Atmintis
Gyvenimo audrose nepalūžęs
Antanas POCIUS
(Tęsinys. Pradžia nr. 46,
47,
48,
49,
50;
2018 m. nr. 1,
2,
3,
4,
5, 6,
7, 8,
9, 10,
12,
14,
16,
18,
20,
22,
24, 26)
Toliau P. Paulaitis rašo: Kartą atvirame pokalbyje
MASSR KGB atstovas majoras Sviatkinas man pareiškė:
Jei atvirai prisipažintumėm, Paulaiti, mes nežinome,
ką su Jumis daryti. Į Lietuvą Jūsų įleisti negalima, nes tarp Jūsų
ir dabartinės Lietuvos liaudies didelis ideologinis kontrastas.
Tuo buvo viskas pasakyta, ir man nereikėjo aiškinti, kad paslėpė
mane už aukštų tvorų visam gyvenimui!
Taip, aš visiškai kitos formacijos žmogus, ir
su tuo seniai laikas buvo susitaikyti. Be to, juk negalima vien
už įsitikinimus atimti iš žmogaus gyvenimą. Aš taip suprantu: jeigu
man negalima gyventi Jūsų visuomenėje, t. y. savo tėvynėje, tada
leiskite man išvažiuoti iš Sovietų Sąjungos. Jokio pavojaus aš jums
nekeliu, nes jau septinta dešimtis, šmeižti Jūsų tikrovę užsienyje
neketinu, net jei to norėčiau, nes nieko apie ją nežinau. Visus
socializmo statybos Lietuvoje metus aš praleidau kalėjimuose ir
lageriuose, ir naujas gyvenimas man nesuprantamas.
Duokite man galimybę baigti gyvenimą tame pasaulyje,
kur formavosi mano žinios, kur praėjo jaunystė ir studentiški metai.
Per 20 įkalinimo metų aš pirmą kartą kreipiuosi
į Jūsų instanciją su pareiškimu tikėdamasis teigiamo atsakymo.
1967 01 15 P. K. Paulaitis
(Vertimas iš rusų kalbos)
Ypatingojo režimo lagerio politinio kalinio P.
Paulaičio pareiškimo SSRS aukščiausiajai sovietinės valdžios institucijai
neturėtume vertinti kaip GULAGo kankinio malonės prašymo, atgailavimo
arba maldavimo pasigailėti, palengvinti jo nepakeliamas dvasines
ir fizines kančias. Pareiškimas antihumaniškomis ekstremaliomis
sąlygomis kalinamo Lietuvos patrioto kaltinimas. Kremliaus tironams
jis žeria karčią tiesą: pati demokratiškiausia pasaulio valstybė
nesilaiko elementariausių pilietinių teisių ir laisvių.
Pareiškime P. Paulaitis ramiu tonu, tačiau nevyniodamas
žodžių į aptakias formuluotes pasako tikrąją tiesą: Daugumai lietuvių,
kaip ir man, nauja ideologija ir nauja tvarka buvo svetima, vadinasi,
ir nepriimtina. Tik dėl agresoriaus vykdytos prievartos ir smurto
lietuviai ginklu pasipriešino naujiems okupantams. Aptardamas bolševikinį
terorą, kančios ir pažeminimo metus, praleistus stalininiuose lageriuose,
tą laikotarpį jis įvertina taip: Buvo baisu, šlykštu ir skaudu
dėl visų netekčių ir pažeminimų.
Aptardamas skriaudas, patirtas sovietmečiu, P.
Paulaitis rašo: Aš toli nuo pertvarkymų, vykstančių sovietinėje
Lietuvoje, ir be represijų ir savivalės prieš mane nieko prie naujos
valdžios nemačiau, nors jūs daug kalbate ir rašote apie humanizmą
ir teisingumą, juk tai sovietiniai įžadai. Bet kaip man žiūrėti
į tą faktą, kad mane nesant jokio nusikaltimo sudėties išlaikė nežmoniškose
žvėriškose sąlygose ištisus 20 metų ir atėmė sveikatą, tėvynę,
artimuosius, šeimą, sutrypė mano įsigytą išsilavinimą ir dabartiniu
metu laikote tarp kriminalinių nusikaltėlių ir žmogžudžių?
