Svetainė
įkurta
2001 m. spalio 3 d.
PRIEŠPASKUTINIS
NUMERIS
|
|
REKLAMA
LAIKRAŠTYJE
|
Reklamos kaina - tik 0,30 € +
PVM
Pageidaujančius prašome kreiptis
į Redakciją
|
|
Vystyti neprievartos
kultūrą
Krikščionių ir budistų tarpreliginio dialogo siekiai
Mindaugas Buika
|
Popiežius Pranciškus su jį 2015
metais aplankiusiais Jungtinių Valstijų
budistų ir krikščionių dialogo atstovais
|
Naujas susitikimas Taivane
Pirmadienį prasidėjusi ir iki ketvirtadienio vykusi
popiežiaus Pranciškaus kelionė į Pietryčių Azijos šalį Mianmarą,
kurioje budizmas faktiškai turi valstybinės religijos statusą (apie
šį vizitą, ir apsilankymą kaimyniniame Bangladeše rašysime kituose
XXI amžiaus numeriuose), skatina išsamiau apžvelgti klausimus,
kurie nagrinėjami dabar vykstant krikščionių ir budistų tarpreliginiam
dialogui, nes budizmo, pagal išpažinėjų gausą (jų visame pasaulyje
yra apie 400 milijonų), ketvirtosios po krikščionybės, islamo ir
induizmo religijos, doktrina susilaukia plataus dėmesio sekuliarizuotoje
Vakarų visuomenėje dėl patrauklios meditacijos metodikos, kuria
bandoma užpildyti susidariusią dvasinę tuštumą. Netgi kai kuriose
krikščionių grupėse ir katalikų vienuolijose per dvasines pratybas
bandoma ieškoti paralelių tarp Kristaus ir Budos mokymo. Tai aktualu
dabar pabrėžiant atvirumą kitų tikybų supratimui ir bendravimui,
ieškant aukso vidurio tarp perdėto fundamentalistinio dogmatizmo
ir sinkretizmo su nutolimu nuo savojo tikėjimo tiesų. Beje, budizmo
doktrina, ieškodama kančios pažinimo ir įveikimo, kaip galutinio
tikslo, Dievo buvimo klausimo net neliečia, palikdama tai laisvam
kiekvieno žmogaus apsisprendimui. Žinoma, krikščionims, kurie tiki
į Dievą, kaip absoliutų gėrį, ir apeliuoja į beribę Visagalio meilę
bei gailestingumą, pagrindinis budizmo mistikos susitelkimas į savęs
tobulinimą yra rimtas iššūkis.
|
|
Žemaičių piligrimus Romoje
pastebėjo popiežius Pranciškus
Jurgita Armalienė
|
Popiežius Pranciškus sveikina
piligrimus iš Žemaitijos
|
Lapkričio 711 dienomis Telšių vyskupijos tikintieji
dalyvavo padėkos piligriminėje kelionėje į Romą, minint Žemaičių
vyskupystės įsteigimo 600 metų jubiliejų, praėjus ketveriems metams
nuo panašios piligrimystės, skirtos Žemaitijos krikštui paminėti
Romoje 2013-aisiais. Šią piligriminę kelionę paragino organizuoti
Telšių vyskupas Kęstutis Kėvalas ir Telšių rajono savivaldybės meras
Petras Kuizinas, koordinavo Klaipėdos Marijos, Taikos Karalienės,
parapijos klebonas kan. Vilius Viktoravičius.
