiktus, gamtą, pasigėrim truputį jos grožiu,
kvėpuojam, visai nieko negalvodami, lyg kitaip ir būti negalėtų.
Bet įsivaizduokim aklą žmogų, kuris 30 metų nematęs šviesos, staiga
pasveiktų ir imtų matyti. Kokių stebuklų jis tada išvystų ir ką
jis išgyventų, matydamas visas tas įvairias formas ir spalvas. Nuo
tų pranašų Bažnyčia mus įspėja šv. Pauliaus žodžiais: Meldžiu jus,
broliai, būkite atsargūs su keliančiais nesutikimus ir papiktinimus
priešingai tam mokslui, kurio jūs išmokote; šalinkitės nuo jų. Nes
tokie netarnauja Viešpačiui Kristui, bet savo pilvui; jie saldžiais
žodžiais ir prisigerinimais suvedžioja nekaltųjų širdis (Rom 16,
1718).
Laimę, kurią patirdavo pirmosios krikščionių bendruomenės,
klausydamos pamokslų, galima išreikšti šiais žodžiais: Jėzus yra
laimės saulė. Bažnyčia yra laivas, kuris veža krikščionis į laimės
saulę... Mūsų laikais kyla nauji pranašai ir skelbia naują evangeliją,
kurioje Kristui ir Jo Bažnyčiai nėra vietos.
Bet vieno bėgimo nuo suvedžiotojų dar neužtenka,
reikia stiprinti savo tikėjimą malda ir tikėjimo tiesų geresniu
pažinimu, kad vis geriau suprastume tuos Apaštalo žodžius. Juo daugiau
šiandien sutinkame žmonių, nutolusių nuo Kristaus mokslo, juo geriau
mes turime Kristų ir Jo mokslą pažinti...
1937 m. rugpjūčio 24 d. Liuvene t. J. Danyla įšventintas
kunigu. Galimas dalykas, kad iškilmės vyko jėzuitų statytoje barokinėje
Šv. Mykolo bažnyčioje. Tačiau primicijos gimtųjų Pagirių Švč. Mergelės
Marijos Apsilankymo bažnyčioje. Rugsėjo saulės spinduliai susiliejo
su kunigo Jono brangių namiškių, Ukmergės gimnazijos bendramokslių,
kaimynų, bičiulių džiaugsmu.
1938 1939 metų Prancūzija paskutinis jėzuitų
formavimo ir ugdymo tarpsnis tercijatas, po kurio tėvo J. Danylos
laukė Lietuva.
Bajėnai, Pagyžuvys, Tytuvėnai, Šiauliai, Žasliai
Kauno jėzuitų gimnazijai, kai 1939 metais inspektoriaus
pareigas pradėjo eiti t. J. Danyla, vadovavo t. J. Kipas, o Lietuvos
jėzuitų provincijai jos atsiradimo iniciatorius t. Benediktas
Andruška. Ant kalnuotų Nevėžio krantų garsiai Tiškevičių šeimai
priklausiusių Bajėnų dvarelį 1927 metais Lietuvos jėzuitai pavertė
savotišku tos apylinkės religinio atgimimo centru ir gera apaštalavimo
mokykla jėzuitų klierikams. Bajėnuose buvo pastatyta medinė koplyčia,
kurios rektoriumi 1940 metais buvo paskirtas tėvas Jonas.
1940-ųjų Lietuvos okupacijos banga atsimušė ir
į Pagryžuvio vienuolyno sieną: komunistai įsakė apleisti puoselėtus
namus. Jiems virtus sanatorija, keli broliai galėjo pasilikti sanitarais
arba dirbti ūkyje. T. Stanislovas Gruodis atsiminimuose rašė: Vokiečiams
jėzuitams repatriavus, o karisimams bei fratrams išvažinėjus į namus,
Pagružuvyje pasiliko broliai su t. Juškevičium ir t. Masilioniu.
T. Juškevičius rūpinosi ūkio reikalais, o t. Masilionis buvo paliktas
kaip koplyčios rektorius. Prie t. Masilionio ėmė kibti vietinė valdžia
dėl kaimyninėje parapijoje jo pasakytų pamokslų. Tada t. Masiulionis
buvo iškeltas į Šiaulius, o į jo vietą iš Bajėnų atvyko t. J. Danyla.
