Iš laiškų
Bernardas Brazdžionis Jonas Juškaitis
Laiškai 19822002 metais (Tęsinys. Pradžia 2011 m. nr.
88, 90,
92, 94,
2012 m. nr. 9,
13, 16,
17, 20,
22, 26,
31, 36,
44, 2013 m.
nr. 2, 3,
4, 6,
7, 9,
10, 12,
14, 18,
19, 29,
45, 2014 m.
nr. 5, 9,
12, 14) Laiškas,
paskatintas Jūsų laiško motto: ...dėl rašytojų atgailų. O labiausiai susitepę
nenori ir nemano jų daryti. Jie reikalauja artimo meilės kaip anais laikais
reikalavo artimo mirties. Just. Marcinkevičių buvo padarę stabu.
Malonus Kolega, ačiū už ilgą, bičiulišką
laišką. Jis man labai labai daug ką atvėrė. Iš toliau sunku orientuotis. Ypač,
kad svečią visi priima išskėstomis rankomis, jeigu ir sučiaupta širdimi.
Iš spaudos, taip, visus pažįstu (vyresniuosius, ne tuos jaunus, kurių dabar tiek
daug ir beveik visi vienodi, sunku atskirti). Iš Justino
M. aš laukiau daugiau nuoširdumo (ne asmeniško). Po Mieželaičio jis vienas tiek
partijos globotas, vertintas ir remtas. Bet užtat jis savo poezijoje jai ir pasitarnavo.
(Nors kalbininkai sako, kad ši sangrąžinio veiksmažodžio forma nevartotina, bet
panašiais atvejais, kai tarnavimas grįžta tarnavusiam, geriausiai tinka). Pačių
tarybinių poetų ginče aš negaliu palaikyti nė vienos pusės, kadangi yra daug nežinomųjų.
Manau, jie patys išsiaiškins. Išsiaiškinimas jau prasidėjo su knygos Rašytojas
ir cenzūra recenzijomis, kai kurių cenzūruotų prisipažinimais ir pasigyrimais
ir tuojau pat kitų atsakymais, tuos pasipriešinimus cenzūrai paverčiant net
komiškais (J. Jakšto)... Belieka tik laukti ir žiūrėti, stebėti, iki kol nueis
tas marškinių nusivilkimas ir draskymasis bei draskymas. Sakyčiau, kad daug įdomiau
būtų, jei autoriai pasisakytų, kaip ir kodėl jie rašė tuos lenininius-stalininius,
Kubos ir kitų diktatorių ditirambus, kurie dabar skamba taip juokingai. Ot, išleidus
tokių sapaliojimų ir nesąmonių antologiją, tai būtų sąjūdžio! Nejaugi autoriai
užmiršo, ką rašę, kad išeina dabar prieš skaitytoją kaip nekalti avinėliai? Nejaugi
jiems dabar gėda prie viso to prisipažinti? Nejaugi jie mano, kad už tai pelnyta
garbė turi juos puošti ir dabar? Kai nebėra nei liaudies, nei liaudies gynėjų,
nei liaudies valdžios, argi vis tebėra garbė nešioti liaudies poeto vardą?
Kai patys komunistai nuvertė nuo pjedestalų didįjį žmonijos genijų Leniną, argi
autorius vis dar tebetiki, kad Komsomolsko, Dnieprogeso akmenys Laimingiausi
pasaulio akmenys, Kurie dar atsimena Leniną, Kurių akmeniniuos veiduos sustingo
Saulėtas Kirovo juokas... Argi autorius vis apie save tebemano, kad Dabar aš
žinau, kad mes esam fakelai (revoliucijos mano pastaba) Ir todėl neturime teisės
užgesti. Kažin? (Citatos iš Publicistinė poema)194.
Skaitai dabar žmogus tą neapykantos poemą ir negali
atsistebėti autoriaus didybės manija. Neapykanta mano poilsis, trumpas, bet
gaivinantis. Tos neapykantos vedamas autorius prakeikia viską, kas tik jam ant
seilės užeina. Daug daugiau ir įžūliau, negu toksai Montvila, laikytas grafomanu.
