Nuo Baltimorės iki Filadelfijos
(3)
Iš Vašingtono į Baltimorės apylinkę,
iš kurios Juozas Gaila Draugui rašė Apmąstymus iš Ellicot miestelio,
mūsų komanda atvyko temstant. Juozo ir Birutės Gailų namuose buvome
laukiamos. Kol šeimininkė ruošė vakarienę, nuo pat pirmų minučių
užvirė aktyvus pokalbis. J.Gaila prisipažino, kad mėgsta muziką
ir oponuoti. Nors mūsų pokalbis vyko gan triukšmingai, bet neskausmingai.
Galų gale prieidavome vieną nuomonę. Patyrėme, kad kandusis Gaila
mėgsta ir iš savęs pasijuokti. Žinoma, išnaršėme Lietuvos politiką
ir ekonomiką, pakėlėme tam tikras naujųjų lietuvių problemas ir
užbaigėme Baltimorės lietuviškąja istorija, kuri mus visus tarsi
sujungė.
Nebuvau anksčiau susipažinusi su Baltimorės apylinkių praeitimi,
todėl man buvo naujiena, kad čia gyveno ir veikė daug žymių žmonių.
Vieni jų Kazimiera ir Kazys Bradūnai, kurie gal prieš dešimt
metų išvyko gyventi į Lietuvą. J.Gaila nepraleido progos įkirsti
(kaip supratau, Lietuvos menininkams, kurie šiandien labai nelaimingi,
kad valdžia jų neišlaiko): štai Bradūnas, sakė jis, daug ir sunkiai
kalė akmenį, o kiek knygų parašė, kiek visuomeninėje veikloje
nuveikė, kol Draugo redaktorius kun. Garšva jo nepasikvietė
į Čikagą vesti Draugo priedo. Čia vėl išgirdau prel. Liudviko
Mendelio pavardę, kurią pirmą kartą įsidėmėjau skaitydama prel.
Lado Tulabos prisiminimus, rašytus Romoje. Šis dvasininkas buvo
parodytas kaip žymus mecenatas, aktyviai rėmęs Šv.Kazimiero lietuvių
kolegiją. Baltimorėje veikė ir rašytojas Vytautas Volertas, čia
dirbo jaunas kun. Kazimieras Pugevičius ir kt.
Pernakvojus motelyje netoli Baltimorės, liepos 7 dienos, sekmadienio,
rytą, mes, tai yra Marija Remienė, Aušrelė Sakalaitė ir šių eilučių
autorė, apsilankėme Baltimorės Šv.Alfonso parapijos bažnyčioje,
Lietuvių namuose, kuriuos XX a. pradžioje pastatė senieji lietuviai,
ir per pietus pas JAV LB pirmininką Vytautą Ėringį artimiau susipažinome
su čionykščių lietuvių gyvenimu.
Nors mūsų tikslas buvo kuo daugiau sužinoti apie šio krašto lietuvius,
bet niekaip negalima apeiti fakto, kad Šv.Alfonso parapija turi
savo šventąjį kun. Neumaną, kuris nuo 1842 metų buvo parapijos
klebonas ir Kunigų seminarijos rektorius. Yra išlikęs labai kuklus
jo kambarėlis, kuriame tilpo vienintelė lova ir mažutė spintelė.
Kambarys buvo prie pat bažnyčios durų, kad jis galėtų įleisti
interesantus, pasibeldusius į bažnyčios duris. 1852 metais jis
tapo vyskupu ir buvo išsiųstas į Filadelfiją. Šis kraštas turtingas
šventų kunigų, tuo įsitikinome kitą dieną, kai tokius du kunigus,
trečiosios kartos lietuvius, radome tebedirbančius lietuviškose
parapijose Filadelfijoje. Tai kun. Juozas Anderlonis, Šv.Jurgio
parapijos klebonas, ir kun. Petras Burkauskas, Šv.Andriejaus ir
Šv.Kazimiero parapijų klebonas.
Po šv.Mišių susipažinome su JAV LB Filadelfijos skyriaus pirmininku
V.Ėringiu ir trumpai pabendravome su Baltimorės lietuvių radijo
vedėju Kęstučiu Laskausku, kuris greitai turėjo išskubėti į radijo
studiją vesti savo pusvalandinių lietuviškų laidų. Nei Baltimorėje,
nei netoliese esančioje Filadelfijoje nėra lietuviškos vietinės
spaudos (bet visada buvo skaitomas Draugas), atrodo, jos nebūta
ir anksčiau, bet užtat ir vienur, ir kitur veikia radijas. Ir
vienur, ir kitur girdėjome, kad jeigu ne radijas, lietuvių veikla
nebūtų įmanoma jis padeda palaikyti ryšį. K.Laskauskas radiją
perėmė iš Alberto Juškos (radijas čia pradėjo veikti 1953 metais).