1941 rudenį jis atvyko į Kauną, ėjo jėzuitų gimnazijos direktoriaus
ir bažnyčios rektoriaus pareigas, bet už kalbą, pasakytą mokinių
tėvų susirinkime, kur pasmerkė vykdomus nekaltų žmonių, ypač žydų,
šaudymus, tą pačią savaitę iš mokytojo ir direktoriaus pareigų buvo
atleistas.
Į Pagryžuvį toms pačioms naujokų magistro ir koplyčios
rektoriaus pareigoms 1942 metais buvo paskirtas t. J. Danyla, kuris,
pasak t. S. Gruodžio, savo pamaldumu, uolumu ir taktu naujokyne
sugebėjo išugdyti naują jėzuitų kartą. 1948 metais uždaromas jėzuitų
noviciatas Pagryžuvyje, tėvai ir broliai išvaromi iš namų (kiti
rūpintųsi, ką slapta iš savo namų būtų galima išsinešti ateičiai
knygų, baldų), o tėvas J. Danyla sakė: ,,Atlikim čia paskutinį
kartą rekolekcijas... Tai bus naudingiausia ateičiai, kuri mūsų
laukia. Vėliau su broliais jėzuitais ir naujokais persikėlė į Tytuvėnus,
netrukus į Šiaulius.
1949-ųjų gegužę uždarius Šiaulių jėzuitų vienuolyną,
išvyko dirbti vikaru į Žaslius. 1949 m. lapkričio 25d. ten buvo
suimtas, apkaltintas antisovietine veikla (1941 m. birželį klausėsi
radijo laidų, šmeižė sovietinę valdžią, Šiauliuose vadovavo jaunimo
organizacijai, platino religines knygas). Ypatingojo pasitarimo
prie SSRS vidaus reikalų ministro 1950 m. birželį nubaustas 10 metų
bausme pataisos darbų lageryje, ją atliko Kazachstano lageriuose.
Kazachstano lageriuose
19541955 metais Karakaso lageryje buvo paskirtas
baltinių sandėlio vedėju. Kai beveik po metų buvo keliamas į Karagandos
lagerį, išleisdamas viršininkas kazachas, viešai pareiškė: Tokio
sąžiningo ir tvarkingo sandėlininko dar nesu turėjęs. T. J. Danyla
apie lagerio metus rašė: ,,Beveik po metų susitikau su buvusiais
draugais iš Karakaso jau kitame lageryje, jie man pasakė: Jūs buvote
kruopštus ir sąžiningas, o mes tą sandėlį išparceliavom. 19551956
m. gyvenau ir dirbau kaip politinis kalinys Vyšniovkos lageryje
(Akmolinsko sritis) ten buvo statomas tarybinis ūkis. Politinių
kalinių buvo 100150 (skaičius nebuvo pastovus); maždaug tiek pat
buvo ir iš Iževsko atvažiavusių jaunuolių su komjaunuolių komandiruotėmis.
Tų jaunuolių gyvenimas ir elgesys, jų kalbos žargonas mums, lietuviams,
kėlė siaubą.
Mūsų, politinių kalinių, lageryje buvo vienas
labai įkyrus ,,nadziratelis (prižiūrėtojas), kuris kibdavo prie
kiekvieno menkniekio. Kartą jis pasikvietė vieną labai religingą
kalinį pasikalbėti. Kalbėjo jie apie daugelio tikinčiųjų, ypač lietuvių,
kultūringą elgesį ir pagaliau pareiškė: Kai aš žvelgiu į tuos jaunuolius,
tai matau ir suprantu, kad tiktai religija gali juos pataisyti,
daugiau niekas jų nepakeis. Atsirado keletas ir lietuvių kalinių,
kurie neatsiliko nuo Iževsko jaunimo. Lageryje buvome du kunigai.
Šventadieniais visiems norintiems laikydavome pamaldas, kuriose
dalyvaudavo beveik visi lietuviai ir dalis ukrainiečių; jose nedalyvaudavo
iš lietuvių tik tie, kurie palaidai gyveno. Kai vieną vyresnio amžiaus
dviejų vaikų tėvą subariau dėl jo palaidumo, kodėl jis užmiršo savo
žmoną ir vaikus, tada jis teisindamasis tvirtino, esą dabar kitokios
sąlygos ir kitaip gyventi neįmanoma...
1956 metais kun. J. Danyla SJ grįžo į Lietuvą,
dirbo Jiezno vikaru. Pirmas darbas, rašė vyskupas J. Boruta
suburti vienuolius ir vienuoles bendrai maldai rekolekcijoms.
