Saleziečių žinių 75 metų
istorija, kuri tęsiasi
Pirmąjį saleziečių leidinį, pavadintą
Il Bollettino Salesiano, 1877 metais parengė kun. Jonas Boskas
(1815-1888). Jo žodžiais tariant, tai buvo priemonė supažindinti
žmones su mūsų veikla ir jungti sąmoningus krikščionis darbuotis
viena dvasia ir vienam tikslui. Gyvename laikus, kai reikia daug
pastangų. Pasaulis sumaterialėjo, todėl reikia darbuotis ir parodyti,
kas gero nuveikiama. Kad ir pasislėpęs melstumeisi dieną ir naktį
bei stebuklus darytum, - žmonės netiki
Žmonės nori matyti ir
net paliesti. Šių dienų pasaulis nori matyti dvasininkus, dirbančius
ir auklėjančius, ypač neturtingą ir apleistą jaunimą. Šie žodžiai,
išlaikę laiko išbandymus, tebėra aktualūs ir šiandien.
Dar gyvas būdamas, kun. J.Boskas savo darbais, auklėdamas ir dorindamas
jaunuomenę, užsitarnavo šventojo aureolę. Garsas apie jį pasklido
po pasaulį, pasiekė ir Lietuvą. Savaime kyla klausimas: kas gi
buvo tie pirmieji lietuviai saleziečiai? Atsakymą į šį klausimą
randame kun. dr. saleziečio Krizanto Juknevičiaus parengtoje knygoje
Lietuvių saleziečių istorija (Kaunas, Orientas, 2000).
XX a. pradžia Lietuvoje: mūsų tėvynė carinės imperijos pakraštys
bandomas nutautinti (uždrausta spauda lotyniškais rašmenimis,
mokyklose mokoma rusų kalba, lietuviai inteligentai, baigę Rusijos
universitetus, neturi teisės sugrįžti į Lietuvą, savo žinias ir
sugebėjimus skirti tėvynės labui).
Želvederių kaime (Griškabūdžio parapija) užaugęs Antanukas Skeltys,
iš prigimties silpno regėjimo, panoro žūtbūt siekti mokslo. Atsitiktinai
Marijampolėje radęs lapelį su adresu Italijoje, lietuviškai parašė
apie savo troškimą mokytis. Jo laiškas pasiekė Saleziečių centrą
Italijoje. Netrukus atėjo atsakymas: Atvažiuok. Aštuoniolikmetis
jaunuolis, nemokėdamas užsienio kalbų, vargais negalais pasiekė
Turiną, pateko į lenkų saleziečių globą. Buvo 1902-ųjų spalio
16 d. 1906 metų rugsėjo pabaigoje jis tapo saleziečiu. 1914 metais
įšventintas kunigu. Gerai sutarė su italais saleziečiais, su jaunimu
dirbti sekėsi labai gerai. 1921 metais kun. A.Skeltys apsilankė
Lietuvoje, grįždamas atgal į Italiją vežėsi vienuolika kandidatų.
Prelatas Adomas Jakštas Lietuvos jaunuolius informavo apie saleziečius,
pas kuriuos Italijoje galima nemokamai tęsti mokslą. Italiją pasiekdavo
vis daugiau jaunuolių iš Lietuvos.
Kun.A.Skelčio rūpesčiu 1927 metais miestelyje, pavadintame Peroza
Ardžentina, esančiame į vakarus nuo Turino, įkuriama atskira įstaiga
lietuviams. Jos direktoriais dirbo italai, tačiau įstaigos kūnu
ir siela buvo kun. A.Skeltys. 1927-1934 metais Perozoje mokėsi
202 jaunuoliai iš Lietuvos. Šešiasdešimt jų tapo saleziečiais.
Taigi XX a. trečiojo dešimtmečio pabaigoje dar negausus būrelis
šv. J.Bosko pasekėjų lietuvių (keturi kunigai, aštuoni klierikai,
aštuoni novicijai) spausdino ir platino lapelius apie nuostabius
italo kunigo darbus. Tai žadino dar didesnį smalsumą apie kun.
J.Bosko asmenį, saleziečių veikimą, jų misijas, spaudą
Laiškuose,
siunčiamuose iš Lietuvos į Italiją, ketinama remti saleziečius,
siūloma įvairi pagalba. Tai paskatino lietuvius saleziečius gimtąja
kalba pradėti leisti žurnalą Saleziečių žinios. Tam pritarė
Saleziečių kongregacijos centro vyresnieji. Pirmajame Saleziečių
žinių numeryje, išleistame 1927 metų gruodį, saleziečių draugijos
rektorius kun. Pilypas Rinaldis, kreipdamasis į Lietuvos bendradarbius
ir bendradarbes, rašė: Jaučiu džiaugsmą širdyje, galėdamas pirmą
kartą prabilti į jus jūsų kalba ir siųsti Saleziečių žinias
jums, kuriuos jau pažįstu iš jūsų tvirto tikėjimo ir artimo meilės.
