Bažnyčia perspėja dėl karo
prieš Iraką pasekmių
|
JAV jūrų pėstininkai, dislokuoti
Kuveito dykumoje
EPA-ELTA nuotrauka |
Tuo metu, kai vis labiau aiškėja
Jungtinių Amerikos Valstijų administracijos apsisprendimas dėl
to, ką prezidentas Džordžas Bušas vadina regime change (režimo
pakeitimas) Irake karinės jėgos priemonėmis, Katalikų Bažnyčia
nuo paties popiežiaus Jono Pauliaus II ir jo artimiausių padėjėjų
iki daugelio katalikiškų organizacijų įvairiose pasaulio šalyse
kelia savo balsus prieš galimą prevencinį karą. Tiesa, jeigu
Vatikano dikasterijų vadovų komentaruose tiesiogiai kritikuojamas
JAV vienašališkumas ir perspėjama, jog kariniai veiksmai Artimuosiuose
Rytuose gali sukelti sunkiai nuspėjamą milijardo pasaulio musulmonų
reakciją, tai Šventasis Tėvas daugiau buvo linkęs kalbėti apie
bendrąją taikos ir karo problemą ir pastarosiomis savaitėmis tuose
savo pareiškimuose patį Iraką yra paminėjęs tik vieną ar du kartus.
Štai per tradicinį Kalėdų sveikinimą Urbi et Orbi jis ragino
visų tikybų žmones siekti, kad būtų užbaigtas visų formų netolerantiškumas
ir diskriminacija ir kad būtų užgesintas bloga pranašaujančio
konflikto smilkimas, kurio visų bendromis pastangomis galima išvengti.
Popiežius sakė, kad iš Betliejaus uolos šiandien kyla raginantis
kvietimas pasaulio žmonėms nepasiduoti nepasitikėjimui, įtarumui
ir nusivylimui, net jeigu tragiška dabarties terorizmo realybė
skatina netikrumą ir baimę. Naujųjų metų šventėje, kuri Bažnyčioje
buvo minima ir kaip Pasaulinė taikos diena, Jonas Paulius II pabrėžė,
kad, nepaisant rimto ir pasikartojančio kėsinimosi į ramų tautų
sambūvį, taika yra galima ir lieka pareiga visiems. Jis sakė,
kad vis didėjančios konfliktų ir įtampos grėsmės akivaizdoje
maldauju, jog būtų ieškoma taikių būdų jiems spręsti, pasitelkiant
lojalų ir konstruktyvų bendradarbiavimą, sutinkamai su tarptautinės
teisės principais.
Šventasis Tėvas kreipėsi į visų religijų išpažinėjus, kviesdamas
bendradarbiauti visus, kurie tiki Dievą, nes kiekvienas autentiškas
religinis tikėjimas skatina ne tautų ir individų priešpriešą,
bet taikaus pasaulio kūrimą bendromis pastangomis. Pagaliau sausio
13 dieną metiniame susitikime su prie Šventojo Sosto akredituoto
diplomatinio korpuso nariais Popiežius konkrečiai palietė Irako
problemą. Ką mes galime pasakyti apie gresiantį karą, kuris gali
sukrėsti Irako, pranašų šalies, žmones, kurie jau daugiau kaip
dvylika metų kenčia ekonominį embargą? - klausė popiežius Jonas
Paulius II. - Karas niekada neturi būti laikomas kaip dar viena
priemonė, kuri gali būti panaudota sprendžiant nesutarimus tarp
tautų. Kaip mums primena Jungtinių Tautų Organizacijos chartija
ir pati tarptautinė teisė, karas yra nepriimtinas, net jeigu jis
būtų bendrojo gėrio užtikrinimo reikalas, išskyrus tik kaip paskutiniąją
galimybę labai apibrėžtomis sąlygomis, neignoruojant pasekmių
civiliams gyventojams tiek karinių veiksmų metu, tiek ir po jų.
Vasario 9 dieną sekmadienio susitikime su maldininkais šv. Petro
aikštėje popiežius Jonas Paulius II vėl karštai kreipėsi į viso
pasaulio tikinčiuosius, ragindamas melstis, kad nebūtų karo Irake.