Žemaičių piligriminėje kelionėje dalyvavo apie
250 Telšių vyskupijai priklausančių savivaldybių atstovų, kuriuos
lydėjo kunigai bei Telšių, Plungės, Mažeikių, Skuodo ir Akmenės
savivaldybių merai Petras Kuizinas, Audrius Klišonis, Antanas Tenys,
Petras Pušinskas ir Vitalijus Mitrofanovas. Kan. V. Viktoravičius
teigė, jog oficialių asmenų, t. y. merų, dalyvavimas padėkos kelionėje
yra itin svarbus, juo akcentuojama, o drauge ir istorijai parodoma,
kad konkreti merų atstovaujama vietovė pritaria ir krikštui, ir
vyskupystės įsteigimui bei dėkoja už šias gautas malones.
|
|
Pabusti iš netikrumo
miego
Kun. Vytenis Vaškelis
Pati savaime laiko tėkmė žmonių iš tinkamo gyvenimo
ritmo vėžių neišmuša. Laikas visada mums tiesia draugystės ranką,
kad mus nuvestų pas amžinybės Viešpatį. Dievas dovanoja mums negrįžtamo
laiko atkarpas, kad jose pažintume Jį ir esminį savo buvimo žemėje
tikslą. Prarandame vidinę pusiausvyrą ir ramybę tada, kai laiko
nesugebame prisijaukinti, kai jo valandas ne tikslingai naudojame,
bet eikvojame. Suvokdami savo pažeidžiamumą bei laikinumą, visą
gyvenimą mokomės taip įprasminti laiką, kad, atėjus mūsų mirties
valandai, Dievui net galėtume padėkoti už neįkainojamo laiko dovaną,
kuri mus priartino prie Jo palaimintos Karalystės slenksčio. Taigi
jei nebūtų laiko, negalėtume pasirengti grįžti Namo...
Adventas naujų liturginių metų pradžia, kai per
Bažnyčią Šventoji Dvasia, tikintiesiems primindama Jėzaus žodžius:
Žiūrėkite, budėkite, nes nežinote, kada ateis tas laikas! (Mk
13, 33), įspėja, kad namų šeimininko Grįžtančiojo lauktume
nemiegodami (plg. Mk 13, 36). Pirmiausia esame pašaukti savo skvarbiu
vidiniu žvilgsniu viską teisingai vertinti, o tik paskui budėti.
Kaip galėtume saugotis nuodėmių, jei nesuvoktume, kad jos yra pavojingiausias
mūsų priešas, atveriantis prarają tarp mūsų ir Dievo. Pradėjus laukti
Kalėdų šventės, kiekvienam verta įdėmiau pasižiūrėti į save, patikrinti
savo troškimus ir elgesį, nes pirmą kartą Ateinantysis mus laimina
savo gležna rankele, o antrą kartą Jis ateis kaip visos žmonijos
istorijos Vairininkas, kuris kaip pjūties Šeimininkas, nuims savo
palaiminimų, suteiktų žmonių išganymo labui, derlių (plg. Mt 13,
39). Tada galutinai paaiškės, kurie augino Jo malonių sėklas savo
širdyje ir stengėsi pagelbėti kitiems, o kas buvo tie, kurie per
pjūtį savo gyvenimą pramiegojo... (plg. Pat 10, 5).
|
|
Žaizdos
Našlaičiai kauburėliai
Dar kartą liūdnai apie lietuvių karių kapus Vilniaus
Antakalnio kapinėse
Marija Jakimavičienė,
dim. vyr. ltn., 1991 metų savanorė, Lietuvos
kariuomenės kūrėjų savanorių sąjungos narė
|
Gerai išlikę lietuvių karių kapų
kauburėliai Antakalnio kapinėse
|
Lapkričio 11 dieną LRT Panoramos laidoje buvo
parodyti apleisti lietuvių karių kapai Antakalnio kapinėse. Komentarą
apie juos sakė Kultūros paveldo departamento (KPD) vyr. inspektorė
Audronė Vyšniauskienė ir Lietuvos Karo akademijos karo istorijos
skyriaus viršininkas mjr. Gintautas Jakštys. Jų abiejų teiginiai
buvo panašūs: Šioje vietoje tikriausiai esą palaidoti Pirmojo pasaulinio
karo metais sužeisti ir Sapiegos ligoninėje gydyti ir mirę rusų
kariai. Šie teiginiai yra nelogiški ir visai neįtikinantys. Ne
pirmus metus girdžiu apie šiuos A. Vyšniauskienės teiginius, bet
jau ir mūsų karininkų, kuriuos bandydavau įkalbėti pradėti žygius
šiems kapams tvarkyti. Susidarė įspūdis, kad inspektorė mūsų žmones
laiko lengvatikiais ir sugebėjo jiems įteigti, kad čia palaidoti
Pirmojo pasaulinio karo mūšiuose sužeisti rusų kariai, gydyti Sapiegos
ligoninėje ir joje mirę, taigi esą nereikia dar kažko ieškoti. Kairėje
mūsų karių kapų sklypo pusėje yra asfaltuotas takas, skiriantis
mus nuo Pirmajame pasauliniame kare žuvusių rusų karių kapų sklypo.