Šios Saleziečių žinios tepalaiko mumyse kuo artimiausius krikščioniškos
ir salezietiškos vienybės ryšius. Žurnalo pagalba tie ryšiai
stiprėjo, gausėjo ir plėtėsi saleziečių bendradarbių būreliai,
vis daugiau Lietuvos nepasiturinčių šeimų vaikų rasdavo saleziečių
globą Italijoje, o vėliau ir Lietuvoje. Nuo 1927 metų iki 1940-ųjų
bolševikų okupacijos išėjo 77 gausiai iliustruoti Saleziečių
žinių numeriai. Visi jie buvo parengti ir išleisti Italijoje,
Turino mieste, kur buvo įsikūręs Saleziečių veikimo centras, ir
siunčiami į Lietuvą. Tiražas greitai augo. 1928 metais Saleziečių
žinios buvo leidžiamos 15 tūkst. egzempliorių, o 1933 metais
21 tūkst. egz. tiražu. Redaktoriai dažniausiai buvo klierikai.
Įšventinti į kunigus, jie iš Italijos vykdavo į paskyrimo vietą.
Tuo galima paaiškinti dažną redaktorių kaitą. Pirmasis redaktorius
buvo klierikas Antanas Sabaliauskas. Toliau klierikas Pranas
Petraitis, klierikas Juozas Frainas, kun. Bronius Paukštys, Antanas
Sabas, klierikas Mečys Puščius. Paskutiniuosius 1940 metų numerius
redagavo kun. Jonas Latakas. Ir redaktoriai, ir žurnalistai buvo
patys saleziečiai.
Nepaisant gausios redaktorių kaitos, žurnalas išlaikė keletą ryškių
krypčių. Tai ir kun. J.Bosko asmenybė, ir jo jaunimo auklėjimo
sistema; saleziečių misijos pasaulyje; saleziečių kelias į Lietuvą
ir jų darbai tėvynėje.
Ties kiekviena kryptimi verta stabtelėti ilgėliau.
Kun. J.Boskas buvo tokia itin dvasinga asmenybė, kad apie jį rašyti
užteko medžiagos nuo pirmo iki paskutinio leidinio numerio. 1927
m. vasario 20 d. popiežius Pijus XI kun. J.Boską paskelbė palaimintuoju.
1931 metais į lietuvių kalbą buvo išversta ir išleista Jono Lemoyne
knyga Palaimintasis kunigas Jonas Bosko. Jo asmuo, darbai ir
auklyba su plačiu vyskupo Mečislovo Reinio įvadiniu straipsniu
ir pal. kun. J.Bosko knyga Aš noriu tau vieną žodį pasakyti
Mažas dvasios vadovėlis jaunuomenei ir suaugusiems. Abi knygos
buvo reklamuojamos Saleziečių žiniose, jos pasiekė Lietuvą,
čia buvo platinamos. Per 1934 metų Velykas popiežius Pijus XI
pal. kun. J.Boską Romoje, Šv. Petro Bazilikoje, paskelbė šventuoju.
Šis įvykis nuvilnijo per krikščioniškąjį pasaulį, įvairių šalių
bažnyčių altoriuose buvo išstatomi naujo šventojo paveikslai,
meldžiantis gaunama daug malonių. Šie įvykiai plačiai aprašomi
Saleziečių žiniose. Beje, dar ir dabar ne vienoje Lietuvos bažnyčioje
atrasime šv. J.Bosko statulą ar paveikslus. Taip pat Saleziečių
žiniose supažindinama su šventojo pasekėjais: šv. Domininku Saviju,
pal. Marija Mazzarello (1938 metais popiežiaus Pijaus XI paskelbta
palaimintąja, 1951 metais popiežiaus Pijaus XII paskelbta šventąja).
Šv. J.Bosko jaunimo auklėjimą vadino meilės darbu. Meilumas, nuoširdumas,
rūpinimasis šalia esančiu, troškimas kitam gero sužadina auklėtinio
pasitikėjimą. Šventasis Auklėtojas vaikams kalbėdavo: Žinokite,
kuo aš esu, esu dėl jūsų. Ir neturiu kito troškimo, kaip tik išugdyti
jūsų fizinį, protinį, dorinį gėrį; esu pasirengęs ir savo gyvybę
už jus atiduoti. Bet taip pat žinokite, kad be jūsų pagalbos ir
pastangų nieko negaliu nuveikti. Vadinasi, auklėjimas abipusis
veiksmas, nuoširdus auklėtojo ir auklėtinio bendravimas ir bendradarbiavimas.