Įsidėmėtina pareiškimo vieta, kurioje P. Paulaitis
cituoja aukšto KGB pareigūno majoro Sviatkino pasakymą vieno jų
atviro pokalbio metu: Jei atvirai prisipažintumėm, Paulaiti, mes
nežinome, ką su Jumis daryti. Į Lietuvą Jūsų leisti negalima, nes
tarp Jūsų ir dabartinės Lietuvos liaudies didelis ideologinis kontrastas.
Tokį saugumo pareigūno pasisakymą galima vertinti
kaip GULAGo imperijos kapituliaciją prieš maištingąjį nepalenkiamos
dvasios kalinį, sugebėjusį ekstremaliomis sąlygomis išsaugoti žmogiškąjį
veidą, idealistinės filosofijos ir krikščioniškosios pasaulėžiūros
suformuotas vertybes ir vieną svarbiausių tiesos sakymą. P. Paulaičiui
išėjus į laisvę ir pagyvenus gimtajame krašte, jam žmonių rodoma
pagarba atskleidė tikrąją tiesą, kad ne ideologiniai kontrastai
buvo kliūtis išleisti kalinį į Lietuvą, o valdininkų baimė, kad
buvęs politinis kalinys, vėl ėmęsis disidentinės veiklos sovietinei
imperijai gali pridaryti daug nemalonumų.
Į lagerių prievaizdų sakymą, kad P. Paulaičio
negalima išleisti į gimtąjį kraštą, politinis kalinys pareiškime
sovietinei valdžiai pateikia tokį patarimą:
Taip, aš visai kitos formacijos žmogus ir seniai
reikėjo su tuo sutikti. Be to, negalima vien už įsitikinimus atimti
iš žmogaus gyvenimą. Aš taip suprantu: jeigu man negalima gyventi
jūsų visuomenėje, tai yra pas save tėvynėje, tada leiskite man išvykti
iš Sovietų Sąjungos. (
) Suteikite man galimybę baigti gyvenimą
tame pasaulyje, kur formavosi mano žinios, kur praėjo jaunystė ir
studentiški metai.
Tačiau sovietinės sistemos kritikui geležinės
uždangos durys į užsienį taip pat buvo užtrenktos. Būdamas įžvalgus
žmogus, P. Paulaitis puikiai suprato, kad pareiškime išsakęs kritiškas
mintis apie blogio imperiją, negali tikėtis ypatingojo režimo sąlygų
palengvinimo. Tačiau tiesa jam buvo svarbiau už asmeninio gyvenimo
patogumus arba net laisvę. Viešai pasmerkus savo įsitikinimus GULAGo
vartai jam būtų atsivėrę: juk jį tariama laisve daug kartų viliojo
lagerio kūmai.
Jokios lagerių administracijos vilionės P. Paulaičiui
nedarė įspūdžio. Nuo mažens auklėtas Dekalogo mokymų dvasia, vėliau,
tapęs saleziečių vienuolijos auklėtiniu ir katalikiškos orientacijos
universitetų klausytoju, todėl jam humanistinės pasaulėžiūros pagrindiniai
postulatai tiesa ir teisingumas tapo gyvenimo orientyrais. Kai
Laisvės kovotojui iš rankų buvo atimti visi ginklai, prieš imperiją
kovojusiam liko patikimas ginklas tiesos sakymas. Ginklas, prieš
kurį buvo bejėgė sovietinė prievartos sistema. Tiesos sakymas visur
ir visada: bendraminčiams ešelonų broliams, pokalbiuose su jaunaisiais
kaliniais, priešams banaliai jį auklėjusiems lagerių operatyvininkams
ir jų užverbuotiems agentams, gaudžiusiems kiekvieną maištingojo
kalinio žodį. P. Paulaičio tiesos sakymas bendro likimo broliams
buvo dvasios penas, skatinęs tėvynės meilę, gimtinės ir artimųjų
ilgesį, išsilaisvinimo iš vergijos viltį, todėl jis visada tapdavo
kalinių autoritetu, sambūrių siela, jaunųjų bičiulių mokytoju.