Šią tarptautinio susirūpinimo valandą mes visi jaučiame, kad
reikia kreiptis į Dievą ir maldauti Jo suteikti mums didžiulę
taikos dovaną, - sakė Katalikų Bažnyčios vadovas. - Raginu visus
kalbėti rožinį, prašant Dievo Motinos užtarimo. Šventasis Tėvas
pridūrė, jog šimtmečio pradžioje pasaulio horizonte išryškėję
sunkumai verčia manyti, kad tik aukštesnės jėgos dėka mes galime
tikėtis geresnės ateities.
Komentuodamas Popiežiaus nuostatas dėl taikos siekimo visomis
priemonėmis, žymus Vatikano diplomatas Popiežiškosios teisingumo
ir taikos tarybos pirmininkas arkivyskupas Renatas Martinas interviu
Romoje leidžiamam žurnalui Inside the Vatican sakė, kad Popiežius
yra taikos šalininkas, tačiau nėra pacifistas
Jis neatmeta karo
visiškai, bet laiko ją paskutine galimybe. Arkivyskupas R.Martinas,
Dž.Bušo siūlomą prevencinį smūgį apibūdinęs kaip agresiją, sakė,
kad, Šventojo Tėvo nuomone, karas sukuria daugiau problemų, negu
išsprendžia, todėl niekada neturi būti prioritetų ginčų sprendime.
Pirmenybę reikia teikti dialogui ir kilnioms diplomatijos pastangoms.
Kitame susitikime su žiniasklaidos atstovais Popiežiškosios teisingumo
ir taikos tarybos vadovas pažymėjo, kad įmanoma sunaikinti vieną,
du arba tūkstantį teroristų, bet, nepašalinus terorizmo priežasčių,
šio baisaus reiškinio niekada nepavyks išnaikinti. O priežastys
yra ne tik politinės, bet ekonominės ir kultūrinės. Arkivyskupas
R.Martinas pastebėjo, jog Vakarai netesi savo pažadų ekonomiškai
padėti neturtingoms Trečiojo pasaulio šalims ir primeta gyvenimo
būdą, kuris nėra moralus arba nepriimtinas toms tautoms.
Tarp kitų pasisakymų, didelio dėmesio ypač JAV katalikų žiniasklaidoje
susilaukė Popiežiškosios pasauliečių tarybos pirmininko kardinolo
Frensio Stafordo vasario pradžioje paskelbtas pareiškimas, kuriame
jis pažymėjo, jog karas prieš Iraką būtų nepateisinamas ir taptų
pavojingu precedentu. Kardinolas F.Stafordas, buvęs Denverio (Kolorado
valstija) arkivyskupas, o dabar aukštas pareigas Romos Kurijoje
užimantis amerikietis hierarchas, nurodė, kad JAV administracija
nesuteikė pakankamai akivaizdžių įrodymų, kad Sadamo Huseino režimas
kelia betarpišką pavojų nacionaliniam saugumui.
Jis pažymėjo, kad prevencinio karo sąvoka yra gana dviprasmiška,
kurios interpretavimas gali būti labai subjektyvus. Tuo tarpu
teisingo karo reikalavimams patenkinti reikia suformuluoti objektyvius
kriterijus su visu intelektualiniu apibrėžtinumu, kuriuose grėsmė
būtų parodyta kaip akivaizdi dabarčiai, o ne ateičiai. Kardinolas
taip pat paaiškino, jog visos taikios pastangos dėl Irako režimo
nuginklavimo dar nėra išsemtos ir turi būti grindžiamos Jungtinių
Tautų rezoliucijų įgyvendinimu.
Pagaliau reikia neapsiriboti abstrakčia regime change nuostata,
bet atvirai diskutuoti dėl demokratizacijos proceso Artimuosiuose
Rytuose, dėl energetikos politikos ir naftos rezervų. (Karo priešininkai
dažnai kaltina Jungtines Valstijas, kad jos nori pašalinti S.Huseiną
ne dėl jo keliamos grėsmės, siekiant išplėtoti masinio naikinimo
ginklų gamybą, bet dėl Irako didžiulių naftos atsargų užvaldymo.)
Kardinolui F.Stafordui ypač didelį susirūpinimą kelia neseni kai
kurių JAV pareigūnų svarstymai, jog prieš Iraką amerikiečiai gali
panaudoti ir branduolinį ginklą. Tokius grasinimus jis pavadino
nevertais seniausios pasaulyje demokratijos, kuri grindžiama
visuotinėmis žmonių teisėmis į gyvybę, laisvę ir gerovės siekimą.