Nenaudodamas prievartos, gerbdamas kiekvieno laisvę, auklėtojas
padeda pajusti, kad juos myli, tuo pačiu padeda atrasti Dievą,
kaip mylintį Tėvą, Kristų, kaip mylintį Brolį; Mariją, kaip dangiškąją
Motiną. Kun. J.Bosko auklėjimo sistema apima visą gyvenimą: darbą,
mokslą, troškimus, laisvalaikį, pramogas. Žmogus niekada visiškai
neišsiskleis, jei nebus tvirtai atsirėmęs į Kristų. Tuo buvo įsitikinęs
Šventasis Auklėtojas, kurį šio darbo sėkme vargu ar kas iki šiol
pralenkė.
Viena svarbiausių saleziečių veiklos krypčių yra misijos. Iš žurnalo
puslapių į mus žvelgia fotografijose užfiksuoti skurdūs, pusnuogiai
Pietų Amerikos ir Afrikos šalių, Indijos, Kinijos ir kitų tolimų
kraštų gyventojai, jų lūšnos, neįprasta augmenija ir gyvūnija:
plačialapiai bananai, vėduoklėmis išsiskleidusios Indijos palmės,
smaugliai, krokodilai, drambliai
Saleziečiai ne tik ten neša
Evangelijos šviesą. Jie stato bažnyčias, moko melstis, stato mokyklas,
moko rašto ir amato, steigia ligonines, našlaičių prieglaudas,
gydo ir globoja. Į misijas vyksta ir lietuviai saleziečiai. Spausdinami
jų laiškai iš misijų.
Kasmet Saleziečių žinios vis daugiau pasakodavo apie gausėjantį
bendradarbių būrį Lietuvoje, spausdindavo jų nuotraukas. Kaunas,
Pasvalys, Šiauliai, Jurbarkas, Telšiai bei maži miesteliai, valsčiaus
centrai Šakyna, Garliava, Užpaliai, Salakas, Griškabūdis
Visur
būta saleziečių bendradarbių. Nuotraukose baltuoja moterų skarelės
tuometis sodiečių galvos apdangalas. Bendradarbiai kaip įmanydami
rėmė saleziečius: maldomis, aukomis, platindami jų išleistas knygas.
Už tai kaip padėką nemokamai gaudavo Saleziečių žinias.
1935 metų antrame numeryje pateikiama lietuvių saleziečių skaičiaus
statistika. Tuo metu buvo devyni kunigai, septyni teologijos studentai,
penkiolika klierikų, septyniolika filosofijos studentų, devyni
broliukai, keturi naujokai, 82 kandidatai, aštuonios seselės
gražus būrys. Tiesa, ne visi jie buvo Lietuvoje dalis Italijoje,
dalis misijose, išgirdę ir vykdę Kristaus paliepimą: Tad eikite
ir mokykite visas tautas (Mt 28, 19).
Lietuvos spaudoje ėmė rodytis žinutės, kuriose su neslepiamu priekaištu
buvo klausiama: Kodėl lietuviai saleziečiai tebetūno užsienyje?
Kodėl jie netęsia šventojo kun. J.Bosko darbų tėvynėje? Ir štai
paskutiniajame 1934 metų žurnalo numeryje pasirodo straipsnis
Saleziečiai parvažiavo. Iš jo sužinome, kad iš užsienio sugrįžęs
kun. A.Skeltys pradėjo eiti pirmojo Lietuvos saleziečių instituto
vedėjo pareigas. Sugrįžęs apsistojo Zamkaus dvare, kurį nupirko
ir saleziečiams padovanojo kun. Antanas Petraitis. Kartu sugrįžo
jaunas kunigas Jonas Žemaitis ir trys lietuviai broliukai. Zamkus
kukli provincijos vietelė ir dešiniajame Nemuno krante, prie
pat vieškelio, jungiančio Kauną su Jurbarku, tarp Raudonės ir
Skirsnemunės. Zamkus tolimas Raseinių apskrities užkampėlis,
- skaitome straipsnyje. Dvaro pastatas gerokai apgriuvęs ir nepritaikytas
gausaus jaunimo buveinei. Pirmieji lietuviai saleziečiai tuojau
ėmėsi darbo, pradėjo kloti pamatus kandidatų gimnazijai, žemės
ūkio mokyklai, noviciatui, uždaroms rekolekcijoms, kuriose susikaups
katalikiškas Lietuvos jaunimas. Vietovė pavadinama Vytėnais. Nuo
pat 1935 metų Saleziečių žiniose atsiranda stambiomis raidėmis
išspausdintas pranešimas: Remkite pirmąją saleziečių įstaigą
Lietuvoje! Spausdinamos fotografijos su Vytėnų vaizdais: šienapjūtė,
rugiapjūtė, naujų pastatų statybos, gausūs būriai Skirsnemunės
jaunimo
1936 metų rugsėjospalio numeryje rašoma: Dabar jau
šiuose namuose, be saleziečių, gyvena apie 30 jaunuolių kandidatų
į saleziečių draugiją. Bet toli gražu nepatenkina reikalavimų.