Tiesa, ten pačių kapų nėra. Teritorijoje pastatyti rusų kryžiai
ir aiški tvarkinga kapų teritorija. Nesu nei girdėjusi, nei mačiusi
nė vienos valstybės, kuri kovose žuvusius savo karius palaidotų
viename sklype, o sužeistus ir gydytus ligoninėje, bet mirusius
savo karius laidotų kitoje vietoje be jokio skiriamojo ženklo, be
jokio kryžiaus ar panašaus ženklo. Juk rusams Pirmasis pasaulinis
karas irgi buvo šventas, jie tikėjosi galutinai prisijungti mūsų
mažas valstybes ir dar prisidėti Europos gabalų. Tad jie negalėjo
atskirai laidoti savo žuvusius ar sužeistus gydytus ir mirusius.
Tai būtų neįtikėtina! Be to, Kultūros paveldo departamento atstovai
niekada neužsiminė, kad turi archyvinius ar archeologinius to sklypo
rusų karių kapų duomenis. O jeigu neturi, tai kaip gali tiek metų
užsispyrusiai teigti, kad čia palaidoti Sapiegos ligoninėje gydyti
ir mirę rusų kariai? O gal tai ateivių kapai? Juk tai neigti irgi
nėra duomenų. Be to, sovietai niekur nenaikino Pirmajame pasauliniame
kare žuvusių rusų kapų ar kryžių. Be to, abu specialistai kalba,
kad Antakalnio kapinėse galėję būti palaidoti koks 40 žuvusių mūsų
karių, nes esą 19181920 metais prie Vilniaus nebuvę didelių mūšių,
o iš toliau nevežė. Bet kažkodėl užmiršo mūsų karių mūšius su bermontininkais,
Denikino armijos likučiais, želigovskininkais, AK kariais. Čia galėję
būti palaidoti ir Birželio sukilimo kariai. Tai liudijo ir mano
vyras a.a. plk. ltn. Eugenijus Jakimavičius. Bet vėl jo jau nebepaklausi.
Ne vienas stengėsi man įteigti, kad šiose kapinėse negali būti Birželio
sukilėlių kapų. Tačiau yra kapas su paminklu kryžiumi, ant kurio
dabar paryškintas užrašas: Karūnas Povilas Ožiūnas, žuvęs kovoje
su bolševikais. 1941 VI 23. Kitų paminklų užrašai sunkiai įskaitomi,
papilkėję. Reikėtų jaunų, sąžiningų, geromis akimis jaunuolių, kurie
perskaitytų ir paryškintų užrašus. Buvo ir daugiau tai liudijusių
garbingų asmenų, kuriais aš pasitikiu, po karo mačiusių tuos mūsų
karių kapus. Žinant, kaip sovietai stengėsi neigti Birželio sukilimą
ir naikino jo dalyvių kapus (pirmasis kapas su kryžiumi ir aiškiu
įrašu, kieno šis kapas, jau yra daug), yra geriausias įrodymas,
kad tų kapų galėję būti ir daugiau. O gal juos atrasime?
|
|
Sakralinis Mažeikių rajono
paveldas fotografų darbuose
Vytautas MALŪKAS
|
Vytautas Malūkas. Stiebiamės
į Dangų. Pievėnų Nukryžiuotojo
Jėzaus bažnyčios vartai
|
Po Mažeikių rajono dvarus keliauja fotografijų
paroda Mažeikių rajono kultūrinis kraštovaizdis: nuo piliakalnių
iki miesto bokštų. Šiuo metu ją galima apžiūrėti Židikų seniūnijoje
esančiame Dautarų dvare. Didelę šios parodos dalį užima fotografijos
su sakraliniu rajono paveldu: bažnyčiomis, koplytstulpiais, kryžiais.