Kardinolo nuomone, Irako krizė dar ryškiau atskleidė šiandieninio
pasaulio politikoje vis labiau įsivyraujančią nuostatą dėl prievartinės
jėgos naudojimo pateisinamumo, kas visiškai prieštarauja popiežiaus
Jono Pauliaus II vizijai apie taiką ir tautų bendradarbiavimą.
Tai rodo tarptautinio terorizmo išplitimas bei pastarųjų metų
karai Artimuosiuose Rytuose, Balkanuose ir Afganistane, kurių
sėkmė, žvelgiant iš ilgalaikių perspektyvų, tampa abejotina.
Kardinolas F.Stafordas aiškino, kad šių dienų politikams tiktų
popiežiaus Jono Pauliaus II nuolatinis raginimas jaunimui: Nebijokite!
Daugelyje šalių politikai yra apimti baimės. Valstybininkai dėl
to praranda savitvardą. Būtent baimė dominuoja diskusijose dėl
išankstinio smūgio galimybių, ir baimė tampa pateisinimu neva
teisingam karui. Toks pastarojo meto baimės ir brutalumo įsivyravimas
nieko gero nežada XXI amžiui: vietoje vilčių apie tvirtą taiką
ir žmonių bei tautų bendradarbiavimą ima ryškėti naujojo barbariškumo
bruožai.
Popiežiškosios pasauliečių tarybos pirmininkas, žinoma, jokiu
būdu neteisina Irako diktatoriaus S.Huseino, kuris buvo bene vienintelis
iš visų pasaulio valstybių vadovų, nepasmerkęs 2001 m. rugsėjo
11-osios teroristinių išpuolių Niujorke ir Vašingtone. Jis taip
pat pastebėjo, kad savižudžių teroristų rekrutavimas tarp jaunųjų
musulmonų patvirtina senovės pagonių praktiką, kai šeimos nariai
buvo aukojami vardan religijos. Tai, kad kai kurie musulmonų dvasiniai
vadovai pritaria ar net skatina tokius poelgius, rodo jau apie
iškilusį sinkretizmo pavojų didžiajai monoteistinei islamo religijai.
* * *
Susirūpinimo dėl karinių veiksmų
Irake pasekmių civiliams gyventojams ir dėl galimos reakcijos
arabų ir visame islamiškajame pasaulyje buvo apstu ir kitų Vatikano
atstovų komentaruose. Kam būtų naudinga konfrontuoti su vienu
milijardu musulmonų ir rizikuoti, kad dešimtmečiams bus sukeltas
islamo pasaulio priešiškumas? klausė Vatikano valstybės sekretorius
italas kardinolas Andželas Sodanas. Sausio pabaigoje susitikęs
su žurnalistais jis patikino, kad Vatikanas yra pasiryžęs visomis
turimomis priemonėmis padėti taikaus krizės sprendimo paieškai.
Kardinolas A.Sodanas priminė, jog karas, kaip išpuolis, negali
būti etiškai pateisinamas ir tuo labiau, jeigu tai - prevencinis
karas. Pastarojo suvokimas dar gana miglotas, tačiau aišku, jog
tai ne gynybinis karas. Vakarai turi teisę ginti save nuo terorizmo,
tačiau tai turi būti suderinta su morale. Kardinolas A.Sodanas
Jungtinėms Valstijoms palinkėjo prisiminti Vietnamo karo pamokas
ir teigė, kad Afganistane toli gražu dar nėra stabilios padėties
ir neaišku, kada ji bus.