Lietuvių namus, didžiulį trijų aukštų pastatą, aprodė pats jų
vadovas Balys Brasauskas, kuris nenoriai prisipažįsta, kad yra
buvusio prezidento ir dabar ministro pirmininko Algirdo Brazausko
giminaitis. Kad nebūtų atpažįstamas, sako, net pakeitė pavardės
vieną raidę (nors tai sunku paslėpti, iš išorės jie yra labai
panašūs). Po Antrojo pasaulinio karo atvykę lietuviai jau rado
šiuos namus, jie statyti senųjų lietuvių ir pašventinti 1922 metais.
Jau veikė baras, kuris tebeveikia ir šiandien, jame vakarus leido
ne viena lietuvių karta. Šiandien baras atidaromas savaitgaliais,
jame galima pamatyti ir amerikiečių, aplinkinių rajono gyventojų.
Šie namai nebeišsilaiko, didžioji salė, turinti gerą akustiką
ir 1922 metais lenko dailininko išpieštą scenos užuolaidą su pavaizduotu
Vytautu Didžiuoju prie Kauno, yra nuomojama afroamerikiečiams.
Kaip tik vakar čia vyko jų vestuvės.
Šiame rajone keletą kartų gyvenusių lietuvių vietas užėmė juodieji.
Vien per praėjusius metus iš Baltimorės pasitraukė 70 tūkt. baltųjų
(iš viso čia gyvena apie 600 tūkt. gyventojų) žmonės masiškai
keliasi į pakraščius arba išvažiuoja į kitus miestus. Bendras
Baltimorės vaizdas buvo gana liūdnokas.
J. ir B. Gailų dukra Nida aprodė savo valdas ji prižiūri muziejų,
įsikūrusį trečiame Lietuvių namų aukšte. Be kitų įdomybių, senienų,
čia yra unikalus eksponatas Jono Basanavičiaus akiniai, kuriuos
jis tikriausiai užmiršo viešnagės Baltimorėje metu. Čia įvairiais
laikais lankėsi ir daugiau žymių Lietuvos veikėjų, tarp jų ir
keletas Lietuvos prezidentų. Bibliotekoje yra išlikę senų lietuviškų
XIX a. pabaigos knygų, albumai senų nuotraukų. Čia mes matėme
ir senųjų lietuvių kartos garsaus advokato Nado Rastenio į anglų
kalbą išverstą A.Baranausko Anykščių šilelį, ir K.Donelaičio
Metus. Reikia manyti, kad to darbo jis ėmėsi norėdamas su lietuvių
literatūra supažindinti jau nebekalbančius lietuviškai tautiečius.
Važiuojant per Baltimorę mus globojęs J.Gaila parodė tas gatves,
kur gyveno senieji lietuviai (viena jų Leksingtono, kuri lietuviškai
buvo vadinama Lekshino gatve). Vakarais, po sunkios darbo dienos,
šeima susėsdavo ant švariai nuplautų marmurinių laiptų ir šnekučiuodavosi
su kaimynais, praeiviais, mergaitės flirtuodavo su vaikinais,
vyrukai užkalbindavo paneles, o suaugusieji aptarinėdavo miestelių
naujienas. Ant vienų tokių laiptų, kurie buvo šveičiami kasdien
(tai buvo prestižo reikalas), J.Gaila pamatė ir savo būsimąją
žmoną Birutę, senųjų lietuvių dukrą. Čikagoje, girdžiu, lietuviai
stebisi, kodėl juodieji amerikiečiai vakarais visa šeima susėda
ant savo namų laiptų. Pasirodo, kad tai senas paprotys, nes mes
apie tai girdėjome kalbant Pitsburge, Baltimorėje ir Filadelfijoje.
Iš Baltimorės, keletą valandų prastovėję kelyje dėl tunelyje įvykusios
avarijos, vėl gerokai sutemus atvažiavome į Ekstono (Exton) miestelį
netoli Filadelfijos. Ir čia buvome laukiamos, nes M.Remienė į
mūsų maršrutą įtraukdavo savo draugus ir bendradarbius, kurie
labai mielai prisidėdavo prie mūsų akcijos. Įkritome į Julijos
Dantienės, Lietuvių bendruomenės balso radijo koordinatorės, glėbį.
Kitą dieną ji mus supažindino su jau minėtais dviem lietuviais
kunigais. Nuostabiausia yra tai, kad ir kun. J.Anderlonis, Šv.
Jurgio parapijos klebonas, ir P.Burkauskas, Šv. Kazimiero ir Šv.
Andriejaus parapijų klebonas, yra jau trečiosios kartos lietuviai,
namie nemokyti lietuviškai ir lietuvybę pasirinkę savanoriškai,
protu išmąstę.
Štai kunigo Petro tapimo lietuviu istorija. Jo senelė kilusi iš
Žemaitijos, o mama anglė. Jis įstojo į lenkų vienuolyną. Jo
pavardė tuomet buvusi Burkovskij ir jam lenkai sakydavo, kad ir
jis lenkas. Tai jį labai žeidė. Aš esu lietuvis, - priešinosi
jaunasis vienuolis ir net pasikeitė pavardę, tapdamas Burkausku.
