Atminties dedikacija filosofui
Antanui Maceinai
|
Antanas Maceina |
Šiemet filosofui A.Maceinai
būtų sukakę 95 metai. Jis gimė 1908 m. sausio 27 d. Bagrėne, netoli
Prienų. Mirė 1987 m. sausio 27 d. Miunsteryje, Vokietijoje. Palaidotas
Brebersdorfo kaimelyje, netoli Šveinfurto. Po A.Maceinos pasitraukimo
į Vakarus 1944 metais, į Lietuvą ir lietuvių filosofiją jis vėl
sugrįžo tik po mirties, taip ir nesulaukęs Atgimimo įvykių. Tačiau
Lietuva neliko skolinga filosofui, pedagogui, visuomenininkui,
poetui. Atsivėrus laisvės uždangai, jo svarbiausieji veikalai,
buvę terra incognita, išvydo dienos šviesą, jis pripažintas vienu
žymiausių Lietuvos mąstytojų, kurio kūrybą labiausiai pamėgo į
krikščioniškas vertybes besiorientuojanti inteligentija. Liaudies
išmintis byloja, kad tas, kuris miršta per savo gimimo dieną,
yra ypatingai paženklintas Apvaizdos. Žvelgiant į filosofo nueitą
gyvenimo kelią, į jo paliktus darbus, ar galėtume pasakyti kitaip?
Sekant trumpais biografijos
ir kūrybos štrichais
Dar būdamas jaunas, A.Maceina
pajuto amžinųjų vertybių ilgesį. 1924 metais Prienų Žiburio
gimnazijoje baigęs penkias klases, jis nusprendė stoti į Vilkaviškio
vyskupystės Gižų kunigų seminariją. Tačiau pasimokęs joje dvejus
metus ir paklausęs rektoriaus patarimo, iš jos išstojo. Smalsus,
pažinimo link besiskverbiantis jaunuolis nuolat kėlė klausimus.
Tačiau, kaip pasakytų kiekvienas filosofas, klausimų kėlimo sritis
priklauso filosofijai, tuo tarpu kunigas privalo pateikti jau
žinomus atsakymus, gautus per Apreiškimą ir užrašytus Šventajame
Rašte. A.Maceina pasijuto dar negalįs duoti tokių atsakymų ir
1928 metais įstojo į Vytauto Didžiojo universiteto Teologijos-filosofijos
fakultetą. Iš pradžių studijavo literatūrą, bet, S.Šalkauskio
patariamas, 1931 metais perėjo studijuoti filosofiją ir pedagogiką.
Studijų metu A.Maceina plačiai reiškėsi įvairiose srityse: pirmininkavo
ateitininkų meno draugijai Šatrija, redagavo Ateitį, išvertė
T.Totho knygų, skirtų jaunimo ugdymui. Ši tema A.Maceinai nebuvo
svetima. Gilintis į pedagogikos sritį jį skatino S.Šalkauskis.
Pastarojo palaikomas, filosofas 1932-1935 metais tęsė studijas
Liuvene, Fribūre (Šveicarijoje), Strasbūre, Briuselyje. 1934 metais
Vytauto Didžiojo universitete A.Maceina apgynė disertaciją filosofijos
daktaro laipsniui gauti, kurios tema pasirinko Tautinį auklėjimą,
o kitais metais apgynė privatdocento habilitacinį darbą, pavadintą
Ugdomasis veikimas.
Šiandien švietimo atstovai A.Maceiną laiko vienu ryškiausių transcendentinės
krypties pedagogų Lietuvoje, studijuoja jo mintis apie tautinį
auklėjimą, ugdymo esmę, jo raidos kryptis. Filosofas jau tada
pastebėjo, kad į ugdymo sritį ėmė veržtis vitalinės pedagogikos
kryptis, akcentuojanti kūnines, gamtines vertybes, kurios propaguojamos
dėl ekonominių motyvų: kūno garbinimas, natūralizmas, jėgos ir
galios demonstravimas ir pan. Visa tai, anot jo, griaunant dvasinį
pradą, kultūrą, tradicijas, rengia kelią vidiniam subarbarėjimui,
paskui kurį neišvengiamai eina ir civilizacijos žlugimas. Vitalinei
pedagogikos krypčiai A.Maceina priešpriešino transcendentinę,
kurią lemia religiniai motyvai ir šventas požiūris į ugdymą, kaip
kūrybos aktą.