Karas Irake atvertų duris į pragarą, tokia vieno arabų politikos
veikėjo citata perspėjo dėl galimų kovų Šventojo Sosto santykių
su valstybėmis sekretorius (užsienio reikalų ministras) prancūzas
arkivyskupas Žanas Lui Toranas. Interviu Italijos dienraščiui
La Republica jis sakė, kad mums reikia galvoti apie pasekmes
civiliams gyventojams ir apie grįžtamąjį poveikį islamiškojo pasaulio
nuostatoms. Bus sukurstytas ne tik antivakarietiškas, bet ir antikrikščioniškas
priešiškumas (kuris jau dabar daugelyje musulmonų šalių yra akivaizdus),
nes žmonės abi šias sąvokas (Vakarai ir krikščionybė) susieja
į vieną. Arkivyskupas Ž.Toranas taip pat kritiškai atsiliepė
apie Jungtinių Valstijų polinkį į vienašališkus veiksmus. Nė
vienas tarptautinės bendrijos narys negali aiškinti: Aš darysiu
taip, o kiti gali man padėti arba likti namuose. Jeigu taip būtų,
visa tarptautinė tvarka suirtų. Mes rizikuojame tapti džiunglėmis.
Kitame interviu sausio pabaigoje paklaustas, ar puolimas prieš
Iraką būtų teisėtas, jeigu tai leistų Jungtinių Tautų Saugumo
Taryba, arkivyskupas Ž.Toranas nenorėjo to neigti. Tačiau jis
pastebėjo, jog nereikia užmiršti, kad legalumas yra vienas dalykas,
o moralinės bei humanitarinės pasekmės - kitas.
Panašiai svarstė ir Popiežiškosios krikščionių vienybės pirmininkas
vokietis kardinolas Valteris Kasperis, kuris sakė, jog pripažįsta
galimą JAV puolimą prieš Iraką, tačiau nenumato, kaip tai galėtų
būti suderinta su teisingo karo reikalavimais. Kardinolas V.Kasperis
pažymėjo, kad karas pirmiausia paliestų vargingiausius iš vargingiausiųjų,
o ne S.Huseiną. Dėl to kentėtų moterys, vaikai ir ligoti bei seni
žmonės, tad mes turime pamąstyti apie jų likimą. Interviu, sausio
24 dieną duotame JAV katalikų laikraščiui National Catholic Reporter,
kardinolas taip pat išreiškė susirūpinimą dėl musulmonų reakcijos.
Labai dažnai musulmonai sutapatina - tai neteisinga, bet jie
tai daro - krikščionybę su Vakarais. Aš manau, kad šis karas taptų
labai sunkia problema ir gali destabilizuoti visą Artimųjų Rytų
regioną, - sakė jis - Aš neginu S.Huseino, kaip ir kiti to nedaro.
Tačiau yra ir kitų priemonių taikos ir teisingumo pasaulyje klausimams
spręsti.
* * *
Savo nepritarimą jėgos naudojimui
Artimuosiuose Rytuose ir prevenciniam karui Irake išreiškė daugelio
šalių episkopatai. Sausio 20 dieną paskelbtame Vokietijos vyskupų
konferencijos pareiškime sakoma, kad toks karas būtų moraliniu
atžvilgiu nepateisinamas ir prieštarautų tarptautinei teisei.
Turi būti kalbama ne apie prevencinį karą, bet apie karo prevenciją.
Saugumo strategija, kuri pripažįsta išankstinio smūgio teisėtumą,
prieštarauja katalikiškajam mokymui, - teigia vokiečių ganytojai.
- Mes esame visiškoje bendrystėje su Popiežiumi ir visa pasaulio
Bažnyčia, kurių perspėjantys pastarųjų mėnesių balsai negali būti
neišgirsti.
Jie pažymi, jog galimas karas iš pagrindų sukrėstų visą tarptautinį
valstybių sambūvį ir turėtų katastrofiškų pasekmių Irako visuomenei.
Karas visuomet yra didelis blogis ir yra galimas tik kaip išimtinis
atvejis agresijai atremti bei esant didžiausiems žmogaus teisių
pažeidimams, kurių kitu būdu pašalinti neįmanoma. Štai kodėl tarptautinėje
teisėje dabar vis dažniau keliamas klausimas dėl prevencinio karo
uždraudimo. Kaip moko popiežius Jonas Paulius II, karas gali būti
svarstomas tik kaip paskutinė priemonė ir teisė į savigyną,
todėl prevencinis karas turi būti definuojamas ne kaip teisingas
karas, bet kaip agresija.
Vokietijos vyskupai ragina politikus atsižvelgti į visas galimo
karo pasekmes - gausybę žuvusiųjų ir sužeistųjų, o taip pat neišvengiamą
pabėgėlių antplūdį. Taip pat yra būtina suprasti, jog karo veiksmai
gali sukelti nenorimas politines permainas Artimuosiuose Rytuose,
kas sudarytų pavojų esamam tarptautiniam aljansui prieš terorizmą.