Dar daugiau neapykantos ir prakeikimų prirašyta kita Kraujas ir pelenai
poema. Tačiau ar žino autorius, ką jis šneka kalbėdamas apie tautos mirtį ir jos
agoniją: Aš nežinau, gal ir yra mirtis skaudesnė už visos tėvynės mirtį; tačiau
nėra agonijos, kuri baisesnė būtų už tautos agoniją... Romos popiežiaus ranka
/ triskart prakeikta tebūnie ranka kardu uždėjus kryžių.../, atnešus mirtį visai
eilei baltų genčių; tačiau ta pati ranka Lietuvai atnešusi kryžiaus agoniją...
Todėl ir antrą ir trečią kartą poetas siunčia savo prakeikimą krikščionybei,
poetiškai įvardindamas ranką, kuri nuo popiežiaus didingo sosto parodė mūs
laukus... ir taip toliau. Tokių prakeiksmo ceremonijos frazių ir tokios drąsos
galėtų pavydėti pats Volteras. Nežinau Voltero bedievybės priežasties, bet Justinas
M. aiškiai pasisako: motina sirgo, sūnus prašė dievą (kodėl ne Dievą?), kad nemirtų;
motina mirė, bet, anot autoriaus, ne motina, o dievas mirė (Kaip meldžiausi,
ak, taip aš meldžiausi, Kad, turbūt, piktadėjai didžiausi / Būt išklausę tos mano
maldos). Reiškia, tas jo dievas, į kurį nelaimingas vaikelis meldėsi, pasirodė
esąs didesnis piktadėjas už piktadėjus didžiausius. Tokia komjaunuolio nelaimė,
tokios skausmingos frazės, be abejo, galėjo sugriaudinti ir Sniečkų, ir Zimaną,
ir Guzevičių, ir dar ne vieną jautresnės komunistinės širdies didvyrį (tik ne
Staliną, nuo kurio meilės ir duktė turėjo pabėgti). Štai
dabar aš ir galvoju, ką parašys autorius tai rankai, kuri šį rudenį atvyksta
į Lietuvą? Ar nereiks prašyti Brazauską, kad tas ją nukirstų, arba, mažiausia,
nepaduotų savo rankos... Su geriausiais naujų metų linkėjimais
kolegiškai Bern. Brazdžionis 93.I.8.
|
| Vienas iš paskutiniųjų B. Brazdžionio
eilėraščių, parašytų dar Lietuvoje traukiantis nuo sovietinės okupacijos |
194 Citatos Brazdžionio suaktualintos kaip
tautos nelaimė: įdomiau būtų, jei autoriai pasisakytų, kaip ir kodėl jie rašė...
O Lietuvoje kuo toliau, tuo darėsi aktualiau. 2000 metais
pasirodė Grūto parko lyrika, sudaryta buvusio Centro komiteto instruktoriaus
Vaclovo Paulausko: išleido iš Komunisto išriedėjusios Gairės... Keturiasdešimt
metų išgyvenau grūto parke ir už kelis universiteto pirmajame kurse 1954 metais
taip pat lyg nelaime iš nelaimės parašytus eilėraščius buvau įmestas į tą lyriką.
Knygoje spausdinama 133 lietuvių poetų oficialiosios
poezijos pavyzdžių. Vienus jų vyresnioji mūsų karta mokėsi atmintinai mokyklose,
kai kurių kitų poetų pavardes buvo uždrausta net spaudoje minėti. Čia pirmą kartą
lietuvių spaudos istorijoje prie vieno stalo rasime politinius kalinius, tremtinius,
išeivijos ir oficialiai pripažintus poetus, kurie savo kūryba prisidėjo prie viešpataujančios
ideologijos įtvirtinimo paskelbta knygos gale. Tokį cinišką melą susukti
tegalėjo tiktai, anot vieno komunisto, komunistas ir viskas tuo pasakyta.