Po skaudžių Stalino represijų metų, susirinkus slapta, organizuojamos
susikaupimo dienos ir pirmos grupės maldų, rizikuojant ką tik atgauta
asmenine laisve.
1961 metais kun. J. Danyla SJ paskirtas Beižionių
klebonu. Po kelių mėnesių, sovietinei valdžiai atėmus iš jo registracijos
pažymėjimą, gyveno Semeliškėse be pareigų. 1962 metais vėl buvo
areštuotas, bet po kelių mėnesių paleistas. 1963 metais paskirtas
Stirnių klebonu. Ten dirbo šešerius metus.
Bijutiškyje dvasinių turtų kasyklos
Lietuvos Didžiosios kunigaikštystės dokumentuose
ne kartą buvo minimas Bijutiškio vardas: XV amžiuje čia buvo įkurtos
dvi Dubingių bažnyčios altarijos, davusios impulsą medinės bažnyčios
statybai, o 19261927 metais Šv. Onos parapijai atsirasti. Bijutiškis
siejamas su su šeštajame dešimtmetyje čia lietuvybę puoselėjusio
rašytojo, visuomenininko kun. Nikodemo Švogžlio (Milžino), vardu.
19691990 metais, kai čia darbavosi jėzuitas kun. J. Danyla, tas,
pasak vysk. J Borutos SJ, jo sulinkęs ir žemėn susmegęs namelis
klebonija Bijutiškyje daugeliui buvo tikras kunigystės Betliejus.
Dar seminarijoje būrelis klierikų planavome, jei tapsime kunigais,
gyventi labai kukliai ir uoliai atlikti kunigo pareigas, atsiminimuose
rašė arkivyskupas Sigitas Tamkevičius SJ. Net privačius įžadus
davėme. Žavėjausi Jėzaus Draugijos kunigais, kurie anuo metu dirbo
parapijose kaip eiliniai klebonai. Todėl šeštais kunigystės metais
nutariau pasekti jų pėdomis ir pasiprašiau priimamas į Draugiją.
Provincijolas kun. Jonas Danyla SJ leido pradėti noviciatą taip
ir pradėjau savo vienuolišką kelionę. Sovietmečiu priklausymas Draugijai
buvo labai stipri atrama...
Atradau rekolekcijas pas tuometinį Lietuvos jėzuitų
provincijolą kunigą Joną Danylą, Kelionės su Bernardinai.lt
žurnalui yra pasakojęs kun. Eitvydas Merkys SJ. Šeštadieniais
motociklu važinėdavau pas jį į Bijutiškį. Ir ten prabėgdavo visi
mano savaitgaliai. Ten aš tiesiog atradau dvasinių turtų kasyklas,
ir man to buvo gana... Tie laikai dvasine prasme buvo mano aukso
amžius. O tėvas Danyla man ir šiandien dvasininkas, sukūręs širdyje
įkvėpto šviesaus kunigo paveikslą.
Kun. Kazimieras Ambrasas SJ rašė: Pas jį anksti
rytais ar vėlais vakarais, sningant ar lietui drengiant, apsimetęs
žveju ar keliauninku su kuprine ant pečių, pradėjau atvažinėti pogrindinių
studijų filosofijos ir teologijos disciplinų egzaminų reikalais.
Per ketverius metus egzaminus išsilaikiau kanonų numatytus kunigystei
reikalingus kursus.
Taip ir gyvenau: dieną daktarauju, o vakarais
važiuoju į Bijutiškį pas provincijolą, kalbėjo buvęs gydytojas
ir dabartinis provicijolas t. Gintaras Vitkus. Ten gaunu literatūros,
pamokymų, kalbu apie savo išgyvenimus. Jėzuitai veikė pogrindyje,
iš jų gavau šiokios tokios literatūros apie tai, kas jie tokie.
Atitikimą pajutau iš pirmo žvilgsnio, o ir pasirinkimo pranciškonai,
dominikonai ir kt. tuo metu nebuvo. Susitikau su jėzuitų provincijolu
ir tapau kandidatu.