1935-1940 metais A.Maceina Vytauto Didžiojo universiteto Teologijos-filosofijos
fakultete dėstė įvairias pedagogikos bei kultūros filosofijos
disciplinas ir daug rašė pedagogikos, kultūros filosofijos bei
socialiniais klausimais: 1936 metais pasirodė Kultūros filosofijos
įvadas, Pirminės kultūros pagrindai (Logos. 1936-1938), Ideologiniai
šių dienų pedagogikos pagrindai (Suvažiavimo darbai II. 1937),
Kultūros sintezė ir lietuviškoji kultūra (Židinys. 1939), Pedagogikos
istorija I (1940), Socialinis teisingumas (1938), Buržuazijos
žlugimas (1940) ir daug kitų publikacijų. Tuometinė A.Maceinos
kūryba glaudžiai siejosi su S.Šalkauskio idėjomis. Tačiau, išėjęs
tomistinę savo mokytojo mokyklą, jis stengėsi išsivaduoti iš savo
pirmtako įtakos ir kurti savitą krikščionišką filosofiją. Labiausiai
nenusisekę filosofo darbai yra skirti socialiniams klausimams.
Paskutinieji du veikalai, linkę į socialinį radikalizmą, to meto
katalikiškoje visuomenėje sukėlė nemažai diskusijų, o ir pats
A.Maceina vėliau išsižadėjo pagrindinių Buržuazijos žlugimo
teiginių. Filosofui tuomet buvo tik 32 metai, pati jo kūrybinio
darbo pradžia. Tačiau jei A.Maceina šiandien mums būtų palikęs
tik šiuos savo kūrinius, jis nebūtų mums tuo, kuo yra dabar. Ateityje
jo laukė dar ilgas darbas. Jau tuo metu jis pradėjo ieškoti naujų
temų savo apmąstymams: ėmė domėtis prometėjizmo problema bei moterystės
klausimais.
1941 metais A.Maceina pasitraukė į Vokietiją, o, vokiečiams okupavus
Lietuvą, Laikinosios vyriausybės buvo vėl pakviestas dirbti Vytauto
Didžiojo universiteto Filosofijos fakulteto docentu. 1942 metais
tapo šio universiteto profesoriumi ir Filosofijos fakulteto dekanu,
o studentams dėstė Filosofijos įvadą bei interpretavo R.M.Rilkės
poeziją. Tai buvo pirmasis filosofo bandymas pralaužti poetinės
kalbos rėmus ir į poetinį būties išgyvenimą pažvelgti racionaliu
filosofo žvilgsniu. Poezija A.Maceiną domino visada. Dar mokydamasis
seminarijoje, jis pradėjo rašyti eilėraščius ir sąvokinę išraišką
derinti su poetine intuicija. Tai ypač atsispindėjo vėlesnėje
jo kūryboje. Poetinė kalba, gebėjimas kurti poetinį žodį filosofo
kūrybai suteikė emocinio įtaigumo ir paprastumo.
Artėjant frontui, 1944 metais A.Maceina vėl pasitraukė į Vokietiją
ir gyveno įvairiose deportacijos stovyklose. Karo metai subrandino
A.Maceiną kaip filosofą. Galimybė lankytis universitetų bibliotekose
bei skaityti žymiausius to meto filosofų kūrinius nukreipė jo
dėmesį į patį filosofinės minties centrą. Ypač jis ėmė domėtis
teologija. Vokietijoje gimę žymiausi A.Maceinos veikalai priskiriami
plačiai suvoktos religijos filosofijos sričiai. 1946 metais pasirodė
pirmoji tokio pobūdžio knyga Didysis inkvizitorius F.Dostojevskio
Didžiojo inkvizitoriaus legendos metafizinė interpretacija,
kurioje autorius dualistinę žmonijos istorijos sampratą atskleidė
per gėrio ir blogio pradų pasireiškimą bei jų kovą kiekviename
žmoguje, laisvės ir laimės priešingybes.