GULAGo imperijoje galiojo žvėriški įstatymai,
lagerių prižiūrėtojų ciniška prievarta, tiesos sakymas prilygo nusikaltimui,
veiksmui, už kurį baudžiama. Todėl už pareiškime išsakytą tiesą
ir sovietinės santvarkos kritiką P. Paulaičiui nedelsiant buvo sugriežtintos
represijos: apribotas laiškų rašymas ir gavimas (per mėnesį po vieną),
per metus galėjo gauti tik vieną siuntinį, apribota galimybė už
vergišku darbu uždirbtus kelis rublius pirkti prekes lagerio parduotuvėje,
menkiausia dingstimi jis sodintas į karcerį. Kartu prieš nepaklusnųjį
kalinį vykdytas psichologinis karas: siekdami palaužti kalinio dvasinį
atsparumą, lagerių operatyvininkai dažniau jį kvietinėjo į smegenų
plovimo seansus auklėjamiesiems pokalbiams.
Politinio kalinio pareiškimas SSRS Aukščiausiajai
tarybai lagerių administracijai sukėlė šoko būseną: jie negalėjo
patikėti, kad atsidūręs pačiame prievartos pragaro dugne kalinys
sugebėjo parašyti ir išsiųsti aukščiausiai sovietinei valdžiai pareiškimą,
jame išsakyti savo nepasitenkinimą vergiškomis kalinių gyvenimo
sąlygomis, išdrįsti kritikuoti sovietinę santvarką ir jos vadovų
vykdomą tautų pavergimo politiką. Dubrovlago saugumiečiams labiausiai
nedavė ramybės, kad pareiškimas, prasiveržęs pro jų imperijos užtvaras,
galėjo patekti į užsienį, sukelti tarptautinį rezonansą. Teisingas
sovietinės okupacijos Lietuvoje pasekmių ir lagerių sistemos realybės
įvertinimas sukėlė sovietinės valdžios tūžmingą reakciją. Prieš
tiesos skelbėją imtasi sovietinės valdžios kovoje su kitamaniais
naudotų kontrapropagandos metodų: pasitelkus melą ir neapykantą,
apkaltinant kritiką nebūtais dalykais.
Kaip atsakas į Paulaičio pareiškimą, sovietinėje
spaudoje pasirodė jį šmeižiantys straipsniai: Tarybinio mokytojo
laikraštyje P. Paulaičiui priekaištaujama apie neva jo bendradarbiavimą
su Italijos fašistais, apie tai, kad jis užsienyje auklėjęs italiukus,
kaip liepė popiežius ir dučės Musolinio programa. Žvelgiant iš laiko
perspektyvos, tokie argumentai atrodo labai apgailėtinai, tačiau
proletariato diktatūros metais panašūs metodai buvo sovietinio gyvenimo
norma.
P. Paulaičiui labiausiai buvo skaudu, kad straipsnyje
buvo cituojami bendrabyliai studentai, išsižadėję ankstesnių idealų,
jie straipsnyje smerkė savo vado patriotinę veiklą, nepriklausomos
Lietuvos idėją. Panašus šmeižikiškas straipsnis buvo publikuotas
ir Tarybiniame moksleivyje.
Negalėdamas pakęsti sovietinės spaudos ciniško
melo, P. Paulaitis nedelsdamas ėmėsi rašyti tų absurdiškų kaltinimų
paneigimą. Tačiau, kaip ir buvo galima tikėtis, santvarkos oponentui
vietos sovietinėje spaudoje neatsirado, nes tikroji tiesa jai buvo
kenksminga. Todėl kalinio bičiulė Konstancija, saugumiečių primygtinai
verčiama skaityti tuos šmeižikiškus propagandinius straipsnius,
veltui ir šį kartą laukė jų paneigimo.