Dėl karo Irake gali sustiprėti fanatiškų islamo fundamentalistų
įtaka regione ir dėl to sustiprėtų arabų bei viso musulmonų pasaulio
priešiškumas Vakarams. Taigi ar po šio karo sustiprėtų taikos,
stabilumo ir žmogaus teisių gynimo perspektyvos regione? - klausia
ganytojai.
Jie taip pat pripažįsta, kad S.Huseino režimas, kuris daugelį
kartų yra pažeidęs taiką kaimyninių valstybių atžvilgiu ir negailestingai
susidorojęs su savo šalies gyventojais, kelia pavojų tarptautiniam
sambūviui, kurio pasaulio bendrija negali ignoruoti. Ypač jeigu
kalbama apie režimą, kuris deda pastangas masiniam naikinimo ginklui
įsigyti. Dėl to mes remiame Jungtinių Tautų pastangas daryti
spaudimą Irakui, kad būtų užkirstas kelias atominio, biologinio
ir cheminio ginklo gamybai ir kiek įmanoma susilpnintas Irako
agresyvinis pajėgumas, - rašo Vokietijos vyskupai. Kiek ši grasinimo
Irakui strategija yra nukreipta siekiant išvengti karo veiksmų,
tiek ji yra moraliai pateisinama, tačiau jos eskalavimas negali
nueiti pernelyg toli, kad karas netaptų neišvengiamas.
Taigi vokiečių ganytojai palaiko spaudimą diktatoriaus S.Huseino
režimui ir jo galimų karinių veiksmų laisvės apribojimą. Tačiau
dėl prevencinio karo galimybės, tai, kaip yra nurodęs popiežius
Jonas Paulius II, reikia gesinti pražūtingo konflikto rusenimą,
kol dar tai įmanoma padaryti. Šiuo ypatingu laikotarpiu nebūtų
pateisinamas joks neveiklumas ar nusišalinimas dėl kokių nors
taktinių sumetimų, nes ant kortos pastatytas visas tarptautinės
taikos reikalas. Vokietijos vyskupų konferencija taip pat paragino
tikinčiuosius šiomis dienomis ir savaitėmis neapleisti maldos
už taiką, prašant Dievo palaimos taikdariams.
* * *
Jungtinių Amerikos Valstijų vyskupų
konferencija pareiškimą dėl galimo prevencinio karo yra padariusi
dar praėjusių metų lapkritį Vašingtone vykusioje rudens sesijoje,
taip pat nurodydama, jog Katalikų Bažnyčios mokymu būtų sunku
pateisinti karinius veiksmus prieš Iraką. Amerikiečių ganytojai
paaiškino, kad toks jų svarstymas grindžiamas krikščioniška nuostata,
jog tokie dalykai, kaip karas ir taika, teisingumo ir saugumo
siekimas, liečia ne tik karinę ir politinę, bet ir moralinę sritį,
nes tai yra iš esmės gyvybės ir mirties klausimas. Tradicinis
krikščionių mokymas pateikia etinius principus ir moralinius kriterijus,
kuriais privalu vadovautis kritiniuose sprendimuose, - rašoma
JAV episkopato pareiškime. Jame taip pat nurodoma, kad, amerikiečiams
siekiant konstruktyviais ir teisėtais būdais sulaikyti Irako
režimo grėsmę, yra gyvybiškai būtina gauti kuo platesnį tarptautinį
pritarimą.
Vyskupai pažymi, kad nėra jokių iliuzijų dėl Irako vadovybės
elgesio ir intencijų. Irako režimas turi nutraukti savo gyventojų
represijas, grėsmę kaimynams, paramą terorizmui, sustabdyti masinio
naikinimo ginklų gamybos plėtrą ir sunaikinti jau turimus ginklus.
Siekiant šio tikslo, yra remtinos politinės sankcijos prieš S.Huseiną
ir karinis embargas, tačiau dėl ekonominių sankcijų reikia būti
rūpestingiems, kad nenukentėtų nekalti civiliai Irako gyventojai.
