|
Nuo
Baltimorės iki Filadelfijos (3)
Iš Vašingtono į Baltimorės apylinkę,
iš kurios Juozas Gaila Draugui rašė Apmąstymus iš Ellicot miestelio,
mūsų komanda atvyko temstant. Juozo ir Birutės Gailų namuose buvome
laukiamos. Kol šeimininkė ruošė vakarienę, nuo pat pirmų minučių
užvirė aktyvus pokalbis. J.Gaila prisipažino, kad mėgsta muziką
ir oponuoti. Nors mūsų pokalbis vyko gan triukšmingai, bet neskausmingai.
Galų gale prieidavome vieną nuomonę. Patyrėme, kad kandusis Gaila
mėgsta ir iš savęs pasijuokti. Žinoma, išnaršėme Lietuvos politiką
ir ekonomiką, pakėlėme tam tikras naujųjų lietuvių problemas ir
užbaigėme Baltimorės lietuviškąja istorija, kuri mus visus tarsi
sujungė.
Nebuvau anksčiau susipažinusi su Baltimorės apylinkių praeitimi,
todėl man buvo naujiena, kad čia gyveno ir veikė daug žymių žmonių.
Vieni jų Kazimiera ir Kazys Bradūnai, kurie gal prieš dešimt
metų išvyko gyventi į Lietuvą. J.Gaila nepraleido progos įkirsti
(kaip supratau, Lietuvos menininkams, kurie šiandien labai nelaimingi,
kad valdžia jų neišlaiko): štai Bradūnas, sakė jis, daug ir sunkiai
kalė akmenį, o kiek knygų parašė, kiek visuomeninėje veikloje
nuveikė, kol Draugo redaktorius kun. Garšva jo nepasikvietė
į Čikagą vesti Draugo priedo. Čia vėl išgirdau prel. Liudviko
Mendelio pavardę, kurią pirmą kartą įsidėmėjau skaitydama prel.
Lado Tulabos prisiminimus, rašytus Romoje. Šis dvasininkas buvo
parodytas kaip žymus mecenatas, aktyviai rėmęs Šv.Kazimiero lietuvių
kolegiją. Baltimorėje veikė ir rašytojas Vytautas Volertas, čia
dirbo jaunas kun. Kazimieras Pugevičius ir kt.
Pernakvojus motelyje netoli Baltimorės, liepos 7 dienos, sekmadienio,
rytą, mes, tai yra Marija Remienė, Aušrelė Sakalaitė ir šių eilučių
autorė, apsilankėme Baltimorės Šv.Alfonso parapijos bažnyčioje,
Lietuvių namuose, kuriuos XX a. pradžioje pastatė senieji lietuviai,
ir per pietus pas JAV LB pirmininką Vytautą Ėringį artimiau susipažinome
su čionykščių lietuvių gyvenimu.
|
|
Pasidalyti
savo dvasia su kitais
Apie poetę ir dailininkę Joaną Paltarokaitę-Valaitienę
|
Joana (Jonė) Valaitienė (1925-2002)
|
Išskirtinės asmenybės neretai pasižymi
kuklumu ir nenoru apie save kalbėti: visa, ką daro, joms atrodo
paprasta ir natūralu. Tokia buvo ir 2002 m. kovo 8 d. Amžinybėn
iškeliavusi Joana (Jonė) Valaitienė. Čikagos lietuvių visuomenėje
ji buvo stebėtinai veikti, bet nesiveržė į valdybas, negarsino savo
vardo, tik tyliai, jautriai padėjo, kam reikėjo.
Gimusi 1925 metais agronomijos profesoriaus, Dotnuvos žemės ūkio
akademijos prorektoriaus Jono Paltaroko šeimoje, pirmąjį išsilavinimą
gavo Lietuvoje. Tais metais ji tikriausiai pajuto ir glaudų ryšį
su žeme bei gamta. Lietuviškumas ir reikalas siekti aukštesnio mokslo
šeimoje buvo puoselėjami nuo vaikystės: tėvo dėdė buvo pirmasis
Panevėžio vyskupas Kazimieras Paltarokas, pedagogas, visuomenininkas,
bolševikų okupacijos rezistentas, pastoracinės teologijos profesorius,
daugelio vadovėlių ir kitų raštų autorius. Gal Jonės dvasingumą
būtų galima atsekti iki jo teologijos magistro disertacijos De
origine animae humanae, o jo apibūdinimą Lietuvių enciklopedijoje
pritaikyti jai: Autoritetingas, draugiškas, paslankus patarnauti
visiems, gailestingas vargšams, greit patraukė visus prie savęs
(LE XXI, 345). O jos tėvas jau Pirmojo pasaulinio karo metu, būdamas
vos dvidešimt kelerių metų, organizavo nukentėjusiems nuo karo šelpimą
bei lietuvių karių išskyrimą iš lenkų korpuso. Tad nenuostabu, kad,
Lietuvai antrą kartą atgavus nepriklausomybę, iš jo dukters namų
siuntiniai varguoliams Lietuvoje šelpti niekad nesustojo keliavę:
net paskutiniais metais tarp operacijų dar vis juos vežė į paštą.
|
|
Atminties
dedikacija filosofui Antanui Maceinai
|
Antanas Maceina
|
Šiemet filosofui A.Maceinai
būtų sukakę 95 metai. Jis gimė 1908 m. sausio 27 d. Bagrėne, netoli
Prienų. Mirė 1987 m. sausio 27 d. Miunsteryje, Vokietijoje. Palaidotas
Brebersdorfo kaimelyje, netoli Šveinfurto. Po A.Maceinos pasitraukimo
į Vakarus 1944 metais, į Lietuvą ir lietuvių filosofiją jis vėl
sugrįžo tik po mirties, taip ir nesulaukęs Atgimimo įvykių. Tačiau
Lietuva neliko skolinga filosofui, pedagogui, visuomenininkui, poetui.
