Kasdienės duonos riekelė
poezijos puotoje
|
Poetas Petras Panavas (kairėje)
su plunksnos broliais Henriku Čigriejumi ir Vladu Braziūnu
Autorės nuotrauka |
Utenoje gyvenantis poetas, Lietuvos
rašytojų sąjungos narys Petras Panavas savo poezijos gerbėjams
pateikė malonią staigmeną eilėraščių rinktinę Ateini, praeini,
nueini
(Petras Panavas. Ateini, praeini, nueini...- Utena, Utenos
Indra, 2002.) Lyriškai epiniuose, kartais kiek ironiškuose eilėraščiuose
apmąstomi žmonijos ir tautos keliai bei klystkeliai, poetizuojama
Aukštaitijos kaimo buitis ir peizažas, suskamba žmogaus būties
trapumo motyvas. Aukštaitiškai lakią poetinę kalbą praturtina
liaudies dainų poetizmai, pasikartojimai, vietovardžių fonika,
archainė frazeologija.
Poezija primena ramius sekmadienių idilių pamąstymus: darbai nudirbti,
laukai apeiti, atiduota duoklė Dievui ir artimiesiems. Žmogus
tarsi lieka vienas pats su savimi ir stengiasi pats sau atsakyti
į amžinus kaip pasaulis klausimus dėl ko gyvename šioje žemėje,
kokia mūsų buvimo prasmė ir esmė? Lyg smėlio laikrodis į vieną
Amžinybės pusę byrantis gyvenimas. P.Panavo poezijoje nėra
vien skausmas ar kančia. Dažniau tas gyvenimas panašus į likimo
dovaną po aukštu Aukštaitijos dangumi, kur ežerai vėl priaugo
lelijų, kur kalas pirmas grybas ir atolas, o neaukštuos kalneliuos
rymo vėlės.
Poetas Vladas Braziūnas apie P.Panavo rinktinę sakė: Skaičiau
šią rinktinę, kai Lietuvoje vyko didžiosios priešrinkiminės kovos
ir visur sklandė šūkiai: atėjau, pamačiau, nugalėjau. Gera buvo
skaityti knygą, kuri yra tyli, bet dėsninga polemika su šiomis
nuostatomis. Poezija, beveik neišeidama iš gimtojo krašto ir gimtinės,
ramiai šneka apie paprastus kasdienius žmogaus darbus, gamtos
ciklus, atėjimą į šį pasaulį ir išėjimą iš jo
Graži vietovardžių
muzika, prasmingas įsižiūrėjimas į kiekvieno žodžio skiemenį.
Iš tokios poezijos, bent jos branduolio, neįmanoma tikėtis kokių
perversmų ar akibrokštų. Ji nesikelia į didybę. Ji dirba kasdienius
darbus, pavargsta ir vėl pasiilsi, ir šypteli, ir susimąsto
kaip greitai saulelė vėl apsisuko
Ji gali pasakyti: atėjau, žiūrėjau
ir stebėjausi. Ir nieko nesupratau. Ir stoviu užtat dar labiau
nustebusi. Ir ačiū Dievui, vis galiu dar stebėtis, vis yra dar
kuo
Poetas Henrikas Čigriejus pastebi P.Panavo kūryboje didžiąją kasdienybės
poeziją, atėjusią iš dainingųjų Aukštaitijos krašto sūnų Antano
Miškinio ir Pauliaus Širvio. Dažnai pasikartojantis debesų įvaizdis
(dangus nusileidęs ant mėlyno rugio, o debesio spalva lyg
virš birželio, dangus nusileido visai ant stogų) P.Panavo poezijos
žmogui yra jo gyvenimo dalis, nes dangus vienoks giedros ir laimės
valandą, kitoks lietaus ir amžinos netekties akivaizdoje. H.Čigriejaus
teigimu, šiandieninėje mūsų poezijos puotoje, kur ant stalo prikrauta
visko, ko tik nori, P.Panavo eilėraščiai yra kasdienės duonos
riekelė. Šalia visų kitų gardėsių ji pati reikalingiausia ir gardžiausia.
Rūta JONUŠKIENĖ
Utena
© 2003 "XXI amžius"