Tai buvo lyg spjūvis į atkurtą Lietuvos nepriklausomybę.
O dar aktualiau, kai Grūto parko lyrikoje sudarytojas V. Paulauskas paleidžia
šūvį pats į patriotinius eilėraščius: rodosi, visi iki vieno tik ir kovojo už
Lietuvos laisvę ir nepriklausomybę. Tai kodėl, esant tokiai stipriai opozicijai,
anoji valdžia išsilaikė visą pusšimtį metų? (p. 511)
Nejaugi autorius, dirbdamas instruktoriumi nežinojo, kad anoji valdžia išsilaikė
tik sovietinės kariuomenės buvimu su vietiniais komunistais, saugumiečiais ir
kolaborantais ir kad šūkis patriotas idiotas pasigirdo atkūrus nepriklausomybę,
o ne grūtinės lyrikos rašymo laikais? Žinojo, ir dar kaip žinojo, todėl ir patį
V. Paulauską Metų žurnale (Urmu, 2000, nr. 11, p. 100-101) kaptelėjo už uodegos
Mindaugas Kvietkauskas, pacituodamas jo žodžius iš 1975 metų (!): Gražia tarybinių
žmonių gyvenimo tradicja tapo iškilmingai pažymėti įžymiąsias mūsų Tėvynės istorijos
datas. Jubiliejiniai renginiai padeda stiprinti tautų draugystę, masių internacionalinį
sąmoningumą, auklėti jaunimą tarybinio patriotizmo dvasia, žadinti visų darbo
žmonių kūrybinę ir darbo iniciatyvą, kuri padeda priartinti svarbiausią žmonijos
tikslą komunizmą. 1975 metais! Jau kai net ir Grūto
parko lyrikon įmestieji kaltinti kaip sugriovę socialistinį realizmą. Lietuvoje
tokio atvejo nėra buvę, kad sovietinės propagantos vykdytojai antrą kartą mobilizuotų
ir savo aukas. Tokia antologija gal kada padės tyrinėtojams surinkti ir į ją
nepatekusius (pagal okupaciniais laikais leistą Spaudos metraštį ir archyvus)
ir apskritai tyrinėti šį precedento literatūros istorijoje neturintį atvejį kaip
didžiausią tautos nelaimę, duodančią teisę sąžiningai kalbėti apie bet kurį autorių.
Kadangi pažeistos teisės, nes išleista be sutikimo, grupė
gyvųjų per LATGA leidėjams iškėlė bylą. Prasidėjo neregėtas cinizmas. Kito įstatymo
nėra, kaip tik priteisti iš Gairių leidyklos kiekvienam honorarą už padarytą
turtinę ir moralinę žalą. Bet Gairių direktorius Povilas Masilionis Vilniaus
apygardos teismui įteikė Priešieškiminį pareiškimą dėl žalos Lietuvai, padarytos
totalitarinės poezijos kūrėjų, ir dėl turtinės bei moralinės žalos atlyginimo.