Amerikiečių ganytojai pritaria JAV administracijos bendradarbiavimui
su Jungtinių Tautų Saugumo Taryba, kad gautų jos pritarimą Irako
režimui nuginkluoti. Jie taip pat paragino Iraką visiškai patenkinti
Saugumo Tarybos rezoliucijos dėl nusiginklavimo reikalavimus ir
viską daryti, kad Jungtinių Tautų veiksmai netaptų tik karo preliudija,
bet būdas jam išvengti.
JAV vyskupų konferencijos nariai taip pat pripažįsta, kad ir geros
valios žmonės gali turėti skirtingą požiūrį, kaip taikyti teisingo
karo normas. Ypač tai svarbu tokiais atvejais, kaip dabartinė
Irako krizė, kada įvykiai greitai seka vienas kitą, o turimi
faktai nėra aiškūs. Tačiau iš to, kas yra žinoma, ganytojai daro
išvadą, jog būtų sunku pateisinti prevencinį karą Irake, tuo labiau
kad išankstinis karinės jėgos naudojimas, siekiant nuversti grėsmingą
režimą ar jį nuginkluoti, neatitinka tradicinės teisingo karo
definicijos. Katalikų Bažnyčios katekizmas pateisina karą tik
tais atvejais, kai agresoriaus padaryta žala tautai ar tautų bendrijai
yra ilgalaikė, didelė ir akivaizdi. Be to, turi būti skirtumas
tarp pastangų pakeisti vyriausybės elgesį ir pastangų nutraukti
pačios vyriausybės egzistenciją, - rašoma amerikiečių vyskupų
pareiškime.
Pripažinę, kad karinių veiksmų nepriėmimas taip pat gali turėti
neigiamų pasekmių, ypač žinant S.Huseino režimo nusikalstamumą,
ganytojai vis dėl to reiškia susirūpinimą, jog karas prieš Iraką
gali turėti nenusakomų pasekmių ne tik pačiam Irakui, bet ir visam
Artimųjų Rytų regionui stabilumo pažeidimo prasme. Jėgos naudojimas
gali išprovokuoti tuos pačius išpuolius, kuriems siekiama užkirsti
kelią ir tapti sunkiau pakeliama našta jau ir taip dideles kančias
patiriantiems civiliams gyventojams. Pareiškime taip pat siūloma
įvertinti ir palyginti tą nuostolį, kurį karas atneštų Irako žmonėms,
ir tą žalą, kuri yra galima patiems Jungtinių Valstijų piliečiams,
tarnaujantiems karinėse pajėgose.
Mes meldžiamės už prezidentą Dž.Bušą ir kitus pasaulio lyderius,
kad jie rastų valios ir būdų atsitraukti nuo karo su Iraku slenksčio
ir darbuotųsi dėl teisingos ir pastovios taikos, - baigia savo
pareiškimą Jungtinių Valstijų vyskupai. - Mes raginame juos darbuotis
su kitais, kuriant efektyvų visuotinį atsaką į Irako keliamą grėsmę,
kuris pripažintų teisėtos savigynos reikalavimus ir atitiktų tradicines
moralines karinės jėgos naudojimo normas.
* * *
Kaip yra pranešęs Vatikano užsienio
reikalų ministras Ž.Toranas, kraštutiniu atveju Šventasis Sostas
gali imtis tiesioginių diplomatinių iniciatyvų Irako krizei spręsti.
Dėl to vasario 10 dieną popiežius Jonas Paulius II į Bagdadą pasiuntė
savo atstovą prancūzą kardinolą Rožerą Ečegerajų. Atrodo, Irako
vadovybė tokiomis taikos paieškos iniciatyvomis yra suinteresuota,
nes šalies vicepremjeras Tarikas Azizas (priklausantis krikščionių
mažumai musulmoniškajame Irake) jo paties prašymu vasario 14 dieną
bus priimtas popiežiaus Jono Pauliaus II audiencijoje. Chaldėjų
Katalikų Bažnyčiai priklausantis T.Azizas yra vienas iš nedaugelio
krikščionių, užimantis aukštas pareigas Irako režimo vadovybėje.
Paskutinį kartą jis lankėsi Vatikane 1998 metais. T.Azizas ne
kartą žiniasklaidai gyrėsi, kad Irakas turi galingą armiją ir
todėl jis yra pasirengęs atremti agresiją.
Mindaugas BUIKA
© 2003 "XXI amžius"