Bijutiškyje, pasak vysk. J. Borutos SJ, vyko apaštalų
Lietuvos Bažnyčiai rengimas, apaštalų, rengtų ne universitetuose,
o maldos mokyklose: ,,Ir jo vadovavimas pogrindžio seminarijai buvo
labai diskretiškas, korektiškas pagrindinis vadas ir formuotojas
Viešpats, kurį tėvas J. Danyla skatino išgirsti ir į Jį įsiklausyti
maldoje, rekolekcijose... Gal todėl tėvą Danylą, tokį tylų, taip
mažai kalbantį, mėgo jaunieji klierikai, kunigai... Paklausti, kuo
šis tėvelis juos patraukia, atsakydavo iš jo jokios prievartos.
Su juo pabendravęs ir pas jį apsilankęs, pirmiausia pajusdavai (ne,
ne išgirsdavai) naujų impulsų tvarkingesniam, intensyvesniam maldos
gyvenimui.
Gavęs vyskupo V. Sladkevičiaus palaiminimą,
atsiminimuose rašė LKB kronikos leidėjas ir redaktorius arkivyskupas
S. Tamkevičius SJ, su paruoštu leidiniu nuvykau pas t. Joną Danylą,
nes tokiam svarbiam žingsniui reikėjo gauti savo tiesioginio vyresniojo
(tuo metu jis ėjo Lietuvos jėzuitų provincijolo pareigas) leidimą.
Provincijolas suabejojo, ar pavyks leidiniui surinkti medžiagos,
bet leidiniui pritarė.
Atsiliepimai sklaidant melo produkciją
Ir šiandien, skaitant ,,Kronikoje spausdintus
t. J. Danylos raštus, atsiliepimus gali pajusti jo sielvartą dėl
skleidžiamo melo, kurį vadino tarybinės spaudos platintu chuliganizmu.
T. J. Danylą ypač žeidė Vagos leidyklos išleista Broniaus Jauniškio
knygelėje Be iliuzijų, kurioje autorius su šarlatanišku įžūlumu
svaido žiauriausius kaltinimus niekuo nekaltiems žmonėms: ,,Visa
tai yra grubiausias melas ir šmeižtas. Niekas vienuolynuose neplakamas
ir nekankinamas. Aš pats vienuolyne praleidau 24 metus (iki vienuolynų
uždarymo I.P.), iš jų 10 metų Vakarų Europoje (Vokietijoje, Olandijoje,
Belgijoje ir Prancūzijoje esančiuose jėzuitų vienuolynuose), beveik
7 metus (19421949) vadovavau Pagryžuvio ir Šiaulių jėzuitų vienuolynams,
taigi turiu teisę tvirtinti, jog jėzuitų vienuolynų gyvenimo būdą
ir dvasią gerai pažįstu, bet apie jokius plakimus ar kankinimus
niekur niekada nesu ką nors girdėjęs. Pati vienuolyno dvasia ir
santvarka yra diametraliai tokiems dalykams priešinga. Be to, Lietuvoje
gyvena ištisa eilė vyrų, ilgiau ar trumpiau pabuvojusių jėzuitų
vienuolynuose; ar girdėjo nors vienas, kad kas būtų buvęs pririštas
prie stulpo ir nuplaktas? Vienuolynuose nėra jokių karcerių ir niekas
jais nebauginamas, kaip to norėtų Jauniškis (Supūsi karceryje
27 psl.). Kas nenori būti vienuoliu, tas pats gali visada išeiti.
Netinkami atleidžiami lygiai taip, kaip ir kitur kad daroma. Juk
ir komunistinėje santvarkoje žmonės atleidžiami iš darbo, iš mokyklos,
iš partijos, ir to niekas nelaiko nusikaltimu. Tad kodėl gi į vienuolyną
per klaidą patekęs žmogus netinkamas narys negali būti atleistas?
Toliau: ,,Mane Jauniškis puola, kam aš ginu t. Kipą (pirmas Lietuvos
jėzuitų provincijolas). Taip, Kipą aš ginu ir ginsiu, nes aš jį
gerai pažinojau, penkerius metus kartu su juo dirbau, buvau jo
padėjėju vicedirektorium. Be to, man teko studijuoti tose pačiose
mokyklose, kuriose porą dešimtmečių anksčiau buvo studijavęs J Kipas.