Išvyka po rajoną
Ši paroda Mažeikių rajono savivaldybės administracijos
kultūros ir sporto skyriaus surengto išvažiuojamojo plenero, kuriame
dalyvavo rajono profesionalai, mėgėjai ir pradedantys fotografai,
rezultatas. Ji pristatyta konferencijos, skirtos Europos paveldo
dienoms, metu.
Išvykoje-plenere po Mažeikių rajoną dalyvavo penkiolika
fotografų: keturi profesionalai ir vienuolika mėgėjų. Jie fiksavo
kultūrinį kraštovaizdį piliakalnius, dvarus, miestelių ir kaimų
įžymybes, tarp jų ir bažnyčias, koplyčias, koplytstulpius bei kryžius.
|
|
Gyvenimo audrose nepalūžęs
|
Petras Paulaitis Estė kolegijos
moksleivis 1927 metais
|
Laisvės kovų istorijoje Petras Paulaitis
(1904 06 091986 02 19) yra neeilinė asmenybė, vienas įžymiausių
pasipriešinimo sovietų ir vokiečių okupacijoms organizatorių ir
vadų. Baigęs mokslus Vakarų Europos aukštosiose mokyklose buvo išauklėtas
humanizmo ir krikščioniškosios moralės dvasia, todėl didžiosiomis
gyvenimo vertybėmis jam tapo artimo meilė, tautos laisvė, pilietinė
demokratija ir socialinis teisingumas. P. Paulaičio rezistencinė
veikla prasidėjo pirmosios sovietinės okupacijos metais, kai, pasirinkęs
politinio emigranto kelią, Vokietijoje, Berlyne, įstojo į Lietuvos
aktyvistų fronto karinę organizaciją. Laisvės kovotojo patirtis
subrendo pasipriešinimo nacių okupacijai metais.
|
|
Vilniaus arkivyskupijoje
Varėnos dekanate
Simajudo šventė
|
Klebonas kun. Povilas
Paukštė tarp parapijiečių
|
MARCINKONYS. Simajudas Marcinkonių
bažnyčios ir parapijos globėjų Šv. apaštalų Simono ir Judo Tado
tituliniai atlaidai. Nors dėl žvarbaus ir lietingo oro atlaidų dalyviai
negalėjo pasigrožėti viena gražiausių Lietuvoje procesijų, kurioje
nešamos parapijai priklausančių kaimų vėliavos, tačiau šventė buvo
dvasinga ir graži. Šv. Mišias už parapiją ir jos žmones aukojo ir
Šv. apaštalų globos ir užtarimo meldė klebonas kun. Povilas Paukštė.
Pamoksle jis kalbėjo apie Bažnyčią ir parapiją globojančius šventuosius
Simoną ir Judą Tadą, kurie buvo vieni iš dvylikos Jėzaus pasirinktų
apaštalų. Paveikslas su šių šventųjų atvaizdu kabo virš pagrindinio
bažnyčios altoriaus. Bažnyčioje jie minimi spalio 28-ąją. Klebonas
kalbėjo apie Dievo ir maldos prasmę, svarbą ir reikšmę žmogaus gyvenime,
kvietė nepasikliauti vien savo jėgomis ir protu, nors ir kokie protingi
būtume, o visada, ir ypač kai užklumpa sunkumai, ieškoti Dievo išminties.