Daug neturtingų, bet gerų ir gabių jaunuolių kasdieną kreipiasi
į mus prašydami priimti juos į kandidatus, bet su širdgėla jų
prašymus tenka atmesti dėl vietos stokos. Vadinasi, verkiant reikia
rūpintis naujomis patalpomis. Čia pat spausdinamas būsimų pastatų
planas, prašoma paramos iš bendradarbių.
Paskutiniajame 1940-ųjų gegužės-birželio numeryje džiaugiamasi,
kad vyskupas M.Reinys aplankė Vytėnus, drąsino jaunuolius veržtis
pro visas kliūtis į viršūnes, gerai ir su atsidėjimu studijuoti,
gėrėjosi besikuriančiu kultūros ir dvasinių lobių telkiniu, sveikais
raudonskruosčiais jaunuoliais, žinančiais savo tikslą ir gyvenimo
prasmę.
1940 metų okupacija. Antrasis pasaulinis karas, vėl okupacija
sustabdė legalią saleziečių veiklą Lietuvoje. Jų veikla buvo įmanoma
tik užsienyje.
1950 metais, gyvendami toli nuo tėvynės, suprasdami spaudos reikšmę,
lietuviai saleziečiai išleido pirmąjį Saleziečių balso numerį,
kuris buvo Saleziečių žinių tęsinys. Šį ir kitus penkis numerius
iki 1952 metų redagavo kun. dr. Juozas Zeliauskas. Nuo 1952-ųjų
iki 1971 metų Saleziečių balsą redagavo kun. Pranas Gavėnas.
Jam išvykus į Braziliją, leidinį redagavo kun. Mečys Burba. Saleziečių
balsas patekti į Lietuvą negalėjo mūsų tėvynę nuo laisvojo
pasaulio skyrė geležinė uždanga. Patekdavo tik vienas kitas slapta
įvežtas egzempliorius. Todėl kokios nors įtakos tėvynėje gyvenantiems
žmonėms Saleziečių balsas daryti negalėjo. Tačiau užsienyje
jis buvo tikras saleziečių pagalbininkas. Šv. Jono Bosko tėviškėje,
Asti provincijoje, Turino arkivyskupijoje, buvo įsteigta Lietuvių
saleziečių progimnazija Castelnuovo Don Bosco (Asti); taip pat
spaustuvė, leidžianti Saleziečių balsą ir knygas, priimanti
užsakymus iš viso lietuviškojo pasaulio, išskyrus tėvynę, rengianti
spaudos technikus; prie Monblano, 1100 metrų aukštyje pastatyta
ir įrengta puiki vasarvietė lietuvių jaunimo poilsiui.
Sąjūdis, Atgimimas, Lietuvos nepriklausomybės atkūrimas pažadino
lietuvių tautą naujiems darbams. Atsikūrė ar naujai įsikūrė leidiniai:
Caritas, XXI amžius, Atgimimas, Lietuvos aidas Voruta.
Tik saleziečiai tylėjo. Ir štai 1994 metų pabaigoje iš Romos Lietuvą
pasiekė nulinis Saleziečių žinių numeris, kurio redaktorius
kun. P.Gavėnas citavo saleziečių konstituciją: Reikia kurti bei
tobulinti mūsų spaudos centrus, leisti ir platinti knygas, mokyklinę
medžiagą, periodinius leidinius bei audiovizualines, radiofonines
ir televizines programas. Tuometis vyriausiasis saleziečių rektorius
Don Egidio Vigano naujajam redaktoriui kun. P.Gavėnui linkėjo
stengtis, kad leidinys būtų populiarus, gražus ir patrauklus;
visiems, kurie padės, buvo siunčiami geriausi linkėjimai su ypatingu
Marijos Krikščionių Pagalbos palaiminimu. Patys pirmieji ir nuoširdžiausi
kun. P.Gavėno pagalbininkai buvo žurnalo parengėja Marija Katiliūtė,
administratorius ir fotografas Alfonsas Vitkauskas.
