Portretas, kaip humaniškasis
žmogaus idealas
|
Tapytojas Vytautas Ciplijauskas
Gedimino Žilinsko (ELTA)
nuotrauka |
Vasario 4 dieną Vilniaus rotušėje
buvo atidaryta dailininko Vytauto Ciplijausko darbų paroda, skirta
Lietuvos valstybės atkūrimo dienai (paroda veiks iki kovo 2 dienos).
V. Ciplijauskas žinomas kaip senosios tapytojų kartos atstovas,
kuris šalia J.Švažo, S.Veiverytės, J.Čeponio, V.Gečo, L.Surgailio
ir kitų menininkų užima savitą ir ryškią vietą lietuvių tapyboje.
Nors dailininkas tapė peizažus, natiurmortus bei temines kompozicijas,
labiausiai jis mums žinomas kaip portretinio žanro atstovas, išsaugojęs
klasikines tapymo manieras. Savo portretuose jis siekė pavaizduoti
ne vien išorinį asmens panašumą, bet ir atskleisti pačią žmogaus
esmę, jo estetinį humaniškąjį idealą, persmelktą dvasingumo ir
taurumo šviesos.
Dailininkas gimė 1927 m. sausio 2 d. Šunskų kaime, Sūduvoje. 1944-1948
metais Kauno taikomosios ir dekoratyvinės dailės institute studijavo
monumentaliąją tapybą ir vitražą pas profesorių S.Ušinską, kuris
jaunam menininkui suteikė pirmuosius tvirtus piešinio, kompozicijos
bei formos perteikimo pagrindus. Tačiau sėkmingai prasidėjusias
studijas teko nutraukti. 1948-1957 metus dailininkas praleido
tremtyje, Sibire. Sugrįžęs jis vėl tęsė mokslus Vilniaus dailės
institute ir studijavo tapybą pas profesorių A.Gudaitį. Šių dviejų
ryškių asmenybių veikiamas, V.Ciplijauskas susiformavo kaip savarankiškas
menininkas. Daugelį metų jis dėstė M.K.Čiurlionio meno mokykloje
(1961-1976), dalyvavo įvairiuose respublikiniuose ir sąjunginiuose
konkursuose, tarptautiniuose tapybos pleneruose Lietuvoje, Vengrijoje,
Jugoslavijoje, Bulgarijoje bei Vokietijoje, rengė personalines
parodas Kaune, Vilniuje, Maskvoje (1978-1979), Čikagoje (1986),
Marijampolėje (1992) bei Paežeriuose (1999-2000). 1979 metais
dailininkas tapo respublikinės premijos laureatu, 1981 metais
Pabaltijo tapybos trienalėje Vilniuje buvo apdovanotas Kultūros
ministerijos premija, 1987 metais jam buvo suteiktas nusipelniusio
meno veikėjo vardas, o 1999 metais menininkas buvo apdovanotas
Didžiojo Lietuvos kunigaikščio Gedimino III laipsnio ordinu. 1982-1987
metais V.Ciplijauskas vadovavo Lietuvos dailininkų sąjungos Tapybos
sekcijai, o šiuo metu yra Lietuvos dailininkų sąjungos Etikos
komisijos bei Lietuvos liaudies meno draugijos konsultacinės komisijos
narys.
Pirmas V.Ciplijausko darbas, susilaukęs visuomenės ir kritikos
pripažinimo, buvo respublikinėje parodoje kaimo tematika premijuotas
tapybos darbas Žiemos šventė Sartuose (1969). Šiame kūrinyje
kritikai įžvelgė jau susiformavusią dailininko individualybę,
jo savitos kompozicinės išraiškos paieškas, santūrų spalvinį koloritą,
potėpio ir linijos laisvumą. Pastebėti buvo ir kiti jo grupinėmis
kompozicijomis pasižymintys darbai. Tačiau daugiausia dėmesio
susilaukė dailininko portretinio žanro kūriniai, kuriuose autorius
subtiliai atskleidė asmenybės charakterį, jos vidinį pasaulį,
susikaupimą ir intelektualinę gelmę. Ypač ryškūs menininkių moterų
portretai. 1973 metais SSRS portreto konkurse buvo premijuotas
V.Ciplijauskas darbas Dailininkė Kazimiera Zimblytė (1972),
o 1975 metais Keramikė Liucija Šulgaitė (1973-1974). Tai du
įtaigūs, bet skirtingi savo menine išraiška portretai, atskleidžiantys
dviejų moterų skirtingas individualybes. Dailininkės K.Zimblytės
portrete subtilia rusvų tonų gama bei asketiška kompozicinių detalių
derme autorius atskleidė įtampos ir dramatizmo kupiną nuotaiką,
o baltų ir žalių tonų kolorite, vaizduodamas keramikės L.Šulgaitės
plastišką, į erdvinę kompoziciją įsiliejantį siluetą, sukūrė moteriško
trapumo ir kartu tvirtumo įspūdį. Gaila, kad parodoje eksponuojami
ne patys geriausi dailininko darbai, čia nerasime ir minėtų kūrinių,
tačiau joje galima pamatyti kitus vertingus jo portretus, kuriuose
įsikūnijo žymių, gerai Lietuvoje žinomų, nusipelniusių mūsų kultūrai,
menui bei mokslui asmenybių atvaizdai: tai operos solistė M.Rakauskaitė
ir dailininkas L.Truikys (1971-1974), kalbininkė B.Ciplijauskaitė
(1986-2002), Vilniaus universiteto 80-asis rektorius J.Kubilius
(1991), dainininkė V.Povilionienė ir daugelis kitų iškilių žmonių.
V.Ciplijauskas tapė ne vien jo meto asmenybes, bet yra sukūręs
ir seriją XVI-XIX amžiaus istorinių veikėjų portretų, kuriuose
praeitų epochų menine stilistika siekė atskleisti apibendrintą
vidinio charakterio tipą, atitinkantį istorinį kontekstą: tai
Mykolo Sarbievijaus (1986-1989), Stepono Batoro (1979) ir kiti
portretai.
Ypač didelę reikšmę menininko kūrybai turėjo liaudies menas, etniškosios
mūsų kultūros šaknys. Dar dėstydamas M.K.Čiurlionio meno mokykloje,
kartu su savo mokiniais vasaros metu jis vykdavo į atokiausius
Lietuvos kaimelius ir menininko žvilgsniu stebėdavo autentišką,
gyvų tradicijų kupiną kaimo žmogaus aplinką.
Dailininką domino lietuvių liaudies mentalitetas, per meną išreiškiamas
emocinis jo turinys. Gal todėl ankstyvojoje jo kūryboje dominuoja
ne tik liaudies motyvai, bet ir kaimo žmogaus kūrybinę dvasią
išreiškiantys portretai, kuriuos taip pat galime išvysti parodoje.
Kaip paminklas kaimo moteriai, iš kartos į kartą perdavusiai mūsų
skambiąsias liaudies dainas, yra ypač vertinamas dailininko sukurtas
dzūkų dainininkės Marės Kuodžiūtės-Navickienės portretas (1972-1974),
kuriame per monumentalią ir statišką kompoziciją atsiskleidžia
pati dainininkės būtis, įgalinanti mus į šią moterį žvelgti, kaip
į šventąją liaudies paveiksluose.
Lina KLUSAITĖ
Vilnius
© 2003 "XXI amžius"