Šv. Mišias papuošė ir ypatingą maldos nuotaiką savo gražiomis giesmėmis
sukūrė gausus Varėnos kultūros centro mišrus choras Harmonija,
vadovaujamas Ilonos Zalanskienės.
|
|
Telšių vyskupijoje
Tauragės dekanate
Pietūs su vargšais
|
Tauragės Carito valgykloje
miesto vargstantieji sėdo pietauti
kartu su Tauragės Švč. Trejybės
parapijos klebonu kun. Vytautu Gedvainiu
|
TAURAGĖ. Lapkričio 19-ąją pirmą
kartą minėjome popiežiaus Pranciškaus paskelbtą Pasaulinę vargstančiųjų
dieną. Prie bendro sekmadienio pietų stalo Tauragės Carito valgykloje
vargstantieji sėdo pietauti kartu su Tauragės Švč. Trejybės parapijos
klebonu kun. Vytautu Gedvainiu. Klebonas laimino stalą ir patarnavo
vargšams. Jis akcentavo, kad vargšams Dievas ypač gailestingas.
Šią dieną vargšai pasisotino ne vien maistu, bet ir geru klebono
žodžiu. Šiais laikais, kai komunikacijos žengia sparčiai į priekį,
mes vis labiau susvetimėjame. Turime atsiminti, kad vargšams trūksta
ne vien maisto ir rūbų. Jiems trūksta mūsų dėmesio, supratimo ir
palaikymo, nereikia moralų ar auklėjimo paskaitų, kaip reikia gyventi.
Paklauskime savęs: Kas aš esu, kad galėčiau auklėti žmogų, kuris
pasirinkęs savo gyvenimo kelią? Nereikia patarinėti, raginti, auklėti,
moralizuoti, mokyti, gailėti, nes tai nėra pagalba. Jei tik taip
pavyksta suvokti pagalbą žmonėms, geriau dar kartą pergalvoti savo
pagalbą. Tiesiog imkime ir padėkime: pabūkime, išvirkime, išplaukime,
išklausykime, nušluostykime, nupirkime, pagirdykime, paskaitykime,
pamaitinkime, aprenkime, palydėkime, patylėkime
Ir tai tegul būna
ne vieną kartą per metus.
|
|
Vyskupo vizitas dekanate
|
Vyskupas Kęstutis Kėvalas
ir kancleris Haroldas Šneideraitis su
dekanato kunigais Gargždų bažnyčioje
|
GARGŽDAI. Lapkričio 24 dieną,
penktadienį, čia lankėsi Telšių vyskupas Kęstutis Kėvalas, lydimas
kanclerio kun. Haroldo Šneideraičio. Įvyko susitikimas su Gargždų
dekanato kunigais, susipažinta su jų rūpesčiais, džiaugsmais, buitimi,
problemomis. Vyskupo labai laukta, nes jis tik keli mėnesiai yra
Telšių vyskupijos ordinaras ir pirmąkart atvyko į Gargždų dekanatą.
Pasisveikinęs su jo laukiančiais dekanato bei svečiais kunigais,
vyskupas ir visi laukusieji nuskubėjo į Šv. arkangelo Mykolo bažnyčią.
Pasimeldę, išklausę trumpą vyskupo pasisveikinimo žodį kunigai gėlių
puokšte sveikino vyskupą K. Kėvalą, nes tą dieną sukako penkeri
metai nuo konsekracijos vyskupu. Visas būrys dekanato kunigų bei
atvykę iš kaimyninių parapijų darnia giesme Ekscelencijai palinkėjo
ilgiausių metų, Dievo palaimos. Viliaus Gaigalaičio globos namų
direktorius Rimantas Ramanauskas su pavaduotoja Kristina Pociene
kvietė vyskupą 2018 m. rugsėjo 8 d., minint Švč. Mergelės Marijos
Gimimo šventę, aplankyti globos namus, jų gyventojus.
|
|
Susirinkta bendrai Rožinio
maldai
|
Šilalės klebonas kan. dr. Algis
Genutis ir viešnia iš Panevėžio, Gyvojo
Rožinio draugijos vadovė Nijolė Gylienė
|
Šilalė. Nemaža Šv. Pranciškaus
Asyžiečio parapijos tikinčiųjų yra įsijungę į Marijos Gyvojo Rožinio
kalbėtojų gretas. Šią meldimosi formą pasirinko ne tik moterys,
bet ir vyrai. Stengiamasi, kad šį pamaldumą pasirinktų ir jaunimas.