Į P. Paulaičio pareiškimą sutrumpinti įkalinimo
laiką ir išleisti jį gyventi į užsienį SSRS prokuratūra 1967 m.
vasario 9 d. išsiuntė Mordovijos ASSR Javaso gyvenvietės lagerių
administracijai atsakymą apie tai, kad kalinio P. Paulaičio pareiškimą,
siųstą SSRS Aukščiausios tarybos Prezidiumui, SSRS prokuratūra gavo
ir apsvarstė. Atsakyme teigiama, kad P. Paulaitis nuteistas pagrįstai,
jo įkalinimo sumažinimo svarstymas teisme nenumatytas. Apie kalinio
prašymą išleisti gyventi į užsienį net neužsimenama.
P. Paulaičio pareiškimas aukščiausiai sovietinei
valdžiai yra labai svarbus dokumentas ne tik jo biografijos tyrinėtojams.
Jis yra reikšmingas ir visai lagerių istorijai, kaip atkakliausių
ir ištvermingiausių politinių kalinių pasipriešinimo sovietinei
priespaudai faktas. Akivaizdus įrodymas, kad ekstremaliomis ypatingojo
režimo sąlygomis kankinti įvairių tautybių kaliniai nenustojo priešintis
sovietinei tironijai.
Atviras ir tiesmukas politinio kalinio pareiškimo
tonas ilgam užrūstino Dubrovlago čekistus: tiesos ieškotojui taikyti
nauji suvaržymai ir apribojimai. Siekdami išvengti P. Paulaičio
kontaktų su tautiečiais ir galimos jiems įtakos, lagerio administracija
nutarė jį visai izoliuoti nuo bendravimo su lietuviais. Prisibijota,
kad jis gali daryti įtaką net lietuvių tautybės kameros agentams,
todėl jie buvo pašalinti iš įtakingojo kalinio aplinkos. P. Paulaitis
buvo paskirtas į kitą darbą megzti tinklų, perkeltas į kitą kamerą,
jo sekimui pasitelktas agentas rusas.
Šis agentas netrukus pranešė, kad P. Paulaitis
kaliniams daro didelę įtaką, žadina jų viltis apie laisvę, dalinasi
su jais viskuo, ką tiktai turi. Kalinio operatyvinio stebėjimo byloje
atsiranda nauji įrašai: Paulaitis vėl pradėjo rodyti atvirus antisovietinius
pareiškimus. Būtina imtis jo kompromitacijos ir izoliacijos nuo
kitų kalinių priemonių.
Priemonės reiškė, kad ypatingojo režimo lageryje,
nors jau pasiektas žmogaus pažeminimo, fizinės ir dvasinės vergovės
dugnas, lagerio administracija savo niekšybių arsenale visada turi
rezervą būdų, kaip apsunkinti nepaklusniojo kalinio gyvenimo sąlygas:
už menkiausią jiems nepatikusį veiksmą apribojimai iki visiško
negalimumo ribos.
P. Paulaičio kalinimo trukmė ekstremaliomis sąlygomis
yra unikalus atvejis, skatinantis pakalbėti apie ilgalaikio kalinimo
pasekmes žmogaus psichikai bei moralei.
Ilgalaikio kalinimo pasekmės
P. Paulaičio rašytinį palikimą sudaro per 34 metus
iš lagerių giminėms ir bičiuliams rašyti laiškai, lagerių cenzūros
konfiskuoti rašiniai politine tematika. Jie padeda geriau suprasti
ir giliau suvokti maištingojo kalinio ir jo bendro likimo brolių
psichines būsenas fizinio ir dvasinio diskomforto sąlygomis.
Laisvės kovų istorijos tyrinėtoja Nijolė Gaškaitė-Žemaitienė,
pati patyrusi sovietinių kalėjimų bei lagerių kalinės dalią, teigia,
kad GULAGo sistemos kalinio likimas būdavo orientuotas į asmens
fizinio išlikimo galimybes40.