1949 metais A.Maceina persikėlė į Freiburgą, kurio universitete
nuo 1956 metų ėmė dėstyti rusų filosofiją ir Rytų Europos dvasios
istoriją, o vėliau Miunsterio universitete - ir religijos filosofiją.
1950 metais pasirodė labiausiai vertinamas jo veikalas Jobo drama,
kuriame autorius gilinosi į Biblijos personažo Jobo kančios būsenoje
išgyvenamą egzistencinę dramą. Pasaulyje esama beprasmiškos kančios,
ir tokią kančią kentėjo Jobas. Anot A.Maceinos, išeitis tokioje
situacijoje glūdi apsisprendime. Žmogus nėra savo būties autorius.
Tai supratęs, Jobas apsisprendžia savo kančią sujungti su Dievu,
ją iškęsti ir pavesti Dievui savo likimą. Netrukus, 1955 metais,
išėjo ir kitas ne mažiau svarbus A.Maceinos veikalas Niekšybės
paslaptis, kuris kartu su kitais dviem minėtais veikalais sudarė
savotišką trilogiją. Šis veikalas tai V.Solovjovo legendos apie
Antikristą teologinė-filosofinė analizė, kurioje taip pat nagrinėjamas
žmogaus ir Dievo, gėrio ir blogio santykis. Kitus savo religinio
pobūdžio apmąstymus A.Maceina sudėjo į kūrinius: Saulės giesmė
(1954) šv.Pranciškaus Asyžiečio gyvenimo teologinė ir filosofinė
sklaida, Didžioji padėjėja Švč. Mergelės Marijos būties apmąstymas
(1958) ir Dievo avinėlis (1966) stačiatikiškosios Kristaus
sampratos sklaida. Be šių veikalų, autorius paskelbė nemažai studijų
prieškario ir išeivijos spaudoje Naujojoje Romuvoje, Ateityje,
Ryte, Aiduose, Pavasaryje, Židinyje, XX Amžiuje, kur
jis buvo vienas redaktorių, ir kituose leidiniuose. Lietuvoje
A.Maceinai rūpėjo daugiau socialiniai ir vertybiniai klausimai,
tuo tarpu pokario metais Vokietijoje jis gilinosi į egzistencinius
klausimus bei nepasaulėžiūrinės politikos sampratą. Šia tema paskelbė
studijas: Kultūrinė demokratija (Aidai. 1947-1948), Politika
ir pasaulėžiūra (Aidai. 1948-1949) bei kt.
Visuomeninėje veikloje A.Maceina daugiausia reiškėsi ateitininkų
judėjime, kur 1947-1949 metais buvo Ateitininkų federacijos tarybos
pirmininku. Taip pat buvo ir vienas Lietuvių Fronto ideologų išeivijoje
1953 metais jis parašė laišką LF vadovybei dėl programos, rengiantis
atkurti ir įtvirtinti Lietuvos valstybingumą (programos punktai
jau buvo parengti 1942-1944 metais Lietuvoje).
1970 metais išėjęs į pensiją, A.Maceina toliau atsidėjo kūrybiniam
darbui. Pasirodė tokie veikalai, kaip Didieji dabarties klausimai
(1971), Religijos filosofija (1976), Filosofijos kilmė ir prasmė
(1978), o A.Jasmanto slapyvardžiu išleisti ir poezijos rinkiniai
Gruodas (1965) bei Ir niekad ne namolei (1981).
Sunku išvardyti visą A.Maceinos kūrybinį palikimą. Daug veikalų
jis rašė vokiškai, juos spausdino žymiausi vokiečių leidiniai.