Sovietmečiu dėl rankose laikomo Rožinio jie buvo kaltinami davatkiškumu.
Tačiau pamaldžių tėvų, močiučių pastangomis Rožinis nebuvo užmirštas.
Tikintys tėvai ir močiutės įskiepijo tuometinei kartai, kad Rožinis
galingas maldos ginklas. Tad giliai tikinčiose šeimose Rožinio
kalbėjimas neliko pamirštas. Atsirado ir Gyvojo Rožinio kalbėjimas.
Spalio 29 dieną pas Šilalės Gyvojo Rožinio kalbėtojus
svečiavosi Panevėžio vyskupijos Švč. Mergelės Marijos Gyvojo Rožinio
draugijos vadovė Nijolė Gylienė. Ji sakė, kad Panevėžio vyskupijoje
yra 7500 Gyvojo Rožinio kalbėtojų. Viešnia iš Panevėžio, turinti
ilgametę patirtį, dalyvavo ir šilališkiams kalbant Gyvąjį Rožinį.
Ji pasidalino Panevėžio vyskupijos patirtimi, paliko metodinės medžiagos.
|
|
Paminėjo Šv. Cecilijos dieną
|
Klebonas kun. Antanas Gutkauskas
(kairėje) dėkoja šventės dalyviams
|
RIETAVAS. Šv. arkangelo Mykolo
parapijos tikintieji rūpestingai ir jaukiai sutvarkytoje, architektūrinę
vertę turinčioje bažnyčioje jaučia ypatingą pagarbą kadaise Rietavą
valdžiusių didikų Oginskių palikimui. Pasak klebono kun. Antano
Gutkausko, bažnyčia neišskiria nei vargšo, nei turtuolio. Dievo
namuose visiems atviros durys. Belieka tik jas kuo dažniau praverti
ir melstis...
Rietaviškiai labai mėgsta ne tik titulinius Šv.
arkangelo Mykolo atlaidus, bet ir paminėti Šv. Cecilijos dieną.
Ši šventoji yra laikoma bažnytinės muzikos, vargonininkų, muzikos
instrumentų gamintojų, giedorių, muzikantų, kompozitorių bei su
visu tuo, kas susieta su giedojimu, globėja. Pilniau ir išsamiau
apibūdinant šv. Ceciliją, norisi pateikti tokį iki šių dienų išlikusį
pasakojimą ar legendą. Pasakojama, kad per savo vestuves Cecilija
užgrojusi vargonais. Ir tai jai neblogai pasisekė. Iš to džiaugsmo
netgi užgiedojusi: Padaryk, Viešpatie, mano širdį ir mano kūną
sveiką, kad būčiau to verta. Ir nors šv. Cecilija nekūrė jokios
muzikos, nebuvo kompozitorė, bet labai mylėjo muziką, ją vertino,
todėl ir bažnytiniame mene ji pavaizduota su rožėmis, vargonais
ir smuiku. Kiekvieną kartą prisimenant šią šventąją ar ją paminint,
verta prisiminti apaštalo Pauliaus laiške parašytus žodžius romiečiams:
Kas turi pranašystės dovaną, tegul ja naudojasi laikydamasis tikėjimo;
kas dovaną tarnauti tetarnauja, kas moko tegul moko (...); kas
vadovauti tegul vadovauja rūpestingai, kas dovanoja dovaną, tegul
pagelbsti kitiems su džiaugsmu (Rom. 12, 68).
|
|
|