Gauti pinigai būtų skirti pakartotiniam antologijos leidimui (Respublika, 2001
m. spalio 18 d.). To jau buvo per daug, nes veikė aktyvios
jėgos, veikusios nuo pat pradžių. Kai vienas po kito dalyviai pradėjo bėgti iš
teismo, šnibždėdamiesi, kad pagrasino sudeginti sodybą, esą dar kažką išversti,
pasakiau gali išbėgti ir visi, bylinėsiuos aš vienas, nes esu kitoks, ir man
svarbu laimėti. Kodėl parašiau tuos kelis savo gyvenime bjauriausius eilėraščius,
tegu tardo mane Lietuvos Respublikos saugumas, o dabar prašom kalbėti dėl turtinės
ir moralinės žalos. Su manimi teisme iki galo išstovėjo dar Romas Sadauskas
ir Stasys Žlibinas. Mes trys tą bylą ir laimėjome už visus, net tuos, kurie nesusigaudė
nė patys, ko į teismą atėję. Po teismo sprendimo atsisakėme ir taikytis, kad toliau
tokie darbai nebūtų dirbami. Maždaug prieš dešimtmetį
Nacionaliniame muziejuje ketvirtadieniais būdavo dokumentinio kino vakarai iš
neskelbtų arba neįgarsintų kadrų su istorikų komentarais. Tarp negausių lankytojų
nepastebėjau nė vieno rašytojo. Šiurpoka buvo žiūrėti į Salomėją Nėrį, skaitančią
iš tamsos savo poemą be garso. Galvą rodė iš visų pusių, o lūpų krutinime, kaip
žinome, išlikusios tiktai keturios balso eilutės, prasidedančios I vot zemlia
zagovorila... Toks pat šiurpas imdavo ir Jurbarko gimnazijoje
žiūrint į šitą auklėjamąjį paveikslą, kurio spalvotą reprodukciją galima rasti
Stalino laikų žurnaluose. Tai ne fotografija, bet dailininko tapyba. O čia tegu
būna be spalvų, nes bus kuo daugiau pasibaisėtinų patamsių... Apie tuos laikus,
kai Berija sakydavo: Priešų ieškome kaip juodo kambario tamsoje, tokio pat juodumo
katės, žinodami, kad jos ten nėra, bet mes surasime. Kadangi sugalvota... man
labai patinka vertinys ant tiek (nastoljko). Turėjome galimybių stebėti cinizmo,
korupcijos, demagogijos, manipuliacijų, melavimų, kvailinimo ir kvailumo ir ko
tik nori tam tikrą lygį, kartais tiek viršijamą, kai prisideda kiek prisideda:
ant tiek. Stalinas laiko ranką, aplinkui sukomponuoti ploja Molotovas, Vorošilovas,
Mikojanas, Kaganovičius, Kalininas, Krupskaja... ir kiti.
Taip Salomėją Nėrį gėdingiausiai paniekino patys. Poetė, kaip ir dailininkas šiandien
tragingai liudija tautos nelaimę. Kokia yra vieno laimė, visiems nežinoma, o nelaimė
ir vieno yra visų. Reikia pasakyti tiesą apie viską, ir viskas. Pasidaryti išvadas
patiems. Kam negana arba nenori girdėti, tie tebesiklauso anų plojimų aido. Jurbarke
po gerbiamo ir talentingo skulptoriaus Vinco Grybo sušaudymo 1941 metais negirdėjau
nė vieno piktdžiūgavimo žmonės tylėjo ir žiūrėjo į žemę nusigandę ir susimastę,
kodėl taip atsitiko, jog sušaudė Grybą... Panašiai universitete 1957 metais, perskaitę
Tiesoje vieną rytą Antano Miškinio eilėraštį Mano žodis (gegužės 19 d.) tylėjome
vieni prieš kitus, žiūrėdami į žemę: visą kursą pritrenkė tautos nelaimė.
Jurbarko gimnazijoje manęs į komjaunimą neprivertė. Kai vertė universitete, laikydami
už rankų, kad užpildyčiau anketą, esą meluoju apie Maskvą, nes nebuvau, o rašau,
34-toje auditorijoje prie lango, atviro į gatvę, prilenktas pasakiau: pasiimk
anketą, nes įkliūsime abudu, pūstelėjo vėjas, todėl tu meluosi, kai išpūs, kad
aš tyčia išmečiau, o aš ginsiuos, sakydamas teisybę, kad išpūtė vėjas. Aš melavau,
o ar tu nemeluosi, jeigu mane prievarta įrašysi? Įstodamas į universitetą nuslėpiau
anketoje visus išvežtus, nuteistus, pasitraukusius į užsienį gimines, o apie savo
tuos kelis eilėraščius pasisakiau apgailestaudamas ir neprašomas dar iki Grūto
parko lyrikos išleidimo (žiūr. Lyra ant gluosnio, 1998). ©
2014 XXI amžius |