Tačiau, sugrįžus A.Maceinos kūrybai į Lietuvą, pirmiausia, ką
pastebėjo jo vertintojai, tai išgrynintą lietuvių kalbą, kuria
perteiktas klasikinis, europietiško lygio mąstymas, iki tol lietuvių
filosofijoje sutinkamas gana retai. Nors A.Maceinos nedomino grynai
spekuliatyviniai filosofiniai klausimai, nes jo mąstymo centre
buvo gyvenimo problema, jo filosofinė kalba yra racionaliai įtaigi,
o teologinis žvilgsnis suteikia jai tam tikro substancialumo.
Galime pasidžiaugti tik tuo, kad šiandien kūrybinis A.Maceinos
palikimas sugrįžta namo, ten, kur visą laiką linko jo širdis,
kur, nepailstamai ieškodamos šaknų, kreipėsi jo minties šakos.
A.Maceinos dvasios manifestas
Palikęs vertingą ir gausų savos
kūrybos palikimą, A.Maceina reiškėsi įvairiose srityse, kuriose
atsispindėjo ne tik jo sugebėjimai, bet ir dvasinės veiklos ieškojimai.
Jis nebuvo vien tik filosofas, bet kartu ir teologas, pedagogas,
poetas, visuomenininkas. Tačiau kad ir kokioje srityje jis reikštųsi,
jo kūryboje yra jaučiamas filosofinės minties neatsiejamumas nuo
teologinio žvilgsnio. Filosofija ir teologija šio žmogaus mąstyme
jau nuo pat pirmųjų jo darbų susiliejo į krikščioniškos minties
vienybę. Tačiau jeigu reikėtų palyginti filosofijos ir teologijos
santykį jo kūryboje, tai svarstyklės nusvirtų filosofijos pusėn,
nes pats A.Maceina savo raštus laikė filosofinio, o ne teologinio
pobūdžio. Jo kalbėjimas, kaip jis pats sakė, yra katalikiškos
doktrinos perkėlimas į pažinimo plotmę, laisva interpretacija
ieškant ir keliant esminius žmogui klausimus. Tai buvo jo pasirinkimas,
jo kelias, kuriame jis, kaip tikintis žmogus, jautė nuolatinę
riziką ir tokio kalbėjimo įtampą.
Asmeniniame gyvenime A.Maceina buvo tvirtai tikintis ir ne tik
kėlė klausimus, bet ir ieškojo atsakymų į amžinąsias būties problemas.
Karo išgyvenimai, atskyrimas nuo savo krašto ir šeimos vedė jį
prie nihilizmo, todėl reikėjo kažką daryti, ieškoti prarastos
harmonijos, tuose griuvėsiuose atrasti bent dalelę šviesos, kurioje
būtų galima įžvelgti visaapimančią prasmę. A.Maceinos kūryba ir
buvo tos visaapimančios prasmės ieškojimas, į kurią jis rėmėsi
visa savo filosofija. A.Šliogeris priekaištavo, kad A.Maceinos
kūryba reiškiasi atsakymo, o ne klausimo stichijoje ir kad tai
yra silpnoji jo kūrybos pusė. Tačiau ar iš tiesų tikrasis filosofas
turi būti nugrimzdęs į egzistencinio dramatizmo dugną ir balansuoti
tarp skausmingų tikėjimo ir netikėjimo ašmenų? A.Maceina pasirinko
tikėjimą ir tuoj buvo apkaltintas didžiausia filosofų nuodėme
idealizmu. Koks prašalaitis pasakytų, kad filosofai, pasinėrę
į abstrakčių samprotavimų gelmę, yra visiškai atitrūkę nuo gyvenimo
tikrovės? Išbraukite iš šios tikrovės idealizmą ir stebėkite,
kas liks iš žmogaus gyvenimo. Nusviestas į šaltą ir nesvetingą
egzistenciją, žmogus tik ir laikosi ant idealizmo siūlo, kuris
jam yra vienintelis išsigelbėjimas, neleidžiantis nugrimzti į
nebūtį. Nejaugi filosofai siūlo iš žmogaus atimti ir tą siūlą?