Ėmė mokytis lietuvių kalbos, kurios iš vaikystės mokėjo tik keletą
žodžių. Šiandien jis dar nedrįsta lietuviškai kalbėti, bet jau
supranta. Paskui ėmė organizuoti maldos dienas už Lietuvą, kuri
tuomet dar buvo okupuota sovietų. Į tas maldos dienas susirinkdavo
ne tik lietuviai, bet ir amerikiečiai iš šešių aplinkinių parapijų.
Kai Šv. Andriejaus parapijai pritrūko klebono, į šią vietą lietuviai
parapijiečiai pakvietė kunigą ir vienuolį Petrą. Jam dar kartą
teko apsispręsti. Jo vienuolyno regula neleido jam klebonauti
gyvenant vienuolyne. Jis turėjo arba likti vienuoliu, arba išeiti
klebonauti. Vienuolyno vyriausieji patarė: eik padėti lietuviams,
ir jis apsisprendė. Kun. Petras buvo šventas vienuolis, todėl
jam buvo sunku palikti vienuolyną, bet jis suprato, kad parapijoje
yra reikalingesnis.
Darbo čia buvo labai daug. Parapija ir bažnyčia apleistos, o prie
parapijos buvo dar du remonto reikalingi pastatai. Šiandien ir
į bažnyčią, ir į parapijos namus malonu įeiti, o pačioje parapijoje
verda darbas. Veikia lietuviška mokykla, čia vyksta ir visos Filadelfijos
lietuvių bendruomenės renginiai. Prieš kelerius metus vyskupija
nusprendė uždaryti lietuvių parapiją ir atsiuntė žmogų, kuris
turėjo patikrinti padėtį. Jis atvažiavo ir buvo tiesiog sužavėtas
čia verdančio gyvenimo. Parapija išliko ir gyvuoja toliau.
Po pažinties su visomis trimis lietuviškomis parapijomis Filadelfijoje,
nuvykę pietų pas Algimantą Gečį, JAV LB valdybos pirmininką, ir
jo žmoną Teresę, pratęsėme pažintį su šios vietovės istorija.
Ir čia mūsų laukė didžiulis kalnas informacijos. Teresė Gečienė,
buvusi Filadelfijos LB pirmininkė, papasakojo tokią istoriją.
Kardinolas Krolas, lenkų kilmės amerikietis, buvo labai palankus
lietuviams, priimdavo jų delegacijas. Kai Popiežius Romoje surengė
gražias šv. Kazimiero 500 metų mirties iškilmes, T.Gečienė tarėsi
su kardinolu, kaip geriau šį įvykį pažymėti Filadelfijoje. Kardinolas
Krolas sakė, kad būtinai reikia iš to padaryti politinį įvykį.
Buvo nutarta pakviesti vyskupą Julijoną Steponavičių. Šios akcijos
organizatoriai žinojo, kad sovietų valdžia ištremtojo į Žagarę
vyskupo neišleis. Kardinolas liepė lietuviams parašyti laišką,
o jis pažadėjo pasirašyti. Žinoma, vyskupo niekas neišleido, bet
užtat šv. Mišių pamoksle kardinolas turėjo progos pakalbėti apie
tikėjimo ir žmogaus laisvės varžymą Sovietų Sąjungoje.
Kitą kartą, kai lietuviai šventė krikščionybės 600 metų jubiliejų,
kardinolas Krolas vėl pasakė, kad neužtenka tam įvykiui paaukoti
vien tik Mišias, neužtenka tik pasimelsti, kad vėl reikia politinės
akcijos. Lietuvių bendruomenės delegacija, į kurią įėjo LB apylinkės
pirmininkė T.Gečienė, valdybos nariai Julija Dantienė, Šv. Andriejaus
parapijos klebonas kun. Sakalauskas ir kiti, ėmė svarstyti, ką
daryti. Kilo idėja: reikalauti grąžinti Vilniaus Katedrą. Tai
buvo 1987 metai.
Buvo pasirašyta peticija, pakviestas Kongreso narys, žurnalistai.
Tuo metu Filadelfijoje buvęs A.Skuodis nešė aukas, pirmasis peticiją
pasirašė kardinolas, po to Kongreso narys Robertas Borskis, Filadelfijos
LB pirmininkė, jubiliejaus rengimo komitetas, A.Skuodis. Daug
dėmesio lietuviams tąsyk paskyrė žiniasklaida. Peticija buvo paskelbta
po visą pasaulį iki Australijos. Po metų, spalio mėnesį vykusiame
Sąjūdžio suvažiavime, A.Brazauskas pasižadėjo grąžinti Vilniaus
Katedrą.
Audronė V.ŠKIUDAITĖ
© 2003 "XXI amžius"