Atsivėrus laisvės uždangai, jo svarbiausieji veikalai, buvę terra
incognita, išvydo dienos šviesą, jis pripažintas vienu žymiausių
Lietuvos mąstytojų, kurio kūrybą labiausiai pamėgo į krikščioniškas
vertybes besiorientuojanti inteligentija. Liaudies išmintis byloja,
kad tas, kuris miršta per savo gimimo dieną, yra ypatingai paženklintas
Apvaizdos. Žvelgiant į filosofo nueitą gyvenimo kelią, į jo paliktus
darbus, ar galėtume pasakyti kitaip?
Sekant trumpais biografijos
ir kūrybos štrichais
Dar būdamas jaunas, A.Maceina pajuto
amžinųjų vertybių ilgesį. 1924 metais Prienų Žiburio gimnazijoje
baigęs penkias klases, jis nusprendė stoti į Vilkaviškio vyskupystės
Gižų kunigų seminariją. Tačiau pasimokęs joje dvejus metus ir paklausęs
rektoriaus patarimo, iš jos išstojo. Smalsus, pažinimo link besiskverbiantis
jaunuolis nuolat kėlė klausimus. Tačiau, kaip pasakytų kiekvienas
filosofas, klausimų kėlimo sritis priklauso filosofijai, tuo tarpu
kunigas privalo pateikti jau žinomus atsakymus, gautus per Apreiškimą
ir užrašytus Šventajame Rašte. A.Maceina pasijuto dar negalįs duoti
tokių atsakymų ir 1928 metais įstojo į Vytauto Didžiojo universiteto
Teologijos-filosofijos fakultetą. Iš pradžių studijavo literatūrą,
bet, S.Šalkauskio patariamas, 1931 metais perėjo studijuoti filosofiją
ir pedagogiką. Studijų metu A.Maceina plačiai reiškėsi įvairiose
srityse: pirmininkavo ateitininkų meno draugijai Šatrija, redagavo
Ateitį, išvertė T.Totho knygų, skirtų jaunimo ugdymui. Ši tema
A.Maceinai nebuvo svetima. Gilintis į pedagogikos sritį jį skatino
S.Šalkauskis. Pastarojo palaikomas, filosofas 1932-1935 metais tęsė
studijas Liuvene, Fribūre (Šveicarijoje), Strasbūre, Briuselyje.
1934 metais Vytauto Didžiojo universitete A.Maceina apgynė disertaciją
filosofijos daktaro laipsniui gauti, kurios tema pasirinko Tautinį
auklėjimą, o kitais metais apgynė privatdocento habilitacinį darbą,
pavadintą Ugdomasis veikimas.
|
|
Tai
tikrai raktas nuo gudų teologijos
Taip apie savo doktoratą Doctrina
russorum de statu justitiae originalis (Rusų teologų mokslas apie
pirminio teisumo būklę) 1902 m. gegužės 22 d. iš Frybūro į Kauną
A.Dambrauskui-Jakštui rašė arkiv.J.Matulaitis. Jo biografijos autoriams
- A.Kučui, S.Ylai - doktoratas nėra naujiena. Jie iškelia darbo
reikšmę ano meto teologinėje literatūroje, pabrėžia didelį Vakarų
teologų susidomėjimą, taip pat Frybūro universiteto profesūros pranešimą
Apaštalų Sostui, prašymą atkreipti dėmesį į nepaprastus jaunojo
doktoranto gabumus. Tačiau laiškas, saugomas Vilniaus universiteto
bibliotekos Rankraščių skyriuje, biografijos autoriams nebuvo nei
prieinamas, nei žinomas - liko neskelbtas. Todėl ir šiaip vertas
dėmesio, jis turėtų patraukti ypač šiemet, kai sueina lygiai 100
metų nuo doktorato išleidimo (išleido Ančico spaustuvė Krokuvoje).
Ta proga čia ir siūlome susipažinti su rankraščio radiniu.
Neilgame laiške gyvai, šmaikščiai, kaip būdinga J.Matulaičiui, pasakojama
apie visą rašymo eigą nuo pradžios iki pabaigos, atidavimo profesūrai,
taip pat abejones bei viltis. Apskritai nei literatūroje, nei laiškuose
neteko rasti tokio nuoširdaus, patrauklaus patirtų sunkumų ir džiaugsmo,
juos įveikus, aprašymo. Jiems skirta didžioji laiško dalis. Tačiau
yra jame ir kitų, vertų dėmesio, dalykų, pavyzdžiui, apie buitį,
laukimą stipendijos, namų ilgesį bei troškimą darbuotis tarp savųjų.
Be to, yra kelios biografams įsimintinos eilutės apie tai, kad dar
manęs vis neužmiršta Akademijoj Peterburge; girdėjau žada partraukt
mane, jei pasiseks. Tad puikiai, aukso medaliu 1899 metais baigusio
akademiją, jos vadovybė J.Matulaičio, matyt, nepamiršo ir dėjo daug
pastangų partraukt jau 1902 metais, bet tai pavyko tik po penkerių
metų - po socialinių kursų Varšuvoje 1907 metais.
|
|