Sutikau daug žmonių, kurie jį pažino iš anų studijų meto laikų,
ir niekam net į galvą neatėjo mintis vadinti jį karininku. Kipas
buvo uolus, sąžiningas kunigas vienuolis, jaunystėje savo dėdės
Kipo pavyzdžiu buvo pasiryžęs būti misionieriumi Indijoje. Baigęs
filosofijos studijas, ketverius praktikos metus atliko Bombėjaus
jėzuitų gimnazijoje mokytojaudamas. 1912 metais grįžo į Europą teologijos
studijoms. 1915 metų pradžioje buvo įšventintas kunigu, o vasario
12 d. mobilizuotas ir paskirtas karių kapelionu. Tai kada gi jis
ėjo karo mokslus? O be karo mokslo, koks gi jis gali būti karininkas?
Taigi, kieno tie atsiminimai ir pasakojimai, kurie demaskuoja
Kipą karininką ir fašistinį žvalgybininką? Kad Kipas buvęs karininkas
ir fašistinis žvalgybininkas, tai tvirtinti gali tik tas, kuriam
tiesa visai nerūpi. Į Lietuvą Kipas atvyko 1923 metų liepos mėnesį,
kada apie nacionalizmą Vokietijoje niekas nežinojo. T. J. Kipas,
kaip ir visi vokiečių jėzuitai, labai skaudžiai išgyveno nacių atėjimą
į valdžią. Pats J. Kipas, 1941 metų pradžioje repatriavęs į Vokietiją,
karo metu ilgokai sėdėjo nacių kalėjime. Taigi, kada gi jis buvo
fašistiniu karininku?!
1985 metais tuometinėje Tiesoje ir Komjaunimo
tiesoje perskaitęs J Kazlausko ir V Balkevičiaus straipsnius Kaip
gaminami šviesuoliai ir Jėzuitiškos tiesos prasmė, t. J. Danyla
vėl sėda prie rašomojo stalo: Susidaro įspūdis, kad autoriai, vykdydami
kažkieno nurodymus ar užsakymus, tiesiog apgailėtinai atkakliai
ir karštligiškai gamina melo produkciją. Tokie moksliškai argumentuoti
argumentai tikrai garbės nedaro jiems, tuo labiau, kad užsakovai
visada bevelija likti nuošalyje tegul kas nors kitas raudonuoja
prieš visuomenę, dorus žmones ar studentus. Todėl šiuo atveju V. Balkevičiaus,
kaip filosofijos dėstytojo, autoritetas gerokai susvyravo. Filosofijos
dėstytojas privalo žinoti, kad filosofija yra mokslas, nagrinėjantis
visuomenės ir mąstymo vystymosi visuotinius dėsnius (visuotinius,
o ne V. Balkevičiaus ar jo užsakovų asmeninės mąstysenos dėsnius).
Tai reikia įsidėmėti visiems, save betituluojantiems filosofo vardu.
Dėstant ir nagrinėjant vienpusišką, vienpartinę filosofiją, dar
nereiškia, kad turime pagrindo vadintis filosofais.
Ką reiškia pakelti ir išaukštinti žmogų, gali
pasakyti tas, kuris turėjo kokių nors reikalų su tarybinės teisėtvarkos
ir teisėsaugos organais, ypatingai saugumu. Tai ne žmogaus išaukštinimas,
o pastanga paversti jį bailiu, išdaviku, veidmainiu, pastanga per
prievartą įbrukti jam savo tiesas, iškreipti mąstyseną bei supainioti
sąvokas. Skaudžiausia, kad ant šios žmogaus išaukštinimo meškerės
susipainioja ne tik pasauliečiai, bet ir kunigai, klierikai, jų
dėstytojai bei vadai
Kaip gudriai ir painiai suformuluotas šėtoniškas
gundymas apie tiesą, artimo meilę, meilę priešams, apie Kristaus
pasakytus žodžius Kas Dievo Dievui, kas ciesoriaus ciesoriui,
apie rūpestį visos Lietuvos Katalikų Bažnyčios likimu, apie kompromisinių
sprendimų būtinumą ir t. t. Neįvertinimas visų šių gundymų ir nusilenkimas
jiems paseka asmeniškos puikybės, bailumo, egoistinio požiūrio
į daiktus ir reiškinius, tai neišmintingas pasitikėjimas vien
savo jėgomis, atsisakant Dievo pagalbos, atmetant Kristaus Evangelinę
tiesą. Tai apsidraudėlio filosofija man taip saugiau, man taip
patogiau. Pagal Dievo suteiktos laisvos valios įstatymą visi turi
teisę pasirinkti: amžiną tamsą ir puvėsių krūvą ar amžiną šviesą
ir prasmingą gyvenimą.
© 2015 XXI amžius
|