A.Maceinai visų pirma rūpėjo žmogaus gyvenimo problema, jo prasmės
paieškos ir egzistencinis apsisprendimas, apsisprendimas už Dievą.
Šioje plotmėje ir reiškėsi A.Maceinos idealizmas. Iškėlęs prometėjizmo
idėją, savo filosofija jis sukūrė naują žmogaus, kaip kūrėjo ir
kovotojo, įvaizdį. Filosofo netenkino klasikinė prometėjizmo samprata,
suprasta kaip maištas prieš Dievą tironą. Jam Dievas visų pirma
buvo Meilė, o kaip gali maištauti prieš meilę? Todėl A.Maceina
savo filosofijoje iškėlė žmogų, kuris yra maištininkas ne prieš
Dievą, bet už Dievą. Šių laikų žmogui tai turėtų būti esminis
egzistencinis apsisprendimas, esminė idealistinė nuostata, iššūkis
šių dienų sekuliarizuotam pasauliui, nuolatinė kova ir atsakomybė
už savo pasirinkimą.
Iš minėto pasirinkimo išplaukia ir transformuota prometėjiška
etika, kurios pagrindas remiasi esmine A.Maceinos filosofijos
nuostata: žmogus šioje žemėje yra tik nuomininkas. Tai suvokęs,
asmuo pripažįsta, kad jo būvis pasaulyje yra ne maištaujant prieš
Dievą iškelti save į visatos centrą, bet jo pasiuntinybė. Ta pasiuntinybė
tai, laisvės akistatoje apsisprendžiant už Dievą, apvaldyti
pasaulį. Apvaldyti reiškia ne vien saugoti, tausoti ir puoselėti.
Apvaldyti reiškia materialiojo substrato pagrindu kurti žmogaus
dvasios ir gamtos sintezę, tai yra kurti kultūrą, kuri taptų esminiu
žmogaus nusiteikimu, pažinimą, dorinį apsisprendimą bei grožio
pajautimą apjungiant aukščiausia idėja, vienu dieviškuoju pradu.
Artėti ir siekti šio idealo turėtų pavienis žmogus, šiomis nuostatomis
turėtų vadovautis ir šiuolaikinio prometėjizmo dvasia, kuri sukiltų
prieš hedonistinę, vitalinę kultūrą. Pasaulis be Dievo, savo kūrybines
potencines galias nukreipęs į techninį gamtos apvaldymą, ekologinių
ir žmogaus dvasios krizių fone jau įrodė savo bejėgiškumą. Žmogus
prarado tą pirminį dvasios idealizmą, kuris jį vestų į harmoningą
santykį su pasauliu, savimi ir kultūra. Šiandien tai labai skaudžiai
išgyvename. Todėl išbraukti iš žmogaus gyvenimo idealizmą, po
ilgų ieškojimo pastangų surastą atsakymą, yra tiesiog neprotinga.
Šiandien A.Maceina, jo egzistencinis apsisprendimas, jo pilnatvės
paieškos surizgusiame žmogaus gyvenime reikalingi mums kaip niekad.
Kartais pasitaiko atvejų, kada A.Maceinos filosofiją mėginama
susiaurinti, pasisavinus vieną jo minties lopinėlį ar veiklos
sritį, mėginama padaryti jį savos srities korifėjumi. Tačiau filosofo
negalima sudėti į jokius rėmus: nei į pedagogikos, nei į tautiškumo,
nei į teologijos, nei į pačios filosofijos siaurąja šio žodžio
prasme. Tik suvokiant jį visoje mąstymo visumoje, jis gali išlikti
vertingas mums kaip bendražmogiškų, visuotinių tiesų atskleidėjas,
kaip žmogus, savo gyvenimu ir kūryba kvietęs įgyvendinti dvasinę
žmogaus prigimties sąrangą. O kaip ją reikėtų įgyvendinti šiandien!
Lina KLUSAITĖ
© 2003 "XXI amžius"