Įvairių tipų lagerių žmonių naikinimo stovyklų
paskirtis lengviau suvokiama iš prievartai vykdyti orientuotos lagerių
prievaizdų mąstysenos: ji pateisino komunizmo vardan daromą bet
kokį smurtą ir nežmoniškumą. Neapykantą tremtiniams ir kaliniams
jie dažnai išreikšdavo cinišku sakiniu: Mums nereikia jūsų darbo,
mums reikia jūsų kančių. Šie žodžiai geriausiai nusako lagerių
sistemos esmę, jos paskirtį nežmoniškomis sąlygomis slopinti kalinių
tautinę, religinę ir politinę sąmonę. Postalininiame lageryje kalėjo
45 lietuviai, nubausti ilgalaikėmis 25 metų bausmėmis. Nors po chruščiovinio
laikino ideologinio atšilimo lagerių ir kalėjimų sistemoje fizinės
bausmės buvo uždraustos, tačiau svarbiausieji neigiami faktoriai,
veikę kalinių psichiką, buvo nežmoniškos gyvenimo sąlygos ir ilgalaikė
kalinimo trukmė. Gyvenimas ypatingojo režimo lageryje tai nuolatinis
balansavimas ties gyvenimo ir mirties riba. Privalėjai įsisąmoninti
jei nemirsi nuo ligų ir fizinio išsekimo, tai mirsi dėl senatvės.
Šio lagerio kalėjimo pasmerktojo būties trapumas buvo juntamas
visur ir visada: mirties dvelksmas lydėjo kiekvieną ekstremalios
kasdienybės žingsnį, kiekvieną nualinto kūno atodūsį, kuris galėjo
būti paskutinis. O tada visų užmirštas būsi palaidotas nesvetingo
krašto tyrlaukiuose bevardžiame kape. Katalikiškos pasaulėžiūros
kaliniui tokia gyvenimo baigtis buvo jo žemiškojo gyvenimo tragedija.
Patekęs už ypatingojo režimo lagerio zonos turėjai su tuo susitaikyti,
nes po kelių metų kalinimo toje pragaro buveinėje būdavo pasiekiama
psichologinė žmogiškųjų galimybių riba. Palaipsniui užgesdavo amnestijos
laukimo, galimybių iš čia ištrūkti viltys, laisvo gyvenimo vaizdai
ir vizijos, priblėsdavo dvasinis gyvenimas.
Kai išlikimas tapdavo svarbiausiuoju tikslu, vienintele
minties perspektyva, palaipsniui ateidavo ir asmenybės nuvertėjimas.
Pakisdavo kalinčiųjų mentalitetas, moralinės minties imperatyvas.
Išlikimo bet kokiomis sąlygomis perspektyva nustumdavo į užribį
dvasinių vertybių svarbą. Atsidūrusių prie absoliutaus negalimumo
ribos žmonių dvasinio ir fizinio pavergimo ekstremaliomis sąlygomis
vaizdus ne viename laiške yra aprašęs, ypatingoje zonoje įkalintas
P. Paulaitis. Jis su gailesčiu kalba apie tokius bendro likimo brolius,
tapusius klipatomis, kuriems jau sunku padėti, nes kartu su jų nuvargintu
kūnu užgeso tautinė savimonė, sunyko dvasinis atsparumas. Skaudžiausia
būdavo, kad neatlaikę lagerio kūmų vilionių, kai kurie nueidavo
tarnauti savo skriaudėjams.
Atsidūrusiam prie fizinio ir dvasinio išsekimo
ribos belikdavo tik kančia ir beprasmiškai slenkančio laiko nykuma.
Tačiau kančia už zonos turėjo nevienareikšmę prasmę: dvasia nepalūžusiųjų
(toks buvo lagerių senbuvis P. Paulaitis) mąstysenoje ji įgaudavo
kilnesnę ir tauresnę prasmę. Sugebėjusieji nepalūžti kančią įprasmino
kaip kovos prieš neteisybę ir už Tėvynės laisvę gyvybingumo ženklą.
40Nijolė Gaškaitė-Žemaitienė. Petras
Paulaitis GULAGe. Rankraštis, neskelbtas, p. 12.
© 2018 XXI amžius
|