Nuo 1995 metų Saleziečių žinios mus aplanko keturis kartus per
metus. Daug ką sužinojome jį skaitydami: interviu davė iš užsienio
į Lietuvą sugrįžę kunigai saleziečiai Stasys Šileika, Mečislovas
Burba, Pranas Gavėnas, Izidorius Sadauskas, Lietuvoje gyvenę kunigai
saleziečiai Petras Dumbliauskas, Krizantas Juknevičius, Mykolas
Petravičius, iš Italijos į Lietuvą atvykęs kun. salezietis Alessandro
Barelli; plačiai aprašytas Vyriausiojo saleziečių vienuolijos
rektoriaus kun. Juan Edmondo Vecchi vizitas Lietuvoje, supažindinta
su Marijos Krikščionių Pagalbos namais Palemone, Lazdynų Šv. J.Bosko
parapija ir t.t. Aprašytas kun. A.Skelčio likimas okupuotoje Lietuvoje.
Slapstydamasis nuo suėmimo, jis dažnai keisdavo gyvenamąją vietą,
dirbo paprasčiausius darbus: rišo šluotas, ganė bandą, vakarais
tamsioje dzūkų valstiečių kamarėlėje aukodavo šv. Mišias. Net
tokiomis sąlygomis išlaikė sielos ramybę, dvasios giedrą. Žurnalo
puslapiuose pasakoja tie, kurie prieš karą patyrė Vytėnų rojaus
palaimą. Progimnazijoje mokslas buvo aukšto lygio. Gimnazistai
mokėsi net penkių užsienio kalbų: lotynų, graikų, italų, vokiečių
ir prancūzų. Baigusieji penkias saleziečių gimnazijos klases nesunkiai
galėjo išlaikyti abitūros egzaminus. Neturtingų tėvų vaikai, našlaičiai
Vytėnuose susilaukdavo ypatingos globos. Per penkerius metus Saleziečių
namai suklestėjo. Buvo užveistas sodas, didelis bitynas, pilni
žuvų tvenkiniai. Iš Kauno atvykęs vyskupas V.Brizgys pašventino
naujų, erdvių namų pamatus. Į Vilties kalną, kur vyko statybos,
buvo gabenamos plytos, plušėjo darbininkai. Deja, darbai greitai
sustojo. Okupantai saleziečiams pateikė ultimatumą; per šešias
valandas palikti Vytėnus, - žurnalo puslapiuose pasakojo penkerius
metus saleziečių progimnazijoje mokęsis Paulius Petronis, miręs
šiemet sausio 11 dieną.
Dabar Saleziečių žinių parengimu ir redagavimu rūpinasi kun.
Alessandro Barelli. Padidėjusio formato, spalvotas, gausiai iliustruotas
žurnalas gražiai įsiterpia į katalikiškos spaudos visumą. Linkime
joms laimingai sulaukti šimto metų.
2000 m. vasario 7 d. mirus veikliam saleziečiui kunigui jubiliatui
P.Gavėnui, organizavusiam prasmingas šventes, jaunimo eisenas,
subūrusiam boskiukus, redagavusiam Saleziečių žinias, sutrikome:
kas bus su leidiniu? Laimei, Saleziečių žinios nesustojo. Pageidaujant
Saleziečių centrui Romoje, kad žurnalo redaktorius būtų salezietis,
2000 metų vasaros pradžioje Saleziečių žinių administratoriumi
paskiriamas jaunas kun. A.Barelli, redaktoriumi kun. P.Dumbliauskas.
Dabar Saleziečių žinios išleidžiamos 4000 egz. tiražu (tiražas
padidėjo tūkstančiu egzempliorių). Pagausėjo žmonių prašymų gauti
Saleziečių žinias. Kartu su prašymais atsiunčiamos aukos, kurios
padengia žurnalo leidybos išlaidas.
Skaitytojus domina dabartinis žurnalo turinys: saleziečių veikla
Lietuvoje ir užsienyje; pirminė evangelizacija, tai yra supažindinimas
su tikėjimo tiesomis; Bažnyčios gyvenimas ir gyvenimas su Bažnyčia;
salezietiškas požiūris į pasaulį ir požiūris į saleziečių pasaulį;
pastangos padėti žmonėms priartėti prie tikėjimo.
To siekiama paprasta, visiems suprantama kalba, nuotraukomis,
spalvomis, maketavimu.
Aldona KAČERAUSKIENĖ
© 2003 "XXI amžius"